پرورش قارچ هریسیوم

قارچ هریسیوم با نام علمی Hericium erinaceus یکی از انواع قارچ های دارویی جنگلی است که بومی شمال آمریکا، اروپا و آسیا می باشد. این قارچ به اسامی مختلفی در نقاط مختلف دنیا شناخته می شود که از جمله می توان به قارچ یال شیر، قارچ ریش پیرمرد، قارچ جوجه تیغی ریشو و یا قارچ پام پام (Pom Pom) اشاره نمود.

خصوصیات گیاه شناسی قارچ هریسیوم

همه ما زماین که صحبت از قارچ می شود، یک تصویر از پیش فرض شده را در ذهن خود تجسم می کنیم به همین دلیل شاید اگر روزی قارچ هریسیوم را در طبیعت ببینیم، به نظرمان این گیاه جر گروه قارچ ها به حساب نیاید زیرا ظاهری کاملا متفاوت دارد. از نظر خصوصیات ظاهری این قارچ می توان این گونه بیان نمود که:

– این قارچ مانند ریش سفید رنگ است و به صورت توده ای از ریسه هایی سفید رنگ، آویزان می شود به گونه ای که ارتفاع آن بین ۳۰-۵ سانتی متر متفاوت است.

– ویژگی دیگر این قارچ، برجستگی های سوزن مانندی است که به اندازه ۶-۳ سانتی متر بر روی قارچ وجود دارد که اسپورها بر روی این دندانه ها قرار می گیرد.

– این قارچ در ابتدای تشکیل، سفید رنگ است ولی همچنان که سن آن زیاد می شود رنگ آن کم کم تغییر کرده و کمی به زردی تمایل پیدا می کند.

بسترهای گوناگون قارچ هریسیوم

این قارچ برروی تفاله نیشکر،خاک اره پوست پنبه دانه،چوب ذرت،خرده های کاه برنج که با سبوس گندم یابرنج،ساکارز وسنگ گچ مکمل میگردندپرورش می یابد.برخی از تولیدکنندگان معتقدند که پوست پنبه دانه بهترین بستر برای کشت قارچ هریسیوم محسوب می شودچون:

۱ – قیمت آن پایین است.
۲- دسترسی به آن آسان است.
۳- محصول بیشتری تولید می کند.

اثرات دارویی هریسیوم

طب سنتی چین میوه خشک این قارچ را برای درمان بیماریهای مزمن معده استفاده میکند.اخیراً نیز گزارش شده که پلی ساکاریدهای موجود درمیوه هریسیوم اثرات متوقف کننده سرطان معده،کبد،مری و پوست را برپایه تنظیم اعمال ایمنولوژیکی دارد.

فرمول تهیه اسپان قارج هریسیوم

خاک اره ۷۸ کلیوگرم ،سبوس برنج ۲۰ کیلو ،شکر ۱ کیلو ،سنگ گچ ۱ کیلو .به این مخلوط آب اضافه می شود تا رطوبت ۶۵% محیط فراهم شود.

تهیه بذر هریسیوم

همچون سایر قارچها برای تهیه بذر از بطریهای شیشه ای استفاده می شود.بطریها با محیط فوق پر میشوند وسپس حدود۵/۱ ساعت در دمای ۱۲۱ درجه سانتی گراد و تحت فشار بالا در اتوکلاو استریل می گردد.پس از خنک شدن از کشت خالص بافت یا پرینت اسپور حاصل شده درون شیشه ها تلقیح می شود.

بستر کشت قارچ و بذرزنی

شما میتوانید از بسترهایی که در بالا معرفی شده یکی را که در محل فعالیتتان بیشتر است انتخاب کنید.کیسه های مقاوم به حرارت یک کیلویی برای رشد قارچ مناسب است.من از خاک اره جهت پرورش هریسیوم استفاده میکنم.کیسه های حاوی خاک اره نیز باید اتوکلاو شوند.بعد از سرد شدن کیسه ها نوبت به بذرزنی میرسد.برای هر کیسه ۱ کیلویی ۱۰ گرم اسپان کافی است.

ازانکوباسیون تا برداشت قارچ هریسیوم

مدت انکوباسیون در دمای ۲۵-۲۸ درجه ۲۰ روز است.پس از این مدت میسلیوم سفید رنگ تمام بستر را فرا می گیرد.دمای بهینه رشد در این مرحله ۱۵ الی ۲۴ درجه سانتیگراد است.هنگامیکه پریموردیا ظاهر می گردد سرکیسه ها را برداشته رطوبت محیط را بین ۸۵ الی۹۰%تنظیم می کنیم.از آنجاییکه این قارچ نوردوست است مقدارکمی روشنایی در سالن داده میشود.۱۰ روز پس از ظهور پریموردیا قارچ بالغ میشود و زمان برداشت فرا می رسد.بهتر است برداشت با چاقوی تمیزی صورت گیرد.در هر برداشت ۱تا۲ قارچ به وزن حدود ۴۰ گرم از هر کیسه چیده میشود.

خواص قارچ قارچ هریسیوم

پیشگیری از زوال عقل
رطرف کردن علائم خفیف افسردگی و اضطراب
بهبود آسیب‌های سیستم عصبی
پیشگیری از زخم‌های دستگاه گوارش
کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
تقویت سیستم ایمنی بدن
سم زدایی بدن
قارچ یال شیر مناسب برای افراد سالمند و مسن

  این قارچ یکی از معروف ترین قارچ های کشور چین است و جالبا است بدانید که این قارچ به حدی خوشمزه و دارای ارزش دارویی است که در کشور چین، در کتب مرجع از آن یاد شده است. این قارچ به طور طبیعی، در اعماق جنگل ها و بر روی تنه درختان پوسیده رشد می کند و در ایران نیز در فصل بهار و پاییز می توان آن را در جنگل های شمال یافت نمود.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)