کاشت و تولید بابونه

بابونه از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده توسط انسان است. مردم مصر و یونان باستان از خواص دارویی آن مطلع بوده و برای درمان بعضی از بیماری ها از این گیاه استفاده می کردند. دو تن از حکمای یونان باستان به نام پلینیوس و دیوسکورید در تألیفات خود از بابونه به نام کاماملون یاد کرده و خواص درمانی آن را شرح داده اند. بابونه در تمام فارماکوبه های معتبر به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده و خواص درمانی گل های این گیاه مورد بررسی قرارگرفته است.از مواد موثره گل های بابونه، داروی ضدتورم، داروهایی برای معالجه دل درد، نفخ شکم و زخم های پوستی تهیه می شود . در اکثر کشورهای غربی از دم کرده گل های بابونه به عنوان اشتهاآور و هضم کننده غذا استفاده می شود.(کاشت و تولید بابونه)
اسانس گل های این گیاه اثر ضدمیکروبی دارد و از آن در صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی و غذایی نیز استفاده می شود. در صنایع بهداشتی و آرایشی از مواد موثره گل های بابونه، کرم های مرطوب کننده و روشن کننده پوست تولید می شود. از عصاره گل های این گیاه به عنوان افزودنی به شامپو جهت تقویت موی سر استفاده می شود.
گیاهی است علفی و یک ساله، این گیاه سرمای زمستان را تحمل می کند. در مناطق معتدله علف هرز ذرت و یونجه است. ریشه بابونه مخروطی شکل و کم و بیش سطحی است. ریشه در اواخر دوره رویش از انشعاب های فراوانی برخوردار می شود. ساقه استوانه ای شکل است.
ارتفاع ساقه متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است. در زمین های شور ساقه کوتاه و به صورت خوابیده روی زمین قرار می گیرد. برگ ها نیزه ای شکل، بدون کرک و منقسم با برگچه های باریک هستند. برگ ها به صورت متناوب بر روی ساقه آرایش یافته اند. گل ها در انتهای ساقه های اصلی و فرعی ظاهر می شوند. بابونه قادر به تحمل خشکی است ولی در مرحله رویش بذر و هم چنین در مرحله پنجه زنی، عملکرد گل را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

نیاز های اکولوژیکی گیاه بابونه

اگرچه بابونه در کشت پاییزه قادر است سرمای زمستان را تحمل کند ولی برای گلدهی نیازی به گذراندن سرما ( بهاره شدن) ندارد، به طوری که در کشت بهاره گیاهان نیز به گل می روند.بذر بابونه در دمای ۶ تا ۷ درجه سانتی گراد جوانه می زند، ولی درجه حرارت مطلوب برای جوانه زنی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.
رشد و نمو بابونه در دمای روزانه بین ۱۹ تا ۲۱ درجه سانتی گراد به خوبی انجام می گیرد. ولی بیش ترین مقدار اسانس در درجه حرارت بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد در گل ها ساخته و ذخیره می شود. بابونه به سرما حساس نیست ولی چنانچه در فصل بهار در مرحله گلدهی با سرما مواجه شود تاثیر سویی بر عملکرد گل خواهد داشت.
بذر بابونه برای رویش احتیاج به نور دارد. این گیاه نیز در طول رویش به نور کافی نیازمند است به طوری که بابونه از مرحله تشکیل غنچه تا کامل شدن گل ها به مقادیر زیادی نور محتاج است. گیاهانی که در سایه کاشته می شوند مقادیر بسیار کم اسانس و کامازولن خواهند داشت. تحقیقات نشان می دهد که نور ( ۹۵۰۰۰ ارگ به سانتی متر مربع) سبب افزایش اسانس و کامازولن می گردد. بابونه قادر به تحمل خشکی است ولی در مرحله رویش بذر و هم چنین در مرحله پنجه زنی، عملکردگل را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. بابونه کم وبیش مقاوم به شوری است.(کاشت و تولید بابونه)

Chamomile
اگر این گیاه در مناطق شور کشت شود ریشه قادر است ۱۹ میلی گرم نمک در هر گرم ریشه ذخیره نماید. کشت بابونه در مناطق شور سبب کاهش عملکرد گل در مقایسه با گیاهان کشت شده در زمین های غیر شور می شود. بابونه در هر نوع خاک می روید. خاک های سبک شنی همراه با مقادیر فراوان ترکیبات آهکی خاک های بسیار مناسبی برای کشت بابونه است. برای کشت بابونه می توان از خاک های حاصل خیز که برای گیاهان دیگر مناسب نیست استفاده کرد. ۴ تا ۸ مناسب است. تحقیقات نشان می دهد خاک برای بابونه بین ۸ pH 9 نیز کشت کرد. ۹ تا ۲ pH که بابونه را می توان در خاکهای قلیایی با ۹ تا ۲ pH نیز کشت کرد.
ریشه بابونه مخروطی شکل و کم و بیش سطحی است . ریشه در اواخر دوره رویش از انشعاب های فراوانی برخوردار می شود . ساقه استوانه ای شکل است . ارتفاع ساقه متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است . در زمین های شور ساقه کوتاه و به صورت خوابیده روی زمین قرار می گیرد .
برگ ها نیزه ای شکل ، بدون کرک و منقسم با برگچه های باریک هستند . برگ ها به صورت متناوب بر روی ساقه آرایش یافته اند . گل ها در انتهای ساقه های اصلی و فرعی ظاهر می شوند . گل آذین از نوع کپه ( کلاپرک ) است . بخش میانی گل آذین که مجموعه ای از گلچه های لوله ای زرد رنگ است ، در ابتدای پیدایش تحدب کمی دارد و با رشد نهنج و نمو کامل گل ها و باز شدن گلچه های لوله ای تحدب بیشتری پیدا می کند و کم و بیش مخروطی شکل و به شکل کله قند می شود .
شکل ویژه گل آذین ، آن را از سایر جنس های لوله زبانه گلی در تیره کاسنی از جمله آنتمیس متمایز می کند . قطر گل های بابونه متفاوت و بین ۵/۱ تا ۳ سانتی متر است . گل های بابونه مانند اغلب گیاهان تیره کاسنی دارای دو نوع گلچه زبانه ای و لوله ای می باشند . گلچه های زبانه ای ، سفیدرنگ هستند و تعداد آن ها متفاوت و بین ۱۲ تا ۱۸ عدد است .(کاشت و تولید بابونه)
این گلچه ها از نظر جنسی ماده عقیم می باشند . گلچه های لوله ای زرد رنگ و متعدد هستند . این گلچه ها دوجنسی ( نر و ماده ) هستند و پس از باز شدن استوانه ای می شوند . میوه فندقه به طول ۱ تا ۵/۱ میلی متر ، خاکستری رنگ یا زرد روشن است . میوه از دو قسمت تشکیل شده است .
یک قسمت شامل دانه ( بذر ) است ، که ۲۰ تا ۲۵ درصد را تشکیل می دهد . قسمت دیگر همان گلچه لوله ای خشک شده است ، که ۷۵ تا ۸۰ درصد بقیه طول میوه را تشکیل می دهد . وزن هزار دانه ۲% تا ۳% گرم است .
گونه های جنس آنتمیس ( Anthemis ) که در ایران به بابونه شهرت دارد ، شباهت زیادی به جنس ماتریکاریا دارند .
قسمت میانی گل های آنتمیس قبل و پس از باز شدن به صورت نیمه کروی باقی می ماند و مخروطی نمی شوند . شرایط اقلیمی نقش عمده ای در رشد ، نمو و حتی شکل بابونه دارد . چنانچه بابونه در زمین های شور و غیر حاصل خیز بروید ساقه هایی بسیار کوتاه ( به ارتفاع ۵ سانتی متر ) با گل های کوچک و ظریف تولید می کند .
بابونه هایی را که در این شرایط می روییدند سال ها واریته ای جداگانه به نام سالینا با نام علمی ( Matricaria recutita var. salina ) می دانستند و به علف مناطق شور ( یا علف شور ) معروف بود . پس از انتقال همان گیاه به شرایط اقلیمی مناسب ، گیاه به رشد و نمو طبیعی خود دست می یابد ، که نشان دهنده تا ثیر شرایط اقلیمی در رویش بابونه است .
تحقیقات انجام شده در ایران و سایر کشورها نشان می دهد ، که نه تنها دربین گونه های مختلف بابونه بلکه در بین افراد یک گونه که در شرایط اقلیمی متفاوت می رویند ، از نظر کمیت و کیفیت مواد موثره تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد . از این رو بابونه را از نظر تیپ های شیمیایی می توان به گروه های مختلفی طبقه بندی کرد . در این رابطه اسانس بعضی از آن ها از مقدار زیادی کامازولن برخوردار است . در حالی که بعضی دیگر فاقد آن می باشد .
مقدار اسانس گل ها متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۴/۰ تا ۵/۱ درصد است . ۱۲ تا ۲۰ درصد اسانس را کامازولن که نقش موثری در معالجه تورم دارد ، تشکیل می دهد . کامازولن یک سزکویی ترپن است که از ماده پیش ساز ( پروکامازولن ) با نام « ماتریسین » تحت تاثیر حرارت به وجود می آید . از ترکیب های مهم دیگر اسانس بابونه می توان از « بیزابولول » ، « اکسید بیزابولول » و « فارنسن » نام برد.
فلاونوئیدها از ترکیبات دیگر گل بابونه هستند . مهم ترین این فلاونوئیدهاعبارت اند از : آپی ژنین ، آپی ژنین -۷-گلی کوزید ، لوتئولین ، ویتامین ث ، کومارین ها ، موادموسیلاژی و ترکیبات پکتیکی نیز از ترکیبات دیگر گل بابونه می باشند . اسانس در قسمت های پایینی گلچه های لوله ای به شکل قطراتی کروی در کیسه ها و مجاری ترشحی شیزوژن که با ایجاد شکاف در جدار حد فاصل سلول ها به وجود می آیند ، تشکیل می شود . رنگ اسانس به مقدار کامازولن موجود در آن بستگی دارد .
در صورتی که اسانس به روش تقطیر با بخار آب استخراج شود ، پروکامازولن ( ماتریسین ) بی رنگ به « کامازولن » آبی رنگ تبدیل می شود . هرچه قدر مقدار کامازولن بیشتر باشد اسانس به رنگ آبی تیره ( شبیه جوهر آبی رنگ ) مایل تر است . اسانس هایی که از مقادیر زیادی کامازولن و بیزابلول برخوردار می باشند ، اسانس های باکیفیت خوب خوانده می شوند . اگرچه بابونه قادر به تحمل سرمای زمستانه است ، ولی برای گل دهی و بهاره شدن لازم نیست گیاه دوره سرما را طی کند ، به طوری که اگر بابونه در بهار هم کشت شود ، گیاهان به گل می نشینند ولی در مقایسه با گیاهانی که در فصل پاییز کشت شده اند ، عملکرد کمتری خواهند داشت .
بذرهای بابونه ۲ الی ۳ سال از قوه رویشی مناسبی برخوردارند . چنانچه بذرهای این گیاه در شرایط مناسب نگهداری شوند ۱۰ الی ۱۵ سال قوه نامیه خود را حفظ می کنند .بذرها ۶ الی ۸ روز پس از کشت سبز می شوند . رشد اولیه این گیاه کند وبطیء است و برگ های طوقه ای تشکیل می شود .
اوایل بهار گیاهان رشد سریعی دارند و شاخه های متعددی تولید می کنند . زمان گلدهی بابونه متفاوت است و به رقم و شرایط اقلیمی محل رویش آن بستگی دارد . گیاهان خودرو اولین گل ها در اواخر فروردین ظاهر می شوند . در انواع کشت شده گلدهی با تاخیر همراه است و اولین گل ها اردیبهشت پدیدار می شوند . تمام گل ها در مدت ۱۰ تا ۱۶ روز ظاهر می شوند . نوع خاک نقش عمده ای در گل دهی بابونه دارد . چنانچه در خاک های سبک شنی کشت شود ، ۵ تا ۸ روز زودتر از گیاهانی که در خاک های سنگین رسی کاشته شده اند به گل می رود . پس از برداشت گل ها چنانچه شرایط اقلیمی مناسب باشد ، گیاهان دوباره به گل می روند .(کاشت و تولید بابونه)
تحقیقات انجام شده در ایران نشان می دهد گیاهان دو و یا حتی سه مرتبه پس از برداشت مجدداً به گل می نشینند . میوه ها به طور غیر یکنواخت می رسند . وقتی میوه ها می رسند قسمت فوقانی گل مخروطی شکل ( شبیه کله قند ) و دندانه دار می شود . میوه های قسمت پایین گیاه شروع به رسیدن می کنند و به تدریج به طرف بالا کامل می شوند . بذرها پس از رسیدن از گیاه جدا و به اطراف ریزش می کنند .

Chamomile
کشور های عمده تولید کننده بابونه

بابونه گیاهی است که در همه جا می روید و در بسیاری از مناطق جهان به صورت خودرو وجود دارد. کشت این گیاه در مقیاس وسیع، از ۲۰ سال پیش در اغلب کشورهای غربی آغاز شده است. در حال حاضر نیاز صنایع مختلف به گل های بابونه در حدود چهار هزار تن (گل خشک) است. کشورهای عمده تولیدکننده بابونه عبارت اند از: مجارستان، روسیه، آرژانتین، آلمان، چک، اسلواک، فنلاند، مصر و اخیراً هندوستان.

فواید بابونه

خواص درمانی بابونه در طب سنتی
۱. تقویت اعصاب و قوای جنسی
۲. مقوی مغزی
۳. ادرارآور و قاعده آور
۴. افزایش ترشح شیر در مادران شیرده
۵. درمان کننده سردرد و میگرن
۶. خرد و رفع کننده سنگ مثانه
۷. چای بابونه درمان کننده قطره قطره ادرار کردن
۸. درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه
۹. درمان چشم درد (بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید)
۱۰.چای بابونه برای تسکین دردهای عضلانی
۱۱ . جویدن بابونه برای التیام زخم ها
۱۲ . خوردن ۵ گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است)
۱۳ . تب بر و تسکین دهنده درد
۱۴ . تقویت کننده معده
۱۵ . چای بابونه تسکین دهنده درد در هنگام دندان در آوردن کودکان
۱۶ . رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت (کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید)
۱۷ . درمان کننده بی اشتهایی
۱۸ . رفع کننده ورم روده
۱۹ . چای بابونه درمان کننده کم خونی
۲۰ . رفع کرم روده و معده

کد آیسیک مرتبط با کاشت و تولید بابونه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک کاشت و تولید بابونه به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
گل بابونه (کشاورزی)Chamomile leaves, growing۰۱۱۳۴۱۲۳۵۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با کاشت و تولید بابونه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولproduct nameکد تعرفه گمرکی
گل بابونه (کشاورزی)Chamomile leaves, growing۱۲۱۱۹۰۹۹

 

کاشت گیاه بابونه

بابونه کم و بیش مقاوم به شوری است. اگر کشت این گیاه در مناطق شور انجام شود ریشه قادر است ۱۹ میلی گرم نمک در هر گرم ریشه ذخیره نماید. کشت آن در مناطق شور سبب کاهش عملکرد گل در مقایسه با گیاهان کشت شده در زمین های غیر شور می شود. بابونه در هر نوع خاک می روید.
خاک های سبک شنی همراه با مقادیر فراوان ترکیبات آهکی خاک های بسیار مناسبی برای کشت است. می توان از خاک های حاصل خیز که برای گیاهان دیگر مناسب نیست استفاده کرد. حوزه شغلی این حرفه با توجه به سوابق قبلی کشت بومی و در مواردی کشت گلخانه ای، از جنس توسعه ای به شمار می آید، زیرا هدف از این حرفه تولید محصول با فناوری روز می باشد.(کاشت و تولید بابونه)
به نحوی که از نظر کیفیت و نحوه عرضه نیز واجد نوآوری باشد. کشت گیاه بابونه را می توان به صورت یک کشته (چند سال در یک زمین) انجام داد.در این مورد ۱۰ و یا حتی ۱۰۰ سال می توان در یک زمین اقدام کرد. بعضی از کشورها مانند روسیه یا آلمان به مدت پنج سال اقدام به کاشت این گیاه در یک زمین می کنند.

مناطقی که بیشتر کشت شده

در ایران نیز گونه های مختلف گیاه (جنس ماتریکا) در نقاط مختلف کشور رشد می کنند ولی جنس و گونه ماتریکاریا کامومیل، در منطقه غرب لرستان بین خرم آباد و درود، شمال غربی اندیمشک، در خوزستان صالح آباد، هفت گل، شوشتر، شیراز، ایران شهر و اطراف تهران تولید می شود. کاشت گیاه بابونه و تولید زراعی این محصول نیز در کشور عمدتاً در استان های اصفهان، کهکلویه و بویراحمد، گلستان و همدان انجام می گیرد.

آماده سازی خاک

پس از برداشت گیاهان قبل ( گیاهانی که با بابونه به تناوب کشت شده اند ) باید زمین را برای کشت بابونه آماده کرد . انجام شخم در زمین هایی که بابونه کشت می شود مناسب نیست مگر در مواقع ضروری ، پس از شکستن سله و خردکردن کلوخ ها و تسطیح زمین ، بستر را برای کاشت بذر آماده می کنند .

Chamomile

تاریخ و فواصل کاشت بابونه

زمان مناسب برای کشت پائیزه نیمه دوم شهریور و برای کشت بهاره نیمه دوم اسفند است . زمان کاشتن نقش عمده ای در عملکرد گل بابونه دارد . در کشت پاییزه و بهاره بذرها در ردیف هایی به فاصله ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر در زمین اصلی کشت می شوند . در سال اول کشت برای هر هکتار زمین به ۳ تا ۵/۴ کیلوگرم بذر با کیفیت مطلوب نیاز است .

فرآیند کاشت بابونه

کشت بابونه توسط بذر انجام می گیرد . در کشت مستقیم اعم از کشت بهاره یا پاییزه پس از آبیاری زمین به کاشت ردیفی بابونه اقدام می شود . از آن جا که نور نقش عمده ای در جوانه زنی بذر دارد ، بذرها را باید به صورت سطحی در زمین کشت کرد . پس از کاشت غلتک مناسبی باید زده شود و از به کار بردن وسایلی که سبب به هم خوردن نظم ردیف ها و پراکنده شدن بذرهای کشت شده می شود باید پرهیز کرد .
در بعضی از کشورها تکثیر بابونه به صورت یک کشته انجام می گیرد . این روش از آن جهت مناسب است که بذرها پس از رسیدن ریزش کرده و با بارندگی های پاییزه سبز می شوند . در تکثیر یک کشته ، قسمت هایی از زمین که گیاهان تراکم کمتری دارند باید کشت شوند .
در کشت غیر مستقیم در زمان مناسب بذرها را در خزانه ای بستر آن به همین منظور آماده شده باید کشت کرد . پس از کاشت سطحی بذر ، به منظورایجاد تراکم در بستر سطحی خاک غلتک مناسبی باید زده شود . در زمان مناسب نشاءها را به زمین اصلی منتقل و زمین را بلافاصله آبیاری می کنند . از آن جا که کشت غیرمستقیم بابونه هزینه زیادی را صرف می کند ، از این روش به ندرت استفاده می شود مگر در مواقع ضروری .

مراقبت و نگهداری بابونه

برای مبارزه با علف های هرز بابونه از علف کش مالوران به مقدار سه تا چهارکیلوگرم در هکتار به صورت محلول پاشی می توان استفاده کرد . زمان مناسب باری استفاده از این علف کش اواسط فروردین ماه است . این علف کش تاثیر سویی بر گیاه بابونه ندارد و می توان تا مرحله دو تا سه برگی از آن استفاده نمود .(کاشت و تولید بابونه)
تا قبل از به ساقه رفتن بابونه از علف کش سیس ۶۷ پروپ به مقدار ۸/۱ تا ۲ کیلوگرم در هکتار می توان استفاده کرد . تا قبل از به گل رفتن بابونه می توان از علف کش آفالون به مقدار سه تا چهار کیلوگرم در هکتار استفاده کرد . اگرچه استفاده از این علف کش برای بابونه مضر نیست ولی گلدهی را به تعویق می افتد .
پس از اولین برداشت گل ها ، کاربرد محلول های غذایی در تشکیل مجدد بسیار موثر است . اگرچه بابونه کم و بیش به کم آبی مقاوم است ، ولی در مواقعی که هوا برای مدتی خشک باشد و بارندگی کافی نباشد باید به آبیاری گیاهان اقدام نمود .

فرآیند برداشت بابونه

زمان مناسب برای برداشت گل هنگامی است که گل ها کاملاً باز شده باشند . گل ها را باید حداکثر به مقدار پنج سانتی متر از دم گل برداشت کرد . برداشت گل به همراه مقدار بیشتری دم گل سبب کاهش کیفیت اسانس می شود . برداشت به موقع گل ها بسیار مهم است و نقش موثری در کمیت و کیفیت اسانس آن دارد . اگر گل ها زودتر یا دیرتر از موعد مقرر برداشت شوند در کاهش کیفیت مواد موثره نقش موثری دارند .
اسانس از بدو تشکیل غنچه در گل ها تشکیل می شود و تا باز شدن گل ها به تدریج بر مقدار آن اضافه می شود . گل ها هنگامی که کاملاً باز می شوند ( گلچه های سفید رنگ زبانه ای به صورت افقی قرار می گیرند ) از بیشترین مقدار اسانس برخوردارند . پس از این مرحله از مقدار اسانس و کامازولن به تدریج کاسته می شود .
مقدار اسانس گل ها در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است . ظهر هنگام تابش آفتاب ، گل ها از بیشترین مقدار اسانس برخوردار می شوند . برداشت گل ها در روزهای ابری و سرد مناسب نیست و در این شرایط از مقدار اسانس گل ها و کامازولن آن کاسته می شود . برداشت گل ها توسط کارگر هزینه زیادی را در بر دارد و تنها در سطوح کوچک می توان با کارگر محصول را برداشت کرد . ولی در مقیاس وسیع کشت ، برداشت تنها با ماشین های برداشت گل بابونه امکان پذیر است .
گل هایی که با دست برداشت می شوند ، در مقایسه با گل های برداشت شده توسط ماشین کیفیت مناسب تری دارند . گل ها را پس از برداشت بلافاصله باید خشک کرد . تاخیر در خشک کردن گل ها سبب تغییر رنگ آن ها و کاهش کمیت و کیفیت اسانس آن می گردد .
چنانچه پس از برداشت گل ها ، امکان خشک کردن آن ها نباشد ، یا اگر وسیله برای انتقال آن ها به کارخانه برای خشک کردن موجود نباشد ، آن ها راحتی برای مدت کوتاهی نباید نگهداری کرد . در این شرایط گل ها را باید در سایه پهن نمود تا از رطوبت آن ها کاسته شود . هرچند می توان آن ها را در هوای آزاد خشک کرد . ولی استفاده از خشک کن های الکتریکی برای خشک کردن آن ها نتایج مطلوبی را به همراه دارد .
گل های خشک شده توسط خشک کن های الکتریکی از رنگ مطلوب تری برخوردار می شوند . درجه حرارت مناسب برای خشک کردن گل ها با استفاده از خشک کن های الکتریکی ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد است . گل ها را پس از برداشت بلافاصله باید خشک کرد . تاخیر در خشک کردن گل ها سبب تغییر رنگ آن ها و کاهش کمیت و کیفیت اسانس آن می گردد .
چنانچه پس از برداشت گل ها ، امکان خشک کردن آن ها نباشد ، یا اگر وسیله برای انتقال آن ها به کارخانه برای خشک کردن موجود نباشد ، آن ها راحتی برای مدت کوتاهی نباید نگهداری کرد . در این شرایط گل ها را باید در سایه پهن نمود تا از رطوبت آن ها کاسته شود . هرچند می توان آن ها را در هوای آزاد خشک کرد . ولی استفاده از خشک کن های الکتریکی برای خشک کردن آن ها نتایج مطلوبی را به همراه دارد .
گل های خشک شده توسط خشک کن های الکتریکی از رنگ مطلوب تری برخوردار می شوند . درجه حرارت مناسب برای خشک کردن گل ها با استفاده ازخشک کن های الکتریکی ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد است . پس از خشک شدن گل ها باید آن ها را از ساقه و سایر اندام های نامناسب پاک کرد . عملکرد گل به شدت به شرایط اقلیمی محل رویش ، روش کشت و روش برداشت گل بستگی دارد . عملکرد گل بابونه ۰.۵ تا ۲ تن در هکتار است .

جمع آوری بذر

زمان مناسب برای برداشت بذر هنگامی است که گلچه های زبانه ای از حالت افقی خارج شده و به صورت عمودی ( به طرف پایین ) در آیند . در این مرحله رنگ گلچه های لوله ای ، قهوه ای تیره می شود . جمع آوری بذر زودتر از زمان مذکور مناسب نیست ؛ زیرا قوه رویشی بذرها به شدت کاهش می یابد .
چنانچه بذرها با تاخیر برداشت شوند ، عملکرد بذر به شدت کاهش می یابد ؛ زیرا با کوچکترین ضربه یا وزش باد ، بذرها به اطراف ریزش می کنند . پس از برداشت بذر ، آن ها را باید تمیز و در مکان مناسب نگهداری کرد . مقدار عملکرد بذر ۳۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار است .

اهداف طرح

– کشت یک هکتاری گیاه بابونه
– اهلی کردن گیاه بابونه و اشباع بازارهای داخلی از محصول با کیفیت
– ارائه محصول در بسته بندی مناسب و بازارپسند
– افزایش سطح زیر کشت و صادرات آن به سایر کشورها
– توسعه اشتغال و جذب نیروی کارگری و کارشناسان بخش کشاورزی
– استفاده از اراضی مازاد جهت تولید بیشتر گیاه بابونه
– صرفه جویی در آب و افزایش راندمان
– توسعه فضا و فرصت های پیشرفت
– بسته کار آفرینی تولید بابونه
– افزایش سطح زیر کشت و به کارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی
– ایجاد کارخانه های تولید فرآورده های بادرنجبویه از جمله چای بابونه آب طعم دار، پودر خشک.

 

هزینه های کاشت ، داشت و برداشت گیاه دارویی  بابونه  در سطح یک هکتار
عملیاتنوع هزینهمبلغ هزینه
(هزارریال)
توضیحات
هزینه های آماده سازی و کاشتشخم و آماده سازی بستر کاشت۲۰۰۰۰_
کود شیمیایی و حیوانی۵۰۰۰۰۲۰تن دامی
۲۰۰کیلو شیمیایی
بذر/نشا/پاجوش/قلمه /پیاز۲۰۰۰۰۵کیلو بذر
کشت۱۵۰۰۰۱۰نفر
هزینه های داشتوجین و تنک کردن۱۵۰۰۰۱۰نفر
تغذیه کودی /کود سرک۱۰۰۰۰_
آبیاری۳۰۰۰۰۲۵نفر
محلولپاشی۱۰۰۰۰_
هزینه های برداشت  وبسته بندی برداشت۴۰۰۰۰۲چین       ۳۰ نفر
جمع کردن محصول۱۰۰۰۰_
جداکردن  و بوجاری۰_
حمل محصول به انبار۱۰۰۰۰_
خشک کردن۵۰۰۰۰_
بسته بندی۰_
پیش بینی نشده : ۵-۱۰درصد (واکاری و….)۲۰۰۰۰_
جمع کل هزینه ها۳۰۰۰۰۰_

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری کاشت و تولید بابونه

عملکرد سالیانه : ۲ تن در هکتار
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زیر کشت : ۱ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیون تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
تعداد دفعات مورد نیاز آبیاری : ۱۲ بار
قابل قبول ( ec ) : 4000
کود شیمیایی مورد نیاز : ۲۰۰ کیلوگرم کود کامل
کود دامی پوسیده : ۲۰ تن
زمان کاشت: بهار _ پاییز
میزان بذر/ نشاء/ قلمه / پیاز در هکتار : ۵ کیلوگرم
عملکرد: ۲ تن خشک
قسمت مصرفی : گل
قیمت تقریبی فروش هر کیلو : ۲۵۰ هزار تومان


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)