کشت آرمانی زعفران

کشت آرمانی زعفران

سرمایه موردنیاز: ۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای ۱ هکتار
میزان سطح کشت: ۱ هکتار
میانگین عملکرد سالیانه گل زعفران: ۱۴۵۰ کیلوگرم
میانگین عملکرد سالیانه زعفران خشک: ۱۸ کیلوگرم
میزان ریسک پروژه: پایین
میزان سودآوری سالیانه : ۶۵ میلیون تومان سود خالص در سال
نوع سیستم آبیاری: بارانی از نوع لوله پی فلکس (peflex)
تعداد نیروی انسانی: ۱ نفر مستقیم در هکتار

در سالهای اخیر استفاده از زعفران در صنایع غذایی علیرغم قیمت بالای آن افزایش چشمگیری داشته است که دلیل این امر تمایل مصرف کنندگان به استفاده از فرآورده‌های طبیعی می‌باشد. کشور ایران با بیش از ۹۰ درصد از تولید جهانی زعفران، بزرگ‌ترین تولید کننده و صادرکننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود. لذا تولید و ارائه محصولی با کیفیت مطلوب و بر اساس نیاز و انتظارات مشتری و بازار می‌تواند موجب توسعه پایدار تجارت زعفران شود. این گیاه از نظر اهمیت اقتصادی در جهان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و جزء محصولات صادراتی کشورمان بشمار می‌رود و همه ساله ارز قابل توجهی وارد مملکت می‌نماید و می‌بایستی از لحاظ کمیت، کیفیت تولید و بسته بندی مناسب, دقت زیادی بعمل آید تا بتوان نظر بازارهای بین المللی را جلب نموده تا صادرات بیشتری داشته باشیم
نیاز اندک این گیاه به آب، امکان بهره برداری به مدت ۷- ۵ سال در یک نوبت کاشت و آبیاری آن در زمان‌های غیر بحران آب، رشد در زمی نهای شنی و رسی، خاصیت انباری خوب محصول، سهولت حمل و نقل، عدم نیاز این محصول به ادوات سنگین، توان جذب نیروی کار در فصل رکود کشاورزی و عدم نیاز به سطح زیر کشت بالا باعث شده است این محصول از هر حیث حائز اهمیت باشد.
از آنجا که کشورهایی نظیر هند، چین، مراکش، یونان و ترکیه در زمینه تولید زعفران شروع به فعالیت نموده ودر حال برنامه ریز یاند قطعاً در چند سال آینده بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
در کشورما زعفران می‌تواند در بین صادرات غیر نفتی پس از پسته در رتبه دوم قرار گیرد، بنابراین در این راستا وظیفه ماست
که با اقدام آموزشی، ارشادی و حمایت‌های فنی در جهت افزایش کمی و کیفی این محصول گام برداریم تا انشا ا… شاهد تحول بزرگ اقتصادی این محصول در کشور باشیم.
کشت آرمانی زعفران

آشنایی با کشت آرمانی زعفران

در چند ساله اخیر محققان کشورمان دست به تحقیق و پژوهش جهت بالا بردن راندمان تولید زعفران در واحد سطح زده‌اند که بتوانیم از بازارهای جهانی سبقت گرفته و از نهاده‌های موجود بهترین استفاده رابنماییم تا همچنان بعنوان بالاترین تولید کننده زعفران در سطح منطقه و جهان باشیم. نتایج آزمایشات طرح آرمانی زعفران نشان داده است به نسبت ۲ تا ۳ برابر نسبت به روشهای سنتی مرسوم زعفران تولید خواهیم نمود. در روشهای سنتی تولید زعفران از هر نوع پیاز جهت کاشت استفاده می‌گردد که در روش طرح آرمانی زعفران فقط از پیازهای سالم و بالای هشت گرم استفاده می‌شود. در روش سنتی، پیاز زعفران را از اواخر بهار تا اوایل پائیز می‌توانندکشت نمود که در روش نوین زمان کاشت به خرداد ماه تغییر یافته است. در روش سنتی زمین را بصورت کرتی برای کاشت زعفران استفاده می‌نمایند که در طرح آرمانی بایستی این روش بتدریج به روش کشت تسبیحی تغییر یافته و زعفران را بصورت عمیق و روی خط مستقیم کاشته و فواصل ردیف‌ها ۳۰- ۲۵ ساتی متر و فاصله پیازها روی ردیف ۱۰-۷ سانتی متر باشد و پس از پایان کاشت اقدام به آبیاری با روشهای آبیاری تحت فشاردرمزرعه نماییم و نیز کوتاه سازی دوره بهره برداری از ۸ سال به ۳ الی ۴ سال که از نزدیک شدن پیاز به سطح زمین و گرمازدگی آنها در تابستان جلوگیری می کندو هزینه تولید و آب مصرفی را کاهش خواهد داد. آزمایشات دیگری نیز در دست بررسی است که بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

مناطق مستعد کشت زعفران

مناطق خشک، نیمه بیابانی و حاشیه کویری که آفتاب گیر بوده و عدم وزش بادهای سرد.
ارتفاع: ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا
حداقل سطح با بازده اقتصادی: ۱ هکتار
انواع پایه مناسب: فقط یک رقم زراعی دارد Crocus Sativus
حداکثر دمای قابل تحمل: ۴۰-۳۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.
حداقل دمای قابل تحمل: ۱۸- درجه تا ۲۲- درجه سانتی گراد می‌باشد.
شرایط نگهداری استاندارد محصول زعفران: انبارهای مجهز به سیستم خنک کننده و کنترل رطوبت و به دور از نور.
خاک: ترجیحاً لومی، لیمونی رسی و شنی و PH آن ۸-۷
آب: EC آب آبیاری حداکثر ۲ میلی موس بر cm
مقدار آب مورد نیاز: بسته به مناطق مختلف ۴۵۰۰-۳۰۰۰ متر مکعب در هکتار

کشت آرمانی زعفران

ایران اولین کشور تولیدکننده زعفران بوده که ۹۶ درصد از زعفران جهان را تأمین می‌کند. مصرف زعفران در ایران بالا است و نه تنها می‌تواند نیاز آن منطقه را تأمین کند بلکه درسراسر ایران نیز مشتری دارد در ضمن بیش از ۷۰ درصد از زعفران ایران به کشورهای جهان صادر می‌شود.
کشت زعفران سود بالایی دارد. در هر هکتار بیش از ۱۵ کیلو زعفران برداشت می‌شود و طی ۴ سال ۴۰۰ میلیون تومان سود دارد. کاشت زعفران در مناطقی مناسب است که دمالی بالای چهل درجه سانتی گراد و پایین ۱۵- را در طول سال نداشته باشد.
قیمت زمین به علت متغیر و متنوع بودن آن در مناطق مختلف ذکر نشده ولی از حدود ۴ میلیون تومان به بالا می‌باشد. متوسط قیمت زمین با آب، سالانه ۱۰ میلیون تومان است.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)