بدون سرمایه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید !

هرکسی می‌تواند کسب و کار اینترنتی پول‌سازی داشته باشد. افراد زیادی در سراسر جهان ازطریق اینترنت درآمد کسب می‌کنند. اینکه شما هم به یکی از این کارآفرینان اینترنتی تبدیل شوید، چندان دور از ذهن نیست. برای شروع کار به رایانه‌ای متصل به اینترنت نیاز دارید. تنوع زیاد ابزارهای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، شروع کسب و کار اینترنتی را بسیار آسان کرده است. مهم نیست کجا زندگی می‌کنید یا چقدر وقت برای ایده خود صرف می‌کنید و یا چقدر سرمایه و تجربه دارید؛ درهرصورت می‌توانید وب‌سایت خود را با سرویس‌های رایگانی مثل وردپرس راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید محصولات و خدمات خود را ازطریق فروشگاه‌های اینترنتی موجود بفروشید. در این مقاله چند کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه را به شما معرفی می‌کنیم. عملی‌کردن ایده‌های معرفی‌شده در این مقاله و کسب درآمد از آنها به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد و کار چندان سختی نیست؛ اما نباید انتظار داشته باشید که یک‌شبه راه صدساله را طی کنید.

۱. وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویسی نوعی کسب و کار اینترنتی قدیمی است. وبلاگ‌نویسان مطالبی رایگان، سرگرم‌کننده، خبری یا علمی درباره موضوعات مختلف را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. در وبلاگ خود می‌توانید موضوعاتی مثل غذا، مد و استایل، سفر و گردشگری، تغذیه و سبک زندگی، مراقبت از حیوانات خانگی و ورزش را انجام دهید. محتوای وبلاگ شما می‎‎‌تواند در قالب متن، عکس، ویدئو، لینک به سایر وبلاگ‌ها یا حتی بازنشر اخبار و مقالات مرتبط با موضوع وبلاگ ‌باشد. نکته مهم این است که همواره مطالبتان حول موضوع اصلی وبلاگ باشد.

هر وبلاگ‌نویس می‌تواند به روش‌های مختلف درآمد کسب کند. تبلیغات کلیکی در وبلاگ (تبلیغات گوگل ادسنس و بنرهای تبلیغاتی)، پیشنهاد خدمات و کالاهای مختلف به مخاطبان وبلاگ (بازاریابی وابسته یا آشناسازی) و تبلیغ برندها و محصولات مختلف نمونه‌هایی از روش‌های کسب درآمد بلاگرها هستند.

تولید محتوای مفید و جدید، به‌روزرسانی منظم مطالب وبلاگ و پرهیز از تبلیغات افراطی نکات کلیدی برای افزایش بازدید، حفظ مخاطب و جلب اعتماد مخاطب‌اند.

۲. ساخت و انتشار آنلاین ویدئو

احتمالا با وب‌سایت‌های بارگذاری و تماشای ویدئو مثل آپارات و یوتیوب آشنایی دارید. روزانه تعداد زیادی ویدئو با موضوعات مختلف روی این وب‌سایت‌ها بارگذاری می‌شوند و کاربران فراوانی به تماشای این ویدئو‌ها می‌نشینند. می‌توانید با ساخت ویدئوهای گوناگون، از این وب‌سایت‌ها برای کسب درآمد استفاده کنید. افزایش تعداد بازدید از ویدئوی شما اتفاق خوبی به ‌حساب می‌آید؛ اما لازم نیست حتما ویدئوی شما وایرال شود و بازدید میلیونی داشته باشد. برای افزایش بازدید، کافی است ویدئوهایی بسازید که محتوای مفید و نه الزاما پیچیده‌ای داشته باشند و بازدیدکنندگان‌شان آنها را بپسندند. دست شما برای انتخاب موضوع ویدئو باز است.

بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت موردنظر و آپلود ویدئو، درصورتی‌که تنظیمات لازم را اعمال کرده باشید، بنرهای تبلیغاتی روی ویدئوی شما نمایش داده می‌شوند. چنانچه بازدیدکنندگان هنگام تماشای ویدئوی شما روی این تبلیغات کلیک کنند، مبلغ مشخصی به شما تعلق خواهد گرفت. هرچه تعداد بازدید از ویدئو بیشتر باشد، تعداد کلیک روی این تبلیغات افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان سود شما نیز از این کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه بیشتر خواهد شد.

کیفیت مناسب ویدئوهای ارسالی تأثیر مثبتی در جذب بازدیدکنندگان دارد. توجه به جهت و میزان نور، وضوح صدا و نبودِ صداهای مزاحم و نیز ویرایش ویدئو با نرم‌افزارهای ویرایش ازجمله ترفندهایی هستند که باعث بهترشدن کیفیت ویدئوهای شما می‌شوند.

۳. ساخت پادکست

مدتی است که ساخت و انتشار پادکست یا همان تدوین صوتی بسیار رایج شده است. افراد فراوانی با انتشار روزانه و منظم فایل‌های صوتی کسب درآمد می‌کنند. محبوبیت پادکست در میان مخاطبان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تولیدکنندگان پادکست روش‎های مختلفی را برای کسب درآمد از آن به کار می‌گیرند. تبلیغات و فروش برخی خدمات و محصولات به مخاطبان پادکست نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند.

با جست‌وجوی کلیدواژه «پادکست» در موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی بسیاری را مشاهده خواهید کرد که دراین‌زمینه فعالیت می‌کنند. با مرور این وب‌سایت‌ها و گوش‌دادن به پادکست‌های موجود در آنها می‌توانید برای کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه خود ایده بگیرید. همانند وبلاگ‌نویسی، برای انتخاب موضوع پادکست نیز گزینه‌های بسیار زیادی در اختیار دارید: تجارت، موسیقی، گردشگری، کتاب‌خوانی و هزاران موضوع دیگر.

۴. دراپ‌شیپینگ

برای راه‌اندازی تجارت اینترنتی به فروشگاهی فیزیکی و انباری پر از کالا نیاز ندارید؛ بنابراین از هر جایی می‌توانید کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه خود را اداره کنید. دراپ‌شیپینگ نوعی کسب و کار اینترنتی است که در آن بدون داشتن حتی یک محصول در انبار پول درمی‌آورید. تنها کاری که انجام می‌دهید، فروش محصول به مشتری است. بسته‌بندی و ارسال سفارش و خدمات پس از فروش برعهده تأمین‌کننده است؛ به این‌ترتیب بسیاری از هزینه‌های مالی، ریسک ماندن اجناس فروخته‌نشده در انبار و دردسرهای رسیدگی به ارسال و تحویل سفارش‌ها از دوش شما برداشته می‌شود.

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، بازاریابی، تبلیغ و فروش محصول به مشتری است. روال کلی کار به این صورت است که مجموعه‌ای از محصولات را برای فروش در وب‎سایت خود قرار می‌دهید. زمانی که مشتری کالایی می‌خرد، سفارش مشتری را به شرکت تأمین‌کننده ارجاع می‌دهید و ارسال و تحویل سفارش برعهده تأمین‌کننده است. باتوجه‌به اینکه جنس را به قیمت عمده از تأمین‌کننده می‌خرید و آن ‌را با قیمت خرده به مشتری می‌فروشید، مابه‌التفاوت این دو قیمت می‌شود سود شما.

سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش ماجرا پیداکردن تأمین‌کنندگان معتبر و خوش‌قول است که کالاهای باکیفیت را به‌موقع و به بهترین نحو تحویل مشتری بدهند؛ درغیراین‌صورت صلاحیت و اعتبار سایت شما زیر سؤال خواهد رفت.

باتوجه‌به رقابتی‌بودن این شغل، ممکن است تفاوت چندانی بین قیمت عمده و قیمت خرده محصولات وجود نداشته باشد و سود حاصل از فروش یک محصول چندان چشمگیر نباشد؛ اما اگر تعداد فروش افزایش یابد، مجموع سود مبلغ قابل‌توجهی خواهد شد.

۵. نویسندگی به‌صورت فریلنسری

نوشتن یکی از مهارت‌های ضروری برای کارآفرینان اینترنتی است؛ چراکه هر کسب و کار اینترنتی به‌نوعی به نوشتن نیاز دارد. البته نویسندگی کار هرکسی نیست؛ اما اگر به نوشتن علاقه دارید و فکر می‌کنید نویسنده خوب و خلاقی هستید، باید بدانید که می‌توانید از این طریق درآمد خوبی از اینترنت کسب کنید. می‌توانید نوشته‌های خود را در قالب مقاله، پست وبلاگ، صفحه‌ای از مجلات اینترنتی، کتاب یا سرمقاله به وب‌سایت‌های مطرح بفروشید.

۶. تولید محتوای آموزشی

داشتن کسب و کار اینترنتی صرفا به‌معنای فروش کالایی فیزیکی نیست. ایجاد و فروش محتوای آموزشی دیجیتال یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های کسب درآمد آنلاین است. کافی است موضوعاتی را که با آنها آشنایی دارید، در قالب ویدئو، متن یا فایل صوتی آموزش دهید. می‌توانید این آموزش‌ها را روی وبلاگ خودتان یا روی وب‌سایت‌هایی که دوره‌های آموزشی ارائه می‌کنند، بارگذاری کنید. اگر بتوانید مطالب پرمحتوا و آموزش‌های مفیدی بسازید، پول خوبی نصیبتان می‌شود.

برای شروع باید موضوعی را انتخاب کنید که روی آن تسط دارید. هنگام تهیه مطلب، سطح آشنایی مخاطبتان را با موضوع در نظر بگیرید. مطالب آموزشی شما می‌توانند راجع‌به هر موضوع دلخواهی باشند. موضوعاتی مثل مدیریت زمان، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، تربیت حیوانات خانگی و طراحی وب‌سایت ازجمله موضوعاتی هستند که مطالب آموزشی فراوانی برای آنها تهیه شده است.

درصورتی‌که قصد دارید آموزش‌های خود را در قالب ویدئو منتشر کنید، بعد از انتخاب موضوع و تهیه ویدئوی اولیه، ویدئوهای خود را با نرم‌افزار‌های ویرایش ویدئو مثل کمتازیا (Camtasia) ویرایش کنید. بعد از اینکه ویدئوی نهایی آماده شد، برای انتشار ویدئو، آن را روی هاست موردنظر بارگذاری کنید. بعد از بارگذاری فایل‌ها، بازدیدکنندگان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز فایل موردنظر خود را بخرند و دانلود کنند. با بررسی منظم آمار فروش می‌توانید موضوعات پرطرف‌دار را شناسایی کنید.

۷. سایه‌نویسی

بسیاری از بلاگرها و فعالان اینترنت، به‌علت درگیری و مشغله زیاد فرصت ندارند برای وبلاگ خود مطلب بنویسند. همان‌طور که می‌دانید، نوشتن و تهیه محتوا تنها بخشی از ایجاد کسب و کار اینترنتی موفق است و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، علاوه بر نوشتن وظایف دیگری دارند. بااین‌همه اهمیت محتوای وبلاگ بر هیچ‌کس پوشیده نیست و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بلاگرهای پرمشغله معمولا به‌دنبال نویسندگان توانایی هستند که نوشتن مطالب وبلاگ را برعهده بگیرند.

به‌عنوان سایه‌نویس (Ghost Writer)‌ باید محتوای باکیفیت برای بلاگرها تولید کنید. نوشته‌های شما بدون ذکر نامتان و معمولا به نام بلاگر در وبلاگ او منتشر خواهند شد. محتوایی که می‌نویسید، می‌تواند مقاله‌ای کوچک یا یک کتاب الکترونیکی چندصدصفحه‌ای باشد. درهرصورت در قبال دریافت مبلغ مشخصی، قبول می‌کنید که نوشته شما به نام فرد دیگری منتشر شود.

کار شما به‌عنوان سایه‌نویس فقط و فقط خوب‌نوشتن است. در این شغل نیازی نیست که به فکر سئو، بازاریابی و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی باشید. وب‌سایت‌هایی را که به‌دنبال سایه‌نویس‌اند، پیدا کنید و درصورتی‌که موضوعات درخواستی آنها با علایق و توانایی‌های شما همخوانی دارند، کار را شروع کنید.

۸. دستیار مجازی

کارهای بسیاری وجود دارند که وقت‌گیرند و درعین‌حال انجام‌دادن آنها به مهارت فراوانی نیاز دارد. کارفرمایان برای انجام‌دادن این کارها به‌دنبال دستیاران متخصص و کاربلدند. اینجاست که اهمیت استخدام دستیار یا منشی مجازی (Virtual Assistant) پررنگ می‌شود. تنظیم برنامه سفر، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، هماهنگی و برنامه‌ریزی، رسیدگی به ایمیل‌ها، قراردادن مطلب در وبلاگ و ساخت و ویرایش ویدئو و فایل‌های صوتی ازجمله کارهایی هستند که دستیار مجازی انجام می‌دهد. باید باتوجه‌به مهارت‌ها و توانایی‌های خود مشخص کنید که چه وظایفی را می‌توانید انجام دهید تا در کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه خود موفق شوید.

۹. خرید، بهینه‌سازی و فروش وب‌سایت

این کار هم مثل سایر کسب‌وکارهای اینترنتی معرفی‌شده در این مقاله سرمایه چندانی لازم ندارد؛ اما کمی زمان‌بر است. کار به این صورت است که وب‌سایتی را به قیمت مشخصی می‌خرید، دستی به سر و روی آن می‌کشید و از جنبه‌های مختلف بهبودش می‌دهید و آن را به قیمت بیشتری از آنچه خریده بودید، می‌فروشید. تغییراتی که روی وب‌سایت اعمال می‌کنید، می‌تواند شامل تغییرات ظاهر وب‌سایت، تغییر برند و بازاریابی مجدد برای وب‌سایت باشد.

این ایده پتانسیل بسیار خوبی برای کسب درآمد دارد؛ اما عملی‌کردن آن آسان نیست و نیازمند مهارت زیادی در طراحی و توسعه وب‌سایت است. اگر مهارت کافی دارید، می‌توانید در کنار این کار وب‌سایت‌های جدید طراحی کنید و بفروشید. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که برای خریدوفروش وب‌سایت‌ می‌توانید به آنها مراجعه کنید و به‌این‌ترتیب کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه خود را توسعه دهید.

۱۰. انتشار کتاب آنلاین

شاید گاهی به فکر انتشار کتاب افتاده باشید. دیدن اسمتان به‌عنوان نویسنده پرفروش‌ترین کتاب سال، شدنی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. داستان‌های علمی ـ تخیلی، رمان‌های عاشقانه، کتاب‌های مصور برای کودکان یا کتاب‌های راهنما و هزاران موضوع دیگر برای نوشتن وجود دارد. هرکدام را دوست دارید، انتخاب کنید و به رؤیایتان رنگ حقیقت ببخشید. می‌توانید نوشته‌های خود را به‌صورت کتابی الکترونیکی تنظیم کنید و آن را برای فروش روی وب‌سایت خود یا وب‌سایت‌هایی قرار دهید که درزمینه فروش کتاب الکترونیکی فعالیت می‌کنند.

وقتی خودتان به‌صورت آنلاین کتاب می‌نویسید و منتشر می‌کنید، بقیه ماجرا از پرینت گرفته تا تحویل کتاب به مشتری به‌صورت خودکار انجام می‌شود و به دخالت شما نیازی ندارد. تنها کاری که بعد نوشتن کتاب باید انجام دهید، قراردادن آن روی وب‌سایت موردنظر است تا با فروش آن از کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه و متفاوت خود بهره‌ای ببرید.

۱۱. مشاوره سئو

حجم زیادی از ترافیک بیشتر سایت‌ها ازطریق گوگل به سایت‌ها هدایت می‌شود. اهمیت موتورهای جست‌وجو در دیده‌شدن وب‌سایت‌ها ‌انکارناپذیر است؛ به همین دلیل بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) مهارت و کسب و کار اینترنتی بسیار سودآور و پرتقاضایی است. برای شروع کار درزمینه سئو باید حدود چهار تا شش ماه زمان صرف کنید و مهارت‌های لازم را دراین‌باره یاد بگیرید. با گذشت زمان و کسب تجربه و مهارت بیشتر می‌توانید آژانس سئو برای خودتان تأسیس کنید. شاید این موضوع رؤیایی به نظر برسد؛ اما برای عملی‌کردن آن و تبدیل‌شدن به متخصص سئو، به جست‌وجو در اینترنت، مطالعه و کمی همت و تلاش نیاز دارید. از دوره‌های آموزشی آنلاین سئو و بازاریابی دیجیتال برای یادگیری هرچه‌ بیشتر کمک بگیرید. منابع آموزشی بسیاری وجود دارند که مفاهیم اولیه سئو را به‌صورت رایگان به شما آموزش می‌دهند.

۱۲. افیلیت مارکتینگ

شاید افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته بهترین گزینه بین مواردی باشد که در این مقاله می‌خوانید. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در تبلیغات، آسان‌ترین مدل کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه است. شما خدمات یا کالای شرکت یا تولیدکننده مشخصی را به مخاطبانتان پیشنهاد می‌کنید و مطابق تعرفه، کمیسیون خود را از آن شرکت دریافت می‌کنید.

مراحل کار به این صورت است که مخاطب شما (همان خریدار) قصد دارد کالای مشخصی را بخرد. او وارد وب‌سایت یا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و ازطریق لینک موجود در صفحه‌تان به سایت فروشنده کالای موردنظر هدایت می‌شود و خرید خود را انجام می‌دهد. درنهایت، شما کمیسیون خود را بابت این مراجعه جدید یا خرید موفق، از فروشنده کالا دریافت می‎کنید. بهترین قسمت ماجرا این است که سرمایه خاصی نیاز ندارید و با جیب خالی هم می‌توانید کار را شروع کنید.

افیلیت مارکتینگ شباهت بسیاری به دراپ‌شیپینگ دارد. سرمایه لازم برای هر دوی این کسب‌وکارها بسیار ناچیز است و شما به انبار کالا نیاز ندارید. تفاوت اصلی افیلیت مارکتینگ با دراپ‌شیپینگ در این است که در افیلیت مارکتینگ شما فقط لینکی به سایت فروشنده ارائه می‎‌کنید و تمام مراحل بعدی، ازجمله خرید و پرداخت صورت‌حساب، در سایت فروشنده انجام می‌گیرد.

۱۳. مشاوره تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

مشاوره تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نیز کسب و کار اینترنتی پرسودی است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب را برای کسب درآمد ازطریق تبلیغات فراهم می‌کنند. طراحی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خوب و حساب‌شده یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی با سرمایه کم و سوددهی زیاد است. اگر قصد دارید این گزینه را به‌عنوان کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید، باید با محیط شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی آشنا باشید و امکانات و قوانین این شبکه‌ها را کاملا بشناسید. بعد از آشنایی با زیروبم شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کار خود را به‌عنوان مشاور تبلیغات شروع کنید.

۱۴. تبلیغات فروشگاه‌های اینترنتی

هدایت بازدیدکنندگان به وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی نمونه دیگری از کسب‌وکارهای آنلاین است. روال کار به این صورت است که پس از توافق با فروشگاه اینترنتی، در وب‌سایت خود محصولات خاصی از آن فروشگاه را نقد و بررسی می‌کنید. در صفحه مربوط به هریک از محصولات، لینک‌هایی وجود دارند که کاربران درصورت کلیک روی آن لینک‌ها به صفحه فروش آن محصول در فروشگاه اینترنتی منتقل می‌شود. اگر این کلیک به خرید از فروشگاه منجر شود، شما کمیسیون خود را دریافت می‌کنید. اگر برای فروشگاه‌های اینترنتی مطرح (که اعتبار و بازدید فراوانی دارند) تبلیغ کنید، معمولا مجموع کمیسیون‌های دریافتی‌تان مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

اگر همواره در رؤیاهای خود صاحب کسب و کاری مستقل بوده‌اید، حالا وقت آن است که به‌جای امروز و فردا کردن، برای تحقق رؤیایتان کاری بکنید. کافی است قدم اول را بردارید. مطمئن باشید گام‌های بعدی آسان‌تر خواهند بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)