تولید پودر میکروسیلیس

پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی محصولی پودری به رنگ خاکستری است که محصول فرعی کوره های قوس الکتریکی در جریان تولید آلیاژهای فروسیلیس می باشد . پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی حاوی ۹۴ تا ۹۶ درصد دی اکسید سیلسیوم می باشد . دانه بندی پودر میکروسیلیس در محدوده ۰۵/۰ الی ۱۵/۰ میکرون است و در مقایسه با ذرات سیمان صد برابر ریزتر و نرم تر است . دوده سیلیسی با توجه به ریز دانه بودن دارای سطح واکنشی بسیار بالایی می باشد . پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی برای افزایش برخی خواص و ویژگیهای بتن به بتن افزوده می شوند. افزودن پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی به مخلوط بتنی باعث ترکیب دی اکسید سیلسیوم با محلول هیدروکسید کلسیم آزاد موجود در منافذ موئینه بتن شود و به این ترتیب کریستال سیلیکات کلسیم نامحلول تولید نماید و در نهایت باعث تراکم ساختار خمیر سیمان و در نهایت افزایش مقاومت فشاری بتن شود. از دلایل ضعف بتن از لحاظ نفوذپذیری ، فضای خالی بین سنگدانه ها و نبود فیلر مناسب برای پرکردن این خلاء و همچنین لوله های موئینه ایجاد شده در اثر تبخیر آب بتن در فرایند گیرش می باشد که بتن را در برابر آب نفوذپذیر خواهد نمود. برای پر کردن این فضاهای خالی میان سنگدانه های بتن ، پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی گزینه بسیار مناسبی است . پودر میکروسیلیس موجب افزایش دانسیته بتن خواهد شد و همچنین کیفیت چسبندگی اجزای بتن را بالاتر خواهد برد . پودر میکروسیلیس باعث بالا رفتن مقاومت فرسایشی بتن و همچنین کاهش پتانسیل واکنش قلیایی سنگدانه ها خواهد شد و از این رو عمر بتن نیز افزایش خواهد یافت . پودر میکروسیلیس یا دوده سیلیسی عموما برای تولید بتن های با مقاومت فشاری بالا به کار می رود . ترکیب پودر میکروسیلیس با بتن احتمال بروز پدیده سرطان بتن را کاهش خواهد داد. افزودن ۵ تا ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی از محصول پودر میکروسیلیکا به طرح اختلاط بتن می تواند مقاومت فشاری بتن را ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ psi بالا ببرد. بتن فرموله شده با پودر میکروسیلیس در برابر سایش و ضربه مقاومت بالاتری خواهد داشت و همچنین در برابر تغییرات دما و سیکلهای ذوب و یخبندان مقاومت بالاتری از خود نشان خواهد داد . پس از افزودن پودر میکروسیلیکا به بتن به دلیل سطح بسیار آزاد ذرات دوده سیلیسی ، موجب کاهش آب بتن در محدوده ۱۰ الی ۱۵ درصد خواهد شد.

مزایای پودر میکروسیلیس

هیدرواکسید کلسیم ۲CA(OH) آزاد شده از هیدراتاسیون سیمان ۲۵-۲۰ درصد ملات بتن را تشکیل داده و در واقع جزء ضعیف و حلال توده بوده و به علت ناپایداری یکی از آسیب پذیرترین اجزا تشکیل دهنده بتن می باشد. شکل ظاهری میکروسیلیس با دارا بودن سطح مخصوص زیاد (ریزی و نرمی دانه ها) باعث عدم تبلور و سطح واکنشی بالای آن عامل بروز رفتار پوزولانی می باشد به عبارت دیگر ژل سست و ناپایدار هیدرواکسید کلسیم در مجاورت دی اکسید سیلیسیم (میکروسیلیس) به سیلیکات کلسیم سخت و غیرمحلول تبدیل شده که ضمن قوام، موجب پایداری بتن در برابر حملات شیمیایی واکنش قلیایی مصالح سنگی و همچنین ازدیاد مقاومت فشاری آن می شود. باید توجه داشت به خاطر نیروی جذب سطحی فوق العاده میکروسیلیس و پایین نگه داشتن نسبت آب به سیمان مصرف منتشر کننده ها و کاهنده ها (فوق روان کننده ها) اجتناب پذیر بوده و قویا توصیه می شود.

کاربرد پودر میکروسیلیس

میکروسیلیس برای تقوت مقاومت های مکانیکی، تراکم، کاهش نفوذپذیری و افزایش دوام در برابر سیکل انجماد و ذوب شدن در ملات سیمانی در موارد زیر کاربرد دارد:
سواحل دریا، سازهای آبی، سدها و کانال ها
سقف ها، پارکینگ ها، پل ها و اسکله ها
کارهای ترمیمی و شاتکریت
ساخت قطعات پیش ساخته
یون های کلر و سولفات ها در بتن می باشد
کار در نواحی ساحل جنوب ایران که نیزا به کاش عمیق نفوذ

میزان مصرف پودر میکروسیلیس

میکروسیلیس را بسته به نوع کار به نسبت های۵ الی ۱۰ درصد از وزن سیمان مصرفی جایگزین سیمان نموده و به مخلوط خشک سیمان و مصالح سنگی در ملات و یا بتن اضافه م ینماید. بهترین مدت زمان برای اختلاط ۲ دقیقه می باشد مقدار آب مورد مصرفی نیز بایستی برمبنای نیاز پس از افزودن مواد فوق روان کننده و در نهایت براساس اسلامپ مورد نیاز تعیین شود.

سازگاری پودر میکروسیلیس

این محصول با تمامی افزودنی دیگر سازگاری کامل داشته و توصیه می شود.

راهنمای مصرف پودر میکروسیلیس

میکروسیلیس را به نسبت لازم به مخلوط خشک سیمان و مصالح سنگی مصرفی می افزایند و می توان به همان نسبت از سیمان مصرفی کاست باید توجه داشت که به خاطر نیروی جذب سطحی فوق العاده میکروسیلیس و پایین نگه داشتن نسبت آب به سیمان همواره استفاده از فوق روان کننده ها توصیه می شود.لازم به ذکر است PH بتن کربناته نشده بیش از ۱۳ بوده ولی با افزودن میکروسیلیس به مقدار بیش از ۲۰ %وزن سیمان مصرفی شاهد افت PH بتن خواهیم بود هر چند کاهش PH بتن هیچ وقت با افزودن میکروسیلیس به حد نهایی و بحرانی نمی رسد لیکن مصرف میکروسیلیس به مقدار بیش ۲۰ %وزن سیمان مصرفی نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. باید توجه داشت که به خاطر نیروی جذب سطحی فوق العاده میکروسیلیس و پایین نگه داشتن نسبت آب به سیمان همواره استفاده از فوق روان کننده ها توصیه می شود. میکروسیلیس را به دور از سرما ، گرما و روطبت به مدت یکسال می توان نگهداری کرد. عدم توجه به روش انبارداری مناسب باعث آسیب دیدن محصول و یا کیسه آن می شود.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی میکروسیلیس

بی شکل (Amorphous)
میکروسیلیس ماده‏ ای کریستالی نیست. مواد کریستالی در آب حل نمی ‏شوند. به عنوان مثال، ماسه سیلیسی ماده ‏ی کریستالی موجود در بتن است.

Silicon dioxide > ۸۵%
به دلیل وجود مقادیر فراوان این ماده، میکروسیلیس ماده‏ یِ پوزولانیِ بسیار واکنش پذیری است. با شروع واکنش‏های شیمیایی در سیمان، کلسیم هیدروکسید تولید می ‏شود که میکروسیلیس با واکنش با این محصول به تولید کلسیم سیلیکات هیدراته می‏پردازد.

یک میکرومتر > اندازه ‏ی ذرات (Particle size)
طبق استاندارد ACI 234R با جای‏گزینی ۱۵ درصد از سیمان با میکروسیلیس به ازای هر یک ذره سیمان دو میلیون ذره میکرو سیلیس وجود دارد. انداز‏ه ‏ی بیش از ۹۵ درصد ذرات میکرو سیلیس کمتر از یک میکرومتر است.
چگالی توده ای (Bulk density)
چگالی بستگی به فلزات موجود در کوره و نحوه ‏ی عمل‏کرد کوره دارد. به دلیل چگالی توده ‏ای بسیار پایین برای حمل به مقاصد دور صرفه اقتصادی ندارد. چگالی توده ای میکروسیلیس در هنگام تولید ۱۳۰ تا ۴۳۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و چگالی تحکیم شده آن بین ۴۸۰ تا ۷۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

چگالی ویژه (Specific Gravity)
چگالی ویژه عددی نسبی است که چگالی را نسبت به چگالی آب بیان می دارد. چگالی ویژه میکروسیلیس ۲.۲ و چگالی ویژه سیمان ۳.۱۵ است.

سطح مشخصه (Specific Surface)
سطح مشخصه جمع تمامی مساحت سطوح ذرات است و این عدد برای میکرو سیلیس بسیار زیاد است. همان طور که ماسه در مخلوط بتن موجب بالا رفتن تقاضای آب می‏ شود در مورد میکروسیلیس نیز همین گونه است.
این عدد برای سیمان حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع بر کیلوگرم و برای میکروسیلیس ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ متر مربع بر کیلوگرم است.

تاثیر استفاده از میکروسیلیس در بتن

افزایش مقاومت بتن
افزایش دوام
کاهش حرارت هیدراتاسیون
تاخیر در واکنش قلیایی دانه ها
تاثیر کمتر سیکل یخ و ذوب آب
فرسایش کمتر آب
افزایش مقاومت در برابر سولفات
کاهش نفوذپذیری
مقاومت بهتر در برابر یون کلرید
افزایش پیوستگی

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر میکروسیلیس

کد آیسیک پودر سیلیس خالص شده (بیش از ۹۹%)۲۶۹۹۴۱۲۳۱۷

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پودر میکروسیلیس

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)