طرح تولید انواع چاشنی

در طرح حاضر منظور از انواع چاشنی، ادویه ها – انواع سس ها- آبلیمو – آبغوره و… می باشد که محصولات ذکر شده به دلیل گستره بسیاری که دارند به عنوان محصول همگن انواع سس ها را مورد بررسی قرار می دهیم. انواع سس های غذایی جهت ایجاد طعم در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع کالای مصرفی است که مصرف عام خوراکی دارد. کاربرد سس مایونز و انواع سس های سرد به عنوان چاشنی غذا و سالاد می باشد در حالیکه کاربرد سس گوجه فرنگی (کچاپ) بیشتر جهت طعم دادن به غذاهای گوشتی و گوشت می باشد در این طرح سس مایونز و سس سالاد و سس گوجه فرنگی و سس خردل مد نظر می باشد. در حالیکه با امکانات موجود در واحد می توان انواع سس ها را تولید نمود (علت انتخاب نیز تقاضای زیاد این سس ها می باشد.) انواع سس های دیگر جزو کالاهای رقیب می باشد مثل سس فرانسوی، سس تازند آیلند، Chilli Sauce ، Hot ، سس کامنولت – سس برایتون- سس پیکالیلی. ولی از آنجائیکه با تغییر در فرمولاسیونها و با استفاده از همان امکانات می توان این سسها را نیز …

سس گوجه فرنگی ( کچاپ )

فرآورده ایست که هم از گوجه فرنگی تازه و هم از رب گوجه فرنگی با اضافه کردن مواد افزودنی شامل نمک طعام ، سر که ، سیر، پیاز ، ادویه ها ، به روش حرارتی تهیه و در ظروف مجاز گرم پر شده و نگهداری میشود .
رنگ سس گوجه فرنگی ، قرمز و خوشرنگ می باشد که مشخصه گوجه فرنگی بایستی باشد . شکل ظاهری سس می بایستی همگن به نحوی که دو فاز جامد و مایع در آن دیده نشود . سس گوجه فرنگی می بایستی دارای طعم و بوی مشخص گوجه فرنگی و عاری از طعم و بوی سوختگی و یا نامطبوع و زننده باشد .
سس گوجه فرنگی باید فاقد دانه و پوست باشد . نباید ذرات حاصله از سوختگی وجود داشته باشد ، نباید شن و خاک وجود داشته باشد ، نباید حشرات و یا اجزاء باقیمانده آن وجود داشته باشد . بسته بندی انواع سس های مایونز و سالاد در ظروف شیشه ای ۳۲۰ سانتی متر مکعب دارای مشخصات بر اساس استاندارد ظروف شیشه ای مجاز برای محصولات غذایی و آشامیدنی شماره ۱۰۴۹ ایران می باشد . بسته بندی سس گوجه فرنگی در شیشه و در ظروف پلاستیکی مجاز که گنجایش ۹۰ میلی لیتر تا یک لیتر و
حتی بیشتر می باشد .

ویژگی های سس گوجه فرنگی (کچاپ)

رنگ سس گوجه فرنگی، قرمز و خوشرنگ می باشد که مشخصه گوجه فرنگی بایستی باشد. شکل ظاهری سس می بایستی همگن به نحوی که دو فاز جامد و مایع در آن دیده نشود . سس گوجه فرنگی می بایستی دارای طمع و بوی مشخص گوجه فرنگی و عاری از طمع و بوی سوختگی و زننده باشد.
سس گوجه فرنگی باید فاقد دانه و پوست باشد نباید ذرات حاصله از سوختگی وجود داشته باشد، نباید شن و خاک وجود داشته باشد.

 

 

سس مایونز و انواع سس های سرد ( سس سالاد و سس فرانسوی )

امولسیون یکنواخت و نرمی از روغن مابع نباتی و آب و تخم مرغ یا زرده تخم مرغ و یک ماده اسیدی کننده طبیعی مجاز که می تواند حاوی موادی مانند شیر و فرآورده های آن و ادویه جات و افزودنی های مجاز خوراکی باشد .
سس مایونز و سسهای سرد می بایستی عاری از مواد خارجی از قبیل گرد و خاک ، قطعات حشرات ، شیشه ، فلز ، کاغذ و غیره باشد . می بایستی عاری از بوی نای اکسیده شدن ، بوی نامطبوع پیه آب کرده ، ترشیدگی ناشی از فساد باشد . می بایستی عاری از رنگ خارجی باشد و افزودن هر نوع رنگ مصنوعی ممنوع می باشد . ترک خوردگی ، نشت ، لب پریدگی ، تمیز نبودن ، زنگ زدگی در شیشه سس ها ناپذیرفتنی است . سسها می بایستی عاری از ذرات چرب غیر معلق بوده و به حالت دو فاز در نیاید .

ویژگیهای فیزیکی سس مایونز:

رنگ سدفید مایل به کرم و حالت ظاهری نیمه جامد و قوام صاف و همگن و بدون بریدگی دارد.

ویژگی های میکروبی سس مایونز:

شیارش کلی باکتریهای هوازی مزوفیل حداکثر ۱۰۰ در گرم.
آنتروباکتر یا سه حداکثر ۰۱ در گرم.
اشرشیا کلی منفی.
سالمولنا در ۲۵ گرم از نمونه نباید وجود داشته باشد.
کپک حداکثر ۱۰۰ در گرم.
مخمر حداکثر ۱۰۰ در گرم.

ویژگی فیزیکی سس سالاد:

رنگ سفید مایل به کرم از نظر حالت ظاهری نیم سیال (در ۳ درجه سانتیگراد جاری و روان نشود) و قوامی کاملا یکنواخت دارد

ویژگی های میکروبی سس سالاد :

سس مایونز و سس های سرد می بایستی عاری از مواد خارجی از قبیل گرد و خاک، قطعات حشرات، شیشه، فلز کاغذ و غیره باشد
سس مایونز حالت خامه‏ای و رنگ زرد بسیار کمرنگ با طعم ملایم داشته، PHآن معمولا بین ۳/۶تا ۴است که بیشتر مربوط به وجود اسید استیک به مقدار ۰/۵تا ۱/۲درصد است. وجود این اسید و سایر اسیدهای آلی برای طعم و مزه سس و نگاهداری آن ضروری می‏باشد. به هر حال اغلب بنزووات سدیم و یا سربات پتاسیم به عنوان نگاهدارنده به سس مایونز اضافه می‏شود میزان روغن مایع محتوی سس از ۶۵تا ۸۰درصد متغیر است. در فاز آب مقدار نمک طعام حدود ۹تا ۱۱درصد و شکر ۷تا ۱۰درصد می‏باشد. میکروارگانیزمهای موجود در سس از اجزای ترکیب دهنده آن، وسایل و تجهیزات تولید و از هوا منشأ می‏گیرند. تعدادی از میکروارگانیزمها می‏توانند در PHپایین این فراورده زنده بمانند و معمولا به تعداد بسیارکم در سس وجود دارند

 

سس خردل

فرآورده ای ست نیم جامد که از اختلاط موادی چون سرکه ، شکر ، نمک ، پودر خردل ، ادویه ها ، نشاسته روغن مایع و آب به دست می آید به تحوی که قسمت اعظم ترکیب آن پودر خردل می باشد .

موارد مصرف و کاربرد

موارد مصرف انواع چاشنی را می توان در یک گروه عمده مصارف غذائی انسان طبقه بندی کرد. بطور کلی انواع چاشنی یک ماده غذائی است که در تهیه انداع خوراک های انسانی مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول به دلیل داشتن مواد مفید، ارزش تغذیه ای بالایی برای انسان دارد لذا از طرفی هم به کلیه مواد غذایی طمع خاصی می دهد که این باعث هر چه بهتر شدن انواع خوراک های انسانی خواهد شد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع چاشنی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع چاشنی ۱۵۴۹۳۱۲۴۱۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع چاشنی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع چاشنی ۲۱۰۳

شرح فرآیند تولید و تکنولوژی های موجود

اساس روش تولید سس های مختلف در اختلاط مواد اولیه و بوجود آودرن امولسیون یکنواخت و مناسب است. معمولاً تولید سس ها به طریق صنعتی با شیوه غیر پیوسته و پیوسته تولید می گردد.
به دلیل سادگی کار روش غیرپیوسته در این طرح پیشنهاد می گردد.
جهت تولید سس مایونز می بایستی مواد اولیه بر اساس فرمولاسیون واحد(فرومولاسیون می باستی به تأیید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برسد) توزین گردد و در صورتیکه نیاز به آماده سازی دارند، عملیات آماده سازی صورت گیرد و سپس اختلاط این مواد صورت گرفته و در نهایت توسط هموژنیزاتور بافتش یکنوخت گردیده و توسط پرکن در شیشه های مربوطه پر گردیده و بسته بندی می گردد.
از مواد اولیه ای که می بایستی عملیات آماده سازی بر روی آن صورت گیرد نشاسته است. ابتدا مقدار مشخص نشاسته را وزن کرده(بر اساس فرمولاسیون ) به آن آب اضافه کرده و در دیگ پخت دوجداره جهت عملیات پخت حرارت داده می شود. وقتی که به سفتی مناسبی رسید به مخلوط کن تحت خلأ منتقل می شود و در آنجا ابتدا با آب و نمک مخلوط شده سپس ادویه – شکر- آبلیمو اضافه گردیده و پس از آن تخم مرغ و در نهایت روغن به مخلوط افزوده می گردد. مهمترین قسمت اختلاط زمانی است که روغن به مخلوط اضافه می گردد. می بایستی در این مرحله دور موتور تحت کنترل باشد. چرا که می بایستی روغن به تدریج به مخلوط اضافه گردد. علت این مسأله نیز در این است که در ابتدا امولسیون طبیعی آب در روغن است در حالیکه با ریختن تدریجی روغن بر روی مخلوط و هم زدنهای متوالی امولسیون عکس می شود. یعنی امولسیون طبیعی بحالت غیر طبیعی روغن در آب تبدیل می گردد.
جهت تعلیق گلبول های چربی در آب یا قطرات آبی در چربی از امولسیفایر استفاده می شود.
بدون امولسیفایر سس مایونز به دو فاز جداگانه آب و روغن تبدیل می گردد. امولسیون مایونز توسط زرده تخم مرغ مستحکم می شود ولی ترکیبات فعال زرده تخم مرغ فسفلیپیدهاست که مهمترین آن بنام لستین است.
ساختمان لستین مشابه چربیها می باشد با این تفاوت که در ساختمان آن اسید فسفریک است. مهمترین قسمت آن باردار یا پلار(مثبت و منفی) و قسمت بدون بار یا غیرپلار است. بخش باردار آن آبدوست یا هیدروفیل است و تمایل به حل شدن در آب دارد. بخش بدون بار موسوم به چربی دوست یا هیدروفوبیک است و تمایل به حل شدن در چربی دارد با وارد کردن امولسیفا در آب و روغن عمل اختلاط آنها دائمی می گردد. اگر روغن در مقدار نسبتاً زیاد آب بهم زده شود به قطرات کوچکی در می آید. قسمت غیر پلار مولکولهای لستین جهت خود را با قطرات چربی تطبیق داده و انتهای پلار در سطح قطرات آب فرو می رود. در چنین حالتی اطراف قطرات روغن بوسیله سطحی از شارژالکترکی احاطه می گردد و چنین قطراتی یکدیگر را بجای تمایل به جذب و جدا شدن بصورت یک لایه چربی دفع می کنند لذا امولسیون مستحکم می گردد. پس از تشکیل امولسیون می بایستی مخلوط توسط هموژنیزاتور یکنواخت گردد. بعد از یکنواخت شدن توسط دستگاه پرکن و بسته بندی و به انبار سرد منتقل می شود. بدلیل آنکه سس مایونز PH کمتر از ۵/۴ دارد نیازی به پاستوریزه کردن محصول نیست. چرا که در این PH عوامل بیماریزا عمده ای چون کلستریدیم برتولینم رشد نمی کند.
جهت تولید سس سالاد ابتدا آب، نمک، شکر، آبلیمو و تخم مرغ در مخلوط کن تحت خلاء ریخته شده و هم زده می شود سپس روغن بتدریج به مخلوط وارد شده پسس نشاسته پخته شده به مخلوط اضافه می گردد و هم زدن ادامه می یابد. سس مایونز بر طبق فرمولاسیون واحد به آرامی به محتویات اضافه و در نهایت ادویه به مخلوط اضافه شده و مخلوط جهت یکنواخت شدن به هموژنیزاتور منتقل می شود و بعد از هموژن شدن به پرکن منتقل شده و پر شده و بسته بندی می گردد و به انبار سرد منتقل می شود.
سس سالاد نیز به جهت پائین بودن PH(کمتر از ۵/۴) نیازی به پاستوریزاسیون ندارد.
جهت تولید سس گوجه فرنگی(کچاپ) یا از گوجه فرنگی خام استفاده می شود و یا از رب بریکس ۲۸ در صورتیکه از گوجه فرنگی خام استفاده می شود می بایستی مراحل شستشو- خرد کردن و تغلیظ را طی نماید و پس از آنکه به غلظت مطلوب رسید مواد افزودنی همچون سرکه- پودر پیاز خرد شده خام و مخلوط ادویه جات و… اضافه می گردد. ولی در صورتیکه از رب استفاده شود این مراحل لازم نیست و در نتیجه به ماشین آلات کمتر و بالطبع سرمایه گذاری پائین تری نیاز خواهد شد مگر آنکه تولید کچاپ در واحدهایی صورت گیرد که تولید کننده رب می باشند و بعنوان فرآورده جانبی آنها بحساب آید. چون در این طرح اختصاصاً تولید سس مطرح می باشد بهتر و مقرون بصرفه تر است که از رب جهت تولید کچاپ استفاده گردد.
رب یا بریکس ۲۸ در مخزن پخت ریخته شده و با آب نمک و پودر پیاز مخلوط گردیده سپس صمغ را با مقداری آب و شکر مخلوط و حل نموده و به آرامی مخلوط بالا اضافه می نمایند و در انتها ادویه جات بر طبق فرمولاسیون اضافه گریده و هم زده می شود و سپس مخلوط به پرکن رفته و در شیشه های مواد نگهدارنده وسرکه شسته پر گردیده و از تونل پاستوریزاتور جهت پاستوریزه شدن عبور می نماید و بعد از اتیکت زنی در بسته بندی نهایی(کارتن) بسته بندی گردیده و به انبار منتقل می شود جهت تولید سس خردل مواد اولیه بر طبق فرمولاسیون وزن شده و به مخلوط کن تحت خلأ ریخته شده و هم زده می شود سپس بتدریج روغن و خمیر نشاسته به مخلوط اضافه گردیده و هم زده می شود. بعد از این مرحله مخلوط به دیگ پخت دوجداره منتقل شده و حداکثر ۱۰ دقیقه پخت می گردد بعد از خنک شدن مخلوط به هموژنیزاتور جهت یکنواخت شدن منتقل می گردد و سپس توسط دستگاه پر کن، پر گردیده و از تونل پاستوریزاسیون جهت پاستوریزه نمودن عبور می نماید و در نهایت پس از اتیکت زنی در بسته بندی نهایی(کارتن) چیده شده و به انبار سرد منتقل می شود.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

انداع چاشنی یک ماده غذائی است که در تهیه انواع خوراک های انسانی مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین برای بررسی کالای جایگزین انواع چاشنی می توان گفت که در واقع از آنجایی که محصول مورد نظر خود به عنوان مکمل غذایی در طبخ و تهیه انواع خوراک انسانی کاربرد دارد این امکان می باشد که از مواد غذایی دیگری به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار بگیرد لذا نمی تدان کالای خاص دیگری را به عنوان چاشنی در نظر گرفت چون بنابر سلیقه و فرهنگ هر مکانی چاشنی ها متفاوت می باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیا امروز

محصولات مورد مطالعه طرح حاضر ، هر چند بعنوان یک ماده غذائی مهم در تهیه انواع خوراک های انسانی دارای کاربرد است ، ولی از نگاه کلان می توان گفت که این محصول اهمیت استراتژیک خاصی در داخل کشور و بازار های جهانی ندارند و تنها از نگاه یک ماده مکمل مصرفی صنعت غذا می توان این محصولات را مورد مطالعه و بررسی قرار داد

 

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
کشورهای عمده تولید کننده

از نقطه نظر کشورهای عمده تولید کننده می توان به کشورهای زیر اشاره کرد . لازم به ذکر است که این کشورها از سایت سازمان تجارت جهانی استخراج شده اند .
 چین
 هند
 آمریکا
 ایتالیا
 ژاپن
 مکزیک
 آلمان

کشورهای عمده مصرف کننده

انواع چاشنی یک ماده افزودنی غذائی است که در بسیاری از محصولات غذائی دارای کاربرد است . لذا مصرف آن در نزد خانوارها و واحدهای صنعتی تولید کننده محصولات غذائی می باشد و لذا با توجه بر گسترده بودن الگوی مصرف خانوارها و واحدهای صنعتی مصرف کننده انواع چاشنی ، نمی توان کشور خاصی را در این مورد به عنوان مصرف کننده عمده تلقی کرد .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع چاشنی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولیدانواع چاشنی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات انواع چاشنی

نمودار واردات و صادرات انواع چاشنی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع چاشنی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۳۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)