طرح تولید ایزوگام

ایزوگام نوعی پوشش مقاوم از قیر و الیاف مختلف مصنوعی می‌باشد که به وسیله گرما چسبانده می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری کند که معمولا عمر آن حدود ۱۰ سال می‌باشد. همچنین امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها در مرحلهٔ پی و فونداسیون و در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت‌بام، ایزولاسیون یک لایه عایق رطوبتی صورت میگیرد که جالب است بدانید که تا ۴۰ سال پیش عایق بندی ساختمان‌ها که به صورت سنتی با استفاده از قیر و آسفالت انجام می‌گرفت مقاومت بسیار خوبی را نداشتند و با گذشت زمان و پیدایش عایق‌های مختلف ایزوگامی جای خود را به این عایق‌های مقاوم و بادوام دادند.

تاریخچه ایزوگام

عایق بندی رطوبتی ساختمان‌ها که تا چهل سال گذشته به صورت سنتی با آسفالت و قیرگونی انجام می‌گرفت، با پیدایش عایق‌های رطوبتی و مزیت‌های این نوع عایق‌ها به تدریج جای خود را به این عایق‌ها دادند. امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها چه در مرحلهٔ پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت بام، ایزولاسیون با لایه عایق رطوبتی انجام می‌گردد.

 

اجزای تشکیل دهنده

همچنین ایزوگام تشکیل شده از لایه‌های مختلفی می‌باشد که باعث شده تا مقاومت بسیار بالایی در برابر، بارش باران، برف و رطوبت داشته باشد که این لایه‌ها شامل : لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) یا پودر معدنی (mineral powder) یا فویل آلومنیوم (aluminum foil)، بافت (tissue)، پلی‌استر (polyester) و مواد افزودنی ویژه لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) می‌باشد. ایزوگام‌هایی که وجود دارد هر کدام بسته به نوع محصول به صورت تک لایه و یا دولایه ساخته می‌شود که تیشو و پلی‌استر وارد تشتک قیر می‌شود و سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته شده که در مرحله آخر و خروجی ضخامت ایزوگام تنظیم می‌شود و سپس ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب شده و سرد می‌شود که در مرحله بعدی نیز پلاستیک به لایه پشت آن اضافه شده و ایزوگام در مرحله آخر وارد آسانسور ذخیره‌سازی می‌شود.همچنین در پایان کار فن‌های خشک‌کننده عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام داده تا آن را بتوان رول کرده و به شکل مخروطی درآورده شود.

کاربرد ایزوگام

همچنین ایزوگام به علت سبکی و مقاومت زیادی که دارد به تنهایی یک عایق رطوبتی کامل می‌باشد که در موارد مختلفی مانند پشت‌بام‌ها ایرانیت پی ساختمان استخرها مخازن آب تونل‌ها کانال‌های آبیاری سرویس‌های بهداشتی سردخانه‌ها سدها پل‌های هوایی باند فرودگاه پارکینگ‌های طبقاتی مرغداری‌ها لوله‌های آب گاز، نفت دامداری‌ها و… استفاده می‌شود.

انواع ایزوگام

۱. ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص ۷۰-۶۰
عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده است. قیر خالص ۷۰ -۶۰ از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود ۳۸۰ درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است. قیرهای خالص، با درجه نفوذشان نامگذاری شده‌اند. قیر۶۰- ۷۰ در آب‌بندی بام به مصرف می‌رسد.

طرح تولید ایزوگام (3)

مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام پلیمری
قیر خالص ۷۰- ۶۰، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک، مواد APP درجه ۱ و ۲، پوشال گونی پلاستیکیجهت تولید این گونه ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ و سایر مواد اولیه ذکر شده در جدول یک وارد میکسر ساخت پلیمر می‌گردد. در میکسر مواد ذکر شده میکس و پخته می‌شود. خروجی میکسر، مایعی به نام پلیمر ایزوگام می‌باشد. پلیمر ایزوگام در دستگاه خط تولید تبدیل به لایه ایزوگام می‌گردد.

۲. ایزوگام دمیده با استفاده از نفت کوره (مازوت)
عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر دمیده است و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر و عمر کم تری دارد.

قیر دمیده

قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی مازوت دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورها، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می‌باشد. مثلا قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می‌باشد.

طرح تولید ایزوگام (5)

فرآیند تولید ایزوگام

بسته به نوع محصول (تک لایه یا دو لایه) تیشو و پلی آستر وارد تشتک قیر می‌گردند. سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته می‌گردد. همچنین ضخامت لایه توسط مجرای خروجی تعبیه شده در بالای تشتک قیر تنظیم می­گردد. سپس ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب می‌گردد. لایه پس از طی حوض آب و عبور از بین غلطک­ ها سرد می­ گردد. در مرحله بعد پلاستیک پشته لایه به آن اضافه می‌گردد و لایه ایزوگام وارد آسانسور ذخیره سازی می­گردد. آسانسور باعث ذخیره سازی موقت لایه ایزوگام در دستگاه، و جلوگیری از توقف تولید می­شود. همچنین فن‌های خشک کننده، عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام می­دهند. در پایان ایزوگام وارد رول کن می‌گردد و به طول ۱۰ متر حول میله‌ای مخروطی شکل، رول (اصطلاحا” توپ) می­گردد. بعد از رول شدن، لایه بریده و توسط پرتاپ کننده به بیرون پرتاپ می‌گردد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ایزوگام

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک عایق رطوبتی از پشم شیشه : ۲۶۹۹۵۱۲۳۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ایزوگام

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی ۷۰۱۹۹۰۹۹ و ۷۰۱۹۹۰۹۱ میباشد.

بررسی بازار ایزوگام

تقاضای جهانی قیر در سال های گذشته پیش بینی رشد سالانه ۳,۶ درصدی نسبت به سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۳، ۱۲۱ میلیون تن معادل ۷۳۴ میلیون بشکه خواهد رسید. این افزایش به ویژه به‌واسطه رشد تقاضا در چین و دیگر کشورهای در حال توسعه ایجاد خواهد شد. بر این اساس به نظر می رسد ایران به‌ عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر دنیا که در زمان حاضر ۸/۳ درصد تقاضای جهانی را تامین می کند، باید برنامه‌ریزی مدونی برای کسب بازارهای جدید و توسعه بازار جهانی صادرات این کالای پرسود داشته باشد. برنامه ریزی برای توسعه بازارهای جهانی قیر در حالی باید انجام گیرد که در وضعیت کنونی، ایران به عنوان دومین صادرکننده قیر آسیا، اولین صادر کننده خاورمیانه و چهارمین صادرکننده جهان، قیر تولیدی خود را ۱۰۰ دلار کمتر از قیر کشوری همچون بحرین عرضه می کند. این بدان معناست که خریداران قیر ایرانی صبر می کنند تا قیمت قیر بحرین تعیین شود و پس از آن قیر ایران را با قیمت پایین تر خریداری می کنند. این فاصله قیمتی در حالی‌است که قیر واقعی ایرانی که از سوی تولیدکنندگان بزرگ کشور عرضه می شود به مراتب کیفیتی برتر از قیر بحرین دارد؛ اما چه مسائلی موجب شده است که ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر تولید و صادرات قیر جهان، مجبور باشد هزینه فرصت سالانه حدود ۴۸۰میلیارد تومان در ۵/۲میلیون‌تن را از دست بدهد و این کالای پرسود را کمتر از قیمت محصولات قیر بحرین بفروشد ، موضوعی است که تلاش شده تا در اظهارات فعالان حوزه قیر ایران به آن بپردازیم.

وضعیت واحد های فعال تولید ایزوگام

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عایق رطوبتی از پشم شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید ایزوگام

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عایق رطوبتی از پشم شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ایزوگام

نمودار واردات و صادرات عایق رطوبتی از پشم شیشه در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ایزوگام

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۱ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)