طرح تولید رنگ کارامل

کارامل بوی شکر سوخته می دهد و طعم نسبتاً تلخی دارد. رنگ آن از زرد روشن تا قهوه ای تیره میتواند متغیر باشد. رنگ کارامل یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین رنگ های غذایی است. تقریباً در تمام صنایع غذایی کارامل کاربرد دارد. مثل: ماءالشعیر ، نوشابه ای گازدار ، نان های قهوه ای ، کیک ها ، شکلات ها ، کلوچه ها ، آب نبات ها و …
رنگ کارامل یک ترکیب کلوئیدی است. اولین کاربرد آن رنگ دهندگی است. در نوشابه ها نقش امولسیفایر را بازی می کندو سبب میشود طعم دهنده ها به صورت سوسپانسیون پایدار بمانند و رسوب کردنشان را به تعویق می اندازد.

رنگ کارامل دارای چهار کلاس مختلف است که هر کدام کاربرد متفاوت دارد

شفاف E 150 A Class I
رنگ کارامل تهیه شده با سولفیت خالصE 150 B Class II
رنگ کارامل تهیه شده با آمونیاکE 150 C Class III
کارامل تهیه شده با سولفیت آمونیاکE 150 D Class IV
کارامل از لحاظ خواص میکروبیولوژی بسیار پایدار است. به این علت که کارامل تحت دما و فشار بسیار بالا تهیه می شود. در نتیجه محصول تجاری نهایی استریل می باشد. این پایداری میکروبی ناشی از دما و اسیدیته بالا، فشار اسمزی و وزن مخصوص بالاست.
در سال های اخیر شرکت های تولیدکننده نوشابه میزان مصرف کارامل منسوب به Double Strength را افزایش داده اند. اصطلاح Single Strength وDouble Strength عموماً تعریفی است از میزان نسبی رنگ که می تواند دامنه گسترده ای از رنگ را در بگیرد.
کارامل Double Strength اساساً برای استفاده در نوشابه های رژیمی تهیه و طراحی شده است. به این علت که سبب کاهش درصد ترکیبات کالری زا می شود هم چنین این نوع کارامل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه میباشد.

خواص رنگ کارامل

– به عنوان متنوع ترین مواد تشکیل دهنده مواد غذایی و رنگ کننده ها
– امولسیون کننده
– به دلیل سطح کاربرد پایین آن و از مزایای هزینه نیز می باشد.
– ماده رنگ کننده عمل می کنند.
– در نوشابه ها به نگه داشتن روغن معطر در محلول کمک می کنند.
– درگرما و نور پایداری بسیار خوبی برخوردار هستند.
– مقرون به صرفه ترین

ذخیره سازی رنگ کارامل

یکی از مهمترین ویژگی های رنگ کارامل این است که به دلیل خاصیت شیمیایی ذاتی که دارد ، تهیه و ذخیره آن آسان است وترکیب شیمیایی رنگ مواد غذایی کارامل به گونه ای است که پایداری میکروبیولوژیکی آن را برای مدت طولانی تر حفظ می کند به شرط آنکه در بسته بندی های مناسب ذخیره شود.

رنگ کارامل ضداسید Acid Proof Caramel

کاراملی است که در نوشابه های گازدار و سس ها استفاده می شود و به این علت به این نام اطلاق می شود که نسبت به اسید فسفریک ، اسیدسیتریک ،ا لکل۶۰% و نمک۱۵% مقاوم است و به مدت چند ماه پایدار است.

کارامل چیست و چه کاربردهایی دارد

کارامل یک افزودنی غذایی و همچنین یک آنتی اکسیدان است که در انواع مختلفی از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. کارامل به عنوان یک رنگ غذا مدت هاست که در صنایع غذایی و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف تصور مصرف کنندگان این افزودنی غذایی خانواده ای از مواد مشابه با خواص کمی متفاوت هستند.
هر یک از رنگ های کارامل خواص عملکردی خاصی دارد که سازگاری با یک محصول را تضمین می کند و اثرات نامطلوبی مانند تیرگی ، توده ای شدن و یا جداشدن اجزاء خوراکی‌ها را از بین می برد.
رنگ های کارامل مایعاتی به رنگ قهوه ای یا جامداتی با بوی قند سوخته ، طعم مطبوع و کمی تلخ هستند که کاملا در آب حل شده و حاوی ذرات کلوئیدی هستند که مسئول خواص رنگ دهندگی آنها و رفتار خاص آنها در برابر اسیدها ، الکترولیت ها و تانن هاست.

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رنگ کارامل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع فرآورده حاصل از فرایند کاراملیزاسیون : ۱۵۴۳۳۱۲۴۶۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رنگ کارامل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

فرایند تولید رنگ کارامل

ابتدا برای ساخت آن از فرآیند حرارتی شکر یا گلوکز استفاده میشد، کارامل های رنگی توسط گرما و وجود مواد قلیایی تولید میگردند. ماهیت مواد قلیایی مشخص کننده بار الکتریکی در مولکولهای کاراملی بوده و مشخص کننده تناسب انواع کاراملهای مختلف برای فرآورده های غذایی متفاوت است.
کارامل آمونیاکی بار مثبت داشته و برای آبجوسازی و فرآورده های غذایی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از سولفیت آمونیوم منجر به ایجاد بار منفی می شود، اینگونه کارامل ها در نوشابه استفاده میشود.
کارامل های کاستیک “۱” بار منفی ضعیف دارند و در تهیه مشروبات با درجه الکلی بالا استفاده می شود.
کاراملهای مثبت و منفی نمی بایست با یکدیگر مخلوط شوند چون سبب جدا شدن رنگ محصول میگردند.
کارامل های با رنگهای متنوعی در دسترس میباشند اما تمامی آنها با حرف یکسان (E) علامتگذاری شده اند (مانند ۱۵۰ E) اخیراً در انگلستان پیشنهاد شده است که مقدار مصرف آن در انواع غذاها به mg/kg ۲۰۰۰ برسد. در صورت اجرای چنین عملی شدت برخی از فرآورده های شیرینی و به ویژه نوشابه ها کمتر می شود.
کارامل یک رنگ غذایی قابل حل در آب است. این ماده در فرآیند حرارتی کاملا کنترل شده بر روی کربوهیدراتها و عموماً در حضور اسیدها، قلیاها و نمک در فرآیندی به نام کاراملیزاسیون تولید می شود.

وضعیت واردات و صادرات رنگ کارامل

نمودار واردات و صادرات تولید رنگ کارامل به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

ویژگیهای خاص کارامل

کارامل دارای طعمی غنی و بسیار شیرین است که از نظر قوام، چسبناک بوده و وقتی در دهان شما گرم می شود چسبنده تر می شود. این ماده برای رنگ آمیزی خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.
کارامل بسیار غلیظ حاصل کاراملیزه شدن ۱۰۰ درصد شکر است که طعم و مزه قوی دارد. این ماده در مقادیر بسیار اندک استفاده می شود اگر به جای عطر و طعم فقط رنگ مورد نظر باشد.
ارزش غذایی این ماده به نحوه تولید آن بستگی دارد و از آنجاییکه این ماده از شکر تولید می شود فواید غذایی کمی دارد و برای مصرف آن بهتر است برچسب کالری خوراکی‌ها را چک کنید.
توجه داشته باشید کارامل داغ مایعی است که در آستانه تبدیل شدن به جامد است بنابراین در هنگام آماده سازی آن دقت کنید تا دست شما با آن تماس نداشته باشد زیرا به پوست شما می چسبد وسوختگی شدیدی ایجاد می کند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید رنگ کارامل

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰ تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)