طرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین (2)ط

طرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین

سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است. این ماده قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر و ایجاد جسمی یکپارچه را دارد. سیمان پودری نرم است که در صورت ترکیب با آب مخلوطی ایجاد می کند که بعد از چند ساعت سخت شده و به جسمی یکپارچه تبدیل می شود. دلیل سخت شدن سیمان واکنش شیمیایی بین ذرات آن و آب است که این فرآیند هیدراتاسیون نامیده می شود. سیمان برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد. سیمان نسوز یکی از انواع سیمان است که مقاومت بسیار بالایی در درجه حرارت های بالا از خود نشان می دهد. این سیمان خواص ماده نسوز را دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسایش نیز بالا می باشد.

سیمان نسوز یا پر آلومین

در سیمان نسوز که سیمان پرآلومین نیز نامیده می شود, ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود. این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم, اکسید آلومینیوم, اکسید آهن و … می باشد. سیمان نسوز در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت شده و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این امر آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان است که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را تقویت می کند. سیمان نسوز به مقدار خیلی کم به چسباننده هایی مانند سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن را بالا ببرد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن ناشی می شود. اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد رنگ سیمان از قهوه ای تا تا خاکستری روشن می باشد.

ویژگی های سیمان نسوز

۱. مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی است اما زودتر سخت می شود.
۲. بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
۳. سیمان نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
۴. بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد, به همین دلیل از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.

طرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین (3)

فرآیند تولید سیمان پرآلومین

برای تولید سیمان نسوز سنگ آهک را با میزان مساوی بوکسیت ترکیب می کنند, سپس موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را در کوره حرارت می دهند. در این حالت تمام مواد اولیه ذوب شده از کوره خارج شده و در سینی ریخته و سرد می شوند. این مواد که به صورت ورقه های شیشه ای سرد شده اند وارد دستگاه خردکن شده و به قطعات کوچکی به نام کلینکر تبدیل می شوند. سپس کلینکر به آسیاب رفته و پودر می شود. نتیجه این فرآیند سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

کاربرد سیمان نسوز

۱. تجهیزات زباله سوز
۲. ساخت انواع دودکش
۳. ساخت کف و دیواره کوره
۴. ساخت کوره های تناوبی و تونلی
۵. خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سیمان نسوز

۱. سیمان نسوز : ۲۶۹۲۴۱۲۳۰۲

بررسی بازار سیمان

بازار سیمان ایران در حال حاضر درگیر چالش مازاد عرضه نسبت به تقاضا است. برای بررسی این موضوع باید توجه داشته باشیم که در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱، سرمایه‌گذاری فراوانی برای توسعه کارخانه‌های سیمان کشور انجام شد که عمدتا به دلیل تزریق بودجه کافی جهت پروژه‌های عمرانی توسط دولت، رونق ساخت و ساز در بخش مسکن و به ویژه اجرای طرح مسکن مهر بوده است. این امر سبب شده است که ظرفیت تولید اسمی سیمان در کشور شاهد رشد چشمگیری باشد و در سال گذشته به ۸۶ میلیون تن در سال برسد. در نقطه مقابل و از منظر تقاضا، با به پایان رسیدن طرح مسکن مهر و نیز با تشدید رکود اقتصادی و به تبع آن کاهش بودجه عمرانی کشور، تقاضا برای سیمان سیر نزولی را پیش روی خود می‌بیند. به هر حال، مصرف سیمان عمدتا متاثر از اجرای طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بزرگ است که در حال حاضر بودجه مناسبی به این حوزه تخصیص نمی‌یابد. طبق آمار منتشرشده در سال ۹۷ میزان مصرف سیمان در کشور ۴۸ میلیون تن بوده که حدود ۵۷درصد ظرفیت اسمی تولید کشور است. میزان تولید محقق شده سیمان در سال ۹۷ نیز حدود ۵۵ میلیون تن بوده که حدود ۶۴درصد ظرفیت اسمی تولید کل کشور است.

طرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین (5)

وضعیت بازار صادرات صنعت سیمان کشور

مابه‌التفاوت ظرفیت تولید واقعی سیمان و کلینکر کشور و مصرف داخلی، در سال‌های گذشته به خارج از کشور صادر شده است که با توجه به ظرفیت بازارهای صادراتی در دو سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن در سال بوده است. متاسفانه ظرفیت صادراتی کشور نیز به دلیل تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های صادراتی و محدود شدن صادرات سیمان به کشورهای همسایه به ویژه عراق دچار افت شدیدی شده است. در سال ۱۳۹۳، میزان صادرات سالانه سیمان و کلینکر کشور ۱۹ میلیون تن بوده است که هم‌اکنون به ۷/ ۱۲ میلیون تن کاهش یافته است. در آن زمان، عراق یکی از بزرگ‌ترین‌ مقاصد صادراتی سیمان و کلینکر ایران بود. در حالی‌که هم‌اکنون، حجم صادرات به این کشور با اعمال محدودیت از طرف دولت عراق کاهش چشمگیری داشته است. با توجه به ورود عربستان به بازارهای صادراتی از ابتدای سال ۲۰۱۹، به نظر می‌رسد با توجه به روابط سیاسی حاکم بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از دست رفتن بازارهای بزرگ صادراتی از جمله کویت به‌عنوان یک تهدید جدی تلقی شود.

جدول موازنه صادرات و واردات سیمان نسوز

طرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین (6)ط

وضعیت واردات و صادرات سیمان نسوز

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات سیمان نسوز در کشور به تفکیک سال آمده است .

ططرح تولید سیمان نسوز یا پرآلومین (6)طططط

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)