طرح تولید محصولات سلولزی بهداشتی

تعریف علمی آن عبارت است از اینکه سلولز یک پلی ساکارید غنی که از هزاران مولکول گلوکوز تشکیل‌شده است.
جز اصلی تشکیل دیواره اصلی و بدنه گیاهان را سلولز تشکیل می‌دهد. سلولز ازجمله موادی است که بدن انسان قادر به هضم آن نیست و به همان صورت دفع می‌کند. به‌عبارتی‌دیگر در روده انسان، سلولز به‌عنوان یک فیبر نامحلول عمل می‌کند که می‌تواند آب را جذب کند و ازاین‌رو باعث بیشتر شدن مدفوع می‌شود. همان‌طور که گفتیم سلولز هضم نمی‌شود اما می‌تواند توسط باکتری‌های مفید روده‌ای بزرگ به گازها و اسیدهای چرب کوتاه‌مدت تجزیه و تبدیل شوند که بتوانند جذب شوند. سلولز ماده مغذی و ضروری برای بدن نیست یعنی اینکه شما برای داشتن بدن سالم نیاز ندارید که سلولز مصرف کنید.
امروزه لوازم بهداشتی فراوانی از این فرآورده تولید می‌شود. این ماده به‌صورت –تقریبا- خالص در رشته‌های پنبه وجود دارد، این رشته‌ها در تولید نخ و پارچه‌بافی و تولید پوشاک اهمیت فراوانی دارند. همچنین الیاف پنبه استرلیزه شده در پزشکی کاربرد زیادی دارد. امروزه از آن برای تولید نیترو سلولز در ساخت مواد منفجره، پلاستیک‌سازی، رنگ‌سازی و… نیز استفاده می‌شود.

انواع سلولوز

سلولز را بسته به نوع کاربرد آن می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:
سلولزهای باکتری
سلولز کربوکسیمتیل (CMC) یا آدامس سلولزی
سلولز کربوکسی هیدرولیز شده آنزیمی
سلولز کربوکسیمتیل سدیم
سلولز
استات سلولز (CA)
سلولز اتیل (EC)
سلولز هیدروکسی اتیل (EHEC)
سلولز هیدروکسی پروپیل (HPC)
سلولز متیل هیدروکسی پروپیل (HPMC)
سلولز متیل (MC)
سلولز متیل اتیل (EMC)
سلولز میکروکریستال (MCC)
سلولز پودری
پوشش سلولز بازسازی‌شده

اولین سؤالی که هرکسی در خصوص سلولز و محصولات سلولزی دارد و با توجه به این که در بدن انسان هم هضم نمی‌شد، این است که آیا این ماده برای سلامتی افراد ضرر دارد یا خیر. درست است که بدن نیاز به سلولز ندارد اما چه بخواهیم یا نخواهیم، سلولز موجود در بدن می‌تواند فوایدی را به همراه داشته باشد. درواقع در مصرف این ماده غذایی مراعات کنیم، به بدن ما ضرر خاصی وارد نخواهد شد.

کاربردهای سلولزی

تا الآن سعی داشتیم که در خصوص سلولز اطلاعاتی را به شما بدهیم، حال قصد داریم تا کمی در خصوص کاربردهای سلولز توضیحاتی دهیم؛ همین‌که شما آن را محصولات سلولزی می‌نامید. اولین بار حدود ۲۰۰ سال پیش بود که دانشمندان آن زمان پی به خواص مفید سلولز برای استفاده در دیگر صنعت‌ها بردند.
سلولز به‌ واسطه ی اینکه در رشته‌های پنبه‌ای وجود دارد، از آن برای تولید پوشاک سلولزی استفاده می‌شود. همچنین کاربرد دیگر سلولز در صنعت پزشکی است. ساخت مواد منفجره، پلاستیک، رنگ‌سازی و غیره از جلمه دیگر موارد کاربرد سلولز است.
از دیگر انواع محصولات سلولزی نیز لوازم بهداشتی هستند. از ماده سلولز برای تولید موارد بهداشتی مانند دستمال‌کاغذی، نوار بهداشتی و غیره استفاده می‌شود. تا چند سال پیش، ایران جز واردکنندگان این صنعت بود ولی با گسترش علم، افراد با سرمایه‌گذاری توانستند دستگاه‌های مجهزتری وارد کنند و ایران را در تولید و صادرات این زمینه جز سرآمدان کنند.
یکی دیگر از کاربردهای سلولزی که بیشتر شما هم تا به آن‌ها را مشاهده کرده‌اید، کاربرد آن در تولید صنایع کاغذی و مقوایی است.
کاربرد محصولات سلولزی امروزه خیلی گسترده از گذشته است و به‌غیراز استفاده در مصرف خوراکی در صنعت‌ها هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

محصولات سلولزی را از کجا باید تهیه کنیم؟

برای خرید محصولات سلولزی باکیفیت، نیاز است که حتماً نشان استاندارد بر روی کالاها را در نظر بگیرید و اینکه از فروشگاه‌های معتبر محصولات خود را دریافت کنید.

چرا استفاده از محصولات سلولزی امروزه بیشتر از همه توصیه می‌شود؟

امروزه دانشمندان و فعالان محیط‌ زیست توصیه می‌کنند که حتماً تا جایی که می‌توانید از محصولات سلولزی به‌جای دیگر محصولات پلاستیکی موجود در بازار استفاده کنید. این مسئله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که شامل:
در تولید محصولات سلولزی از مواد خام طبیعی استفاده می‌شود که در طبیعت تجزیه‌پذیر می‌باشند.
در صورت رهاسازی در طبیعت، از خود ماده سمی نشر نمی شود و ازاین‌ رو باعث آلودگی محیط‌زیست نمی‌شوند؛ هرچند رهاسازی آن‌ها در سطح شهر، چهره بدی را به وجود می‌آورد.
برای بازیافت آن‌ها نیازی نیست که مانند دیگر محصولات، آن‌ها را بسوزانند.
علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، برای بدن نیز فایده دارد.
ولی استفاده بیش‌ازحد و کنترل نشده، می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد. ازآنجاکه در تولید محصولات سلولزی از مواد طبیعی استفاده می‌شود، استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث کاهش مواد طبیعی در صنعت کشاورزی شود و محدودیت‌هایی را بعداً ایجاد کند.
همچنین ازآنجاکه بیشتر افراد فکر می‌کنند، این مواد هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رساند، سعی در استفاده غیر برنامه‌ریزی آن می‌کنند که این باعث تولید آشغال بیشتر می‌شود. به‌هرحال بازیافت این مواد هزینه‌بر و تولید آشغال بیشتر، هزینه‌ای بیشتری را بر دوش دولت قرار می‌دهد.

نتیجه گیری
سلولز ماده‌ای طبیعی است که در گیاهان به‌ وفور یافت می‌شود. این ماده در بدن انسان هضم نمی‌شود ولی به دفع مدفوع بدن کمک می‌کند. امروزه از سلولز به غیر از مصرف خوراکی، در صنعت هم از آن استفاده می‌شود که به آن‌ها محصولات سلولزی می‌گوییم. رایج‌ترین محصولات سلولزی که ما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم، محصولات بهداشتی هستند.

محصولات سلولزی بهداشتی

دستمال ماشین‌آلات و مواد اولیهمرطوب
کاغذ توالت
پوشش یکبار مصرف سرویس بهداشتی
دستمال کاغذی جیبی
سفره کاغذی
دستمال کاغذی جعبه ای
دستمال سفره کاغذی
حوله کاغذی
ملحفه کاغذی
پیش بند کاغذی
لباس زیر کاغذی
پوشک معمولی بچه
پوشک کامل بزرگسال
نوار بهداشتی
تامپون
پوشک کامل بچه
پد جاذب رطوبت
زیر انداز بیمار با لایه سلولزی
لگن و لوله ادرار کاغذی
محصولات سلولزی بهداشتی واسط
انواع فلاف پالپ بهداشتی به شکل رول و یا قالبگیری شده

اطلاعات در راه اندازی کسب و کار محصولات سلولزی بهداشتی

فکر کنید رفته‌اید برای مصرف هفتگی یا ماهانه منزل انواع دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی دیگر بخرید. با انواع و اقسام آن و قیمت‌های گوناگون که حتی گاهی بسیار پایین‌تر از بهای درج شده روی کالاست مواجه خواهید شد. گاهی کیفیت بعضی از اجناس آن قدر پایین است که مصرف‌کننده باوجود قیمت مناسب تمایل به خرید آن نشان نمی‌دهد. به راستی تفاوت در چیست؟ پرسه بین تولید‌کنندگان کالا و فروشندگان خط تولید این محصولات «سلولزی» ما را با حقایق دیگری نیز آشنا می‌کند. تولید زیرزمینی و استفاده از بعضی مواد نامرغوب، همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی شاید برخی از این حقایق باشد.
تا اوایل دهه ۷۰ شمسی ایران جزو کشورهای واردکننده دستمال کاغذی، پوشک، دستمال توالت و… بود؛ اما رفته رفته با ورود دستگاه‌های مجهز و میل به سرمایه‌گذاری افراد در این‌گونه مشاغل، اکنون حتی صادرات این محصول نیز انجام می‌شود. با این حال غیر‌ از موارد ذکر شده تولید ظروف یک بار مصرف، لوله مقوایی و… از دیگر رشته‌هایی است که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد و دستگاه‌های مورد نیاز آن نیز در داخل ساخته یا در نهایت مونتاژ می‌شود.

مراحل تاسیس یک واحد تولیدی کوچک دستمال کاغذی

برای تاسیس یک واحد کوچک تولید دستمال کاغذی (۱۰۰ تن کاغذ در سال) باید ۹ مرحله را پشت سرگذاشت:

۱-‌ دریافت جواز تاسیس در اداره کل صنایع استان
۲-‌ زمین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ متر
۳-‌ سالن تولید ۵۰۰ متر (ساخت زیر نظر اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی)
۴-‌ سالن انبار ۵۰۰ متر
۵-‌ ساخت تاسیسات کارگری و آزمایشگاهی
۶-‌ ساخت تاسیسات اداری و نگهبانی
۷-‌ دریافت مجوز بهره‌برداری از اداره کل صنایع استان
۸-‌ دریافت مجوز نظارت بر مواد‌غذایی (تاسیس و بهره‌برداری، پروانه ساخت برای هر محصول)
۹- دریافت مجوز اداره استاندارد (مهر استاندارد برای هر محصول)

مجوزبرای تولید محصولات سلولزی بهداشتی

دریافت مجوز با توجه به ظرفیت‌های موجود و قابل ارائه در مناطق صنعتی خواهد بود. بدیهی است اگر میزان ظرفیت موجود برای عرضه محصول کافی باشد، مجوز مربوطه ممکن است صادر نشود یا با شرط وشروط صادر شود. با این حال این اتفاق در ۹ مرحله خواهد افتاد و مراحل نه‌گانه آن پس از ساخت ابنیه لازم و به خدمت‌گیری دستگاه‌ها به ترتیب در مرحله هفتم، هشتم و نهم به دریافت مجوز بهره‌برداری، مجوز نظارت بر مواد‌غذایی و سپس مهر استاندارد برای تک تک محصولات خواهد بود و بدیهی است مجوز ابتدایی تاسیس، نیاز اولیه راه‌اندازی چنین کسب‌و‌کاری است.

پرسه‌ای در بازار ماشین‌آلات

کندوکاوی در بازار ماشین‌آلات تولید محصولات بهداشتی- سلولزی نشان می‌دهد دستگاه‌ها هم ساخت ایرانند، هم چینی، تایوانی و اروپایی و البته راه‌اندازی یک مجموعه دستمال کاغذی ۲۰۰ برگی حداقل ۱۰۰‌میلیون تومان سرمایه می‌خواهد، یعنی پک کامل دستگاه‌های ایرانی حداقل نیاز به مبلغی حدود ۱۰۰‌میلیون تومان دارد که این پک شامل ادوات تولید سه نوع محصول حوله، توالت و ۲۰۰ برگ می‌شود که جمعا دارای چهار دستگاه است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد چنانچه بخواهیم همین دستگاه‌ها را از نوع اروپایی‌اش تامین کنیم، مبلغی حدود یک‌میلیارد تومان نیاز داریم و البته برای خرید جنس خوب چینی‌اش (نه هر دستگاهی) حدود ۳۵۰‌میلیون باید در نظر گرفت و تایوانی همین دستگاه‌ها هم جمعا ۴۰۰‌میلیون تومان هزینه دارد.

دستگاه تمام اتوماتیک تولید دستمال کاغذی ومحصولات سلولزی
ماشین‌آلات و مواد اولیه برای تولید محصولات سلولزی بهداشتی

سعید ناقدی‌نیا، مدیر فروش شرکت طلیعه صنعت در خصوص کم‌هزینه‌ترین خط تولید محصولات بهداشتی– سلولزی می‌گوید: «با ۴۷‌میلیون تومان می‌توان یک خط تولید دستمال ۲۰۰ برگی راه‌اندازی کرد که در هر شیفت ۵‌هزار جعبه ۲۰۰ برگی دستمال کاغذی تولید می‌کند و طبیعتا نیاز به بسته‌بندی دارد که این دستگاه هم ۱۴‌میلیون قیمت دارد. یعنی حداقل هزینه‌ای که برای دستگاه‌ها می‌کنید ۶۱‌میلیون تومان است.»
گاهی در جامعه شائبه ایجاد می‌شود کیفیت دستمال کاغذی‌ها به نوع دستگاه و مواد اولیه بر‌می‌گردد. این مدیر فروش در پاسخ به اینکه نوع ایرانی یا خارجی دستگاه روی کیفیت تولید اثر‌گذار است یا خیر می‌گوید: «خیر اثر‌گذار نیست؛ اما در کمیت آن تاثیر‌گذار است. هر چه تولید بالاتر باشد، قیمت تمام شده پایین‌تر است و این باعث سود بیشتر می‌شود.»
کلیه مواد اولیه تولید دستمال کاغذی ایرانی است و حدود ۱۰ شرکت از جمله در زنجان، ساوه و… در حال تولید هستند. چنانچه قرار بر تولید پوشک و نوار بهداشتی باشد، البته بخشی از مواد وارداتی است و باید از خارج تامین شود.
اگر بخواهیم نوار بهداشتی و پوشک تولید کنیم اگر ارزان‌ترین دستگاه را بخواهیم به‌عنوان مثال یک دستگاه دست دوم ایرانی هم‌اکنون ۳۰۰‌میلیون تومان و یک دستگاه خوب اروپایی را با حداقل با ۷۰۰‌میلیون باید تهیه کرد. از ارزان‌ترین و مفید‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در این رشته، خود کاغذسازی است. خمیر کاغذ در این پروسه تبدیل به کاغذ می‌شود.

مواد اولیه
واضح است که پس از مراحل اولیه و نصب دستگاه‌ها نیاز اصلی مواد اولیه است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مواد اولیه دستمال کاغذی به طور کامل در ایران تولید می‌شود و بخشی از نیاز گونه‌های دیگر لوازم بهداشتی وارداتی است. یک فعال تولید لوازم بهداشتی معتقد است به دلیل کمبود بودجه و مقررات دست و پاگیر بخشی از تولید‌کنندگان کوچک به طور غیرقانونی-در زیر زمین‌ها- به تولید مشغولند که این هم به کلیت کار آسیب می‌رساند و هم از کیفیت بهداشتی آن محصول می‌کاهد.
اگر‌چه به‌ظاهر به نظر می‌رسد بازار از تولیدات لوازم بهداشتی اشباع شده باشد، اما در پاره‌ای از نیازها کمبودهایی وجود دارد که می‌تواند با ظرافت به آنها پرداخته شود. موضوع دیگر، توجه بیش از پیش به کیفیت بسته‌بندی محصولات است. با اینکه هر ساله بر کیفیت بسته‌بندی‌ها افزوده می‌شود، شاید بتوان با بازنگری دیگری محصولات را در بسته‌های خاص مدارس و دانش‌آموزان نیز عرضه کرد.
مبحث دیگر در تولید محصولات سلولزی تمرکز اغلب تولید‌کننده‌ها -به روال اغلب محصولات دیگر- در چند شهر (خاصه اطراف استان تهران) است که این موضوع علاوه بر تمرکز کارخانجات در بخشی از کشور، آلودگی زیست‌محیطی و مخارج ثانویه ارسال محصولات را نیز به مصرف‌کننده تحمیل خواهد کرد و در سوی مقابل تولیدکنندگان از نیروی کار ارزان‌تر شهرستان‌های دیگر، همچنین زمین و… محروم خواهند بود. البته نباید از نقش حمایت‌های دولتی نیز در این میان غافل شد که پویایی تولید بدون حمایت مراجع دولتی امکان‌پذیر نیست.

نانو سلولز
چند سالی است دو وزارتخانه کشاورزی و جنگلداری آمریکا با راه‌اندازی خط تولید نانوالیاف «سلولزی» موفق به اشتغالزایی در بخش روستایی آمریکا شده‌اند. آمریکایی‌ها معتقدند فناوری ‌نانو مبتنی بر چوب می‌تواند زندگی روستاییان را در آمریکا تقویت کند. علاوه‌بر این افزایش ارزش افزوده بر محصولات به‌دست آمده از جنگل‌ها می‌تواند موجب رونق اقتصادی و افزایش رفاه میان روستاییان شده و از محصولات به‌دست آمده از جنگل‌ها محصولات تجدیدپذیری تولید کرد که مزایای زیست‌محیطی نیز داشته باشد.
نانوساختارهای سلولزی، دارای ویژگی‌های منحصربه فردی هستند؛ این محصولات وزن کمی داشته و در عین حال نسبت به مواد دیگر از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. هزینه تولید این نانوساختارها بسیار پایین بوده و ماده اولیه آنها از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آید. این نانوساختارها می‌توانند کاربردهای متعددی می‌توانند داشته باشند، برای مثال می‌توان از آنها در بدنه خودروها و تجهیزات هوایی استفاده کرد. همچنین در بخش تولید پنل‌های خورشیدی و مدارات الکترونیکی انعطاف‌پذیر نیز قابل استفاده خواهند بود.
با اینکه کشورمان در نانو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما در ایران هم این کار شدنی است؛ اما برای این کار نیاز به دستگاه داریم که آنها از سالیان قبل طی تلاش مستمر به این فناوری دست یافتند و امروز برای ایران خرید و بومی‌سازی ساخت دستگاهای تولید «نانوسلولز» باید ابتدا در دستور کار قرار گیرد. یکی از این دستگاه‌ها در مقیاس پایلوت بیش از یک‌میلیون دلار توسط سازنده قیمت‌گذاری شده است. برای حرکت در این راستا ضرورت دارد کمی هم به فکر طراحی و ساخت این دستگاه‌ها باشیم. در ایران برای پیشبرد این تحقیقات که احتمال دستیابی به نتیجه مورد انتظار نیز چندان پایین نیست، حمایت دولت را به‌صورت پیوسته نیاز دارد.»

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید محصولات سلولزی بهداشتی

کد آیسیک محصولات سلولزی بهداشتی (۲۱۰۹۳۱۲۳۴۲)
کد آیسیک دستمال مرطوب (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۳)
کد آیسیک کاغذ توالت (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۴)
کد آیسیک پوشش یکبار مصرف سرویس بهداشتی (۲۱۰۹۴۱۲۳۸۶)
کد آیسیک دستمال کاغذی جیبی (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۵)
کد آیسیک سفره کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۶)
کد آیسیک دستمال کاغذی جعبه ای (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۷)
کد آیسیک دستمال سفره کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۸)
کد آیسیک حوله کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۴۹)
کد آیسیک ملحفه کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۰)
کد آیسیک پیش بند کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۱)
کد آیسیک لباس زیر کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۲)
کد آیسیک پوشک معمولی بچه (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۳)
کد آیسیک پوشک کامل بزرگسال (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۴)
کد آیسیک نوار بهداشتی (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۵)
کد آیسیک تامپون (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۶)
کد آیسیک پوشک کامل بچه (۲۱۰۹۴۱۲۳۵۷)
کد آیسیک پد جاذب رطوبت (۲۱۰۹۴۱۲۳۸۴)
کد آیسیک زیر انداز بیمار با لایه سلولزی (۲۱۰۹۵۱۲۳۸۲)
کد آیسیک لگن و لوله ادرار کاغذی (۲۱۰۹۴۱۲۳۸۳)
کد آیسیک محصولات سلولزی بهداشتی واسط (۲۱۰۹۴۱۲۳۸۰)
کد آیسیک انواع فلاف پالپ بهداشتی به شکل رول و یا قالبگیری شده (۲۱۰۹۵۱۲۳۸

کد تعرفه گمرکی محصولات سلولزی بهداشتی : ۴۸۱۸

وضعیت واردات و صادرات

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات محصولات سلولزی بهداشتی در کشور به تفکیک سال آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید محصولات سلولزی بهداشتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)