طرح تولید کفیر

دانه های کفیر ( KEFIR GRAINS )، کفیر شبیه به گل کلم بوده و هر دانه ۳ تا ۲۰ میلی متر قطر دارند .دانه های کفیر خوشه هایی از میکروارگانیسم ها هستند که به وسیله یک شبکه پلی ساکاریدی کنارهم قرار می گیرند . شبکه دانه های کفیر از یک کمپلکس ۱۳درصد پروتئین ، ۲۴ درصد پلی ساکارید بعلاوه سلول های متفرقه تشکیل شده است. عمده پلی ساکارید آن محلول در آب است که به آن کفیران می گویند .

خواص بیولوژیکی کفیر

نوشابه کفیر یک توده دلمه ای یکنواخت به رنگ کرمی و با قوام و با یک مزه ترشح فرح بخش و کمی گازدار تشکیل شده است .

این فرآورده واجد اسید لاکتیک بخصوص از فرم لاکتوز مثبت در حدود ۰.۸- ۰.۹اندکی اسید فرمیک و سوکسینیک و پروپیونیک می باشد لازم به ذکر است درتولید فرآورده جدید در پگاه خراسان سعی شده است از استارتری استفاده شودکه به هیچ وجه در محصول بوجود آمده مقدار الکل حتی ۰.۲ درصد که در جزوه بهآن اشاره شده است تولید نگردد که با توجه به پیگیری بعمل آمده و مذاکراتانجام شده با تولید کننده استارتر مشکل فوق حل گردیده است .

دیاستیل بعنوان اصلی ترین عامل عطر کفیر است که با مصرف سیترات توسط باکتریها تولید می شود . کفیر دارای ویتامین های B1,B2 و اسید فولیک به میزانبیش از آنچه که در شیر یافت می شود است .

نکته مهم در خصوص پیری :متچینکف درباره علل پیری زودرس معتقد است که وجود مواد حاصله از فعالیتهای میکروب های ناشی از گندیدگی در روده باعث پیری زودرس و کوتاهی عمر میشود و مصرف شیرهای تخمیری مثل کفیر با تغییرات pH محیط روده مانع رشد ونمو فعالیت این باکتری های مضر شده و در نتیجه موجب ازدیاد عمر می گردد .بنابراین به شما توصیه می گردد حتماً روانه ۱ الی ۲ لیوان کفیر بعنوان نوشیدنی در وعده های غذایی خود جا دهید که همیشه شاداب باشید .

سایر فرآورده های تخمیری نظیر کفیر

کومیس از نزدیک ترین فرآورده های لبنی به کفیر می باشد که از شیر مادیان تهیه میشود که در روسیه حدود ۲۳۰.۰۰۰ رأس اسب فقط مخصوص تهیه کومیس نگهداری میشود . تولید این فرآورده بوسیله تاتارها و قبیله ای بنام کالمودا که پرورش دهنده اسبهای مشهور و جزء عشایر روسیه بودند صورت می گرفته است .

کومیس محصولی به رنگ سفید شیری با قشری متمایل به خاکستری و دارای شکل یکنواخت می باشد با تخمیر شیر مادیان ، کومیس توسط باکتری لاکتوباسیلوس و مخمریبنام تورولا تولید می گردد . فرآورده نهایی واجد اسید لاکتیک و اتانول وگاز کربنیک می باشد . مهمترین وجه مشخصه کومیس رایحه ترش مخصوص آن است والتبه مثل کفیر ، موقع تکان دادن تولید حباب می نماید . در روسیه مدتهاستکه از کومیس برای معالجات سل استفاده می کنند .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نان فانتزی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصول کد آیسیک
کفیر۱۵۲۰۶۱۲۶۹۳
انواع کفیر۱۵۲۰۵۱۲۶۹۲
نوشیدنی کفیر۱۵۲۰۶۱۲۶۹۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نان فانتزی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
کفیر۰۴۰۳۹۰۹۰
انواع کفیر۰۴۰۳۹۰۹۰
نوشیدنی کفیر۰۴۰۳۹۰۹۰

 

تولید کفیر به روش سنتی و صنعتی انجام می شود
فرآیند سنتی تولید کفیر

این روش با اضافه کردن مستقیم دانه های کفیر به میزان ۲ تا ۱۰ درصد به شیری کهپاستوریزه و سپس تا دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد خنک شده است صورت میگیرد . بعد از طی زمان تخمیر ( تقریباً ۲۴ ساعت ) دانه ها به وسیله صافیجدا شده که در این حالت کفیر بدست آمده آماده مصرف می باشد . برای اینکهموارد فوق بصورت کاملاً عینی برای تولید در واحد تولید پگاه خراسان انجامپذیرد در چندین مرحله اقدام به تولید سنتی نمودیم تا شرایط رشد و بهبودکیفیت محصول تولیدی بدست آید ولی متأسفانه با توجه به اینکه دانه های کفیربه طور اتفاقی بدست اینجانب رسیده بود محصول فوق دارای یک گروه از مخمرهاو باکتری ها با مقدار نامشخص بود به همین دلیل کیفیت میکروبی و شیمیاییمحصول بدست آمده قابل نبود ، در روش سنتی مشکلاتی وجود دارد به عنوان مثالبه دلیل تولید در حجم کم و مراحل متعدد تولید ، در هر مرحله خطر آلودگیوجود دارد ، علاوه بر این دانه های مخمر غیر قابل کنترل هستند . فشار قویگاز دی اکسید کربن نیز می تواند منجر به انفجار شود . با توجه به مشکلاتفوق ، زمان ماندگاری کفیر حاصل شده ، از سه روز کمتر می گردد.

فرآیند صنعتی تولید کفیر

برای حل مسأله فوق تعدادی از تولید کنندگان در اروپا و اروپای شرقی استفاده ازاستارترهای لیوفیلیزه تغلیظ شده را شروع نمودند که این کالچرها از دانه ایکفیر و تعداد باکتری های دیگر تولید شده است . این کالچرها بعنوان بالکاستارتر و حتی استارتر مستقیم ( DVS ) برای تلقیح مستقیم به شیر استفادهمی گردد . اصولاً کوتاه شدن مراحل تولید کنترل بیشتر بر روی فرآیند ،کیفیت ثابت تری ایجاد می کند و مدت مادگاری محصول به ۱۵ تا ۲۰ روز در ۴درجه سانتیگراد رسیده است .

وضعیت واحد های فعال تولید کفیر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال کفیردر کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کفیر

نمودار واردات و صادرات کفیر در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

فواید کفیر برای سلامتی

دراتحاد جماهیر شوروی سابق کفیر در بیمارستان ها و آسایشگاه ها برای مواردمختلفی مانند بی نظمی متابولیک ، تصلب شرایین و بیماری های الرژیک استفادهمی شد و حتی در مواقعی که هیچ راه درمانی برای بیماری های سل ، سرطان واختلالات گوارشی وجود نداشته کفیر به بیماران بیمارستان توصیه می شد .تحقیقاتی نیز بروی فعالیت ضد توموری کفیر انجام شده است . کالچرهای خاصی در کفیر وجود دارند که می توانند به ترکیبات جهش زا ( موتاژن ) مانندایندول و ایمیدازول متصل شوند . فعال شدن سیستم ایمنی بدن با کفیر و بااسفنگو میلین های جدا شده از لیپیدهای آن در دو محیط زنده و غیر زنده ثابتشده است .

کفیر حاوی پروتئین و بعضی آمینو اسیدهای ضروری است .تریپتوفان یکی از این اسید آمینه هاست که بدلیل اثر آرام کننده اش برسیستم عصبی توصیه می گردد .

کفیر با توجه به اینکه غنی از ویتامین های گروه B ، B1 و B12 و ویتامین K بوده لذا در عملکرد درست کلیه ها و کبد نقش بسزایی دارد .

امروزه در دنیا می توان کفیر را به صورت های مختلفی در فروشگاه ها یافت کنید

۱-کفیر همراه با کنسانتره میوه ۲- کفیر همراه باکتری های پروبیوتیک ۳-کفیر با غلظت های متفاوت

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کفیر

ظرفیت تولید سالیانه : ۵،۷۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰  مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۳میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)