خاویار

طرح تولید کنسرو خاویار

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی می‌باشد، که ارزش غذایی بالایی داشته و طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. خاویار دارای پروتئین، چربی، قند، ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی و آب است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خاویار معادل ۲۸۰۰ کیلوکالری انرژی می‌باشد. کنسرو خاویار نیز یکی از فراورده‌های خاویار می‌باشد، که در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.(طرح تولید کنسرو خاویار)
خاویار از ابعاد گوناگون دارای اهمیت بوده و درزمینهٔ سیاست‌های راهبردی می‌تواند کشور را در هدف رسیدن به درآمده‌ای غیرنفتی و ایجاد اشتغال یاری رساند، همچنین در زمینه‌های پزشکی، درمانی وتغذیه دارای خواص متعدد می‌باشد. با توجه به ارزش خاویار، امروزه کشورهای بسیاری ازجمله چین به‌طور چشمگیری در خصوص انواع پرورشی آن سرمایه‌گذاری و بسترسازی نموده که می‌تواند در آینده بازار را تحت تأثیر قرارداد.
با توجه به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افزایش شرکای ایران در حوزه دریای خزر، ضرورت توجه بیشتر به این صنعت را می‌طلبد به‌طوری‌که ساز و کار داخلی در خصوص تولید، صادرات، فروش داخلی، بازسازی ذخایر خاویاری و توسعه نوع پرورشی آن در ایران نیاز به بهبود و تحول دارد تا از قافله جهانی عقب نمانده و بتوانیم دروهله اول مزیت موجود را حفظ نموده و سپس در جهت توسعه این صنعت قدم برداریم.

خاویار چیست؟

ماهی عجیب‌وغریبی که خاویار آن این‌همه هیجان به سفره‌ها می‌آورد از خانواده ماهیان استروژن است. ماهی بدون دندان استروژن از معدود گونه‌های باقی‌مانده ماهیان غضروفی است که شکل ماقبل تاریخ خود را حفظ کرده است. در دنیا بیش از بیست گونه متفاوت ماهیان خاویاری وجود دارد که پنج گونه آن در دریای خزر زندگی می‌کنند و خاویار آن‌ها تحت عنوان سه گونه بلوگا، آسترا و سوروگا تولید می‌شود.

انواع ماهی خاویار

فیل‌ماهی یا ماهی بلوگا (Beluga)

تنها ماهی خاویاری است که طول آن تا ۴ متر هم می‌رسد. وزن استاندارد آن بین ۵۰ تا ۳۰۰ کیلو است. برخی ازاین‌گونه ماهی‌ها به‌طور استثنایی تا ۱۰۰۰ کیلو نیز می‌رسد. خاویار به‌دست‌آمده ازاین‌گونه ماهی‌ها به‌طور متوسط ۱۵ کیلوگرم است.مرغوب‌ترین خاویار ازاین‌گونه استحصال می‌گردد.

ماهی اوسترا (Osetra)

برخی از موارد استثنایی آن‌ها تا ۳۰۰ کیلو وزن و ۲ متر طول می‌رسد. وزن استاندارد آن‌ها بین ۲۰ تا ۸۰ کیلو است و خاویار حاصله از آن بین ۳ تا ۱۲ کیلوگرم می‌باشد.

اوزون‌برون یا ماهی سوروگا (Sevruga)

طول این ماهی تا ۵/۱ متر می‌رسد و حداکثر وزن آن ۲۵ کیلوگرم است. مقدار خاویار به‌دست‌آمده از آن بین ۱ تا ۳ کیلوگرم است.خاویار آن ازنظر ظاهری ریزتر از بقیه، اما ازنظر طعم و مزه دل‌چسب‌تر از بقیه گونه‌ها می‌باشد.

تاس ماهی ایرانی یا قره برون (Acipenser Persicus)

این‌گونه بومی سواحل ایران بوده خاویار آن دارای رنگ‌های متنوعی از رنگ طلایی تا خاکستری تیره را در برمی‌گیرد.

تاس ماهی روسی یا چالباش (Acipenser Gueldenstaedtii)

مهم‌ترین گونه تاس ماهیان در شمال دریای خزر محسوب می‌گردد و در بخش‌های جنوبی نیز یافت می‌گردد.

شیب (Acipenser Ndiventris)

این‌گونه ازجمله ماهیان نادر و کمیاب در دریای خزر محسوب می‌گردد بطوریکه در معرض انقراض قرارگرفته و صید آن ممنوع می‌باشد.خاویار

دریای خزر و ماهیان خاویاری

دریای خزر مهم‌ترین منبع و محل زندگی ماهیان خاویاری در جهان می‌باشد بطوریکه حدود ۹۰ درصد از خاویار غیر پرورشی عرضه‌شده به بازارهای جهانی از این دریا به دست می‌آید. شرایط زیستی حاکم بر سواحل جنوبی خزر به همراه مدیریت دقیق و مهارت خاویار سازان ایرانی، خاویار ایران را از بالاترین کیفیت در بازارهای جهانی برخوردار کرده است، بطوریکه علیرغم تلاش سایر کشورها هنوز خاویار ایران از معروفیت و مرغوبیت جهانی برخوردار است.

موارد مصرف و کاربرد خاویار

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است که ارزش غذایی بالایی داشته و طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. خاویار دارای پروتئین، چربی، قند، ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی و آب است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خاویار معادل ۲۸۰۰ کیلوکالری انرژی می‌باشد.

پروتئین موجود در خاویار

به‌طور عمده پروتئین موجود در خاویار عبارت‌اند از:
هیستامین، ایزولوسین، لیزین، لیسنین، تسوئین آرژنین و میتونین است. ویتامینهای از قبیل B12،B6،B2،PP،E،D،C،A جزو ویتامینهای موجود در خاویار می‌باشد. مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند چراکه در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا ۳ بسیار بالاست.
بعلاوه خاویار غنی از ترکیبی به نام cetacosand است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می‌شود. همچنین شامل اسیدفولیک و پانتوتونیک و مواد معدنی نظیرید و فسفر است که نیروی ازدست‌رفته را در دوره نقاهت و بیماری عفونی به شخص برمی‌گرداند. وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
بعلاوه مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)، بیماری‌های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار مؤثر است. خاویار ازنظر عنصر آهن نیز غنی است و به همین دلیل آن در افراد مبتلابه کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز توصیه می‌شود. مصرف خاویار بر هوش کودکان تأثیر بسزایی داشته و به رشد ذهنی آن‌ها کمک شایانی می‌کند به همین منظور، در دوران بارداری خانم‌ها توصیه می‌گردد.
مصرف خاویار برای جلوگیری از دست دادن الاستیسیته و ضعیف شدن سلول‌های پوست و درنتیجه ایجاد چروک و افتادگی پوست بسیار مفید می‌باشد و پوست شمارا همیشه لطیف و شاداب نگاه می‌دارد.خاویار به علت داشتن پروتئین‌های کافی و گران‌قیمت یک عصاره جوان‌کننده است.

خاویار
شرایط صادرات کنسرو خاویار

با رعایت شرایط عمومی صادرات مواد غذایی و شرایط نگهداری آن صادرات مانع خاصی ندارد.
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی مرسوم
در تکنولوژی تولید این محصول نقاط قوت و ضعف خاصی وجود ندارد، مسئله مهم کیفیت ماده اولیه می‌باشد که دریای خزر در این مورد در تمام دنیا بنام می‌باشد.

شرایط واردات کنسرو خاویار

ورود موکول به رعایت ماده ۷ قانون دامپزشکی مصوب ۱۳۵۰ و اده ۱۶ قانون مواد خـوردنی و آشـامیدنی و …. مصوب سال ۱۳۴۶ می‌باشد.
ماده ۷: ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم‌مرغ نطفه‌دار، اسپرم دام، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واکسن‌ها و سرمها و مواد بیولوژیکی و مواد ضدعفونی و سموم دامپزشکی و مواد غذائی متراکم و مکمل‌های غذای دام و داروهایی که برای ساختن مواد نامبرده موردنیاز است باید با موافقت وزارت کشاورزی صورت گیرد.
ماده ۱۶: تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذایی یا بهداشتی و یا آرایشی از گمرک به هر شـکل و کیفیت به‌منظور بازرگانی یا تبلیغاتی یا رعایت مقررات عمومی علاوه بـر دارا بـودن گـواهی بهداشـتی و قابلیت مصرف از کشور مبدأ مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداری است و واردکننده نیـز مکلـف است برای تحصیل پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادیکه برای نگهداری به آن‌ها اضافه‌شده به وزارت بهداری تسلیم نماید.

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح تولید کنسرو خاویار

با توجه به این موضوع که بیشتریم ماهیان خاویاری دنیا در دریای خزر وجود دارند استان‌های ساحلی شمال ایران (گیلان و مازندران) به دلیل نزدیک بودن به ماده اولیه به‌عنوان منطقه مناسب پیشنهاد می‌گردد.

دریای خزر و ماهیان خاویاری

دریای خزر مهم‌ترین منبع و محل زندگی ماهیان خاویاری در جهان می‌باشد بطوریکه حدود ۹۰ درصد از خاویار غیر پرورشی عرضه‌شده به بازارهای جهانی از این دریا به دست می‌آید. شرایط زیستی حاکم بر سواحل جنوبی خزر به همراه مدیریت دقیق و مهارت خاویار سازان ایرانی، خاویار ایران را از بالاترین کیفیت در بازارهای جهانی برخوردار کرده است، بطوریکه علیرغم تلاش سایر کشورها هنوز خاویار ایران از معروفیت و مرغوبیت جهانی برخوردار است.

کاربرد کنسرو خاویار

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است که ارزش غذایی بالایی داشته و طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. خاویار دارای پروتئین، چربی، قند، ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی و آب است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خاویار معادل ۲۸۰۰ کیلوکالری انرژی می‌باشد. به‌طور عمده پروتئین موجود در خاویار عبارت‌اند از: هیستامین، ایزولوسین، لیزین، لیسنین، تسوئین آرژنین و میتونین است.
ویتامین‌های از قبیل B12، B6، B2، PP، E، D، C، A جزو ویتامین‌های موجود در خاویار می‌باشد. مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند چراکه در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا ۳ بسیار بالاست.
بعلاوه خاویار غنی از ترکیبی به نام cetacosand است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می‌شود. همچنین شامل اسیدفولیک و پانتوتونیک و مواد معدنی نظیرید و فسفر است که نیروی ازدست‌رفته را در دوره نقاهت و بیماری عفونی به شخص برمی‌گرداند.
وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. بعلاوه مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)، بیماری‌های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار مؤثر است.
خاویار ازنظر عنصر آهن نیز غنی است و به همین دلیل آن در افراد مبتلابه کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز توصیه می‌شود. مصرف خاویار بر هوش کودکان تأثیر بسزایی داشته و به رشد ذهنی آن‌ها کمک شایانی می‌کند به همین منظور، در دوران بارداری خانم‌ها توصیه می‌گردد.
مصرف خاویار برای جلوگیری از دست دادن الاستیسیته و ضعیف شدن سلول‌های پوست و درنتیجه ایجاد چروک و افتادگی پوست بسیار مفید می‌باشد و پوست شمارا همیشه لطیف و شاداب نگاه می‌دارد. خاویار به علت داشتن پروتئین‌های کافی و گران‌قیمت یک عصاره جوان‌کننده است.

خاویار
کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده کنسرو خاویار

با توجه به اینکه بیشترین میزان ماهیـان خاویـار در دریـای خـزر یافـت می‌شوند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسرو خاویار روسیه و ایران می‌باشند و در کنار آن‌ها آذربایجان، قزاقستان و ترکمنـستان بـه میزان کمتر.
اما این نوع ماهی مختص این منطقه نبوده و چندین گونه آن در نیمکره شمالی وجـود دارد همچنین این نوع ماهی را می‌توان در شمال امریکا، چین و فرانسه هم یافت کرد. اما بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کنسرو خاویار ایالات‌متحده، سـویس، ژاپـن و اتحادیـه اروپـا (عمدتاً بلژیک آلمان و انگلستان) می‌باشند.

اهمیت استراتژیک محصول در طرح تولید کنسرو خاویار

خاویار محصولی بی به دلیل در سطح جهانی می‌باشد و نام ایران و ایرانی را در تمام نقاط جهان به‌خوبی معرفی می‌نماید. درواقع خاویار ایرانی را می‌توان نمادی از جمهوری اسلامی دانست. همچنین خاویار به‌عنوان مهم‌ترین کالای اقتصادی شیلاتی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و ماهیان خاویاری گران‌بهاترین ماهیان خاویاری جهان تلقی می‌گردند سالانه میلیون‌ها یورو از محل فروش خاویار نصیب کشور می‌شود.

آماده کردن ماده اولیه
شستشو اولیه
آب کشیدن
آماده کردن خاویارها
مخلوط کردن خاویار با تخم‌مرغ
رطوبت زنی
پر کردن و کنترل وزن
درب بندی
وکیوم کردن
وکیوم تحت خلأ
پاستوریزه‌کردن
چک کردن وکیوم‌ها
خشک‌کردن
برچسب زدن
پخت در Indivator
بسته‌بندی در کارتن
ارسال به سردخانه

مواد اولیه کنسرو خاویار

تخم خاویار
نمک
تخم‌مرغ
انواع قوطی کنسرو
انواع درب قوطی

فرآیند اجرای طرح تولید کنسرو خاویار

۱. آماده کردن ماده اولیه پس از کشت
۲. شستشو اولیه
۳. آب کشیدن
۴. آماده کردن خاویارها
۵. مخلوط کردن خاویار با تخم‌مرغ
۶. رطوبت زنی
۷. پر کردن و کنترل وزن
۸. درب بندی
۹. وکیوم کردن
۱۰. وکیوم تحت خلاء
۱۱. پاستوریزه‌کردن
۱۲. چک کردن وکیوم‌ها
۱۳. خشک‌کردن
۱۴. برچسب زدن
۱۵. پخت در Indivator
۱۶. بسته‌بندی در کارتن‌ها
۱۷. ارسال به سردخانه

خاویارماشین‌آلات موردنیاز جهت اجرای طرح تولید کنسرو خاویار

• دستگاه‌های شستشو
• BLEND EGG
• DRAIN
• ماشین کشت
• ماشین کنترل وزن
• وکیوم
• پاستوریزاتور
• CLEAN DRY
• LABEL
• گرمخانه
• ماشین بسته‌بندی

طرز تهیه و فرآوری خاویار

خاویار تازه را دانه‌دانه از تخم اوزون بورون ماده به دست می‌آورند. این ماهی‌ها را پس از صید به‌وسیله تور، به‌صورت زنده به آزمایشگاه مخصوص می‌برند و بدون این‌که آن‌ها را بکشند ، کیسه‌های حاوی تخم را خالی می‌کنند. به‌این‌ترتیب که ماهی گیرها بامهارت به یک نقطه‌ی مشخصی در پایین سر ماهی ضربه می‌زنند و او را بی‌هوش می‌کنند و سپس با یک چاقوی تیز پهلوی ماهی را شکافته و کیسه‌های حاوی تخم را خارج می‌کنند.
خم ماهی باید درحالی‌که ماهی زنده است گرفته شود، اگر ماهی ترس مرگ را تجربه کند، یک ماده شیمیایی به داخل تخم‌ها ترشح می‌کند که سبب ایجاد مزه تلخ و درنتیجه خراب شدن خاویار می‌شود.
عملیات جدا کردن تخم با دست انجام می‌شود. مالش دست روی تخم‌ها موجب می‌شود که تخم‌ها از بافت اطراف خود جداشده و از توری که در زیر کیسه تخم‌ها گذاشته‌شده، عبور کنند. این تور دارای سوراخ‌هایی با اندازه‌های متفاوت است و به‌صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شوند.
در هنگام مالش تخم‌ها با دست دقت بسیار لازم است، زیرا ضربه زدن و زخمی کردن آن‌ها موجب کاسته شده از مرغوبیت خاویار می‌شود. وقتی تخم‌ها جمع‌آوری شدند آن‌ها را در یک سطل ریخته و به آن نمک اضافه می‌کنند و سپس تخم‌ها را روی یک توری ظریف می‌گذارند تا آب آن‌ها گرفته‌شده و خشک شوند.

بسته‌بندی

خاویار را در قوطی فلزی، شیشه‌ای یا چینی بسته‌بندی می‌کنند و این بسته را در پوشش محکم، مناسب و زیبایی قرار می‌دهند. در عالم خاویار رنگ آبی باند و درب قوطی نماینده خاویار فیل‌ماهی (بلوگا)، رنگ زرد نشانه خاویار تاس ماهی (آسترا) و رنگ قرمز ویژه خاویار ازون برون (سوروگا) می‌باشد که البته خاویار ساز با حک حروف Bبرای بلوگا و Aبرای آسترا و Sبرای سوروگا نیز نوع خاویار درون قوطی را مشخص می‌کند.خاویار بسته‌بندی‌شده آماده خوردن و یا نگه‌داری در یخچال است.

خاویار چگونه مصرف می‌شود؟

خـاویـار خود به‌تنهایی لوکس‌ترین صبحانه جهان محسوب می‌شود. بسیاری از طرفداران خـاویـار، آن را به شکل خام یا همراه با زرده تخم‌مرغ یا پیاز خردشده مصرف می‌کنند. از آن می‌توان به‌عنوان چاشنی غذا، پیش‌غذا، جداگانه و یا مخلوط با دیگر غذاها استفاده کرد.
بعضی علاقه‌مندان خـاویـار، آن را سرد و با یک قاشق کوچک و بدون نان میل می‌کنند. برخی بوی تند آن و طعم شورش را بسیار دوست ‌دارند، هرچند طعم و بوی خـاویـار ممکن است برای بسیاری به‌هیچ‌وجه خوشایند نباشد.

خاویار
اطلاعاتی در مورد کنسروها

امروزه یکی از راه‌های آسان در دسترس قرار گرفتن غذاها استفاده از کنسرو شده آن‌ها است که متأسفانه به جزء لاینفک زندگی تبدیل‌شده‌اند. به گفته کارشناسان علوم غذایی هرروزه تقاضای مصرف‌کنندگان هم برای این نوع غذاها بیشتر می‌شود. کنسرو ازنظر لغوی به معنای حفاظت و نگهداری بوده و مدت‌هاست از این روش برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود.
از قدیمی‌ترین کنسروها، کنسرو ماهی و جدیدترین آن‌ها که نسل جدیدی از این نوع غذاهاست می‌توان به کنسرو خورشت قیمه، قورمه‌سبزی، فسنجان، کله‌پاچه و غیره اشاره کرد.از امتیازات غذاهای کنسروی قابلیت نگهداری طولانی‌مدت آن‌ها بدون نیاز به یخچال و یخ‌زن، قیمت پائین، حمل آسان در مسافرت‌های کوتاه و سفرهای ورزشی، تفریحی یا کاری، نداشتن ضایعات، در دسترس بودن انواع مختلف غذاها، میوه و سبزی‌ها در همه فصول سال و همچنین سلامت آن‌ها با نظارت و کنترل‌های بهداشتی مناسب است، البته همان‌گونه که غذاهای کنسروی راهی آسان به‌منظور استفاده از مواد غذایی گوناگون به شمار می‌رود، دارای مضراتی هم هست که می‌تواند در طولانی‌مدت سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر اندازد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید کنسرو خاویار

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید کنسرو خاویار به شرح جدول ذیل می باشد.

Farsi Title
Product Name
کد آیسیک
کنسرو خاویارCaviar, canned۱۵۱۲۵۱۲۳۷۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید کنسرو خاویار

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi Title
Product Name
کد تعرفه گمرکی
کنسرو خاویارCaviar, canned۱۶۰۴۳۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید کنسرو خاویار

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید کنسرو خاویار در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
اصفهاناصفهانکنسرو خاویار۱تن
اصفهانمبارکهکنسرو خاویار۱۰۰تن
گلستانبندرگزکنسرو خاویار۱۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۱۱۱تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کنسرو خاویار

ظرفیت : ۳۷ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۹ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)