طرح ساخت و تعمیر شناور های دریایی

شناور طرح به معنای شناوری است که باتوجه به محل احداث سازه ساحلی یا دریایی، و کاربری آن، دارای بیشترین حجم ترافیک عبوری و مرور باشد. به این معنا که در طراحی بنادر، آبراهه، حوضچه بندر، سازه های دریایی و …. ابعاد اجزاء را بر اساس ابعاد (طول، عرض، ارتفاع، آبخور) این شناور طراحی می کنند.
به عنوان مثال در طراحی سکوهای ثابت دریایی، برای سرویس دهی به سکو، در یکی از وجوح (جهات) راه دسترسی در نظر می گیرند که در آن پلکان از یک ارتفاع در دریا شروع و تا ترازهای عرشه سکو ادامه می یابد. انتخاب تراز شروع پلکان، انتخاب ابعاد و فاصله ضربه گیر(فندر)ها و جزئیات دیگر طراحی این بخش وابسته به شناوری است که برای خدمت رسانی به سکوی مئرد نظر در آینده مورد استفاده خواهد گرفت.
همچنین در طراحی اسکله های تی شکل (T shape)، نیز بر اساس بزرگترین و کوچکترین شناوری که در زمان بهره برداری از اسکله پهلوگیری خواهد نمود، ۴ عدد ضربه گیر را با آرایشی قرار میدهند که کوچکترین شناور بزرگتر از فاصله دو ضربه گیر داخلی باشد و بتواند به آنها تکیه دهد و بزرگترین شناور نیز بتواند با استفاده از ضربه گیرهای دورتر، پهلوگیری نماید. لذا مفهوم شناور طرح (Design Vessel) به شناورهای مورد نظر جهت استفاده از آن اسکله نیز اطلاق می شوند.
شناور طرح در آبراهه ها نیز موضوعی مشابه دارد، در طراحی ابعاد (عرض، شعاع انحنا و …) آبراهه ها، می بایست بر اساس نوع و محل قرار گیری آبراهه با استفاده از مشخصات ابعادی شناور طرح به تعیین ابعاد پرداخت.
به بیان دقیق تر گام اول در طراحی بنادر، اسکله ها، سازه های پهلو گیری و مسیرهای عبور و مرور شناورهای دریایی، انتخاب شناور مناسب و مورد نظر جهت بهره برداری از سازه مورد نظر می باشد. در بسیاری موارد این شناور یا کشتی طرح با بررسی آمار های دریایی و مشاهدات میدانی ثبت شده در مورد شناورهای ورودی به یک منطقه و یا شناورهای تولید شده در منطقه که مورد استفاده دریانوردان قرار می گیرد تعیین می گردد. به عنوان مثال در طراحی ابعاد یک اسکله در دریای خزر، ابتدا باید کاربری اسکله مورد نظر تعیین، سپس شناورهای موجود در این دریاچه مشخص گردد. شناورهایی که مد نظر بهره برداری از این اسکله هستند تعیین شده و سپس از روی ابعاد شناورهای مورد نظر، عمق، طول، و سایر مشخصات اسکله های بندر و حوضچه چرخش مشخص گردد. همچنین باتوجه به توسعه های اتی و روند تغییر در مشخصات شناورهای درحال ساخت در منطقه، باید امکان بهره برداری از سازه درحال احداث در آینده بدون تغییرات یا با تغییرات کم هزینه در نطر گرفته شود.
قدرت دریایی هر کشور از عناصر مختلفی تشکیل می شود. این عناصر می توانند با ناوگان نظامی، ناوگان تجاری، ناوگان صیادی، ناوگان شناورهای مردمی ، مراکز آموزش دریایی و صنایع دریایی تشکیل شوند. یکی از قسمتهای مهم این قدرت دریایی، بخش صنایع دریایی است .
آب این عنصر حیات همواره منشا پیدایش تجمعات انسانی و عامل شکل گیری تمدن های پیشرفته بوده ا ست . حمل و نقل آبی به واسطه آسانتر و اقتصادی تر بودن نسبی آن ،رشد روز افزونی دارد در این راستا شناورها از سازه های کلیدی حمل و نقل آبی محسوب می شوند .

کشتی (شناور دریایی)

کشتی شناور بزرگی است که برای ترابرد مسافر و بار بر روی آب‌های آزاد یا رودخانه و دریاچه‌های پهناور استفاده می‌شود.
از دیگر شناورها می‌توان از قایق، بارج، لنج و زیردریایی نام برد، با این همه، وسایل دیگری نیز هستند که می‌توان به فهرست فوق افزود: کایاک، کرجی، کانو،…
به کشتی‌های نظامی اغلب ناو گفته می‌شود.

تاریخچه

یک کشتی از مصر باستان، پیرامون ۱۴۱۱–۱۴۲۲ پ.م.
بیشتر تمدن‌های بشری در کنار آبراه‌ها شکل گرفته و مسلماً قایق و بعدتر کشتی وسیله‌ای مهم برای تردد و حمل و نقلشان بوده‌است. اما مشهورترین تمدنی که از دریانوردی سود برد و آن را توسعه داد تمدن فینیقیه بود، آن‌ها با توسعه دریانوردی توانستند در دریای مدیترانه امپراتوری دریایی خود را از سواحل لبنان امروزی تا تونس و مراکش (کارتاژ آن زمان) ایجاد کنند. در سنگ نگاره‌های تمدن آشور فینیقیان سوار بر کشتی‌های پارویی در حال حمل الوارهای سدار لبنانی دیده می‌شوند. هم چنین آشوری‌ها خود از کشتی به‌عنوان وسیله حمل و نقل و جنگ استفاده می‌کردند.
بر اساس تورات و قرآن، نوح پیامبر دستور ساخت کشتی بزرگی را از سوی یهوه (الله در قرآن) دریافت کرد که ساخت آن سال‌ها طول کشید، کشتی می‌بایست آن قدر بزرگ می‌بود که علاوه بر آدمیان (خویشان و پیروان نوح) از همه گونه جاندار، جفتی نیز در کشتی جای بگیرد تا بعد از پایان سیل بزرگ ادامه حیات بر روی زمین ممکن باشد. کشتی بعدها بر روی قله کوه کوه آرارات نشست. هنوز برخی از باستانشناسان به جستجو برای یافتن بقایایی از این کشتی ادامه می‌دهند. در میان تمدن‌های میان‌رودان نیز داستانی مشابه وجود داشته‌است.
تسلط یونانیهای باستان بر کشتی و دریانوردی توانست آن‌ها را در نبرد دریایی با خشایارشا شاهنشاه هخامنشی، علی‌رغم شکست در نبرد زمینی، پیروز کند. در بین اقوام مدیترانه‌ای کشتی نقش مهمی در تحولات بازرگانی و نظامی بازی می‌کرده‌است. رومی‌ها نیز از کشتی برای تسلط بر مدیترانه استفاده کردند. بعدها اروپاییان با به‌کارگیری قطب‌نما بعد از دوره رنسانس آغاز به جستجوی کره زمین کردند و چیرگی بر فناوری کشتی سازی و دریانوردی و یافتن منابع جدید و ایجاد مستعمرات توانست آن‌ها به قدرت‌های برتر جهان تبدیل کند.

 

بویه (شناور دریایی)

بویه یا شناوه جسم کوچک شناوری است که به کف دریا مهار می‌شود و از آن برای علامت‌گذاری در آبراه‌ها و سواحل به‌منظور هشدار دادن به کشتی‌ها دربارهٔ وجود صخره و سایر موانع زیر آب استفاده می‌شود.
بویه معمولاً با طناب و لنگری به کف دریا ثابت می‌شود. برخی بویه‌هایی که برای اندازه‌گیری و هواشناسی ساخته می‌شود ممکن است متحرک باشد.

انواع شناور های دریایی
۱ . شناور های فرا ساحلی :

این نوع شناور ها برای سرویس به عملیات اکتشاف چاه های نفتی و گازی ( کابل گذاری – لوله گذاری ) استفاده می شوند انواع این شناورها به شرح ذیل می باشند :
الف : Anchore Handling Tvy) AHT) : برای حمل و جابجایی لنگر سکوهای حفاری و شناورهایی که پروژه های فراساحلی انجام میدهند و فاقد موتور میباشند .
ب : Anchore Handling tvg Supply) AHTS ) : همان وظیفه شناور های AHT را دارند ، به اضافه ارسال آب ، سوخت و دیگر ملزومات سکوهای حفاری و شناورهای پروژه های فراساحلی فاقد موتور
پ : Drilling Ship : شناورهایی که برای مقاصد حفاری در دریا مورد استفاده قرار می گیرند .
ت : Platform Supply vessels) PSV) : این گونه شناور های فراساحلی مختص ارسال ملزوماتی مانند : آب ، سوخت سیمان ، لوازم یدکی و تعمیراتی به سکوهاس فراساحلی میباشد .
ث : Pipe – Laying vessel : این نوع شناور ها برای لوله گذاری چهت ارسال نفت وگاز به ساحل استفاده می شود
ج : (Rov -support -vessel (Remotly Operated under water vehicle : این نوع شناور ها برای بازرسی زیر آبی شناور ها سکوه های گازی ونفتی و استقرار و نصب سکوه های فرا ساحلی مورد استفاده قرار می گیرد.
چ : Seismic Vessel : این نوع شناورها به منظور زلزله نگاری کف دریاها مورد استفاده قرار میگیرند .
ح : (DSV( Diving Support Vesse : از این نوع شناور ها پروژه های فرا ساحلی که غواصی مورد نیاز است مورد استغاده قرار می گیرند.
خ :(FPSO (Floating Production Storage & Offtake : شناورهایی که تولیدات نفت استخراجی را ذخیره سازی و آماده ارسال می نماید
د : (FSO (Floating Storage & Offtake : شناور هایی که جهت ذخیره سازی برای ارسال محصولات سر چاهی نفت مورد استفاده قرار میگیرد .

۲. شناورهای مسافربری :

الف : Passanger Ships
– Yatch کشتی های تفریحی که اکثرا شخصی می باشند .
– Cruise کشتی های مسافربری تفریحی لوکس که در سایز بزرگ میباشند .
– Ferry کشتی مسافری که برای جابجایی مسافر و ماشین و گاهی هم بار استفاده می شود .
– RO – Ro برای حمل مسافر و خودرو در مسافتهای کوتاه استفاده میشود .
ب : Crew Boat
برای جابجایی مسافر بین جزایر و سکوهای فرا ساحلی مورد استفاده قرار میگیرد .

۳. شناورهای باربری تجاری : ( Merchant Ships )

الف : Continer Ship : برای حمل کانتینر است .
ب : Bulkcarrier : برای حمل کالاها به صورت فله مانند گندم ، جو ، مواد معدنی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد .
پ : Oil Carrier : باری حمل روغن های خوراکی مورد استفاده قرار میگیرند.
ت : Tanker :
حمل مایعات نفتی : Oil Tanker
حمل مایعات گازی : LNG & LPG Carrier

 

 

انواع سازه های دریایی

شناورهای دریای، که شامل موارد ذیل می باشند:
یدک کش:
واحدی شناور با قدرت موتور بالا جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در ابهای آزاد از آن استفاده می شود.
دوبه (بارج):
شناور بزرگتر از قایق های معمولی و بدون موتور است که بوسیله یدک کش کشیده می شود و برای بارگیری یا تخلیه کشتی هایی که نمی توانند در کنار اسکله پهلو بگیرند و نیز سایر امور خدماتی مانند سوخت رسانی، آبرسانی و … مورد استفاده قرار می گیرد.
لایروب:
واحدی شناور که جهت لایروبی آبراهها و کانال ورودی و اسکله های بندر بکار می رود.
کشتی:
شناورهای تجاری با ظرفیت غیر خالص (GT (بیش از ۵۰۰ تن که مجاز به تردد در کلیه آبراه های مجاز به کشتیرانی می باشند.
لنج:
مقصود از لنج، شناورهای تجاری با ظرفیت غیر خالص (GT) کمتر از ۵۰۰ تن که مجاز به تردد در کلیه آبراه های مجاز به کشتیرانی می باشد.
سازه های ساحل و فرا ساحل :
شامل ساخت سکوهای ثابت و متحرک دریایی و لوله گذاری در دریا ، ساخت اسکله، موج شکن و سازه های نزدیک ساحل (پایانه های نفتی) که در بنادر شهید رجایی، باهنر، بوشهر، امام خمینی و جزیره خارک تجارب بسیاری در این زمینه اندوخته شده است

کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت و تعمیر شناور دریایی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیسریال کد
سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) شناور دریایی۳۳۱۲۴۱۲۴۰۱
ساخت فانوس دریایی شناور۳۵۱۱۴۱۲۳۱۴
تعمیر فانوس دریایی شناور۳۵۱۱۴۱۲۳۱۵
ساخت و تعمیر انواع سازه شناور۳۵۱۱۳۱۲۳۰۱
بازسازی و نوسازی انواع سازه شناور۳۵۱۱۴۱۲۳۰۲
ساخت انواع سازه شناور۳۵۱۱۴۱۲۳۰۳
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ساخت و تعمیر شناور دریایی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی سیستم شناسایی شناور دریایی ۸۵۲۶۹۱۰۰
کد تعرفه گمرکی فانوس دریایی شناور ۸۵۰۹

تکنولوژی و روش تولید شناور

طراحی
برنامه ریزی تولید
سند بلاست مواد اولیه
برشکاری
پرسکاری
براکت و قالب سازی
مونتاژ کاری بخشهای مختلف
جوشکاری
نصب موتور و سیستم ناوبری
رنگ آمیزی
کنترل کیفی نهایی
اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و کشتیرانی
به آب اندازی

 

 

شرایط صادرات شناور

جهت صادرات محصول محدودیتی وجود ندارد ولی نکته ای که باید بدان توجه نمود این است که باید بر اساس استانداردهای جهانی تولید شود.

شرایط واردات سازه های دریایی

جهت واردات این کالا محدودیتی وجود ندارد و لیکن ورود کشتی های جنگی موکول به موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

وضعیت واحد های فعال تولید ساخت و تعمیر شناور دریایی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ساخت و تعمیر شناور دریایی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات ساخت و تعمیر شناور دریایی

نمودار واردات و صادرات ساخت و تعمیر شناور دریایی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح ساخت و تعمیر شناور دریایی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۶ شناور
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)