فرآیند تولید یونولیت

اولین مواد تشکیل دهنده یونولیت ، استایرن مونومر می‌باشد. در واقع از ریختن مواد پلی استایرن داخل قاب‌‌‌ها و منبسط شدن آنها یونولیت تشکیل می‌شود. سطح پایین استایرن به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان، میوه‌‌‌ها و سبزیجات وجود دارد. یونولیت متشکل از مشتقات اتیلن و بنزن است و با استفاده از یک فرآیند پلیمریزاسیون ساخته می‌شود. در طول این فرآیند، یک هیدروکربن با جوش کم، که معمولا از پنتان است به مواد اضافه می‌شود تا در پردازش بعدی به گسترش این مواد کمک کند. با کسب اطلاعاتی در خصوص مواد تشکیل دهنده یونولیت لازم است که مطالبی راجع به تولید این محصول را ذکر کنیم.

روش تولید یونولیت

یونولیت را کارخانه‌جات تولید کننده یونولیت به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک ( دستی ) تولید می‌کنند.ماده خام یونولیت که به شکل دانه‌هایی ریز هستند، از موادی به نام استایرن تولید شده‌اند و در مراحل اولیه تولید یونولیت، این دانه‌ها باید ۵۰ برابر بزرگ‌تر شوند.

تولید یونولیت به روش دستی

در روش دستی، ابتدا با پخت دانه‌های کوچک در دیگ بخار و منبسط کردن آن‌ها آغاز می‌شود، که اگر عمل انبساط به خوبی صورت گرفته باشد و میزان چگالی یونولیت به اندازه قابل قبولی باشد، مواد منبسط شده را به دستگاه‌های بعدی می‌فرستند تا عمل خشک شدن آن انجام شود، در غیر این صورت مرحله اول مجدد تکرار می‌شود، تا عمل انبساط بیشتر انجام شود.
پس از انجام پخت اولیه مواد یونولیت، دستگاه بلوکر آماده دریافت مواد می‌شود، تا عمل فشرده سازی دانه‌های یونولیت در آن صورت بگیرد و بلوک‌های مکعب مستطیل شکل در ابعادی ۲۰۰*۱۰۰*۱۰۰ سانتی متر، که معمول‌ترین اندازه بلوک‌های تولید شده یونولیت در روش دستی است، تولید ‌شوند.

تولید یونولیت به روش اتوماتیک

در روش اتوماتیک، تمامی مراحل توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود و بلوک‌های مکعب مستطیل یونولیت، در طول ۴ و ۶ متر نیز تولید می شوند.چه در روش دستی و چه در روش اتوماتیک، پس از تبدیل دانه‌های استایرن به بلوک یونولیت، نیاز است، تا بلوک‌ها جهت خشک شدن در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و سپس وارد مرحله‌ی برش شوند.
برش یونولیت معمولا با توجه به نیاز و سفارش مشتری در چند حالت انجام می‌شود؛ اگر برش‌ها ساده و به صورت ورق باشند، که در برش، استفاده از میزهای برش ساده کفایت می‌کند، اما اگر بخواهند یونولیت را به شکل یونولیت سقفی ساختمانی که در دسته بندی اشکال خاص قرار دارد، برش دهند، از میز سی ان سی جهت برش این دسته از اشکال خاص استفاده می‌کنند.

مراحل تولید یونولیت

تولید یونولیت در سه مرحله زیر انجام می‌گیرد:

پیش از انبساط

پس از تماس با بخار، ماده کفپوش موجود در دانه‌های پلی استایرن شروع به جوشیدن می‌کند و مهره‌‌‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ برابر حجم اصلی خود گسترش می‌یابد.

تهویه

پس از انبساط، مهره‌‌‌ها برای رسیدن به دما و فشار تعادل، ۶ الی ۱۲ ساعت ثابت باقی گذاشته می‌شوند تا دوره دوره‌‌‌ی تکامل را طی می‌کنند.

قالب سازی

مهره‌‌‌ها درون قالب قرار می‌گیرند و مجددا با بخار گرم می‌شوند. مهره‌‌‌ها از قبل به وسیله فوم‌‌‌ها گسترش می‌یابند و به این ترتیب حفره قالب را کاملا پر کرده و باهم فیوز می‌شوند. مهره‌‌‌ها به شکل بلوک یا محصولات سفارشی قالب ریزی شده اند. بعد از تبدیل دانه‌های پلاستوفوم به بلوک یونولیت مدت زمانی را جهت خشک شدن و جابه جایی گاز پنتان با هوا مورد نیاز است.

فرآیند قالب گیری یونولیت‌‌‌
فرآیند اول

برای تولید یونولیت ابتدا قالب، بلوک‌های بزرگی از یونولیت را تولید می‌کند که می‌توانند در قالب‌های مختلف برای استفاده در بسته بندی‌‌‌ها و کاربرد‌های ساختمانی برش داده شوند.

فرآیند دوم

در مرحله دوم تولید یونولیت قالب سازی، قطعاتی را تولید می‌کند که دارای مشخصات طراحی سفارشی هستند.تقریبا به هر شکل و اندازه ای تولید یونولیت را شاهد هستیم، که در صورت لزوم به راحتی برش داده می‌شوند و شکل می‌گیرند. در تولید یونولیت دامنه متنوعی از خصوصیت‌های ساختاری ارائه داده می‌شود، زیرا طیف گسترده ای از چگالی‌های متفاوت را دارا هستیم.

ماشین آلات مورد نیاز برای تولید یونولیت

برای تولید پلاستوفوم مانند دیگر صنایع قطعا به ماشین‌آلات نیازمندیم. برای تولید این عایق نیز نیاز به تهیه خط تولیدی با دستگاه‌های زیر هستیم.
– دیگ بخار الزاما استاندارد
– دستگاه موادپز پلاستوفوم
– دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم
– دستگاه بلوکر پلاستوفوم
– دستگاه برش(میز برش) پلاستوفوم
– آسیاب مواد زائد پلاستوفوم
البته غیر‌ از این به تجهیزات جانبی دیگری نیز نیاز است که برخی از آنها به شرح زیر است:
– سختگیری جهت محافظت از دیگ بخار و افزایش عمر ماشین‌آلات پلاستوفوم
– مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی
– سیلوی مواد پخته شده و سیستم‌های شوتینگ و انتقال مواد پلاستوفوم
– تأسیسات و شیرهای بخار.

۵/۵ - (۱ امتیاز)