مهاجرت به فرانسه و بررسی روش های آن

مهاجرت به فرانسه و انواع روش های اخذ اقامت فرانسه مورد بررسی علمی قرار گرفته است. کشور فرانسه به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب زندگی اعم از شاخص های بالا و مناسب، آزادی رایج در کشور، شرایط ایده آل تحصیلی ،آموزشی ،زندگی و بهداشتی از محبوبیت فراوانی برخوردار است. از چه روش هایی می توان به کشور فرانسه مهاجرت کرد؟ آیا مهاجرت به این کشور موجب اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور فرانسه می شود؟ مزیت اخذ پاسپورت کشور فرانسه چیست؟

مهاجرت به فرانسه و شرایط عمومی آن
فرانسه با نام رسمی جمهوری فرانسه کشوری واقع در اروپای غربی است و پایتخت این کشور پاریس می باشد. فرانسه دارای مرز خاکی با کشورهای آلمان، سوئیس، موناکو، ایتالیا، اسپانیا، آندورا، بلژیک و لوکزامبورگ است. کشور فرانسه پس از آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپا محسوب می‌شود. کشور فرانسه دارای تاریخ و فرهنگ غنی می باشد و این کشور از گذشته مهد پرورش دانشمندان و اندیشمندان بسیاری بوده است. کشور فرانسه تعداد زیادی میراث را توانست در یونسکو به ثبت برساند و در این مورد سکوی چهارم را از آن خود کرده است. کشور فرانسه به دلیل مناظر زیبا و همین میراث با تاریخ و تمدن خود هرساله گردشگران زیادی را به خود می بیند. این کشور پیشرفته و توسعه یافته می باشد و در زمینه های متنوعی نظیر علوم بنیادی، فناوری، هنر، اقتصاد، فرهنگ و سیاست حرفی برای گفتن دارد. کشور فرانسه دارای شرایط مطلوب زندگی، امید به زندگی بالا و حتی دارای شاخص های بالای توسعه انسانی است. این کشور عضو ناتو، گروه هشت، گروه بیست، سازمان توسعه و تجارت جهانی نیز می‌باشد. از لحاظ شرایط آب و هوایی این کشور در بخش‌های مختلف دارای آب و هوای متفاوت می باشد. حکومت رایج بر این کشور یک حکومت متمرکز و نیمه ریاستی است و قانون اساسی آن بر پایه یک همه پرسی ایجاد شده است. در این کشور تاکستان ها و توتستان ها و گلزار هایی وجود دارد که عطر های معروف فرانسوی از همین گلزارها به وجود می آیند. صنایع مهم این کشور شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی، هواپیماسازی، پتروشیمی، کشتی سازی، مواد غذایی، گندم، جو، چغندر قند، پنیر، ماهی، گاو و خوک و غیره می باشد. در واقع می‌توان گفت کشاورزی و دامپروری بخش اصلی تجارت و محصول این کشور است.
مهاجرت به فرانسه از طریق کار
افرادی که مایل به مهاجرت به فرانسه از طریق کار هستند لازم است بدانند که، متقاضیان باید از یک کارفرمای معتبر دعوت نامه اخذ نمایند. کارفرما در صورتی می‌ تواند به یک فرد بین المللی دعوت نامه بدهد که در ابتدا کار را به مدت سه ماه در فرانسه آگهی کند در صورت پیدا نشدن فرد مناسب برای کار مورد نظر باید کار را مجددا به مدت ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی کند و باز در صورت پیدا نشدن فرد مناسب کار می‌تواند به یک فرد بین المللی دعوت نامه دهد. فرد متقاضی می تواند از طریق این دعوتنامه وارد کشور فرانسه شده پس از گذشتن ۵ سال می‌تواند برای اقامت دائم و سپس تابعیت این کشور اقدام نماید. داشتن مدرک و تسلط کافی بر زبان فرانسوی و کسب دعوت نامه کاری از یک کارفرمای معتبر از مهم ترین شرایط برای کار در کشور فرانسه می باشد. از جمله شرایط دیگری که برای کار در این کشور باید رعایت شود؛ برخورداری از شرایط سنی، مدرک تحصیلی و سوابق تحصیلی، داشتن سابقه کار و غیره است. در صورتی که شما از این شرایط در سطح مطلوبی برخوردارید، ویزای کار فرانسه می تواند بهترین راه مهاجرت به فرانسه برای شما باشد و در این روش هزینه مهاجرت به فرانسه حداقل می باشد.
افرادی که قصد مهاجرت به فرانسه از طریق کار را دارند و خواستار دریافت Blue Card هستند باید بدانند که برای دریافت بلوکارت داشتن مدرک زبان و همچنین مدرک فوق لیسانس و یا بالاتر برای اخذ کار و شغلی حرفه ای الزامی است. رسیدن به حقوق ۵۳ هزار یورو سالانه از دیگر الزامات است. شرایط دیگری نظیر مدرک‌زبان و غیره که در بالا ذکر شده است نیز باید مدنظر قرار گیرد. 

برای آشنایی بیشتر با بازار کار کشور فرانسه می توانید نرخ بیکاری این کشور را در نمودار زیر بررسی کنید.

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل
مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل خواسته بسیاری از افراد است زیرا می‌توانند به محیط آموزشی بهتر، سطح علمی بالاتر و شرایط ایده‌آل زندگی دست یابند. مقاطع تحصیل در فرانسه به سه دسته تقسیم می شود، که شرایط پذیرش در آن ها در زیر ذکر شده است.
تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس

از جمله شرایطی که برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقاطع لیسانس لازم است به اختصار برای متقاضیان مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل بیان شده است.

داشتن مدرک ۱۲ ساله دیپلم مبنی بر تحصیل در مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم

داشتن مدرک زبان B2 فرانسه

دانشجویان بین المللی تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی مجوز کار به مدت ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته را برای گذراندن زندگی خود خواهند داشت. البته امکان مهاجرت به فرانسه از طریق زبان نیز وجود دارد و متقاضیان می توانند برای رسیدن به سطح مطلوب B2 در دوره های زبان در فرانسه پذیرش بگیرند

تحصیل در فرانسه در مقطع فوق لیسانس

برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور فرانسه داشتن مدرک لیسانس الزامی می باشد دانشجویان در این مقطع می توانند زبان تحصیلی خود را انتخاب نمایند یعنی بین فرانسوی و انگلیسی حق انتخاب دارند. دانشجویانی که قصد مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند لازم است بدانند که می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته به کار مشغول شوند.

تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری

متقاضیانی که تمایل به مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل در مقطع دکترا دارند، لازم است بدانند که برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی باید یک تاییدیه از استاد راهنما یا سوپروایزر اخذ نماید. برای جلب نظر اساتید شما باید بتوانید رزومه علمی قوی ارائه دهید. شایان ذکر است که دانشجویان بین المللی مقطع دکترا مجاز به ۳۰ تا ۴۰ ساعت کار در هفته هستند.

دانشجویانی که قصد کار پس از تحصیل را در کشور فرانسه دارند ،به آن ها یک اقامت ۱۲ ماه داده می شود تا بتوانند در این مدت به جستجوی کار بپردازند .برای اینکه اقامت خود را به نوع کاری تغییر دهید باید در این مهلت ۱۲ ماهه یک پیشنهاد کار مرتبط با رشته تحصیلی خود بیابید، همچنین افراد باید شغلی را پیدا کنند که ماهانه به آن ها حقوقی معادل با  ۲،۳۰۰ یورو پرداخت کند.

خبر خوش در این باب این است که دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در کشور فرانسه می باشند می توانند با گذراندن مراحلی از تحصیل رایگان در این کشور بهره مند گردند .متقاضیان با شرکت در کلاس های زبان فرانسه قبل از ورود به دانشگاه ها می توانند با آموختن زبان فرانسوی تحصیل خود را در این کشور رایگان نمایند. هزینه این کلاس ها تنها ۸-۷ هزار یورو می باشد اما در ازای آن تحصیل شما به زبان فرانسوی و رایگان خواهد بود. از مزایای دیگر این روش مهاجرت به فرانسه این است که برخلاف کشورهای دیگر، دانشجویانی که قصد ورود به رشته های پزشکی را دارند پس از اتمام دوره زبان فرانسوی خود لازم نیست از ابتدا در آزمونی شرکت کنند و پس از اخذ پذیرش در رشته پزشکی، یک سال برای آمادگی در آزمون ورودی آموزش خواهند دید.

مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه گذاری
بسیاری از افراد هر ساله مایل به مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت هستند. این کشور به دلیل استانداردهای سرمایه‌گذاری مناسب مانند ریسک پایین در سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مثبت، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. روش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت در فرانسه در ادامه به اختصار ذکر شده است.
ثبت شرکت در فرانسه

فرد می تواند با ثبت شرکت با مسئولیت محدود به سرمایه گذاری در این کشور بپردازد .در این نوع ثبت شرکت به ۲ نفر سهامدار نیاز است هرچند که فرد می تواند به صورت انفرادی نیز شرکت خود را ثبت نماید .نکته مهم در این باب این است که سرمایه خاصی برای این نوع شرکت در نظر گرفته نشده است و سرمایه مورد نظر با توجه به بیزنس پلنی که ارائه می دهید مشخص می شود، ارائه بیزینس پلن و یا طرح تجاری برای افرادی که مایل به ثبت شرکت می باشند الزامی می باشد؛ الزام به ارائه بیزنس پلن را می توان از معایب مهاجرت به فرانسه از طریق ثبت شرکت دانست، چرا که ارائه یک طرح تجاری مورد تایید دولت فرانسه، نیازمند دانش کامل از وضعیت بازار در فرانسه می باشد و برای اغلب افرادی که در کشور فرانسه زندگی نکرده اند نمی تواند کار ساده ای باشد.

در صورتی که بیزنس پلن تایید شود، در ابتدا به افرادی که به ثبت شرکت با مسئولیت محدود پرداخته اند ویزای ۱ ساله داده می شود که این ویزا قابل تمدید می باشد .پس از گذشتن ۳ سال از فعالیت شرکت در صورت رضایت بخش بودن و داشتن رزومه خوب افراد می توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایند.

خود حمایتی فرانسه

خود حمایتی یکی از روش های مهاجرت به کشور فرانسه می باشد. این روش مناسب افرادی است که از تمکن مالی برخوردار هستند. افراد با این روش می‌توانند ،بسیاری از امکانات این کشور نظیر اقامت بلندمدت و دائم، حق رانندگی، دریافت وام از بانک های کشور و سفر به کشورهای عضو شینگن را برای خود اخذ نمایند؛ اما شرط اصلی و مهم در این روند اثبات تمکن مالی و همچنین اثبات توانایی زندگی در فرانسه بدون نیاز به کسب و کار در این کشور است. روند اخذ تاییدیه اقامت برای متقاضیان مهاجرت به فرانسه از طریق خود حمایتی ممکن است ۲ تا ۸ هفته زمان ببرد. در ابتدا به متقاضیان اقامت یک ساله داده می شود که این اقامت سال به سال قابل تمدید است. پس از سپری کردن ۵ سال، فرد می تواند برای اخذ اقامت ۱۰ ساله یا اقامت دائم اقدام نماید.

از مزایای مهاجرت به فرانسه از طریق خود حمایتی می توان به این نکته اشاره داشت که ریسک از دست دادن سرمایه در این روش وجود ندارد؛ چرا که شما هیچ سرمایه ای را نیز در کشور صرف کنید و تنها باید در حساب بانکی خود در ایران دارایی خود را اثبات نمایید. نکته مهم در این روش این است که نقطه ضعف آن نیز محسوب می شود این است که شما اجازه کار در کشور فرانسه نخواهید داشت. تمکن مالی برای این روش، برای نفر اصلی ۴۰ هزار یورو، برای همسر ۲۰ هزار یورو و برای فرزندان ۱۰ هزار یورو می باشد، که معادل آن را می توانید در حساب خود در ایران نشان دهید.

مهاجرت به فرانسه از طریق ازدواج
مهاجرت به فرانسه از طریق ازدواج از شیوه های مهاجرتی و دریافت پاسپورت و تابعیت در این کشور است. افراد می‌توانند با ازدواج با یک فرد فرانسوی الاصل یا فردی که اقامت دائم این کشور را دارد، اقامت فرانسه را کسب کنند. کشور فرانسه به دلیل مشکلات و سوء استفاده هایی که برای دریافت اقامت این کشور صورت گرفته است برای متقاضیان مهاجرت به فرانسه از طریق ازدواج قوانین و شرایطی را گذاشته است تا افراد با رعایت آن بتوانند صداقت ازدواج و گفته خود را ثابت کنند. از جمله این شرایط زندگی مشترک چند ساله با همسر خود می باشد .در این نوع روش مهاجرتی در ابتدا به شخص یک ویزای ۱ساله داده می شود که قابل تمدید است و در صورتی که ۴ سال از اقامت وی بگذرد می تواند برای دریافت تابعیت کشور فرانسه اقدام نماید.
مهاجرت به فرانسه از طریق تولد
سیستم تولد در کشورهای مختلف به دو دسته تقسیم می شود. شامل سیستم خون و سیستم خاک می شود. بسیاری از کشورها از جمله فرانسه از سیستم خون پیروی می‌کنند. یعنی کودک در صورتی می تواند اقامت و در نهایت تابعیت و پاسپورت کشور فرانسه را اخذ کند که از پدر یا مادری فرانسوی متولد شود و یا یکی از والدین اقامت این کشور را اخذ نموده باشد و یا یکی از والدین شهروند کشور فرانسه باشد در این صورت بر اساس سیستم خون به فرد متولد شده اقامت و تابعیت کشور فرانسه را بدون در نظر گرفتن کشور زادگاه خواهند داد برای مثال اگر والد و یا والدین کودکی اقامت دائم و یا شهروندی فرانسه را اخذ نموده باشند و کودک به هر دلیلی در خاک آمریکا متولد شده باشد بدون در نظر گرفتن مکان تولد می تواند تابعیت فرانسه را اخذ نماید. اخذ اقامت و تابعیت از طریق تولد دارای شرایط خاص خود می باشد.
مهاجرت به فرانسه از طریق پناهندگی
پناهندگی بکی از روش های خطرناک مهاجرتی است. افراد در این کشور نه تنها اعتبار خود را در کشور مقصد از دست می‌دهند و به عنوان یک شهروند درجه یک به حساب نمی آیند بلکه در این پروسه پرخطر ممکن است مال و جان و حیثیت خانوادگی خود را از دست دهند. در نتیجه پیشنهاد ما به شما عزیزان مهاجرت به فرانسه از طرق قانونی است.برای پناهندگی در کشور فرانسه در ابتدا فرد باید در PADA که یک سازمان مستقل در این کشور است ثبت نام کند. این سازمان به افراد کمک می نماید همچنین مامور این سازمان به پناه جویان در روند آماده سازی مدارک یاری می رساند و در خصوص وضعیت تاهل و نحوه ورود به کشور از وی سوال می کند و از وی می خواهد در خواست پناهندگی خود را برای ارسال به پلیس محلی تکمیل نماید.

پس از آن فرد باید با دو مامور که یکی از آن ها مربوط به حوزه اداری و دیگری مربوط به اداره مهاجرت است دیدار نماید .در این حین از وی اثر انگشت خواهند گرفت .پناه جو لازم است یک فرم از OFPRA نیز برای حفاظت پناه جویان پر نماید .ارسال مدارک وی به اداره OFPRA بیست و یک روز زمان خواهد برد .پس از آن برای وی قرار ملاقاتی تنظیم می شود در روز قرار که در واقع روز سرنوشت ساز فرد است توسط یک مامور از فرد سوالاتی پرسیده می شود که لازم است فرد متقاضی مامور را در خصوص علت درخواست مهاجرتش قانع نماید .در حین مصاحبه فرد می تواند در خواست مترجم نیز دهد. سرانجام نتیجه نهایی به فرد از طریق نامه ای ارسال خواهد شد .تا زمان اعلام نتیجه فرد در کمپ های مخصوص پناه جویان نگهداری می شود.

مهاجرت به فرانسه و هزینه های زندگی در فرانسه
یکی از موضوعات مهم برای افرادی که خواهان مهاجرت به فرانسه و یا مهاجرت به دیگر کشورها می باشند اطلاع از هزینه های مربوط به زندگی می باشد. هزینه زندگی در هر شهر، ایالت و یا منطقه بی‌شک متفاوت خواهد بود و به نحوه زندگی افراد بستگی خواهد داشت. بخشی از هزینه ها در جدول زیر آمده و برای اطلاعات تکمیلی شما دوستان ذکر شده است. متقاضیان مهاجرت به این کشور می‌توانند با صرف وقت و زمان و سرچ در این خصوص اطلاعات خود را قبل از مهاجرت بالا برده تا بتوانند با دید بازتری به کشور مورد نظر مهاجرت ‌کنند.
نام کالا قیمتنام کالا قیمت
  یک عدد نان۱.۲ یورو  یک وعده غذا در رستوران معمولی۱۳ یورو
   یک فنجان کاپوچینو۲.۶ یورو  یک بسته سیگار۸ یورو
   یک مک دونالد۸ یورو   یک روزنامه۱ یورو
   پنیر۱۵ یورو   یک بلیط سینما۱۰ یورو
   یک کیلو سیب زمینی۱.۶ یورو   آب معدنی نیم لیتری۰.۶ یورو
   ۱۲ عدد تخم مرغ ۲.۶یورو  اینترنت۱۷ یورو
   ۱ کیلو استیک۱۲ یورو   یک لیتر بنزین بدون سرب۱.۴ یورو
  یک کیلو سینه مرغ۱۰.۵ یورو   یک بلیط رفت و برگشت پاریس-لیل با قطار سریع السیر۴۰ یورو

 

مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت و تابعیت

اگر فردی از والدین فرانسوی تبار متولد شده باشد و یا والدین وی اقامت دائم این کشور را اخذ کرده باشد به راحتی قادر به اخذ اقامت و تابعیت این کشور خواهد بود.

اگر فردی بین المللی قصد ازدواج با فردی فرانسوی الاصل را دارد و یا فردی که اقامت و تابعیت این کشور را دارد تا از این طریق بتواند به کشور فرانسه مهاجرت کرده و اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ نماید؛ باید بداند که پس از سپری شدن  ۴سال از اقامت وی ،در صورت رعایت شرایط شهروندی و اقامتی صحیح و بدور از حاشیه می تواند برای دریافت تابعیت اقدام نماید.

به طور کلی می توان گفت در اکثریت روش های اخذ اقامت و تابعیت این کشور  ۵سال زندگی مداوم و مستمر در کشور فرانسه و برخورداری از درآمد و شرایط مالی لازم است.

افرادی که تابعیت این کشور را اخذ می نمایند لازم است بدانند که از شرایط شهروندی نظیر حق رأی و دیگر حقوق مانند سایر افراد بهره مند می گردند.

 

پاسخ به سوالات متداول در زمینه مهاجرت به فرانسه

۱- برای مهاجرت به فرانسه از کجا شروع کنم؟

اولین گام برای مهاجرت به فرانسه شناخت روش های مهاجرت به این کشور و انتخاب بهترین گزینه است. سپس باید شرایط و مدارک مهاجرت را بر اساس روش انتخاب شده فراهم کرد.

۲- بهترین راه برای مهاجرت به فرانسه کدام است؟

مسلماً شرایط شخصی شما در انتخاب بهترین روش مهاجرت به فرانسه بسیار مؤثر است؛ اما به طور کلی ویزای کار فرانسه، تحصیل در دانشگاه های فرانسه، اقامت خودحمایتی فرانسه و سرمایه گذاری در فرانسه از بهترین راه های مهاجرت به فرانسه است.

۳- کم هزینه ترین روش برای مهاجرت به فرانسه چیست؟

روش های کاری مثل دریافت پیشنهاد کار از کم هزینه ترین روش های مهاجرت به فرانسه است. تحصیل در فرانسه نیز دومین روش کم هزینه است. خودحمایتی نیز روش دیگری است که شما باید سرمایه نسبتاً بالایی داشته باشید اما نیازی نیست که هیچ مبلغی را در فرانسه سرمایه گذاری کنید.

۴- آیا برای مهاجرت به فرانسه باید حتما از طریق وکیل اقدام کنیم؟

خیر. شما می توانید با صرف وقت قوانین مهاجرت به فرانسه را بیاموزید. اما مسلماً وکیل می تواند با سرعت بیشتری کار شما را انجام دهد و تجربیات خود را در اختیار شما بگذارد.

 

منبع مطالب مورد استفاده : موسسه حقوقی ملک پور 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

امتیاز