کجا سرمایه گذاری کنیم؟

سوالات متداولی در این خصوص وجود دارد که کجا باید سرمایه کنیم؟ چگونه با درآمد کم سرمایه گذاری کنیم؟ سرمایه گذاری ارتباط زیادی با شخصیت فردی شما دارد. همه ما به دنبال ساختن آینده‌ای بهتر برای خود یا نزدیکان خود هستیم. خرید خانه، خرید خودرو، سرمایه‌گذاری فرزندان، سرمایه‌گذاری بازنشستگی و… انگیزه‌هایی است که ما را به سمت سرمایه‌گذاری سوق می‌دهد. قبل از بررسی گزینه‌های سرمایه‌گذاری باید تصمیم بگیرید که هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست؟

هدف مهم‌ترین شرط سرمایه ‌گذاری

برای پاسخ به پرسش “چگونه با درآمد کم سرمایه گذاری کنم؟” اولین و شاید مهم‌ترین قدم، هدف است. هدف خود را روشن و شفاف ترسیم کنید. قصد شما از سرمایه‌گذاری چیست و در چه مدت زمانی قصد دارید به این هدف برسید؟ به این سوال‌ها واضح و واقع‌ بینانه پاسخ بدهید. زمان رسیدن به هدف و انگیزه خود را مشخص کنید. فرض کنید هدف شما خرید ماشین است و قصد دارید این اتفاق در یک بازه زمانی ۲ ساله رخ بدهد. قیمت حدودی هدف خود را مشخص کنید، میزان توان پرداختی خود و سرمایه اولیه ‌تان را در نظر بگیرید و برای هدف خود برنامه‌ ریزی کنید. پرداخت‌های منظم و پیگیرانه و داشتن نظم مالی می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

مهم ترین اهداف سرمایه گذاری

۱-داشتن نقطه امنیت
۲-رشد دارایی
۳-درآمد جایگزین
۴-اهداف دیگر

۱-داشتن نقطه امنیت

در حالی که هیچ گزینه سرمایه گذاری کاملاً ایمن نیست، کالاهایی وجود دارند که توسط سرمایه گذاران ترجیح داده می شوند که از ریسک خودداری کنند. برخی از افراد صرفنظر از میزان بازده دریافتی از سرمایه خود، با هدف حفظ پول خود، سرمایه گذاری می کنند. این موارد امن شامل سپرده های ثابت، حساب پس انداز، اوراق دولتی و غیره است.

۲-رشد دارایی

در حالی که ایمنی برای بسیاری از سرمایه گذاران هدف مهمی است، اکثریت آنها برای دریافت سود سرمایه سرمایه گذاری می کنند ، به این معنی که آنها می خواهند مبلغ سرمایه گذاری شده رشد پیدا کند.

۳-درآمد جایگزین

برخی از افراد با هدف تولید منبع دوم درآمد سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه، آنها در کالاهایی سرمایه گذاری می کنند که به طور مرتب بازده هایی مانند وام های بانکی، اوراق مشارکت و دولت و غیره را ارائه می دهند.

۴-اهداف دیگر

در حالی که اهداف فوق متداول ترین در بین سرمایه گذاران امروز است، برخی از اهداف دیگر عبارتند از:

معافیت مالیاتی: برخی افراد صرفا برای کاهش بدهی مالیاتی، پول خود را در محصولات مالی مختلف سرمایه گذاری می کنند. برخی از محصولات معافیت مالیاتی ارائه می دهند، در حالی که بسیاری از آن ها سود های بلند مدت را ارائه می دهند.
نقدینگی: بسیاری از گزینه ها سرمایه گذاری نقدی ندارند. این بدان معناست که آن ها نمی توانند فورا فروخته شده و به پول نقد تبدیل شوند. با این حال، برخی از افراد سرمایه گذاری روی گزینه هایی را که می توانند در مواقع اضطراری استفاده شوند، ترجیح می دهند.

ویژگی های سرمایه گذاری خوب

۱-مشخص شدن هدف سرمایه گذاری
۲-ریسک پایین
۳-نقد شوندگی
۴- سودبالا
۵-پایدار بودن

در زمان رکود اقتصادی به چه نکاتی باید برای سرمایه گذاری توجه کنیم؟

سرمایه گذاری یک فرآیند است. به این فرآیند باید نگاه بلند مدت داشت و بهتر است به عنوان یک عادت بلند مدت شکل بگیرد. شما باید توجه کنید در کجا سرمایه گذاری می کنید و چرا؟ زمانی که سرمایه گذاری خود را به صورت بلند مدت توجیه کنید شانس موفقیت شما در زمان رکود بیشتر خواهد شد. شما تا ندانید وارد چه بازاری شده اید و ویژگی های آن را نشناسید موفق نمی شوید. نوسانات نرخ ارز و عدم تعادل یکی از مهم ترین چالش های اقتصاد ایران ایران محسوب می شود و از سویی تحریم های بین المللی بر اقتصاد کشورمان موجب ایجاد نوسانات بیشتر نرخ ارز می شود. این تغییرات ناگهانی و شدید بر اقتصاد کشور آسیب جدی وارد می کند. حال در شرایطی که نرخ ارز، نرخ تورم، حجم نقدینگی و بسیاری دیگر از فاکتورهای کلان اقصادی آرام و قرار ندارند و مسیری صعودی پیش گرفته اند، نمی توانیم قدرت خرید سرمایه مان را حفظ کنیم. در این مواقع باید به سراغ سرمایه گذاری در بانک، مسکن، سکه و طلا، بازار ارز و بورس رفت تا از این نوسانات آسیب کمتری ببینیم منتهی باید در نظر داشت که این روش از سرمایه گذاری شاید پر بازده باشد منتهی اقتصاد کشور را دچار رکود خواهد کرد وقدرت خرید مردم پایین می آید، در صورتی که این سرمایه گذاری اگر در بخش های تولیدی کشور باشد اقتصاد را رو به رشد و قدرت خرید مردم بالا می رود.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که آیا با مبالغ اندک در حد یک تا پنج میلیون نیز می توان سرمایه گذاری پر سود انجام داد یا نه؟ ما در این جا چندین راه را بررسی خواهیم کرد. در وهله اول شاید بهترین راه سپرده گذاری در بانک به نظر برسد و این تصور وجود داشته باشد که پول ما در بانک امنیت بیشتری دارد. بله! جای پول ما در بانک واقعا امن است ولی حتما شما نیز به این قضیه پی برده اید که دیگر بانک ها جای خوبی برای سرمایه گذاری نیست و سود بسیار اندکی نصیبتان خواهد شد. حتی با توجه به فاکتور های مهمی نظیر کاهش ارزش پول و تورم، ممکن است متحمل ضرر نیز بشوید. در واقع اندوختن پول در بانک را نمی توان یک سرمایه ‌گذاری حساب کرد و با حسابی سر انگشتی اگر تورم سالیانه را ۳۰ درصد در نظر بگیرید و سود شما از بانک سالانه ۲۰ درصد باشد، در واقع ارزش پول شما در سال ۱۰ درصد کم خواهد شد. در مرحله دوم شاید خرید سکه و طلا به ذهنتان خطور کند. طلا و سکه بسیار با ارزش است و سرمایه گذاری در این مورد سود خود را دارد. در کل طلا به عنوان یک کالای با ارزش شناخته می شود اما تمرکز مطلق بر روی این بازار، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. خرید طلا با پول اندک نمی تواند سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و اگر خواستار سود از آن هستید باید مدت تقریبا طولانی منتظر بمانید. طلا هیچ جریان پولی برای شما ایجاد نمی‌ کند و فقط این احتمال وجود دارد که قیمت آن تغییر کند. سرمایه ‌گذاری در بورس می ‌تواند همراه با حفظ اصل پول شما، سود نقدی سالانه نیز به همراه داشته باشد.

یادگیری اصل همیشگی بازار سرمایه

برترین سرمایه گذاران جهان هم در ابتندا دچار ضرر و شکست های سنگین شده اند منتهی با یادگیری تمامی عامل و جزئیات بازار سرمایه توانسته اند به صورت حرفه ای وارد و پا به عرصه رقابت بگذارند. هرکدام از این سرمایه‌گذاران و حتی رهبران بزرگ نیز همچنان از شاگردان بازار هستند و دائماً در حال یادگیری‌اند. کارل آیکان یکی از سرمایه‌گذاران سهام خصوصی و شرکت‌های بزرگ امروزی است. او می گوید: شما در تجارت باید دائما در حال یادگیری باشید.
در این صورت شما دائما به فکر اقتصادی خود رشد می دهید و همان گونه که بازار سرمایه در حال رشد است شما هم پابه پای آن قدم برمیدارید.

چه نکته مهم دیگری وجود دارد که لزوم سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند ؟

اینیشتن زمانی گفته بود سود مرکب هشتمین مورد از عجایب جهان است. در محاسبه سود ساده، فقط اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق می‌گیرد، مهم است. در سود مرکب اما علاوه بر سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها هم تعلق می‌گیرد، در نظر گرفته می‌شود. یک گلوله برفی را در نظر بگیرید که در مسیری در حال حرکت است. در طول مسیر با چسبیدن برف‌ها به این گلوله، با سرعت بیشتری، بزرگ و بزرگ‌ تر می‌ شود. در سرمایه‌گذ‌اری هم روال همین است هرچه زودتر شروع کنید و مدت زمان بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دهید، سود بیشتری نصیبتان می‌شود.

حال باید کجا سرمایه گذاری کنیم؟

به طور خلاصه و تیتر وارد اگر بخواهیم اشاره کنیم باید گفت جایی که بالاترین سود، کم ترین ریسک و بیش ترین نقد شوندگی ممکن را دارد. در این صورت شما یک سرمایه گذار موفق خواهید بود. حال با توجه به هدف که مهم ترین اصل سرمایه گذاری است، هدف خود را مشخص و جزیئات آن را بررسی و بهترین جا برای سرمایه گذاری خود را مشخص کنید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)