خط تولید ملات خشک (گروت و اپوکسی)

ملات ماده ای خمیری و البته چسبنده است که برای ساخت ساختمان به کار می رود، ملات موجب چسپاندن قطعات مصالح مختلف ساختمانی به یکدیگر می شود. ملات ها به دلیل آنکه قطعات مختلف ساختمان را یکپارچه می کنند نیرو های مختلف را به سمت پی و یا به عبارت بهتر به منطقه زیرین اسکلت ساختمان منتقل می کند، ملات ها از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند، چسب که حجم کمی از ملات را به خود اختصاص می دهد و جسم پرکننده که تقریبا” در حدود ۸۰% حجم ملات را تشکیل می دهد. بعنوان نمونه در ملات ماسه سیمان، سیمان بعنوان چسب و ماسه بعنوان جسم پرکننده می باشد.
ملات خشک که در زبان انگلیسی اغلب با نام های Dry Mix، Ready Mix Mortar، Dry Mortar از آن یاد می شود از ترکیب سه ماده اصلی یعنی سیمان، سنگدانه ها و مواد افزودنی شیمیایی تهیه می شود. نسبت ترکیب و نوع مواد یاد شده براساس تولید محصولات مختلف ملات خشک متفاوت است.

محصولات ملات خشک همان طور که اشاره شد در محل کارخانه پیمانه و مخلوط شده اند و به صورت خشک به صورت پاکت و یا فله به محل کارگاه ساختمانی حمل می شوند و در آنجا به نسبت مشخصی با آب مخلوط گشته و قابل استفاده می شوند، ملات های خشک انواع گوناگونی دارند و کاملا برتر از انواع سنتی هستند.
در محصولات ملات خشک از آنجا که این محصولات در کارخانه تولید می شوند انواع نظارت ها روی آنها صورت می گیرد و کیفیت مواد اولیه و میزان اخطلاط مواد اولیه گوناگون و … به صورت دقیقی صورت می گیرد، در نتیجه محصول نهایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. در روش سنتی علاوه بر آنکه ترکیب مواد اولیه با نسبت های صحیحی صورت نمی گیرد و موجب کاهش کیفیت ملات می گردد، این مسئله در سطح کلان به دلیل کاهش عمر بنا موجب حیف و میل منابع ملی و تخریب محیط زیست به دلیل ورود نخاله ساختمانی به آن می گردد. از سویی دیگر اختطلاط های سنتی برای ساخت ملات موجب هدر رفتن مواد اولیه نیز می شود به طوری که میزان اتلاف سیمان در کشور ایران را سالیانه بیش از ۹ میلیون تن تخمین می زنند.

کاربردها و مزیتهای ملات خشک

به طور کلی ملات ها به سه گونه مورد استفاده قرار میگیرند:
در روش اول انواع مواد اولیه به صورت جداگانه به محل کارگاه ساختمانی حمل می شوند و در آنجا به صورت سنتی و نادقیق با یکدیگر ترکیب می شوند و مورد استفاده قرار میگیرند.
روش دوم که به نام ملات تر شناخته می شود، ملات ها در کارگاههایی با مخلوط کردن مواد اولیه تهیه می شوند و این ملات ها قبل از حمل به سمت کارگاه های ساختمانی تحت نظر آزمایشگاه کنترل کیفیت کارگاه سازنده ملات تر قرار می گیرند. این روش برای استفاده در حجم های بالا مقرون به صرفه است و معمولا در ساخت پی ساختمان ها، ستون ها، سقف مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش میکسرها وظیفه حمل ملات را برعهده دارند. مشکل دیگر این روش آن است که می بایست فاصله پر کردن میکسر تا استفاده در محل کارگاه ساختمانی کم باشد (حدود یکساعت) تا خاصیت های ملات تر حفظ شود و ملاتی استاندارد مورد استفاده قرار گیرد ولی در شهرهایی مانند تهران که ترافیک بالایی دارند رعایت این شرط بسیار دشوار می باشد و یا در بسیاری از شهرها و به خصوص روستاهای کشور ایران ممکن است نزدیکترین کارگاه ساخت ملات با محل ساخت ساختمان ساعت ها فاصله داشته باشد که عملا استفاده از ملات تر را غیر ممکن می سازد.
در روش سوم که به ملات خشک شهرت دارد مواد اولیه در کارخانه تحت نظارت های دقیق پیمانه و با یکدیگر مخلوط می شود و تحت نظارت های کنترل کیفیت قرار میگیرد و بصورت خشک در پاکت و یا فله با پر کردن سیلو تحویل مشتری نهایی میگردد و در محل کارگاه به هر میزان که مورد نیاز است با نسب مشخصی از آب مخلوط می شود و مورد استفاده قرار میگیرد.

ملات خشک آماده که از آن تحت نامهای ملات پیش مخلوط شده یا ملات نیمه آماده نیز یاد شده است، در واقع شامل انواع اندودهای داخلی یا بیرونی ساختمان ، انواع ملات های بنایی، کف سازی و کرم بندی می باشد، که در کارخانه از توزین و اختلاط مواد و مصالح تشکیل دهنده بصورت خشک ، تهیه می شوند. استفاده از این ملات های خشک ، به دلیل سادگی و سهولت کاربرد موجب افزایش سرعت اجرا می شود. هم چنین این ملات ها به دلیل تولید و توزین کنترل شده از سطح کیفی مطلوبی نیز برخوردار می باشند. به طور کلی مصالح تشکیل دهنده ملات های خشک آماده ، بسته به کاربرد ، شرایط اقلیمی و رویارویی ، می تواند از اجزاء زیر تشکیل شود:
۱. انواع سیمان پرتلند ( و سیمان پرتلند سفید)
۲. انواع سیمان های آمیخته ( سیمان پرتلند پوزولانی، سیمان پرتلند پوزولانی ویژه ، سیمان پرتلند سرباره ای ، سیمان پرتلند ضد سولفات ، سیمان بنایی ، سیمان پرتلند آهکی و…)
۳. انواع مواد افزودنی معدنی ( پوزولان های طبیعی و مصنوعی )
۴. آهک هیدراته
۵. انواع سنگدانه های طبیعی و مصنوعی ( شامل سبکدانه ها)
۶. انواع مواد افزودنی شیمیایی ( شامل مواد پلیمری )
۷. انواع فیلرها
۸. رنگدانه ها
۹. الیاف
ملات از خوب در هم کردن یک جسم چسباننده مانند سیمان ، گچ و یک جسم پرکننده مانند دانه های ریز و درشت ماسه و یا سبکدانه ها ساخته می شود.ملات خوب ترکیبی است از مصالح مرغوب ، دانش فنی، انتخاب طرح اختلاط مناسب ، لوازم دقیق اندازه گیری مصالح تشکیل دهنده ، ماشین آلات مخلوط کننده همگن مصالح و کنترل و نظارت تخصصی و ….فراهم آوردن همه این عوامل در کارگاه های ساختمانی امکانپذیر و اجرائی نیست.تولید ملات به روش سنتی در کارگاه ها همواره با مشکلاتی از قبیل : عدم کنترل بر میزان مواد تشکیل دهنده ، عدم مخلوط شدن مناسب مصالح با یکدیگر ، میزان ضایعات بالا ، بکارگیری نیروی انسانی زیاد و …همراه بوده است. به دلیل همین ضعف ها ، ملات تهیه شده در روش سنتی یا فاقد کیفیت مناسب و استاندارد بوده و یا مجریان جهت پیدا کردن اطمینان خاطر با افزایش میزان مواد مصرفی مانند سیمان باعث غیر اقتصادی شدن ملات بدست آمده می شوند.
مخلوطهای گروت آماده جهت مصارف مختلفی چون، زیرصفحه ستونها، آنکربلتها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پلها، بلتها، ریلها، حایل ها و … کاربردی دارند.
این گروتها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آنهابه بخش زیرکار را داشته باشند.
برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وراده از آنها توسط گروت یاملات به فنداسیون بتنی منتقل می گردند. ملاتها و گروتها موجب حصول مقاومتهای مطلوبو مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات و سازه ای که قرار است بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یکطرف و سطح زیرکار از طرف دیگ می گردند. بطور کلی دو روش ملات ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد کهعبارتند از :
الف – گروت یا ملات خشک (Dry-pack Mortar) : در این روش ملات با استفاده ازنیروی تراکمی Tamping جایگذاری می شود.
ب – گروت یا ملات سیال (Flow Mortar) : بعلت روانی در هنگام ریختن، گروت یا ملاتخود به خود جایگذاری می شود.
هرچند مصرف گروت یا ملاتهای نوع خشک بطور کاملاً رضایت بخشی در عمل در کارهایساختمانی بکار برده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه روش مناسبی نیست، به همینخاطر است که در عمل تمایل به استفاده از روش ملات سیال رو به افزونی دارد. روش ملاتسیال در محلهایی که حفرات تقریباً بسته و مسدود و غیر قابل دسترسی بوده بیرون ازآن، گروت کاری براحتی امکان پذیر نیست کاربرد فراوان دارد.

فرآیند تولید ملات خشک به صورت کلی به شرح زیر است. بدیهی است که بر اساس توانمندی ها و تکنولوژی های هر شرکت این مراحل متغیر خواهد بود.
• دریافت و ذخیره سازی سنگدانه های سیلیس و آهک و مواد افزودنی
• خشک کردن، خرد کردن و دانه بندی سنگدانه ها
• انتقال سنگدانه ها به بالای برج تولید با استفاده از نوار نقاله ها و بالابرها
• توزین و پیمانه زنی سنگ دانه ها و افزودنی ها بر اساس نوع محصول و دستورالعمل ها
• انتقال سنگدانه ها و افزودنی ها به وسیله هوای فشرده به مخلوط کن
• مخلوط کردن سنگ دانه ها با سایر مواد افزودنی در مخلوط کن مخصوص
• تخلیه ملات خشک مخلوط شده و بسته بندی آنها در پاکتهای ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرمی در ماشین بسته بندی
• تخلیه ملات خشک مخلوط شده و انتقال به سیلوهای ذخیره جهت حمل با کامیون بصورت فله[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

راهنمای صنایع تولید ملات خشک

تومان۳۲.۰۰۰

این بسته شامل :

۱- فیلم فرآیند تولید و تجهیزات مورد نیاز تولید ملات خشک
۲- کاتالوگ خط تولید ملات خشک
۳- یک نمونه طرح توجیهی کامل تولید ملات خشک
۴- اطلاعات کلیه واحدهای تولیدکننده حال حاضر در صنعت تولید ملات خشک در ایران

توضیحات

راهنمای صنایع تولید ملات خشک

در این مجموعه آموزشی شما با کمترین هزینه به ۸۴ صفحه کاتالوگ خط تولید ملات خشک، اطلاعات کلیه واحدهای تولیدکننده حال حاضر در صنعت تولید ملات خشک در ایران، یک نمونه طرح توجیهی کامل تولید ملات خشک و نهایتا ۱۴ دقیقه فیلم از فرآیند تولید و تجهیزات مورد نیاز دستیابی پیدا میکنید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راهنمای صنایع تولید ملات خشک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (۱ امتیاز)