آشنایی با خط تولید ماکارونی، پاستا و لازانیا

تغذیه علمی است که دانش بیوشیمی و فیزیولوژی را تواما و با مفهومی مشترک در ارتباط با یک ارگانیزم و تامین غذای آن بیان میکند. تغذیه شامل جریانی است که در آن سلولهای بدن موجود زنده با بخشی از محیط شیمیایی خارج ک
ماکارونی یکی از فرآورده‌های مهم گندم است که تولید آن را به چینی‌ها نسبت داده اند.در یک کتابچه منتشر شده از موسسه ملی ماکارونی آمریکا بنابر روایت یک داستان جذاب ایتالیایی، هنر ساخت ماکارونی متعلق به یک دوشیزه چینی می‌باشد. در داستان فوق آمده است که روزی یک دوشیزه چینی طبق معمول که مشغول تهیه خمیر نان بود، حین کار با یک ملوان ایتالیائی مشغول گفتگو شد و کارش را فراموش کرد.

. در این حین، خمیر از ظرف به روی میز ریخته و به صورت رشته‌رشته از میز آویزان شد. با تابش آفتاب بر روی رشته‌ها آن‌ها به سرعت خشک شدند. ملوان ایتالیائی که نامش اسپاگتی بود، با دوشیزه چینی تصمیم گرفتند اطلاعات و نحوه به وجود آمدن رشته‌ها را نزد خود مخفی نگه دارند. آن‌ها داخل کشتی، رشته‌ها را در آبگوشت جوشان پختند وبا مصرف رشته‌های پخته شده،دریافتند چقدر آن‌ها خوردنی و خوشمزه شده‌اند. بدین ترتیب نحوه تولید ماکارونی، برحسب تصادف کشف گردید. آقای اسپاگتی پس از بازگشت به سرزمین خویش( ایتالیا ) به فکر خوشمزه کردن ومغذی کردن این رشته‌ها افتاد و موجب شد ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این نوع غذای گندمی مطبوع تلقی گردد. از طرفی مورخان عقیده دارند که این محصول در قرن ۱۳ میلادی توسط مارکوپلو از چین به اروپا واز آنجا به سایر کشورها رفته است.
در ایران نیز اولین کارگاه ماکارونی‌ سازی در سال ۱۳۱۳ با دستگاهی ابتدایی و ساده شروع به فعالیت کرد و منحصراً مورد مصرف سفارتخانه و کنسول‌گری‌های خارجی و معدود افراد ایرانی که در ارتباط با این مراکز بودند، می‌گردید. شاید به همین خاطر به ماکارونی رشته فرنگی نیز گفته می‌شود. به مرور زمان تولید ماکارونی در کشور افزایش یافت. به‌طوری که در سال‌های اخیر مصرف ماکارونی در ایران بسیار بالا رفته است و به نظر می‌رسد در جیره غذایی مناطق شهری و حتی روستایی به طور دایم ماکارونی گنجانده شده واز آن استفاده می‌گردد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ مشغول فعالیت می‌باشد. کیفیت انواع ماکارونی به دلیل در دسترس بودن سمولینای مطلوب وتکنیک‌ها وماشین‌ها پیشرفته در حد لازم است.
ماکارونی از نظر تکنولوژی، جزء فرآورده‌های به نام پاستا که شامل: اسپاگتی، ورمیشل، نودل، لازانیا و راویولی می‌باشد. اختلاف این فرآورده‌ها در شکل و حالت فیزیکی آنها است. ماکارونی از جمله راحت‎ترین و رایج‌ترین غذا در کشور ما می‌باشد که نه تنها مورد علاقه کودکان است، بلکه میان بزرگ‌ترها طرفداران زیادی دارد ومی‌تواند غذای مناسبی باشد.

سیلوی ذخیره آرد : ابتدا آرد به مخزن های مخصوص (سیلو) توسط بونکر حمل آرد منتقل می شود. در این خصوص تعدادی سیلوی ذخیره با ظرفیت بالا تعبیه گردیده که کلیه این سیلوها ازطریق Auger انتقال ، آرد را وارد خط تولید می نماید.
الک، میکسر و میکروفیدر : از میکسر مخصوص (continuous) و میکروفیدر جهت مخلوط کردن آردها و مواد افزودنی نظیر گلوتن، بتاکاروتن، ویتامین ها و افزودنی های دیگر استفاده می شود. محصول عمل اختلاط آرد و موادافزودنی، وارد الک شده که دراین جا عملیات تنظیم دانه بندی و جداکردن مواد زائد مخلوط انجام می گیرد.
سیستم انتقال مواد اولیه : عمل انتقال توسط سیستم بلوئر انجام میشود که مکانیسم عملکرد آن Shooting مخلوط توسط فشارهوای فیلتر شده کمپرسور به سمت ماشین تولید می باشد.
دستگاه پرس : (Press) دستگاه پرس شامل فیلتر، ترازوی دیجیتال،کنترلر دیجیتالی آب، سیستم پلی ماتیک (Polymatic) ترکیب آب و آرد می باشد که در این سیستم استفاده از انواع آرد ها یک مزیت به حساب می آید. (چون گندم های دوروم و آرد حاصل از آن یعنی سمولینا در ایران دارای کیفیت بالایی نیست) همچنین زمان مخلوط کردن خمیر بسیار کوتاه می باشد (حدودا ۲۰ ثانیه). از مزایای دیگر این سیستم، (Clean in Place)CIP می باشد. به این معنا که تمامی ورودی ها، خروجی ها، لوله ها و سیلندرهای اکسترودر خمیر توسط آب و مواد قلیایی شسته می شود. در این بخش خمیر داخل خمیر دان که مجهز به مارپیچ (Screw)ورز داده شده و با بافتی یکنواخت جهت شکل گیری به صورت رشته ای، فرمی، ورمیشل و لازانیا از قالب ها عبور داده می شود.
سیستم خشک کن : (Drier) پس از شکل گیری خمیر ماکارونی بصورت رشته های بلند یا کوتاه، ماکارونی بایستی خشک شود تا مقدار آب موجود در آن به حد لازم برای رسیدن به رطوبت نسبی تعادل با هوای محل نگهداری برسد که در نتیجه این عمل از سوختگی و ترک خوردگی ماکارونی جلوگیری بعمل می آید. تمام مراحل حین فرآیند از نظر میزان رطوبت و آلودگی ثانویه تحت نظارت واحد کنترل کیفیت می باشد.
دستگاه سرد کن : (Cooler) ماکارونی پس از خشک شدن به علت قرار گرفتن در حرارت بالا داغ بود، و به منظور جلوگیری از وارد آمدن شوک و ترک خوردگی به آن وارد دستگاه سرد کن شده، به تدریج سرد می شود تا دمای آن به حد معینی کاهش یابد.
سیلوی محصول (Silo ) : محصول تولید شده قبل از عملیات برش و بسته بندی وارد سیلوهای ذخیره محصول می شود که در واقع در اینجا ماکارونی در مرحله استراحت قرار می گیرد. عمل خشک کردن در اینجا متوقف می گردد، در انتهای این مرحله رشته ها باید دارای دما و رطوبت یکسان در تمام قسمت ها بوده و هیچ گونه استرسی نداشته باشند، در صورت داشتن استرس رشته ها خم شده و گاهی اوقات ترک های بسیار ریزی روی سطح ماکارونی ایجاد می شود.
دستگاه برش و بسته بندی(Cutter & Package) : محصول ذخیره شده در سیلو وارد سیستم برش شده و توسط اره های مخصوص در اندازه ای معینی بریده می شود. پس از آن توسط پیاله های حمل وارد دستگاه بسته بندی شده بعد از توزین در لفاف های مخصوص بسته بندی (Trispafan) با توجه به شکل خاص خود قرار گرفته و بسته بندی اولیه انجام می گیرد. روی فیلم های بسته بندی اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سری ساخت و قیمت درج میشود که در صورت شکایات مشتریان از روی این اطلاعات ردیابی شده و برای یافتن مشکل مطرح شده در محصول پیگیری می گردد.
انبار محصول: (Storage) کارتن ها توسط پالت و لیفتراک در قفسه های انبار مرتب گشته و شماره ساخت و تاریخ تولید، چیدمان می شود. پس از گذشت ۷۲ ساعت قرنطینه گذاری و عملیات کنترل کیفیت در صورت نبود مشکل محصول به منظور مصرف توسط کامیونت ها روانه بازار مصرف می گردند.

از ابتدایی ترین تاسیسات اولیه در هر واحد تولیدی شروع میکنیم:
– اتاق برق: برق مورد نیاز خط تولید را تامین و توزیع می کند.
– موتورخانه: بصورت دیزلی کار می کند, دارای مشعل است و آب گرم مصرفی در گرمخانه ها را تولید می کند.
– انبارها:
– انبار قرنطینه : برای پی بردن به سلامت آرد دریافتی به ویژه در مواردی که احتمال آلودگی آن با آفات انباری ، کپک ، و سایر میکروارگانیسم ها وجود دارد. لازم است از انبار قرنطینه استفاده شود و آرد دریافتی قبل از ورود به انبارها و سیلوها باید در این انبار نگهداری شده تا مورد آزمون لازم قرار گیرد و سپس در مورد نحوه استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم گیری شود.
یادآوری : واحدهای تولید کننده ماکارونی که آرد را به صورت فله دریافت می نمایند، باید یک سیلوی مجزا با ظرفیت مناسب به عنوان جایگزین انبار قرنطینه داشته باشند.
– انبار مواد اولیه
انبار مواد اولیه پودری : سیلوهای نگهداری آرد باید دارای سطح کاملا صاف بوده و غیر قابل لانه گزینی حشرات باشند بدین منظور می توان از فولاد زنگ نزن با طرح و نقشه مناسب استفاده نمود، تعداد و گنجایش سیلوها بسته به ظرفیت تولید و مواد افزودنی مورد مصرف متغیر می باشد.
یادآوری : در مواردی که سیلوهای نگهداری آرد در فضای باز قرار می گیرند لازم است ، در برابر رطوبت و حرارت عایق بندی شده و جهت محافظت بیشتر از سایه بان استفاده شود.
در انبار نگهداری مواد پودری لازم است از پالتهای مناسب ترجیحأ از جنس پلاستیک مقاوم استفاده شده و کیسه های آرد با نظم و ترتیب خاصی روی آن چیده شود تا ضمن سهولت در حمل ونقل بوسیله لیفتراک ، عمل تهویه به راحتی انجام گیرد و در صورت بروز آلودگی به آفات انباری تشخیص و سالم سازی آن آسانتر انجام شود و بتوان آرد وارد شده به انبار را به ترتیب مصرف نمود.

در فواصل زمانی معین یک ماهه لازم است این انبار بطور کامل تخلیه و تمیز و در صورت نیاز ضد عفونی شود. برای مبارزه با جوندگان بهتر است در ساختمان انبار از موش کش برقی و در صورت عدم دسترسی به این وسیله حداقل از تله های معمولی استفاده شود.
یادآوری : در مورد استفاده از سبزیهای تازه لازم است محل دریافت ، شستشو، تمیز کردن و سایر عملیات آماده سازی و سالم سازی جدا از سالن تولید و انبارها باشد.
– انبار مواد بسته بندی: مواد اولیه بسته بندی مانند سلوفان ، کارتن و… قبل از مصرف لازم است در محلی دور از عوامل آلوده کننده نگهداری شوند.
– انبار فرآورده نهایی: فرآورده نهایی باید در شرایطی نگهداری شود که حداقل تغییرات ممکن در آن داده شود و ویژگی های آن در مدت نگهداری ثابت بماند و از آلودگی مجدد فرآورده به عوامل مختلف جلوگیری شود.
انبار نگهداری فرآورده نهایی بهتر است مجهز به دستگاه ترموهیگروگراف ثبات باشد.
تغییرات دمای این انبار نباید به حدی باشد که سبب تراکم و تعریق رطوبت فرآورده روی بسته شود.
برای اطمینان از سلامت ، لازم است فرآورده نهایی حداقل به مدت یک هفته در این انبار نگهداری شود و پس از تأیید صلاحیت مصرف توسط واحد کنترل کیفیت کارخانه به بازار عرضه شود.
 انبار ضایعات تولید: انبار ضایعات باید خارج از محل تولید و انبارهای مواد اولیه و فرآورده نهایی باشد.
 انبار وسایل یدکی و فرسوده: برای نگهداری وسایل و لوازم فرسوده و یا لوازم و وسایلی که به آنها نیاز فوری نبوده و ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرند لازم است محلی خارج از ساختمان تولید در نظر گرفته شود.
لوازمی که در این انبار نگهداری می شوند لزومأ باید به ترتیبی چیده شوند که دسترسی به آنها و بازرسی محل از نظر لانه گزینی و مبارزه با جوندگان ، پرنده ها و حشرات امکان پذیر باشد.
انبار آرد: مخزن انبار وتغذیه آرد به خط تولید می باشد
اتاقی که در آن آرد را نگهداری می کنند دقیقا جنب دستگاه تولید ماکارونی است و در ان یک محفظه گودال مانند و یک مخلوط کن قرار دارد, به دستگاه مخلوط کن اصطلاحا میکسر می گویند, این دستگاه بتا کاروتن را با آرد مخلوط کرده و به مروربه آرد محفظه می افزاید.
محفظه گودال مانند دقیقا پشت دستگاه تولید ماکارونی قرارگرفته ودر زیر ان یک مارپیچ فلزی قرار دارد که به ان مارپیچ هلیکس گویند ارد بعد از عبور از مارپیچ از الک های فلزی که مستقیما در زیر آن واقع است می گذرد این عمل علاوه بر جداسازی ناخالصی های احتمالی به یکنواخت شدن دما, رطوبت و باز شدن کلوخه های موجود در ارد کمک می کند.آرد الک شده توسط پمپ خلا ساکشن شده و از طریق لوله به ابتدای مخلوط کن دستگاه تولید ماکارونی اضافه می شود.

دستگاه تولید ماکارونی: اولین مرحله از این دستگاه در حقیقت مخلوط کردن مواد اولیه با یکدیگر است که توسط دو مخلوط کن موازی و یک شفتی انجام می گیرد. مخلوط کن ها به شکل استوانه ناقص از جنس فولاد ضد زنگ هستند که مجهز به محوری است که روی ان تیغه های کم و بیش باریکی وجود دارد که عمل مخلوط کردن را انجام می دهند.
آرد و آب (بصورت پاششی و کنترل شده ) و همچنین قطعه های حاصل از یکسان سازی رشته ها در ابتدای مخلوط کن اول وارد می شوند و در اثر چرخش شفت با یکدیگر مخلوط می شوند هر چه قدر آب در آرد بصورت یکنواختری پخش شود خمیر حاصله کیفیت بهتری دارد به همین دلیل است که آب را بصورت پاششی به آرد اضافه می کنند.
طی مخلوط کردن خمیر در این مخلوط کن ها مقداری هوا وارد شبکه گلوتن می شود که می تواند اکسیداسیون رنگدانه ها را به کمک انزیم لیپواکسیداز به همراه داشته باشد بعلاوه وجود هوا در شبکه گلوتن موجب زیاد شدن حباب هوا در رشته ها می شود, به همین جهت قسمت باز مخلوط کن ها را با وسیله مناسبی بپوشانند تا هوا وارد شبکه گلوتن نشود یا از شدت ان کاسته شود.
بعد از اینکه خمیربه انتهای مخلوط کن اول رسید توسط کانالی به مخلوط کن دوم وارد می شود در انتهای مخلوط کن دوم مجرایی وجود دارد که به ابتدای دستگاه ورزدهنده متصل است.
قسمت ورزدهنده (اکسترودر) از استوانه ای تشکیل شده که در داخل ان یک مارپیچ قرار دارد و جنس هر دو از استیل ضد زنگ است در این قسمت خمیر در حالت حرکت به جلو تحت فشار قرار می گیرد تا اصله شبکه گلوتن کم شود و گازهای موجود در شبکه خارج شوند, حالت مته ای آن موجب راندن سریع تر خمیر به سمت جلو و در عین حال کم کردن اصطکاک می شود.
در اواسط مارپیچ ورزدهنده زائده ای دیسک مانند وجود دارد که مانع عبور خمیر می شود در زیر این دیسک محفظه ای تعبیه شده که در آن حالت مکش(vacium ) وجود دارد که سبب می شود حبابهای هوای موجود در خمیر طی عبور از سوراخهای این محفظه از آن گرفته شود و در نهایت خمیر مجددا به مارپیچ باز می گردد.

درمرحله ورزدهی خمیر مقداری دما حاصل می شود که بر روی شبکه گلوتن اثر منفی دارد به همین جهت تمام یا بخشی از دستگاه, دو جداره ساخته شده و بین دو جداره آب سرد جریان دارد تا خمیر را خنک کند.
در انتهای دستگاه ورزدهنده, خمیر باید به مدت کوتاهی به حال خود قرار گیرد تا از آن رفع فشار شود سپس وارد قالب پرس یا رشته ساز شود و تحت فشار بالا قرار گیرد تا شکل لازم را به خود بگیرد , فشار بالا برای خارج کردن حبابهای باقیمانده در شبکه گلوتن و بالا بردن قدرت تحمل پخت و همینطور براق شدن رشته ها ضروری است. اما اگر از حد لازم بیشتر باشد موجب سفت شدن رشته ها می شود.
قالبها به اشکال مختلف وجود دارد و بسته به نوع و سلیقه امکان تعویض آن وجود دارد, نکته مهم در مورد استفاده از قالبها تمیز نگه داشتن انها است به نحوی که محیطی مناسب برای رشد MO فراهم نشود.
در دستگاه رشته ساز و در اثر اصطکاک گرمای زیادی حاصل می شود که اگر درشبکه گلوتن بماند موجب دناتوره شدن آن و تضعیف شبکه گلوتن می شود به همین جهت علاوه بر دو جداره بودن این قسمت از دستگاه و جریان داشتن آب سرد در آن, یک بادبزن در کنار رشته ساز تعبیه شده که از طریق آن جریان هوایی با دمای ۴۰-۴۵ درجه سیلسیوس را به رشته ها می وزد و شوک حرارتی رشته ها در اثر برخورد با هوای سرد جلوگیری می کند.
رشته ها توسط کارگران با اندازه های مناسب بریده شده و میله هایی ( نی ) از جنس AL قرار می گیرد, نی ها در محل مخصوصی قرار می گیرند که در زیر ان برش دهنده ( کاتر ) قرار دارد و کار یکسان سازی اندازه رشته ها را انجام می دهد , رشته های بریده توسط نوار نقاله به مکنده و از انجا مجددا به مخلوط کن وارد می شوند.
میله های حاوی رشته ها برروی چرخک های مخصوص (گاری) قرار گرفته که داخل یک اتاقک پلاستیکی قرار دارد تا ظرفیت انها تکمیل شود, دلیل استفاده از این اتاقک جلوگیری از برخورد باد سرد با این رشته ها و در نتیجه جلوگیری از بروز شوک حرارتی و خرد شدن رشته ها است.
برای خشک شدن ماکارونی ها, گاری ها را بعد از پر شدن به گرمخانه انتقال می دهند.
 گرمخانه: در سیستمهای غیر پیوسته تولید ماکارونی در کشور ما از گرمخانه های ثابت استفاده می شود. این گرمخانه ها از اتاقک هایی به ابعاد (۳*۴*۳) و به ظرفیت ۸ تا۱۲ گاری تشکیل شده است که مجهز به سیستم گرمایش و خروج رطوبت است همچنین دارای سیستم جریان مصنوعی هوا است.
برای جلوگیری از دفع گرما و بالا بردن میزان بهره وری و جلوگیری از تغییرات دمایی در گرمخانه ها که منجر به ترک خوردن رشته ها می شود لازم است دیوارها و سقف گرمخانه عایق باشد و درها نیز با نوار پلاستیکی فشرده درزگیری شوند تا تبادل حرارتی به حداقل خود برسد.
– سیستم گرمایش: درنزدیکی سقف قرار گرفته ومتشکل از رادیاتورها و فن میباشد.
برای گرمخانه های معمولی دو رادیاتور سقفی ویژه (تقریبا به شکل لوله های مارپیچ) با قدرت حدود btu800 و مجهز به سیستم برگشت معکوس آب مناسب و کافی است.
جنس و طرح رادیاتورها بگونه ای انتخاب شده که ضریب انتقال حرارت بالایی دارد و به یکنواختی انتقال دما در داخل گرمخانه کمک می کند.
به ازای هر ۶ گاری ۲ فن قرار دارد که عمل گردش هوا را کنترل می کند بدین صورت که از دریچه های بالای سقف هوای تازه وارد می شود و بعد از عبور از لای رادیاتور و گرم شدن توسط فن ها به پایین هدایت می شود, در اثر برخورد با رشته ها وتبادل حرارتی ورطوبتی, هوای مرطوب از طریق سیستم مکش رطوبت که در کف گرمخانه قرار دارد خارج می شود.
زاویه پروانه ها حدود ۴۵ درجه و سرعت جریان هوا حدود m/s4 است, همینطور قدرت فن ها تابع ابعاد گرمخانه است.
سیستم مکش رطوبت: برای خارج کردن هوای مرطوب گرمخانه در مراحل اول, در جایی از دیوار گرمخانه (غیر از راهرو چون رطوبت نسبی ان زیاد می شود) بیشتر متمایل به کف آن دریچه ای مجهز به مکش سانتریوفوژی موجود است که به شکل لوله ای شیار دار می ماند واز طریق کانالهایی که به بیرون راه دارد عمل خروج هوای مرطوب را انجام می دهد, با خروج این هوا از داخل گرمخانه نوعی فشار منفی در ان حاصل می شود که منجر به ورود هوای تازه از دریچه های مخصوص (مجهز به دمپر) روی سقف می شود.
– سنسورها یا حس کننده ها: سنسورهای دما, رطوبت نسبی و زمان سنج برای اندازه گیری دقیق این فاکتورها ضروری است. قسمت حساس ان تقریبا در وسط گرمخانه قرار دارد و نمایشگر ان خارج از گرمخانه و درارتباط با شبکه کامپیوتری است تا نظارت وکنترل ان راحتتر باشد.
رشته ها را در ابتدا در دمای حدود ۶۰-۵۵ درجه سیلسیوس به مدت ۳-۲ ساعت قرار می دهند و اجازه می دهند تا ارام آرام گرم شوند به این مرحله پیش گرمکن می گویند بعد ازاین مرحله خشک کردن نهایی ماکارونی شروع می شود یعنی به مدت ۱۲-۱۰ساعت (بسته به شرایط رشته ها) دمایی حدود ۸۰-۷۵ درجه سیلسیوس را در گرمخانه حاکم می کنند تا رطوبت رشته ها به ۸% برسد, سپس رشته های خشک شده را برای برش و بسته بندی خارج می سازند, در اینجا رطوبت رشته ها ۸% و دمای ان حدود ۴۰ درجه سیلسیوس است. اگر رطوبت ماکارونی بیشتر از ۸% باشد محیط مناسبی را برای رشد کپک ها فراهم می کند و اگر کمتر از این مقدار باشد احتمال سوختگی رشته ها افزایش می یابد.
– برش و بسته بندی: در مورد ماکارونی رشته بلند, محصول را پس از خشک کردن و رسیدن دمای ان به دمای اتاق در صورت نیاز به قطعات با طول معیین برش داده وبسته بندی می نمایند. برای بسته بندی ماکارونی صدها, اندازه, شکل وطرح موجود است. بسته بندی مناسب به طور عمده از سلوفان, پلی اتیلن کم دانسیته و پاکت کاغذی می باشد.
بدیهی است برای ماکارونی سلوفان مناسبتر است زیرا در سرعت بالای کار دستگاه بسته بندی به حد کافی مقاوم است, در دمای ۱۴۰-۹۰ درجه سیلسیوس ذوب می شود و به راحتی بهم می چسبد, در رطوبت نسبی تا حدود ۶۰% رطوبت جذب نمی کند و برای بیشتر نقاط کشور از این نظر مناسب است و چنانچه مقداری رطوبت از ماکارونی تبخیر شود به تدریج از سلوفان خارج می گردد.

طرز کار دستگاه ها:

– دستگاه برش زن:
نحوه کار آن به این صورت است که نی های حاوی ماکارونی را روی یک چارچوب فلزی دندانه دار قرار می دهند بصورتی که ماکارونی ها هنوز آویزان هستند, دندانه های فلزی همانند یک تسمه ی جلوبرنده عمل می کنند بعد از اینکه میله ها به انتهای این چارچوب رسید توسط دستگاه گرفته شده و به داخل دستگاه کشیده می شود, در این حالت فک اول انتهای رشته ها را گرفته و در اثر زاویه شیبدار رشته ها, نی به سمت پایین هدایت می شود, هنگامی که نی به وسط رشته ها برسد فک دوم کار کرده و سر عصایی رشته ها را می گیرد تا جلوی برگشت ماکارونی را بگیرد, در این حالت رشته ها به صورت خوابیده روی دستگاه قرار دارد و توسط دو کاتر سر عصایی و ته رشته ها بریده شده و صاف می گردد سپس کاتر سوم عمل کرده و رشته ها را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند, رشته ها به جلو رانده شده و در محفظه مخصوص قرار می گیرند. نی ها در محفظه پایین دستگاه جمع می شوند, هنگام خروج, نی دکمه ای را فشار می دهد که منجر به حرکت تسمه و ورود نی جدید به دستگاه میگردد.
– دستگاه بسته بندی:
کارگران رشته ها را برداشته و با چند ضربه سر و ته انها را یکسان می کنند (البته ذرات خرد شده را جدا می کنند) و آنها را وارد سبد می کنند. سبدها به صورت اتومات بالا برده شده و در مخزن جمع اوری که حالتی ویبره مانند دارد تخلیه می گردند.این مخزن دارای دو تیغه است که به واسطه آنها حجم مشخصی از ماکارونی جدا شده و وارد دستگاه می شود, در این دستگاه حرکت توپی حاوی بسته ها توسط سنسور چشمی کنترل می شود. این دستگاه نیز با پیستونهای پنوماتیکی کار می کند و دارای دو فک است که عمل دوخت را انجام می دهند, فک بالایی دو نوار را در حالت تیغه ای دوخت داده و یک سوراخ ریز نیز در ان ایجاد می کند(برای خروج هوا از داخل بسته) سپس نوبت به فک تحتانی می رسد که در وسط خود یک کاتر دارد و علاوه بر عمل دوخت, عمل جداسازی ته بسته جدید را از سر بسته قبلی انجام می دهد.در اینجا کار تولید و بسته بندی ماکارونی پایان یافته است, ازاعما لی که بعد از تولید انجام می گردد توزین بسته است (چون دستگاه بر اساس حجم کار می کند پس خطای وزنی دارد). بسته ها توسط کارگران برچسب خورده(تاریخ تولید, وزن, قیمت) ودر بسته های ۳۰ تایی چیده می شوند و به انبار میروند.

۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)