آشنایی با سازه گلخانه

آشنایی با سازه گلخانه

طی سالهای اخیر شاهد روند رشد روز افزودن احداث واحدهای گلخانه ای در سراسر کشور هستیم . در واقع گلخانه به مثابه یک تکنولوژی جدید به شدت مورد پذیرش کشاورزان قرار گرفته است . تولید در خارج از فصل ، امکان کنترل عوامل محیطی ، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی ، کنترل آفات و بیماریها ، مصرف کمتر آب ،‌راندمان بالای تولید ،‌دوام محصول پس از برداشت ، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل کشت محیط آزاد و مواردی از این دست مزایای این روش کشت هستند . و کشت گلخانه ای به دلیل همین مزایا امروزه به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفته ترین شاخه های علوم کشاورزی نمود پیدا کرده است . در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ هکتار گلخانه برای تولید محصولات مختلف در کشور احداث شده است و هر سال بر این مقدار افزوده میشود . عمده ترین محصول تولیدی گلخانهای ایران خیار گلخانه ای است که بازار خوبی هم برای صادرات دارد و به دنبال آن صیفی جات دیگر نظیر گوجه فرنگی ، طالبی ،‌توت فرنگی ، فلفل دلمه ای ، لوبیا سبز و … نیز تولید می شوند و حتی پرورش موز و آناناس هم در برخی نقاط رواج یافته است ( شهرک هزار واحدی گلخانه ای رشت ) . تولید گلهای زینتی نیز از دیرباز در گلخانه های رایج بوده است و با توجه به پتانسیل خوب کشور ایران می رود که به عنوان یکی از شاخه های مهم صادراتی کشور ظاهر شود . همچنین طی سالهای اخیر پرورش گیاهان داروئی نیز در برخی نقاط ( اطراف کرج ،‌یزد و اصفهان ) رواج یافته است . گیاهان داروئی نیز دارای راندمان بالای تولید در گلخانه و سودآوری بالائی هستند.

انواع گلخانه ها :
گلخانه ها از نظر نوع تولید و نوع تیپ سازه دارای انواع مختلفی به شرح ذیل می باشند.
تقسیم بندی بر اساس نوع تولید:
۱-گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی(ریحان- شاهی و……..) می باشد.
۲-گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.
۳-سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی
از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند.
۴-گلخانه های چوبی
اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.
۵-گلخانه های فلزی یا مدرن
اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۵/۴ متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ۲۰-۱۵% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است.

 

انواع گلخانه ها از لحاظ پوشش

پلاستیکی

پوششهای پلاستیکی می تواند از جنس پلی استر ، پلیوینل کلراید (P.V.C) پلی وینل فلوراید(P.V.F) باشد . از مزایای این پوششها عدم نیاز به اسکلتهای سنگین وکاهش هزینه گرم کردن تا حدود ۴۰% نسبت به گلخانه های شیشه ای یک لایه است.
اغلب پوششهای پلاستیکی از نوع پلی اتیلن بوده که معمولاً به ماده مقاوم کننده در مقابل UV( اشعه ماورای بنفش ) آمیخته شده اند که در این صورت طول عمر آنها تا حدود ۳ سال قابل افزایش است . امروزه در کشورهای پیشرفته پلی اتیلن و سایر پوششهای پلاستیک را به مواد نگهدارنده نور مادون قرمز (IR) آمیخته می کنند که تلفات دمای گلخانه را در شب ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش می دهند .
PVF نیز یکنوع پوشش پلاستیکی جدید است که تا ده سال دوام داشته و واکنش آن نسبت به نور وقیمت آن تقریباً معادل شیشه است.پوششهای دوبل پلاستیکی نیز کاهش هزینه سوخت تا یک سوم نقش موثری دارند . امروزه عملاً تمام گلخانه های مدرن دارای پوشش پلاستیکی از سیستم هوای فشرده بین دولایه استفاده می کنند. دولایه پلاستیک که یکی از آنها مستقیماً روس سطح خارجی ورقه دیگر قرار می گیرند، توسط بالشتکی از هوای فشرده از یکدیگر جدا می شوند. لایه خارجی پلاستیک جهت کاهش نور ماوراءبنفش (U.V) باید ۰.۱۵۲mm ضخامت داشته باشد در حالیکه لایه درونی فقط نیاز به ۰.۱۰۲mm ضخامت دارد زیرا نور U.V در این محل کمتر است.

شیشه ای

گلخانه های شیشه ای از پر هزینه ترین نوع گلخانه های صنعتی محسوب می شوند. نیاز به اسکلت محکم و نیز استفاده از پوشش شیشه و همچنین مصرف سوخت بالا در این گلخانه ها باعث افزایش قیمت این نوع گلخانه ها در مقایسه با پلاستیکی و پلی کربنات گردیده است. از مزیتهای این نوع گلخانه ها به قابلیت بالای عبور نور و حرارت آفتاب می توان اشاره کرد که در مناطق سردسیر و کم نور دارای کارایی بالایی می باشند. همچنین گلخانه های شیشه ای نسبت به انواع دیگر گلخانه ها دارای بیشترین طول عمر می باشد که البته به همان نسبت هزینه های نگهداری آن نیز نسبت به دیگر انواع گلخانه ها بالاتر می باشد.

پلی کربنات
از جمله مزیتهای پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر ونیز وزن سبک تر آن می باشد. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است .پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت های جلو ، عقب و نیم دایره های مربوطه و یا کناره ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته میشود. ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می شوند. بطوریکه در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگیری کرده و در زمستان مانــــع خروج و هـدر رفتن گرمــــــای داخـل می شوند.

 

خصوصیات سازه های پیشرفته و مدرن
امروزه بارزترین خصوصیت استاندارد گلخانه های چند دهانه و پیشرفته (Multi Span & High Technology) دنیا، ارتفاع بلند و عرض زیاد آنهاست. چرا که هر چه گلخانه مرتفع تر باشد حجم هوای داخل گلخانه بیشتر خواهد شد و این خود نه تنها باعث کاهش مصرف انرژی گرمایش و سرمایش گلخانه خواهد گشت بلکه باعث کاهش رطوبت اضافی و نیز تجمع هوای نامطلوب در بالای گلخانه و در دسترس قرار گرفتن هوای تازه در کنار گیاه خواهد شد.
حجم زیاد هوای گلخانه امکان ثابت نگه داشتن دمای داخل گلخانه را نیز فراهم می آورد و در نتیجه خطرات ناشی از تنش های وارده بر گیاه در اثر تغییر ناگهانی دمای خارج گلخانه از بین می رود.
بیشتر بودن عرض گلخانه نیز مزایایی همچون استفاده بهینه و راحت تر از فضای بین دو ستون و در نتیجه کرت بندی بیشتر و امکان اتوماسیون را فراهم می آورد.
به علاوه عرض بیشتر باعث کاهش تعداد ستونها و ناودانی ها میشود و این خود نه تنها نور بیشتری را فراهم می آورد بلکه باعث کاهش قیمت تمام شده نیز میگردد.
از نظر فنی نیز در ساخت گلخانه های پیشرفته به موازات افزایش ارتفاع و عرض گلخانه، استحکام و مقاومت سازه در برابر باد (Wind Load) برف (Snow load) و بار آویزان (Crop load) ضمن سبکتر ساختن سازه می بایست محاسبه گردد، چرا که هر چه ارتفاع گلخانه افزایش یابد، شدت باد نیز افزایش می یابد. همچنین هر چه عرض گلخانه بیشتر شود فشار بار آویزان و بار برف بر روی سقف و احتمال فروریختن سقف، افزایش می یابد. در کنار یک سازه خوب، تجهیزات متناسب با کشت مورد نظر و اقلیم خاص منطقه احداث گلخانه بسیار ضروری و عامل تعیین کننده در موفقیت و یا عدم موفقیت یک پروژه محسوب می گردد.
۷ متر مربع ارتفاع،۹ متر و ۶۰ عرض ۳ مترو ۴۰ عرض دریچه سقفی حجم بیشتر – مصرف سوخت و انرژی کمتر، تنظیم بهتر و راحت تر فاکتورهای رشد‌(نور، دما، رطوبت) و حذف تنش حرارتی .
امروزه پوشش های پلی اتیلن( نایلون) گلخانه های پیشرفته علاوه بر خصوصیت ضد اشعه ماورای بنفش (Anti -UV) دارای خاصیت تفرق نور (Diffusion) نیز می باشند. بدین معنا که نه تنها باید قابلیت عبور نور را به خوبی دارا باشند بلکه نور را متفرق می کنند تا درتمام جهات و زوایا به گیاه بتابد.
این خصوصیت راندمان گیاه را بالاتر برده و در زمستان که شدت نور کمتر است بسیار مفید واقع می گردد. (قرمز شدن گوجه فرنگی در زمستان)
امروزه جهت عایق نمودن جداره گلخانه ها و کاهش تبادل حرارت با محیط بیرون، پوشش پلاستیک دو جداره باد شونده می سازند.(۳۰ سانتی متر فاصله دو جداره)
این مزیت نه تنها باعث کاهش چشم گیر مصرف سوخت و انرژی می شود بلکه خود باعث حذف چکه های آب از سقف(Condensed water) می گردد.
از دیگر خصوصیات مهم یک گلخانه استاندارد و پیشرفته تهویه سقفی آن است، که هر چه این تهویه بهتر انجام شود راندمان تولید نیز افزایش می یابد. تهویه مناسب باعث می شود که هوای تازه شامل اکسیژن و Co2 همواره در دسترس گیاه باشد. بعلاوه رطوبت اضافی نیز به هنگام تخلیه هوای نامناسب تجمع یافته در بالای گلخانه خارج می شود.
نصب آسان توری ضد حشره، قابلیت نصب پرده های سایه افکن و یا نگهدارنده گرما (Energy Saver) و همچنین قابلیت اتوماسیون از دیگر خصوصیات سازه های استاندارد و پیشرفته دنیا است.
اتوماسیون سازه و تجهیزات، نه تنها هزینه پرسنل را به حداقل می رساند بلکه باعث کاهش دخالت انسان و در نتیجه کاهش خطا می گردد.

آشنایی با سازه گلخانه

طرح گلخانه FAO

در طرحی که این سازمان برای سازه‌های گلخانه‌ای معرفی کرده تمام اسکلت گلخانه پیش ساخته و بدون استفاده از هرگونه جوشکاری و تماماً فلز آهن گالوانیزه بوده و توسط پیچ و مهره و بست مونتاژ می‌شود.
ارتفاع و عرض دهانه بنا به نوع کشت متفاوت بوده و این سازه از نظر مهندسی لزوماً باید در برابر باد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و وزن برف تا ارتفاع ۸۰ سانتیمتر (در صورت روشن بودن سیستم گرمایشی) مقاوم باشد. در این سازه جهت تهویهٔ مناسب، پنجره‌های کناری به ارتفاع ۵/۱ متر در طرفین و سیستم پد و فن در ابتدا و انتهای گلخانه و پنجرهٔ سقفی سراسری دقیقاً در راس کمان تعبیه می‌شود. برای پوشش این سازه از پلاستیک آنتی UV (حداقل دارای ۳% مادهٔ موثر) و ضد عرق و در مکانهای سردسیری و کم نور استفاده از پوشش پلی کربنات دو جداره (حداقل فاصلهٔ دو جداره ۸ میلیمتر) پیشنهاد می‌شود. جهت حفظ دما و انرژی، این سازه به صورت به هم پیوسته بوده و حتی‌الامکان یک‌پارچه و دارای اندازهٔ طول و عرض نزدیک به هم (تقریباً مربع شکل) می‌باشد.

 

مشخصات فنی سازه های گلخانه های تونلی

۱- سازه و پوشش:
۱-۱- مشخصات گلخانه:
۲-۱-۱- ابعاد پیشنهادی گلخا نه:
ابعاد گلخانه ها بستگی به اندازه زمین دارد. با توجه به اینکه عرض هر دهنه ۸ متر می با شد عرض گلخانه می تواند هر ضریبی از ۸ باشد و طول آن با توجه به اینکه الکتروموتورها قادر به بازوبسته کردن ۱۲۰ متر پنجره می باشند، این طول توجیه اقتصادی بیشتری دارد اما در مجموع هرطول و عرضی امکان پذیر است.
برای مثال اندازه و ابعاد یک گلخانه در جدول زیر مشخص شده است:

مساحت گلخانه  ۴۳۲۰ متر مربع
۶تعداد تونلها
۸ مترپهنای هرتونل
۴۸ مترعرض گلخانه
۹۰ مترطول گلخانه
۴۳۲۰ مترمربعمساحت گلخانه
۵۰ /۲مترفاصله بین قوسها
۴ مترارتفاع زیر ناودان
۵ مترفاصله بین ستونهای داخلی
۵۰ /۲ مترفاصله بین ستونهای کناری
 ۶ مترارتفاع تا زیر قوس

۲-۱- فونداسیون:
جهت قرارگیری ستونهای ۲*۵۰*۱۰۰ و یا۲*۸۰*۸۰ میلیمتر، در زمین چاله ها به قطر ۵۰ سانتیمتر، عمق ۹۰-۸۰ سانتیمتر، و بفاصله ۵۰/ ۲متر از یکدیگر در کناره ها، ۳ متردر جلوی دهنه های ۸ متری و ۵ متر درداخل گلخانه حفر می شوند. ستونها در عمق ۶۰ سانتیمتری قرار میگیرند و با بتنی که دارای مشخصات فنی بخصوصی میباشد پر میشوند.

۳-۱- شیب:
شیب گلخانه تقریباً ۱/۰ % یعنی بسته به مقدار و تناوب بارندگی در منطقه در هر صد متر ۱۵-۱۰ سانتیمتر خواهد بود. لوله های خروج آب باران حدوداً در هر ۵۵ مترناودان نصب خوهد شدکه آب را به داخل گلخانه هدایت میکنند و از آنجا در زیر یا روی زمین بوسیله لوله ها به حوضهای ذخیره آب منتقل خواهند شد تا در صورت نیاز و مناسب بودن کیفیت جهت آبیاری مورد استفاده قرار گیرد.
۴-۱- قطعات سازه: (اندازه ها و ابعاد داده شده درموارد مختلف قابل تغییرند)
۱-۴-۱- ستونها: قوطی های ۲*۵۰*۱۰۰ میلیمتر که گالوانیزه گرم هستند ساخته شده اند. فاصله ستونها از یکدیگر در کناره ها ۵/۲ متر، در جلوها ۳ متر ، در داخل گلخانه ۵ متر و طول ستونها ۶/۴ متر میباشد.
۲-۴-۱- ستونهای باد شکن : قوطی های ۲*۸۰×۸۰ میلیمتر (گالوانیزه گرم) در جلو گلخانه در هر دهنه ۸ متری ۲ عدد به فاصله ۳ متر از یکدیگر نصب میشوند.
۳-۴-۱ – قوس ها: لوله های گرد ۵/۱×۶۰ (گالوانیزه سندزایمر). فاصله قوسها ازیکدیگر۵۰/۲متر بوده و با پیچ مهره به محل پیش بینی شده در سر ستونهای دوبله متصل میشوند. تمام قوسها از ناحیه نوک جهت استحکام بیشتردر طول گلخانه بوسیله لوله های کمر بندی بهم متصل میشوند. بعلت فاصله کم هلالی ها از یکدیگر(۵/۲) وترکیب علمی سازه، پلاستیک پوشش نیازی به سیم کشی نخواهد داشت.
۴-۴-۱- سرستونها: وظیفه سرستونها اتصا ل چهارعنصر اصلی گلخانه یعنی قوس، ستون، ناودان و میان بند میباشد. سرستون از ورقه گالوانیزه دو میلیمتری وباماشین آلات دیجیتالی ساخته میشود تا محل قرار گرفتن چهار قطعه اصلی را بد قت مشخص کند. طراحی سرستون به نحوی است که کانال، میان بند، قوس و ستون کاملاً و دقیقا در محل خود نشسته و فشاری به یکدیگر وارد نمی کنند.

۵-۴-۱- باد شکن های گوشه ای و جلوئی: لوله های قوطی ۲x80x80 در گوشه های گلخانه و لوله های گرد ۵/۱×۴۸ یا قوطی در قطعات پلی. تعداد ، ابعاد و نحوه قرارگیری این باد شکن ها بستگی به سرعت بادهای مسلط در محل مورد نظر گلخانه خواهد داشت.
طرح زیر نمای کناری این بادشکن ها را نشان میدهد.

۶-۴-۱ – میان بند: لوله های گرد۵ / ۱ x 40 که ستونها را در عرض بهم متصل میکنند. وظیفه این میان بند ها علاوه بر استحکام بیشترایجاد تکیه گاه برای صیفی جات از قبیل فلفل ، گوجه فرنگی و خیار بوده و فاصله آنها از یکدیگر۵ متر میبا شد.
۷-۴-۱- لوله کمر بندی قوس: لوله های ۵/۱×۳۲ که قوسها را در امتداد تونل از نوک بهم متصل می کنند.
۸-۴-۱- باد شکن های میان بندها:
باد شکن بلند: لوله های گرد ۵۰/ ۱ x25 یک عدد برای هرمیان بند.
باد شکن کوتاه: لوله های گرد ۵۰/۱ x25 دو عدد برای هرمیان بند.
باد شکن به شکل هفت: لوله های گرد۵۰ /۱ x32 دو عدد برای هر میان بند که از وسط در دو جهت مخالف به نوک قوس ها متصل می شوند.

۹-۴-۱- ناودانها: ۲x450x5000 میلیمتر (گالوانیزه گرم). در طراحی ناودان ها د قت بسیاری شده است تا آنها به طریقی به سر ستون متصل شوند تا آب باران به داخل گلخانه نفوذ نکرده و همچنین در اثرتماس مرتب پیچها با آب باران دچار مشکل نشوند. بعلاوه در این پیچها ازواشرهای مخصوص استفاده میشوند. همچنین در محل اتصا ل دو کانال به یکدیگراز سیلیکان نیزاستفاده می شود.

۱۰-۴-۱- لوله های پلی اتیلن: لوله های نگاه دارنده پوشش گلخانه از جنس پل اتیلن به طول ۴۰/۲ متر که در امگا قرار میگیرند.
۱۱-۴-۱- امگا: امگاها به ضخامت ۵ /۱ میلیمتر ، گالوانیزه گرم هستند. وظیفه آنها نگهداری پلاستیک به کمک لوله های پلی اتیلن در کناره ها، جلوها و سقف گلخانه است. گالوانیزه گرم با کیفیت اروپائی
mµ ۶۳.۱-۷۵.۲طبق مقررات UNE-EN1179, UNE-37501 و UNE-ISO1461
امگا با طراحی مدرن ساخته شده و نیازی به پیچ و یا ورقه جهت نگهداری پلاستیک ندارند. تعداد:
• درناودان ها دو ردیف
• درکناره ها سه ردیف
• درجلو،بالای دهنه یک نیم دایره چسبیده به قوس
• درجلو دهنه ۴ ردیف

۵-۱- کیفیت مواد:
کلیه قطعات و لوازم جانبی گلخانه های شرکت آشیانه سبز تهران با همکاری و نظارت معتبرترین شرکت های اسپانیائی و هلندی آماده و نصب میشوند. برخی قطعات و تاسیسات گلخانه در صورت امکان و با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی و بدون ایجاد خدشه در کیفیت و کارآئی آنها در ایران تولید می شوند، دیگر قطعات و تاسیسات مستقیما از کشورهای اسپانیا و هلندخریداری میشوند. شرکت آشیانه سبز تهران گواهی میکند که گالوانیزه موادی که درساخت گلخانه مورد استفاده قرار میگیرند با رعایت قوانین اروپائی انجام شده وکلیه قطعات دارای یک پوشش مشخص و استاندارد گالوانیزه هستند.
۶-۱- درب ها:
درب های کشوئی ۳×۵۰/ ۳ متراز جنس آهن بوده و جهت پوشش آن از پلی کربنات استفاده میشود.

۷-۱- پنجره ها یا تهویه های طبیعی:
معمولا حدود ۲۵% از سطح کل یک گلخانه جهت تهویه طبیعی یا پنجره درنظر گرفته میشود.
۱-۷-۱- پنجره های سقفی: پنجره های سقفی ۲/ ۱ یا ۴/۱ در نمام تونل ها با در نظر گرفتن باد غالب طراحی میشوند.
• اجزائ تشکیل دهنده:
موتورهای دنده ای: که حرکت را به لوله انتقال جهت بازوبسته شدن پنجره منتقل میکنند.
بازوهای پنجره: لوله های قوطی ۵۰/۱x30x50 منحنی گالوانیزه گرم که درقسمت بالا دارای دنده هائی میباشند.
گروه چرخ و دنده: که حرکت را ازلوله انتقا ل به بازوی پنجره منتقل میکنند تا پنجره بازوبسته شود.
ریلها: به ضخامت ۳ میلیمترو طول ۲ متر

۲-۷-۱- پنجره های کناری: تهویه کناری به تبادل طبیعی هوای داخل گلخانه کمک میکند. (در این طرح تنها یک پنجره کناری در روی پد در نظر گرفته شده است)
• اجزای تشکیل دهنده آن عبارتنداز:
موتورهای دنده ای: چرخش اتوماتیک را به لوله تلسکوپی ۲۰×۲۰ منتقل میکنند که با چرخش خود پلاستیک را به دورخود جمع می کنند و در نتیجه پنجره باز میشود.
ورقه ثابت موتورکاهش دهنده: به ضخامت ۶ میلیمتر و دو لبه
لوله های محافظ: ۵/۱×۳۲ که از پلاستیک محافطت میکنند.
تهویه بال کبوتری: تهویه بال کبوتری شامل دو موتور و دو محور مجزا میباشد که در سقف نصب میشود.. این نوع پنجره در صورت نیاز بجای پنجره یک طرفه سقفی ۴/۱ و ۲/۱ پیش بینی شده است.

۸-۱- پیچ و مهره ها:
کلیه قطعات گلخانه پیش سا خته بوده ودر عملیات نصب از جوش استفاده نمیشود. پیچ ومهره های مورد استفاده دارای کیفیت و مقاومت بالابوده و با رعا یت استاندارد های اروپائی ساخته شده اند.
۹-۱- مقاومت ها: (اثراتی که در محاسبات سازه درنظرگرفته میشوند)
محاسبات سازه ها با رعایت قوانین اروپائی انجام شده اند. دراسپا نیا جهت سا خت گلخانه اثرات زیر در نظر گرفته میشوند:
• اثرات دائم : اثرات ناشی از وزن قطعات سازه ای یا غیر سازه ای. تاسیسات جانبی حتی اگر بطور دائم نصب شده باشند شامل این اثرات نیستند.
• اثرات تاسیسات جانبی دائم: اثرات ناشی از این تاسیسات یا خدمات که شامل وزن های این تاسیسات، مانند گرمایشی، خنک کننده، نور مصنوعی، ساییان ها ، آبیاری، تهویه و ایزولاسیون می باشند.
• اثرات باد: مقاومت سازه طبق قوانین تجربی اروپائی در مقابل سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محاسبه شده است.
• اثرات برف: مقاومت سازه طبق قوانین تجربی اروپائی در مقابل ۴۰ کیلوگرم در مترمربع محاسبه شده است.
• محصول ها: مقاومت سازه در مقابل وزن محصولات گلخانه ای طبق قوانین تجربی محا سبه شده است و برابر با ۴۰ کیلوگرم در هر مترمربع می با شد.
• مقاومت سازه درمقابل وزن عمودی برسازه: مقاومت سازه در مقابل وزن نیروی انسا نی جهت عملیات نگهداری وتعمیرات روی سازه.
• مقاومت در مقابل تاسیسات موقتی: مقاومت سازه در مقابل وزن هائی که بوسیله ماشین آلات متحرک مانند جرثقیل، ریلها، ماشین آلات تمیزکننده و یا کاربران آنها محاسبه می شود.
• اثرات حرارتی: مقاومت سازه در مقابل تغییرات دما محاسبه میشود.
• اثرات زلزله ای: محاسبات مقاومت سازه درمقابل زلزله طبق قوانین اروپائی انجام می شوند.
۱۰-۱- رنگ سازه
در حالت عادی ، جهت پوشش قطعات سازه گلخانه از یک لایه گالوانیزه استفاده میشود که پس از مدتی شروع به شوره زدن وزنگ زدن کرده و باعث کوتاهی عمرگلخانه میشوند.
رنگ الکترواساتیک بصورت پودری روی سطح قطعات سازه گالوانیزه پاشیده شده و درون کوره با حرارت بالا پخته می شود. این امر باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم روی گالوانیزه شده که در نتیجه طول عمر آهن را بالا برده و همچنین از پرت حرارتی و داغ شدن آن درروزهای گرم تابستان(بدلیل سفید بودن) جلوگیری کرده و طول عمر گلخانه افزایش پیدا میکند. بعلاوه سطح صاف به تمیزترنگه داشتن هرچه بیشتر سازه و در نتیجه افزایش طول عمر سازه کمک میکند.
آشنایی با سازه گلخانه
۱۱-۱- پوشش پلاستیکی:
پوشش پیشنهادی گلخانه فیلم حرارتی Anti-UV بوده که شامل کلیه لوازم جانبی جهت نصب آن به سازه می باشد.
پوشش گلخانه به شکل ذیل پیشنهاد می شود:

پوشش گلخانه
پوشش ثابتفیلم حرارتی – ضد یو وی
کناره هافیلم حرارتی – ضد یو وی
انتهافیلم حرارتی – ضد یو وی
پنجره های بالافیلم حرارتی – ضد یو وی
پنجره های کناریفیلم حرارتی – ضد یو وی
پنجره های انتهاندارد
پارتیشن بندیندارد
نیم دایره جلوفیلم حرارتی – ضد یو وی

لوازم جانبی جهت نصب پوشش به سازه شامل طرح می باشد.
۱-۱۱-۱- مشخصات فنی فیلم حرارتی:
درشرایط عادی عمر این پلا ستیک در اسپا نیا سه فصل پیش بینی می شود. این فیلم دارای افزودنی های UV و فیلترهای IR و سه لایه جهت کیفیت بهتر می باشد.
مشخصات استثنائی فیلم فشرده سه لایه:
• مقاومت بالای مکانیکی
• مشخصات فنی حرارتی و نوری عا لی
• گارانتی سه لایه(۲۰۰میکرون)
• قابلیت عبورنوربالاوبی رنگ
ترکیب سه لایه طبق نیازهای مشتری قابل تغییرند.

مقیاسارزشواحدقانون
رنگبی رنگ
ضریب فلوئنسی۴/۰گرم/۱۰دقیقهASTM D-1238
چگالی اسمی۹۴۵کیلوگرم/مترمکعبASTM D-1505
محتوای AV۱۰%
عبور نور۸۹%ASTM D-1003
نورپراکنده۵۰%ASTM D-1003
مقاومت در مقابل ضربه۱۳۰۰Gr(F50)ASTM D-1709
کشش۱۲۰MpaASTM D-638/882
مقاومت فشاری طولی۲۲MpaASTM D-638/882
مقاومت فشاری عرضی۲۲MpaASTM D-638/882
مقاومت کششی طولی۵۵۰%ASTM D-638/882
مقاومت کششی عرضی۵۵۰%ASTM D-638/882

۱۲-۱-پوشش پلی کربنات:
پوشش پلی کربنات جهت پوشش قسمت های جلو و عقب و نیم دایره های مربوطه و یا کناره های گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته میشود.
کلیه قطعات، پروفیل ها و پیچ و مهره ها جهت نصب پلی کربنات شامل پیشنهاد می باشد.
پلی کربنات ساخت اروپا بوده که صرفا” به منظور استفاده در پوشش های گلخانه ای با در نظر گرفتن مقاومت در مقابل اشعه های مضر خورشید و دیگر مسائل فنی تولید شده است
مشخصات فنی پوشش پلی کربنات ضد یو وی ساخت اروپا :

مشخصات فیزیکی
چگالی۱۲۰ گرم/سانتی مترمکعب
جذب آب۰.۱۵%
مشخصات نوری
انتقال نور۹۰%
انتفال opal  سفید۴۶%
انتقال نور برنز۴۶%
مشخصات مکانیکی
مقاومت به تغییرشکل تا حد کشش>60N/MM2
مقاومت به تغییرشکل تا حدشکستن>60N/MM2
افزایش طول تا حد کشش۷%
افزایش طول تا حد شکستن>80%
انعطاف حد کشش۲۳۰۰ N/M2
انغطاف Module۱۸۹۰ N/MM2
مقاومت شوک ایزود۸۰۰ J/M
سختی هارد ول۱۱۸ E.R.
مشخصات حرارتی
حرارت خدماتی دراز مدت-۴۰ + ۱۰۰ C
حرارت خدماتی کوتاه مدت-۴۰ + ۱۲۰ C
درحه حرارت VICAT۱۴۵-۱۵۰ سانتیگراد
حرارت تغییر شکل درمقابل بار۱۳۵-۱۴۰ سانتیگراد
ضریب انبساط حرارتی۶.۷-۱۰-۵ m/mºC
هدایت حرارتی۰.۲۱ W/mºC

شرایط عقد قرارداد ساخت گلخانه با پیمانکاران واجد شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات
الف- نوع و خصوصیات سازه
۱- تمامی قطعات به کار برده شده فلزی الزاما باید آبکاری شده باشد.
۲-لوله های به کار گرفته شده باید ساخت یکی از کارخانجات معتبر و با آبکاری گرم باشد.
۳- سازه حداقل باید دارای دو پوشش ثابت و موازی که پوشش اول آنتی U.V با ضخامت حداقل ۱۸۰ میکرون و پوشش دوم آنتی فوگ باشد .
۴-سازه گلخانه باید پرتابل و با استفاده از پیچ و مهره و یا پین و بست نصب گردد و استفاده از جوشکاری در ساخت اجزا اصلی گلخانه مجاز نمی باشد .
۵- گلخانه الزاما باید دارای پنجره بغل و پنجره سقفی به صورت اتوبوسی باشد.
۶ – ارتفاع مفید گلخانه تا زیر ناودان حداقل ۵/۳ متر و ارتفاع نهایی سازه حداقل۵ متر باشد.
۷-خصوصیات کلیه قطعات مورد مصرف و نقشه تایید شده سازه باید ضمیمه قرارداد گردد و به امضای طرفین قرارداد رسیده باشد.
۸-پیمانکار سازنده باید گلخانه را در برابر برف تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتر و باد تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر ضمانت نماید(نصب تجهیزات مناسب جهت ایجاد مقاومت در برابر باد الزامی است) همچنین سازه را به مدت یکسال در برابر حوادث طبیعی بیمه نماید.
۹-هر گونه خسارت وارده به خریدار در اثر کیفیت سازه بایستی توسط سازنده پرداخت گردد.
ب- نحوه پرداخت مبالغ خرید و نصب سازه گلخانه
۱- تا۴۰% از مبلغ قرارداد خرید و نصب قطعات همزمان با عقد قرارداد جهت خرید و حمل قطعات گلخانه به محل
۲-تا۸۰% از مبلغ قرارداد خرید و نصب قطعات بعد از تحویل کلیه قطعات و نصب آنها و سیم کشی ( مرحله قبل از نصب پوشش)
۳- تا ۹۰% از مبلغ قرارداد خرید و نصب قطعات بعد از انجام پلاستیک کشی
۴- باقیمانده از مبلغ قرارداد خرید و نصب قطعات(حداقل ۱۰%) به عنوان حسن انجام کار بعد از اتمام سازه و رفع کلیه نواقص حداکثر بعد از سه ماه( این مبلغ همزمان با آزاد سازی قسط سوم احداث گلخانه در حساب جداگانه ای به نام پیمانکار و قابل برداشت تنها با نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان واریز می گردد. )
۵-خرید سایر تجهیزات( سیستم آبیاری- سیستم گرمایشی- سیستم روشنایی و…..)با قرارداد جداگانه و یا ارایه فاکتور از سازندگان معتبر با شرط رعایت حداقل های تعیین شده و پس از تایید امکان پذیر است .
تذکر ۱ : به ازاء هر  هزار متر مربع گلخانه تامین حداقل ۲۵۰۰۰۰ کیلو کالری گرما الزامی است و سیستم آبیاری شامل مخزن ذخیره آب به میزان هر متر مربع گلخانه ۴ لیتر و الکترو پمپ متناسب با وسعت گلخانه، تانک کود، فیلتر و لوله های اصلی و فرعی است.
تذکر ۲: جهت هر واحد گلخانه حداقل دو دستگاه بخاری مورد نیاز است .
تذکر۳: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان ناظر پروژه بر عملیات ساخت و نصب نظارت خواهد داشت و پرداخت هر گونه وجه بعد از تایید آن مدیریت خواهد بود و سازمان به عنوان ناظر عالی در اجرای پروژه نظارت داشته و بر حسب ضرورت از نحوه اجرای طرح بازدید خواهد داشت.

چشم انداز صنعت تجهیزات گلخانه ای

با توجه به گرایشی که نسبت به کشاورزی، باغبانی و پرورش گل ها و گیاهان خانگی در محیط های گلخانه ای دیده می شود، در این گزارش سعی می کنیم چشم انداز این صنعت را تا سال ۲۰۱۹ بررسی کرده و جایگاه انواع مختلف گلخانه را در سطح این بازار بررسی کنیم؛ در پایان نیز اشاره ای به روند رشد گلخانه های هوشمند در سطح جهان خواهیم داشت.

آشنایی با سازه گلخانه

رشد ۲۶میلیارد دلاری بازار جهانی گلخانه تا سال ۲۰۱۹

پرورش گل ها و گیاهان گلخانه ای همیشه به عنوان یکی از تفریحات و نیازهای انسان با او همراه بوده، به گونه ای که از دیرباز باغبانی کردن به عنوان روشی مرسوم در زندگی اقوام مختلف جهان حضور داشته است و در برخی موارد پرداختن به امور باغبانی برای اهداف اقتصادی صورت می گرفت و در مواردی دیگر نیز جنبه تفریحی داشته و مربوط به علایق شخصی افراد می شد؛ اما در هر دو صورت علاقه به پرورش گل ها و گیاهان همیشه با انسان ها بوده است و در دنیای امروز نیز، انسان معاصر با وجود دغدغه های زیادی که در زندگی ماشینی خود پیدا کرده است، نسبت به این نیاز خود بی تفاوت نبوده و نوع خاصی از باغبانی را شکل داده  است که همان باغبانی گلخانه ای است.

به این معنا که زندگی  در آپارتمان ها و فضاهای کوچک امروزی شاید توانسته باشد باغبانی به شیوه سنتی را محدود کند، اما پرورش گیاهان و گل ها را در گلخانه ها امکان پذیر کرده و از این منظر باید گفت که بازار قابل توجهی نیز در سطح جهان برای گلخانه ها و تجهیزات آنها به وجود آمده است، ضمن اینکه باغبانی در گلخانه ها به صورت کلان تر و با اهداف تولیدی و اقتصادی نیز صورت گرفته و بنابراین بازار این تجارت، در دوره های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

 

چشم انداز بازار گلخانه تا سال ۲۰۱۹

باغبانی در محیط های گلخانه ای روشی در کشاورزی محسوب می شود که معمولا برای پرورش گل ها، گیاهان یا محصولات کشاورزی خاصی صورت می گیرد و خصوصا در دوره های اخیر با پیشرفتی که تکنولوژی در سطح جهان پیدا کرده است، روند رشد و حرکت این شیوه باغبانی به صورت مثبتی جلوه گر شده است، به طوری که محققان اقتصادی پیش بینی کرده اند که ارزش این بازار تا سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۶میلیارد دلار برسد.

فراهم کردن شرایط آب وهوایی مورد نیاز پرورش محصولات مذکور در فضای گلخانه ها باعث حذف تغییرات آب وهوایی دخیل در روند رشد آنها شده و در نتیجه افزایش تقاضا برای تجهیزات و روش ها پرورش گل خانه ای را در پی داشته است که در نهایت، نتیجه آن رشد بازار مذکور در سال های آتی خواهد بود.

 

گلخانه پلاستیکی؛ بزرگ ترین بازار این صنعت

به طور کلی می توان سه نوع گلخانه را در بازار این صنعت از یکدیگر متمایز کرد که شامل گلخانه های پلاستیکی، گلخانه های شیشه ای و انواع دیگر آن می شوند. در این میان بیشترین میزان تقاضا برای گلخانه ها در سطح جهان، نسبت به نوع پلاستیکی آن دیده می شود و انتظار می رود در سال های آینده نیز گلخانه پلاستیکی بزرگ ترین سهم را در بازار این صنعت داشته باشد.

عواملی مانند تعمیر و نگهداری آسان این نوع گلخانه ها و همچنین هزنیه های کمتری که در پی دارند، باعث افزایش تقاضا برای گلخانه های پلاستیکی شده است؛ به طوری که محققان معتقدند حدود ۷۸درصد از سهم بازار جهانی گلخانه ها را تا سال ۲۰۱۹ انواع پلاستیکی آن تشکیل خواهد داد.

 

جایگاه بازار گلخانه در جغرافیای جهان

بازار جهانی گلخانه در مناطق مختلف جهان مانند آمریکا، اروپا، آسیا و… حضور داشته و تقریبا در بیشتر کشورهای جهان چه به صورت شخصی و چه به صورت تولیدات مهم اقتصادی، گرایش به باغبانی و کشاورزی گلخانه ای دیده می شود، اما طبق بررسی های صورت گرفته، بیشترین سهم را در میان مناطق جغرافیایی، کشورهای EMEA از آن خود کرده اند، خصوصا کشورهایی مانند اسپانیا، هلند و ایتالیا از جمله بزرگ ترین بازارهای این صنعت محسوب می شوند؛ همچنین محققان اقتصادی پیش بینی کرده اند تا سال ۲۰۱۹۹ کشورهای گروه EMEA  که بخش هایی از اروپا، خاورمیانه و آفریقا را شامل می شوند، بیش از ۶۱درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهند.

 

گلخانه های هوشمند؛ آینده این تجارت

با توجه به پیشرفت های قابل توجهی که در عرصه فناوری های جهانی صورت گرفته است، یکی از بخش های جدید و در عین حال تاثیرگذار بازار جهانی گلخانه ها، استفاده از سیستم های هوشمند در این صنعت است، دستگاه های هوش مصنوعی، حسگرها و دستگاه های کنترلی که برای تسهیل در آبیاری و کنترل محیط زیست گلخانه ها استفاده می شوند، همچنین اتوماسیون کردن سیستم گلخانه ها و کاربرد انرژی های پاک مانند نور خورشید در این مراکز و تاسیس گلخانه های خورشیدی از جمله نمونه های گلخانه های هوشمند به شمار می روند که در سال های اخیر رشد زیادی پیدا کرده و خصوصا در کشورهای EMEA  کاربرد قابل توجهی داشته اند، به طوری که محققان اقتصادی پیش بینی می کنند بازار گلخانه های هوشمند در جهان تا سال ۲۰۲۰ نرخ رشد سالانه ۱۷درصد را تجربه کند که چنین رقمی نشان می دهد آینده سیستم های کشاورزی و باغبانی گلخانه ای جهان، به سوی هوشمندتر شدن پیش می رود.

 

راهنمای جامع پرورش صیفی جات گلخانه ای

تومان۲۸.۵۰۰

راهنمای جامع پرورش صیفیجات گلخانه ای

محتوای مجموعه :
فیلم آموزشی کشت و پرورش گوجه گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت و پرورش خیار گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت و پرورش فلفل گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت هیدروپونیک

آشنایی با سازه های مختلف و مدرن گلخانه ها نظیر :
گلخانه های مولتی اسپان، گلخانه های تونلی، گلخانه های شیشه ای، گلخانه با پوشش پلی کربنات با دستورالعمل نصب
مبانی و اصول طراحی گلخانه – Planning a Home Greenhouse
راهنمای شناخت بیماریهای گلخانه
تولید سبزیجات ارگانیک در گلخانه – Organic Greeenhouse Vegetable Production
کیفیت منابع آب و نقش آن در تولید محصولات گلخانه ای – Water Quality
عکس های اختصاصی از گلخانه های آنتالیا ، ترکیه – Antalya Greenhouses
مبانی کنترل بیولوژیک در محصولات گلخانه ای – Biological Control in Greenhouse
کنترل رشد و نمو گیاهان گلخانه ای با استفاده از Photoselective covers
مدیریت تنش شوری در محصولات گلخانه ای – Managing salts in greenhouse production
تاسیسات باغبانی (گلخانه ها)، بستر ها و ظروف کشت، گیاهان پوششی، زینتی، آموزش پیوند زدن گیاهان
آشنایی با سیستم پوشش دوجداره با هوای فشرده در گلخانه

محاسبات مالی و اقتصادی طرح گلخانه ۳۰۰۰۰ متری کشت خاکی (طرح توجیهی احداث گلخانه، زمان بندی امور، گانت چارت)
لیست قیمتهای بروز کلیه تجهیزات گلخانه و سازه آن (لیست قیمت گلخانه های تونلی و لیست قیمت تجهیزات گلخانه ای)
کاتالوگ تجهیزات و تاسیسات گلخانه ای شامل :
گلخانه های خانگی
گلخانه های تجاری
پوشش های گلخانه
سیستم های سرمایش
سیستم های گرمایش
قطعات سازه
سایر تجهیزات

توضیحات

محتوای مجموعه شامل :
فیلم آموزشی کشت و پرورش گوجه گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت و پرورش خیار گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت و پرورش فلفل گلخانه ای
فیلم آموزشی کشت هیدروپونیک

آشنایی با سازه های مختلف و مدرن گلخانه ها نظیر :
گلخانه های مولتی اسپان، گلخانه های تونلی، گلخانه های شیشه ای، گلخانه با پوشش پلی کربنات با دستورالعمل نصب
مبانی و اصول طراحی گلخانه – Planning a Home Greenhouse
راهنمای شناخت بیماریهای گلخانه

تولید سبزیجات ارگانیک در گلخانه – Organic Greeenhouse Vegetable Production
کیفیت منابع آب و نقش آن در تولید محصولات گلخانه ای – Water Quality
عکس های اختصاصی از گلخانه های آنتالیا ، ترکیه – Antalya Greenhouses
مبانی کنترل بیولوژیک در محصولات گلخانه ای – Biological Control in Greenhouse

کنترل رشد و نمو گیاهان گلخانه ای با استفاده از Photoselective covers
مدیریت تنش شوری در محصولات گلخانه ای – Managing salts in greenhouse production
تاسیسات باغبانی (گلخانه ها)، بستر ها و ظروف کشت، گیاهان پوششی، زینتی، آموزش پیوند زدن گیاهان
آشنایی با سیستم پوشش دوجداره با هوای فشرده در گلخانه

محاسبات مالی و اقتصادی طرح گلخانه ۳۰۰۰ متری کشت خاکی با قیمت های بروز شده (طرح توجیهی احداث گلخانه، زمان بندی امور، گانت چارت)
لیست قیمتهای بروز کلیه تجهیزات گلخانه و سازه آن (لیست قیمت گلخانه های تونلی و لیست قیمت تجهیزات گلخانه ای)
کاتالوگ تجهیزات و تاسیسات گلخانه ای شامل :
گلخانه های خانگی
گلخانه های تجاری

پوشش های گلخانه
سیستم های سرمایش
سیستم های گرمایش
قطعات سازه
سایر تجهیزات

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راهنمای جامع پرورش صیفی جات گلخانه ای”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)