Evaluate, modify and update the business plan

ارزیابی، اصلاح و به‌روزرسانی بیزینس پلن

ارزیابی بیزینس پلن : ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل عملکردتان طبق بیزینس پلن، راهنمایی برای ادامه مسیرتان است و باید بخشی از کار شود تا اشتباهات مسیر، تشخیص داده شوند و تکرار نشوند. طبق بازه‌های زمانی که تعریف می‌کنید، مثلاً هفتگی یا ماهانه و بر اساس اهداف کوچک فرعی که تعیین کرده‌اید، ارزیابی را انجام دهید. ارزیابی از این نظر که:(ارزیابی، اصلاح و به‌روزرسانی بیزینس پلن)
چقدر به برنامه عمل کرده‌اید؟
از اجرای برنامه، چه نمره‌ای گرفته‌اید؟ یعنی چند درصد پیش رفتید و در این پیشروی، چه نمره‌ای به خودتان میدهید؟
چقدر به اهداف رسیده‌اید؟
در طی مسیر بیزینس، از هر شکستی یاد بگیرید که در آینده چگونه پیروز شوید و اگر نیاز است، تغییر مسیر دهید.
شکست‌هایتان را به فرصت تبدیل کنید. انسان‌های بزرگی که شما سخنانشان را دنبال می‌کنید، بارها برای رسیدن به ایده‌هایشان شکست خورده‌اند.

Evaluate, modify and update the business plan
هنگام ارزیابی بیزینس تان، اگر دیدید از اهدافتان فاصله زیادی دارید، نکات زیر را بررسی کنید:
آیا نحوه اجرا ایراد داشته یا بیزینس پلن مشکلی داشته است؟ اگر نحوه اجرا ایراد داشته، بر اساس همان قانون معروف انعطاف، سریع خودتان را با فضا هماهنگ کنید یا روش‌ها را اصلاح کنید. ممکن است بیزینس پلن، به‌روز نباشد یا به هر دلیل از ابتدا بسیاری از مسائل را در نظر نگرفته باشید.
رسیدن به این مرحله چند دلیل دارد؛ یکی تغییراتی است که در صنعت اتفاق می‌افتد، تغییرات فنّاوری یا تغییراتی که در سیاست‌های کلان رخ می‌دهد یا اتفاقاتی که به خاطر عملکرد رقبایتان رخ می‌دهد.
شما نمی‌توانید عملکرد رقبایتان را پیش‌بینی کنید. ممکن است از هرکدام از رقبا ناگهان حرکتی سر بزند که دیگران را شگفت‌زده کند یا محصولی را رونمایی کنند که رقبای دیگر را وارد چالش جدی کند. زمانی که آیفون به بازار آمده بود، فکرش را هم نمی‌کرد که سامسونگ بتواند با همان مشخصه‌ها و شاید امکانات بیشتر، رقیبش شود.
بازار رقابت یکی از عوامل تعیین‌کننده برای تغییرات جدی در مسیر کارتان است.(ارزیابی، اصلاح و به‌روزرسانی بیزینس پلن)

آزمون برنامه

در صورت امکان، بیزینس پلنتان را در مقیاس کوچک و به‌صورت آزمون‌ها به اجرا بگذارید و میزان تحقق اهداف خود را بسنجید. این کار باعث می‌شود که به صحت نوشته‌هایتان طمینان پیدا کنید.
برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید، اما اجراها و آزمون‌هایتان را در بازه زمانی کوتاه در نظر بگیرید.
گرچه، این کار برای هر بیزینسی، شدنی نیست و همه بیزینس ها این توانایی را ندارند؛ اما در صورت امکان، انجام دادن آن مفید است. ممکن است شما خوش‌اقبال باشید و معادل مدل اجرائی بیزینس تان را درجایی ببینید. وقتی تحلیل‌ها و روش ارزیابی‌تان صحیح باشد، در اجرا هم با روش درستی پیش می‌روید.(ارزیابی، اصلاح و به‌روزرسانی بیزینس پلن)

به‌روزرسانی بیزینس پلن

تغییر و تحول بیزینس پلن، یک “باید” است. هیچ بیزینس پلنی وجود ندارد که نیاز به به‌روزرسانی کردن نداشته باشد. به دلایل مختلف:
دوره سه یا پنج‌ساله‌ای که شما برای آن برنامه تعریف کرده‌اید، تمام‌شده و می‌خواهید دوران مالی جدیدی تعریف کنید.
نیاز به‌اضافه کردن پول‌دارید و نیاز است تغییراتی در بیزینس پلن بدهید.
در بازار و صنعت موردنظرتان، تغییراتی رخ‌داده و شما باید بخش‌های مربوط به آن را در بیزینس پلن، به‌روز کنید. مثلاً ممکن است سلیقه بازار درباره کاری که انجام می‌دهید، تغییر کرده باشد یا فنّاوری‌های جدیدی به بازار آمده باشد. اتفاقات جدید در فنّاوری، تأثیرات زیادی روی کار شما می‌گذارند و نیاز به تغییر در بیزینس پلن را ایجاد می‌کنند.
ممکن است سیستم مدیریت شما یا افراد تیم اصلی بیزینس تغییر کرده باشند. خیلی اوقات، وقتی تیم اجرائی بیزینس تغییر می‌کند، لازم است اهداف را نیز تغییر دهید.
ممکن است برنامه در عمل، از انتظار شما دور باشد و تصمیم بگیرید در بیزینس پلنتان با دیدهای جدید یا با کمک افراد متخصص، تغییرات جدی ایجاد کنید و باعث شوید حرکت روبه‌جلو، بیشتر و بهتر شود.

Evaluate, modify and update the business plan
اصلاح بیزینس پلن

بیزینس پلن یک سند دائمی نیست. شما در طول زمانی که کارمی‌کنید، به آن مراجعه می‌کنید و آن را بر اساس شرایط بیزینستان، اصلاح می‌کنید. در حال حاضر پیشرفت فنّاوری بسیاری از بیزینس ها را از گردونه خارج می‌کند و بسیاری دیگر نیز ناگزیرند خود را با فنّاوری روز هماهنگ کنند و در این مسیر مجبور به اصلاح بیزینس پلن خود می‌شوند.(ارزیابی، اصلاح و به‌روزرسانی بیزینس پلن)
لازمه تغییر این است که زمان زیادی را صرف تحقیق و تجزیه‌وتحلیل کرده باشید و راهکارهای مناسبی برای تغییرات و بهبود عملکرد بیزینس تان پیدا کنید.
در این صورت بیزینس شما آسیب نمی‌بیند، چون پشتوانه محکمی از تجزیه‌وتحلیل دارید. ایجاد تغییر در ساختار بیزینس، بدون تغییر در بیزینس پلن نادرست است. هیچ تغییری را اعمال نکنید، مگر اینکه بیزینس پلنتان را به‌روزرسانی کرده باشید.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)