خط تولید جوراب

امروزه ماشین های بافندگی جوراب های مد روز در سال ها به قدری پیشرفت کرده اند که هر کوک می تواند توسط کامپیوتر تغییر کند. الیاف مختلف آویزان می شوند به بالا و بسته به طراحی جوراب به آن اضافه می شوند.
نخ به داخل جوراب کشیده می شود. سوزن های بافندگی دور محیط جوراب با سرعت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه می چرخند و نخ را می ربایند. تنها یک لنگه از جوراب در آن واحد ساخته می شود بعدا به پنجه و قسمت بالا متصل می شود.نمونه های هر مدل هر جوراب بصورت ساعتی تست می شود تا فرآیند بافندگی تست شود تا اندازه آن طبق استانداردهای تعیین شده باشد.بسته به نخ، هوای اتاق کنترل می شود تا خصوصیات مناسب مدل جوراب ایجاد شود. یک سیستم مکش هوا جوراب را حین بافته شدن به سمت پایین می کشد.تولید جوراب در ایران ، یکی از فعالیت های پر پتانسیل در صنعت پوشاک می باشد . یک کسب و کاری که اگر طبق اصول و استاندارد های روز شکل گیرد و مدیریت خوبی روی فعالیت صورت پذیرد ، می تواند دارای درآمد قابل توجهی باشد . تولید جوراب ، نکات ریز و درشت زیادی را در خود جای داده و موفقیت در این صنعت ، احتیاج به یک نقشه راهی مدبرانه دارد تا بتوان از رقبا پیشی گرفت .

مرحله اول :
بافت جوراب توسط دستگاه بافنده مکانیکی یا دستگاه بافنده جوراب کامپیوتری

ابتدا به طور مختصر به بیان تفاوت ها و مزیت های هر کدام از این دستگاه ها می پردازیم گاها بیان می شود که دستگاه جوراب بافی مکانیکی و دستگاه جوراب بافی کامپیوتری در تولید جوراب در صورت یکسان بودن شرایط ، تفاوتی از لحاظ عملکرد ندارند اما در قیمت آن ها تفاوت وجود دارد دستگاه جوراب بافی مکانیکی بسیار ارزان تر از دستگاه جوراب بافی کامپیوتری است و در عوض جوراب های فانتزی و طرح های مختلف را می توان با دستگاه بافنده کامپیوتری تولید کرد و دستگاه بافنده مکانیکی در تولید جوراب تنها خطوط ساده و اشکال هندسی مثل لوزی و دایره را دارد و اگر بخواهید طرح را تغییر دهید این کا در دستگاه بافنده مکانیکی زمان زیادی را از شما خواهد گرفت .
در خصوص سرعت تولید نیز گفته می شود تفاوت چندانی وجود ندارد اما اگر از منظر سخت گیرانه و دقیق بررسی کنیم سرعت تولید دستگاه بافنده کامپیوتری از دستگاه بافنده مکانیکی بیشتر است و کار کردن با دستگاه بافنده کامپیوتری در تولید جوراب راحت تر است و این مزیت با داشتن طرح های متفاوت همراه است اما در هنگام کار کردن با دستگاه بافنده کامپیوتری نیز لازم است مدت کافی را با دستگاه بافنده کامپیوتر کار کرده باشید .

طرز کار تولید جوراب با دستگاه بافنده :

همان طور که گفتیم دستگاه بافنده مکانیکی و کامپیوتری تفاوت هایی دارند اما هر دو در سیستم کنترلر یا همان مغزی دستگاه یکسان هستند و این قسمت به علت کنترل عملکرد دستگاه باعث می شود در نهایت هر دو دستگاه، محصول یکسانی را ارائه دهند و معمولا از روش بافت چرخشی برای تولید انواع جوراب استفاده می کنند ماسوره ها قسمتی هستند که در هر دو دستگاه موجود می باشند و نخ مورد نیاز با قرقره یا همان صفحه ماسوره که عمدتا برای دسترسی بهتر قسمت پشت دستگاه تعبیه می شوند، مواد اولیه را به سمت سیلندر بافنده هدایت می کنند.
بافت جوراب قسمت های مختلفی به نام ساق، کش، پاشنه، پنجه، کف جوراب و حتی طرح های گل جوراب است که باید با تمام آن ها آشنا باشید و تمام این مراحل توسط دستگاه بافنده انجام می شود و شخض اپراتور تنها نقش نظارت در عملکرد دستگاه و تولید محصول نهایی از نظر کیفیت را دارد.
تا این مرحله لازم به بیان است که طرح های سه بعدی یا برجسته ای در مدل های جوراب وجود دارد که تولید آن ها از نظر سهولت و کیفیت در دستگاه بافنده کامپیوتری بهتر است چرا که می توان در صورت حرفه ای بودن از شگردهایی استفاده کرد که همان طرح ها را با دستگاه بافنده مکانیکی نیز پیاده سازی کرد اما این کار به علت مقایسه طرح نهایی و محصول تولیدی جوراب، توصیه نمی شود. تا این قسمت تمام کار برعهده دستگاه بافنده جوراب بود بعد از جدا کردن محصول ناتمام تولیدی تا این مرحله، لازم است بعد از قیچی زدن نخ های اضافی سه مرحله دیگر که در ادامه بیان می کنیم انجام شود.

مرحله دوم :
سردوزی در تولید جوراب

اگر مراحل قبل را انجام دهید، بعد از جدا کردن محصول از دستگاه بافنده جوراب چه مکانیکی و چه کامپیوتری، مشاهده می کنید قسمت هایی در جوراب وجود دارند که ناقص هستند یا به اصطلاح، باز هستند. این قسمت ها روی پنجه جوراب و انتهای ساق جوراب می باشد البته ممکن است طرح های جوراب انواع مختلف بچه گانه، طرح کالج، برجسته، زیر زانو و … داشته باشد.
هرکدام از موارد بیان شده باشد لازم است مرحله سردوزی انجام گیرد همین طور هرچه این مرحله توسط دستگاه معرفی شده سردوز، با ظرافت و دقت بیشتری انجام شود محصول نهایی با کیفیت تر و زیباتر خواهد بود بنابراین از اهمیت این قسمت غافل نشوید. حرفه ای بودن شما و کیفیت محصول شما در همین قسمت های ظریف مشخص خواهد شد.

مرحله سوم :
پس دوزی در تولید جوراب

در مرحله پس دوزی همان طور که از نام آن مشخص است پس دوزی جوراب انجام می شود و ایرادهای احتمالی موجود در محصول در این قسمت برطرف می شود و محصول تولیدی بعد از تایید نهایی از حیث کیفیت دوخت و سایر جنبه ها به مرحله آخر می رود.

مرحله چهارم (آخر) :
اتو کاری و بسته بندی در تولید جوراب

دستگاه اتو ، قیمت زیادی ندارد و این قسمت وقت زیادی از شما نمی گیرد. اگر حرفه ای باشید هر جفت را به سرعت اتو می کنید و برای بسته بندی می فرستید.
تا این جا، نکات کلی تولید جوراب را بیان کردیم و بعد از این مراحل بیان شده سراغ بسته بندی و بازار فروش محصول می رسد که در این مطلب بیان نمی شود اما نکته ای که بیان آن خارج از لطف نیست این می باشد که به بازار و اقلیم فروش محصول خود را بررسی کنید اگر در اقلیم سرد هستید جوراب های ضخیم تری را تولید کنید یا در صورت داشتن زمان درباره حساسیت های پوستی و عرق کردن پا تحقیق کنید و از جنس نخ در تولید جوراب استفاده کنید که چنین مشکلاتی را در پی نداشته باشد تا بتوانید جایگاهتان را در بازار تثبیت کنید و مشتری های خود را به طور دائم داشته باشید باز هم به این حد اکتفا نمی کنیم و در ادامه نکات مهمی را در خصوص جنس نخ ، دستگاه سردوز و … بیان می کنیم .

جنس نخ به صرفه و مرغوب برای تولید جوراب :

برای معرفی نخ مرغوب در جهت تولید محصول با کیفیت باید ۴ نوع نخ مورد استفاده را در تولید جوراب بافی به شما معرفی کنیم نخ رو _ نخ زیر _ نخ کش _ نخ مارک و نخ قبل از کش ، تعریف هر یک به شرح زیر است :
نخ رو = این نخ همان رنگ یا جنسی است که شما جوراب را در نهایت به آن رنگ می بینید.
نخ زیر = اگر داخل جوراب را نگاه کنید شاهد نخ زیر و رنگ آن خواهید بود.
نخ رو می تواند از جنس های پنبه _ هندی _ چینی و … باشد. نخ زیر نیز می تواند اسپاندکس کاور _ اسپاندکس کاور پلی استر یا کاور نایلون باشد.
اگر بخواهید محصول خوبی را تولید کنید از نخ پنبه برای قسمت نخ رو و از نخ اسپاندکس کاور نایلون به عنوان نخ زیر استفاده کنید برای قسمت نخ کمکی نیز می توانید از نخ اس و زد استفاده کنید . تمام نخ های بیان شده دارای سایز و نمره متفاوتی هستند که به سیلندر دستگاه بافنده شما بستگی دارند.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)