خط تولید ورق کارتن،کارتن سازی،کاغذ

خط تولید ورق کارتن،کارتن سازی،کاغذ

کارتن های مصرف شده و غیر قابل استفاده توسط عوامل شهرداری از سطح شهر و مغازه ها جمع اوری میشود وبه کارگاههای پرس ضایعات انتقال داده میشود.
پس از جمع اوری ضایعات کارتن در کارگاههای پرس کارتن با مقداری آب مرطوب شده وداخل دستگاه پرس فشرده و به شکل مکعب مستطیل د رمی ایند .حتما شما نیز کارتن های پرس شده را که معمولا توسط تریلرهای کفی در حال حمل هستند را مشاهده کرده اید که به سمت کارخانه های بازیافت کاغذ سازی برده میشوند.
در این کارگاهها ابتدا مقداری مرطوب به کارتن می زنند و بعد پرس مینمایند تا ضمن حالت گیری بهتر بهم فشرده شوند تا فضای کمتری اشغال نمایند و از نظر هزینه های حمل مقرون به صرفه باشد .

در واقع کاغذ سازی ها ۲ نوع هستند :
۱.کارخانه های کاغذ سازی که دارای امکاناتی هستند که میتوانند مواد اولیه و خمیر کاغذ را مستقیما از چوب تهیه نمایند و کاغذ تولیدی آنها دارای استحکام و کیفیت بسیار خوبی است . به این ورق کرافت می گویند
ورق کرافت بدلیل استفاده از چوب در مواد اولیه به این اسم نامیده میشود.ونیز کاغذهای فلوتینگ تولید شده در این کارخانه ها بسیار مستحکم و قوی میباشد.
۲.کارخانه های باز یافت کارتن و تولید کاغذ از ضایعات کارتن:
که دارای ۲ بخش کلی هستند :۱. واحد تولید خمیر از ضایعات کارتن ۲.خط تولید یا ماشین کاغذ
در واحد تولید خمیر ابتدا آخال یا ضایعات کارتن بوسیله نوار نقاله وارد مخزن هیدروپالپر میگردد.و روی این نوارنقاله نیز مقداری از ناخالصی های کارتنها جدا شده واز ورود انها به هیدروپالپرها جلوگیری میشود. و بعد آب به ان اضافه میگردد.
در این قسمت کارتن بوسیله میکس شدن در اب حل شده وتا حدودی صافی اولیه نیز انجام میشود. تا دیگر ناخالصی ها در این مرحله نیز مقداری از خمیر جدا شود .
محصول به عمل آمده درهیدروپالپرها وارد مرحله جدیدی بنام توربوسپراتور میشود. این ماشین که با دور بالایی میچرخد تا الیاف کارتن که در مرحله قبلی هنوز بهم پیوسته اند از هم جدا شده و با استفاده از نیروی گریز از مرکز اجسام سنگینتر و دیگر ناخالصی ها مجددا در این قسمت نیز فیلتر شوند .

خط تولید ورق کارتن،کارتن سازی،کاغذ

در واحد تولید خمیر بعضی مواد شیمیایی مانند سولفات آلون و رزین جهت بوجود آمدن استحکام و قدرت بیشتر کاغذ همچنین حالت water proof تقریبی کاغذها نیز اضافه میشود یا نشاسته جهت استحکام و بهتر چسبیدن الیاف کاغذ.
فاز بعدی واحد خمیر سازی سرند ها هستند که بوسیله ارتعاشات ناخالصی های سبک مانند یونولیتها که در مراحل قبلی جدا نشده ودر خمیر باقی مانده اند .محصول بدست امده پس از طی مراحل ذکر شده وارد مخزنهای بتنی بنام چست میگردد.در این مخازن بتنی خمیر توسط همزنهایی بنام اجیکتیتور عملیات نهایی یکسان سازی ویکنواختی خمیر کاغذ انجام میگیرد .
(لازم به توضیح است کیفیت خمیر حاصله در واحد خمیر سازی تا حد زیادی مر بوط به کیفیت ضایعات مورد استفاده میباشد و هر چه کیفیت و جنس ضایعات استفاده شده خوب باشد خمیر و کاغذ بدست امده نیز دارای کیفیت خواهد شد.)
در واقع در مراحل ذکر شده هرچه از ورود ناخالصی ها به داخل خمیر بیشتر و بهتر جلوگیری شود کارتن بصورت یکنواخت و درست در اب حل میشود . در این صورت محصول نهایی بدست امده که همان کاغذ میباشد بسیار بهتر خواهد بود .ضایعات کارتن پس از گذراندن مراحل تولید خمیر بوسیله پمپها و لوله های انتقال خمیر به داخل سالن تو لید کاغذ پمپ میشوند ودر ابتدا وارد هدباکس در ماشین کاغذ سازی میشوند .یعنی در لحظه خروج خمیر از تمام نقاط هر باکس خمیر با یک فشار یکنواخت و یکسان خارج میشود تا ضخامت یا همان گراماژ کاغذ در تمام سطح کاغذ یکنواخت باشد .هر گونه اشکال و خلل در این خصوصیت هرباکس باعث بوجود آمدن عدم یکنواختی در گراماژ و ضخامت کاغذ خواهد شد.
کار دیگر هدباکس تنظیم جهت میزان ضخامت یا گراماژ کاغذ میباشد .یعنی هر چقدر دریچه ها و تیغه های خروجی خمیر ازهد باکس باز تر باشند ضخامت بیشتر از خمیر روی میز فوردینییر یا توری های آب گیری میریزد.. ومتعاقب آن کاغذ ضخیم تری با گراماژ بالاتر تولید خواهد شد.در این ماشین کنترل ولوها کار یکنواختی خمیر را در تمام سطوح کاغذ رااتمام میدهند .عامل دیگر که میتواند در میزان ضخامت کاغذهای تولید شده موثر باشد سرعت ماشین میباشد.

که هر چه سرعت خط تولید بالاتر بوده وهدباکس با میزان قبلی خود کار تزریق خمیر را انجام دهد.ضخامت کاغذ کمتر خواهد شد و کاغذ بدست آمده گراماژ پایین تری خواهد داشت.
وبالعکس اگر سرعت خطی ماشین کاغذ پایینتر بیاید در حالی که تغییری در نحوه ی تغذیه خمیر توسط هدباکس صورت گیرد کاغذ با ضخامت بیشتر و گراماژ بالاتر(گرم در هر متر مربع کاغذ) خواهد شد.ودر مجموع هدباکس تعیین کننده گراماژ کاغذهاست و بسیار اهمیت دارد چون اشکال در این یونیت و عدم انجام وظیفه درست این ماشین میتواندی یکی از اصولی ترین ایرادها را در کاغذ بوجود اورد و عدم یکنواختی در گراماژکاغذهاست.
در میز فوردینیر یا همان توری های اولیه کار اب گیری خمیر کاغذ صورت میگیرد به نحوی که خمیر ریخته شده توسط هدباکس روی توری ها که در حال حرکت به سمت جلو هستند از زیر توسط ساکشن باکسها و قدرت ساکشن فن ها با قدرت زیادی مکیده شده و اب داخل خمیر را تا مقدار بسیار زیادی از ان میگیرد .و باعث میشود خمیر شکل اولیه کاغذ را به خود بگیرد.
کش هوا توسط ساکشن فن ها نیز در این یونیت میبایستی یکنواخت باشد تا در صد اب گر فته شده در تمام سطوح خمیر و در نهایت کاغذ یکسان باشد تا در نهایت کاغذ بدست امده دارای رطوبت یکنواخت و یکسانی در تمام سطوح خود باشد.

خط تولید ورق کارتن،کارتن سازی،کاغذ

در ماشینهای پرس اب گیری اب کاغذ شکل گرفته در میز فوردینیر توسط فشار غلطکهای پرس انجام میگیرد . بدین صورت که خمیر کاغذ که در توری های ابگیری میزان زیادی از اب خود را از دست داده و تقریبا فرم اولیه کاغذ را به خود گرفته است . بوسیله پتو و غلطکهای راهنما از طوری جدا شده ودر میان غلطکهای پرس آبگیری قرار میگیرد این مرحله از حساس ترین مراحل در ماشین کاغذ سازی است.و با ظرافت خاصی صورت میگیرد و تناسب سرعت در این قسمت بسیار اهمیت دارد .و نیز سلامت غلطکها و یکنواخت وارد اوردن فشار به کاغذ شکل گرفته نیز در یکنواختی میزان رطوبت کاغذ بسیار اهمیت دارد .و هر گونه تغییر ضخامت در این غلطکها و عدم دقت در ان می تواند منجر به عدم تعادل رطوبت در سطوح مختلف کاغذ در عرض کاغذ باشد .محصول بدست امده پس از عبور از مراحل قبل وارد خشک کن ها می گردد.که شامل تعداد زیادی سیلندر پری هیتر و همچنین پتو یا فلت جهت هدایت و چسباندن کاغذ به سیلندر ها وگرفتن بخار حاصل از تماس کاغذ مرطوب با سیلندر های حرارت میباشد.
در این قسمت نیز سلامت و ریگلاژ درست پتو و یکنواخت بودن فشار پتو در تمام سطوح کاغذ عبور کننده از خود میتواند به یکنواختی در رطوبت کاغذ در تمام سطوح آن کمک نماید.
و باید بدانیم هر چقدر سرعت خط تولید بالاتر برود کاغذ مرطوب تری خواهیم داشت . چون خمیر کاغذ در عبور از مسیر حرارت سیلندرها فرصت کمتری برای از دست دادن رطوبت خود دارد .و بالعکس هر چقدر سرعت ماشین پایین تر بیاید کاغذ رطوبت بیشتری از دست میدهد به لحاظ اینکه فرصت بیشتری جهت تماس با سیلندر های حرارت پیدا میکند.پس از عبور از مراحل قبل کاغذ شکل نهایی خود را با در صد رطوبت لازم به خود گرفته است و بر روی اسپولها ی مخصوص در ابتدا در وایندر کلاف بندی می شود .
و بعد وارد مرحله نهایی جهت پیچیده شدن نهایی و گرفتن لبه های اضافی پس از یکنواخت شدن لبه ها وبرش انها توسط تیغه های برش مجددا رول به رول شده و از یک سمت رول باز شده واز سمت د یگر بصورت نهایی پیچیده می شود .لوله های کاغذ ی فشرده شده ( لوله کر یا ته رول ) که کاغذ را بدور آن می پیچند . ته رول یا لوله کر مینا مند .
و از دیگر کارهایی که در پیچیدن نهایی کاغذ در ری وایندر انجام میگیرد چسباندن پارگی های احتمالی موجود در کاغذ میباشد که اگر این کار با دقت ودرست انجام نشود د رکار خانه های تولید ورق کارتن که رول کاغذ مصرف می شود باعث توقف خط تولید و بروز ضایعات می گردد . ونیز این پارگی ها بعد از چسبانیده شدن توسط چسبهای کاغذی در قطر رول علامت گذاری می شوند. تا اپراتورهای خطوط تولید ورق کارتن از ان مطلع باشند و در مصرف کاغذ دچار مشکل نشوند. در مجموع یکنواختی عامل بسیار مهم و موثر در تولید کاغذ می باشد چه این یکنواختی در رطوبت و یا در گراماژ ویا ….. باشد .
اگر کاغذ دارای یکنواختی در رطوبت و گراماژ در تمام سطوح خود نباشد دارای کیفیت لازم نیست و می تواند باعث بروز اشکالاتی در خطوط ورق کارتن گردد.نحوه نگهداری از کاغذ های بازیافت در انبارهای رول و حین حمل ونقل بسیار مهم میبا شد چون این گونه از کاغذ ها به اندازه کرافتها و کاغذ های فلوتینگ ساخته شده با خمیر چوب از قدرت و ستحکام بر خوردار نیستند و بوجود آمدن پارگی در آنها که حاصل بی احتیاطی و عدم دقت راننده لیفتراکها و …. می تواند باشد .
باعث ایجاد ضایعات زیادی خواهد شد و نیز اگر چیدمان انها به مدت طولانی و نادرست در انبارها صورت گیرد باعث لنگ شدن رول و در نهایت با عث پاره شدن مکرر آنها در زمان تولید خواهد شد .

خط تولید ورق کارتن،کارتن سازی،کاغذ

لازم به توضیح میباشد روش درست و صحیح چیدمان رولهای کاغذ در انبارها بصورت ایستاده میباشد . تا فرم اصلی خود را از دست ندهند و لنگ نشود و توسط لیف تراک ها ی بغل کن نیز نمی بایستی بسیار با فشار زیاد گرفته شوند تا فرم اصلی را از دست ندهند و یا اینکه به صورت خوابیده چیده شوند برای مدت بسیار طولانی در این حالت نمانند و سریعتر مصرف شوند و تعداد رول های کمتری و ردیفهای کمتری روی هم چیده شوند تا رولهای زیرین آسیب کمتری ببینند.

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)