خط تولید پریفرم

خط تولید پریفرم

خواص مطلوب PET مانند شفافیت، سبک بودن، استحکام بالا، خواص خزشی مطلوب، جذب پایین عطر و طعم، مقاومت شیمیایی بالا، و ظاهر زیبا، و دسترسی آسانتر و قیمت پایین، PET را به ماده انتخابی مناسب برای ساخت بطری های بسته بندی تبدیل کرده است.

پلاستیک­هایی که برای ساخت بطری استفاده می­ شوند عبارتند از: پلی­ وینیل­کلراید (PVC)، پلی­ اتیلن (PE)، پلی­ پروپیلن (PP)، پلی­ کربنات (PC) و پلی­ اتیل ن­ترفتالات (PET).
تولید بطری از چهار پلاستیک اول توسط فرآیند اکستروژن مذاب و باد کردن پلیمر در قالب انجام می­شود و در واقع نیازی به تولید پریفرم نیست. اما PET در حالت مذاب استحکام لازم را ندارد. بنابراین فرآیند تولید بطری PET شامل دو مرحله است، ابتدا پریفرم توسط تزریق مذاب PET کریستاله در قالب تولید شده و در مرحله ی بعد PET آمورف (پریفرم) قالب­ گیری و دمیده می­ شود.

تعریف پریفرم: از آنجاییکه PET در حالت مذاب استحکام لازم را ندارد، مواد PET به قطعات لوله ای شکل توخالی که در واقع پیش شکل بطری محسوب می شود، تبدیل می شوند. این قطعات حاصل از فرایند تزریق، در دستگاه های باد کن شکل داده شده و با توجه به قالب بطری و وزن پریفرم در تولید انواع مختلف بطری به کار می رود.

خلاصه فرایند تولید:

مواد اولیه PET داخل سیلوی مواد، توسط لوله های مواد کش وارد گازگیر شده و به مدت حدود ۶ ساعت در دمای بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ گازگیری شده و به ماشین تزریق منتقل می شود. این مواد در طی فرایند تزریق ذوب شده و به داخل قالب تزریق می شوند، قطعات داخل قالب و توسط چیلر خنک کاری شده و قطعه شفاف از قالب خارج می گردد. این قطعات توسط نوار نقاله حمل و وارد کیسه های مخصوص شده و بسته بندی می گردد.

مواد اولیه:

PET:
در حال حاضر عمده پریفرم های این شرکت با مواد PET گرید بطری و با ویسکوزیته ۰٫۷۸۱ و ۰٫۸۲۱ تولید می شود:
PET گرید بطری با ویسکوزیته ۰٫۰۲ ± ۰٫۷۸ مناسب برای تولید پریفرم برای استفاده در تولید بطری های آب معدنی، روغن های خوراکی، محصولات آرایشی بهداشتی و جارهای کوچک
PET گرید بطری با ویسکوزیته ۰٫۰۲ ± ۰٫۸۲ مناسب برای تولید پریفرم برای استفاده در تولید بطری های گازدار کربناتی، ماءالشعیر، داروها و ظروف جار با دهانه بزرگ و روغن های خوراکی

افزودنی ها:
ترکیب افزودنی و گرانول PET، در فرایند شکل­گیری پریفرم با حفظ حداکثر یکنواختی و ثبات و در جهت ایجاد ترکیبی همگون با پلیمر صورت می گیرد تا علاوه بر حفظ ویژگی­های ظاهری و توزیع یکنواخت خواص افزودنی، باعث ثبات کیفی محصول در حین فرایند گردد.

مراحل فرآوری مواد اولیه و تولید پریفرم در شرکت پولاد پویش – تولید کننده پریفرم، ظروف IML و درب بطری

-آماده سازی مواد PET با انجام رطوبت زدائی مناسب جهت ورود به سیلندر توسط لوازم و تجهیزات خشک کننده و انتقال دهنده مواد ساخت Plastic systems ایتالیا و در شرایط زیر انجام می شود:
۶ تا ۸ ساعت رطوبت­گیری پیوسته در دمای ۱۷۰ درجه سانتی­گراد در نقطه شبنم ۴۰- درجه سانتی­گراد
رساندن رطوبت نهایی مواد به کمتر از ۵۰ppm هنگام ورود به سیلندر تزریق
انتقال مکانیزه مواد به گازگیر و سیلندر تزریق

-عمل آوری صحیح و بهینه مواد جهت قالبگیری با استفاده از ماشین­های تزریق پلاستیک ویژه تولید پریفرم با مشخصات زیر انجام می پذیرد:
ماشین­های تزریق پلاستیک خاص تولید پریفرم با استفاده از ماردون های مخصوص به منظور عمل­آوری مناسب مواد با کاهش تنش­های پس ماند و میزان استالدئید (AA)
ذوب یکنواخت مواد، بدون تخریب زنجیره پلیمر و نیز فاقدگرانول های ذوب نشده در مذاب قبل از تزریق به قالب

-محوطه قالب­گیری کاملاً محصور با هوای فیلتر شده و عاری از رطوبت بوسیله واحد ضد چگالش و تهویه مطبوع قالب می باشد

-سیستم خنک­ کاری مناسب با بکارگیری چیلرهای صنعتی با ظرفیت­های بالا انجام می شود.

خط تولید پریفرم

-ترکیب مناسب ویکنواخت افزودنی و مواد PET با هدف بهبود ویژگی­های ظاهری و ثبات کیفی پریفرم با تجهیزات دوز بندی حجمی و ترکیب رنگ (Dosing Unit) انجام می شود. کلیه خطوط تولید پریفرم به واحدهای دوز بندی حجمی ساخت Plastic systems ایتالیا مجهز شده اند که با امکانات و ویژگی های زیر باعث افزایش توانمندی ما در تولید پریفرم های رنگی گردیده است:
ترکیب دینامیک افزودنی­های رنگی با مواد PET در جهت حفظ یکنواختی رنگ در تمام سطوح پریفرم
کنترل میزان مصرف افزودنی به منظور مصرف بهینه و کاهش بهای تمام شده
امکان تولید انواع پریفرم با رنگ­هاو درصد­های مختلف براساس درخواست مشتری .
حفظ ثبات ظاهری و یکنواختی پریفرم­ های رنگی در سفارشات مشتری در بازه ­های زمانی مختلف
کاهش میزان ضایعات احتمالی در فرایند ساخت بطری ناشی از غیر یکنواختی میزان رنگ و یا غلظت بالای رنگ در پریفرم

-قالب های تزریق جهت تولید پریفرم با طراحی مناسب و کیفیت بالا ساخت OMMP ایتالیا می باشد.
عدم وجود خراش و یا هر گونه عیوب سطحی
نسبت ابعادی دقیق و ثبات وزن و همچنین متناسب بودن طول قطعه و ضخامت پریفرم جهت ایجاد حداکثر کارائی بطری و کاهش ضایعات در فرایند قالب گیری دمشی
طراحی خاص قالب جهت پیشگیری از بیضی شدن دهانه پریفرم در مرحله تولید
کنترل جداگانه دما برای هر حفره از قالب به منظور بهبود کیفیت پریفرم­های تولیدی
سیستم گردش آب مطلوب در سمبه و کویته (حفره) قالب
یکسان بودن ضخامت دیواره پریفرم در برش های عرضی

خط تولید پریفرم
-تنوع وزن و ابعاد پریفرم­ها به منظور افزایش بهره­ وری اقتصادی با انتخاب صحیح وزن و نوع پریفرم متناسب با طراحی بطری

-بسته بندی و انتقال محصولات مکانیزه بوده و با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی و با حداقل دخالت دست انجام می پذیرد. تعداد قطعات بسته­ بندی شده با استفاده از ترازوهای قطعه شمار کاملاً کنترل می شود. ما قادریم نوع بسته بندی خود را با درخواست و نیاز مشتری تطبیق دهیم.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)