خط تولید چای کیسه ای

اولین بار چای کیسه ای در سال ۱۹۰۵ وسیله سولیوان تاجر آمریکایی کشورهای غربی به استفاده از کیسه کوچک ابریشمی که در مقدار ۳ گرم چای ریخته و با نخ بسته شده بود ابداع گردید در این روش چون نیازی به قوری نبود و از طرفی استفاده مجدد از تفاله خشک شده امکان پذیر بود روش ابداعی سولیوان با توجه به کمبود چای و گرانی قیمت مورد استقبال عموم مردم بعد از جنگ جهانی دوم قرار گرفت.
طبخ و دم کشیدن سریع و جدا شدن تفاله از مایع و فنجان دهی بیشتر موجب عرضه و فروش رو به گسترش چای کیسه ای در جهان گردیده است. ولی باید توجه داشت که طعم چای کیسه ای با چای دم کشیده در قوری متفاوت خواهد بود.
نوع چای از هر نوع خاکه چای صرفا به خاطر ریزی و پودر بودن و بدون توجه به خصوصیات کیفی نمی توان در تولید چای کیسه ای استفاده نمود. مرغوبیت و کیفیت و سلامت چای درون کیسه و صلاحیت اخلاقی و حسن شهرت تولید کننده باید مد نظر گرفته شود. برای جلوگیری از هر گونه سواستفاده و حفظ حقوق مصرف کنندگان نظارت مستمر دولت قبل و بعد از صدور پروانه تولید و بهره برداری ضروری است.در تولید چای کیسه ای از کاغذ صافی filter paper از جنس سلولز با پوشش خارجی ترموپلاستیکی استفاده می شود تا در اثر حرارت کیسه های حاوی چای به آسانی دوخته شوند.
جهت راه اندازی خط تولید چای کیسه ای ( تی بگ ) بهتر است صنایع بزرگی که در دنیا به این کار مشغول هستند و سابقه درخشانی در تولید و بسته بندی چای کیسه ای دارند را مورد بررسی قرار بدهیم. در همین راستا خط تولید یکی از شرکت های مشهور را با هم میبینیم ، با ما همراه باشید.

بعد از انتقال بسته های چای از کشورهای اطراف به وسیله کشتی و کامیون ، کیسه ها به بخش انبار منتقل میشوند. سپس متخصصان ویژه ای جهت مخلوط کردن چای ها کار خود را آغاز میکنند.
همه چای ها با نسبت هایی که از نظر متخصصان مربوط به مخلوط کردن مورد تایید قرار گرفته اند ، در ظروف استوانه ای شکلی که گنجایش ۲ تن چای را دارند ، جهت عمل آوری ، ریخته میشود. سپس به مدت ۸ دقیقه به آرامی با هم مخلوط میشوند.
بعد از آن به کیسه های ۱ تنی و بعد از آن به بخش وکیوم و بسته بندی منتقل میشوند. در این بخش دوباره مورد آزمایش قرار میگیرند و چند فنجان چای از آنها تهیه و طمع و مزه آنها تست میشود.

این دستگاه وظیفه تبدیل چای به چای کیسه ای ( یا تی بگ ) را دارد. کاغذ به کار رفته برای تهیه چای کیسه ای بسیار خاص هستند. این کاغذ ها از فیبر طبیعی گیاه آباکا تهیه میشوند.
دستگاه مقدار معینی چای را در میان دو لایه از این کاغذ قرار میدهد و سپس آنها را به هم میدوزد.
این دستگاه بسته بندی چای کیسه ای ، قابلیت تولید ۶۰ چای کیسه ای در هر دقیقه را دارد. پس از آن چای ها در فویل از جنس آلومینیم بسته بندی میشوند تا تازه بمانند. و به سرعت به کمک نوار نقاله ها به بخش بسته بندی کارتونی منتقل میشوند.
کارتون های حاوی چای کیسه ای به وسیله ربات های دیگری روی هم چیده میشنود و سپس با محفاظ پوشانده میشوند. حالا آماده انتقال به فروشگاه ها و مغازه ها هستند.

مواد اولیه

– خاکه چای
– کاغذ فیلتر
– نخ پنبه
– برچسب
– ورقه کاغذی و یا پلاستیکی بسته بندی خارجی

نکات فنی در تولید چای کیسه ای

موفقیت در تولید و فروش چای کیسه ای مستلزم رعایت نکات علمی کاربردی به شرح زیر است:

الف: نوع چای از هر نوع خاکه چای صرفا به خاطر ریزی و پودر بودن و بدون توجه به خصوصیات کیفی نمی توان در تولید چای کیسه ای استفاده نمود. مرغوبیت و کیفیت و سلامت چای درون کیسه و صلاحیت اخلاقی و حسن شهرت تولید کننده باید مد نظر گرفته شود. برای جلوگیری از هر گونه سواستفاده و حفظ حقوق مصرف کنندگان نظارت مستمر دولت قبل و بعد از صدور پروانه تولید و بهره برداری ضروری است.

در تولید این نوع چای از خاکه چای تولید شده به روش غیر کلاسیک سی تی سی پس از آزمایشلت لازم چشایی و اطمینان از مرغوبیت آن استفاده می شود.
اندازه و ابعاد چای خاکه و حجم آن باید دقیقا اندازه گیری شود ذرات درشت و خیلی ریز موجب مسدود کردن خلل و فرج کاغذ مخصوص می شود و در نتیجه عمل تبادل و رنگ دهی رنگدانه های چای مختل می گردد. بدین لحاظ حجم خاکه چای مورد استفاده در هر صد گرم باید ۲۳۰ سانتی متر مکعب باشد
خاکه چای خریداری باید وسیله غربال مدور Vibro serene ناجوری های آن گرفته و از لحاظ اندازه یک دست گردد. به علاوه وسیله همین غربال الیاف زرد رنگ سلولزی موسوم به پودر غبار (Fluff) آن کاملا گرفته شود.
استفاده از خاکه چای کهنه که بیش از ۶ ماه از زمان تولید آن گذشته شده باشد باید خودداری شود. اصولا چای خاکه بر خلاف چای قلمه که سطوح آن کمتر در معرض هوا قرار دارد زودتر کهنه و کیفیت خود را از دست می دهد و با تصعید شدن اسانس های طعم دهنده موسوم به flavored oil طعم و عطر طبیعی خود را از دست می دهد.
در صورتی که میزان رطوبت خاکه چای بیش از ۶ درصد و کم و بیش بوی کهنه گی استشمام می شود و ذرات خاکه چای حالت شکنندگی خود را از دست داده و حالت اسفنجی پیدا نموده است. باید قبل از اختلاط، رطوبت آن را در ماشین خشک کن گرفت در موقع خشکانیدن دمپر تنظیم کننده جریان هوای گرم باید حاکثر در حدود یک چهارم باز باشد تا جریان تند هوای گرم موجب پراکندگی ذرات ریز خاکه چای نگردد.
در تولید چای کیسه ای خاکه چای مرغوب سی تی سی کنیا و یا باروتی ریز و ارقام خاکه چای FD، PDI، CD، PD حاصل از سی تی سی و ارتدوکس کشورهای تولید کننده باید به نسبت های معین که مکمل یکدیگر باشند پس از اختلاط کامل مورد استفاده قرار گیرد. کار اختلاط باید وسیله کارشناس چشایی انجام گیرد.

خط تولید چای کیسه ای

مشخصات فنی کاغذ و نخ چای کیسه ای

در تولید چای کیسه ای از کاغذ صافی filter paper از جنس سلولز با پوشش خارجی ترموپلاستیکی استفاده می شود تا در اثر حرارت کیسه های حاوی چای به آسانی دوخته شوند.

براساس مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ویژگی های کاغذ فیلتر مشتمل بر موارد مشروح زیر است:

۱- جنس کاغذ صافی از سلولز خالص
۲- کاغذ مورد استفاده باید عاری از بو، طعم، مزه و رنگ بوده و بتواند محلول چای را فقط از خلل و فرج خود عبور دهد.
۳- کاغذ صافی حرارتی باید عاری از مواد نرم کننده از جمله وی نیل استات باشد.
۴- بست های فلزی نخ تگ باید از جنس آلومینیوم و درجه خلوص ۹۸ درصد باشد از بکار بردن بست های آهنی به خاطر زنگ زدگی باید احتراز نمود.
۵- وزن یک متر مربع کاغذ حداقل ۱۱ و حداکثر ۲۱ گرم و ضخامت آن ۷۰ تا ۳۶ میکرون عرض رول کاغذ ۵۴ میلی متر و قطر داخلی آن ۷۵ و خارجی ۵۰۰ میلی متر باشد.
۶- به منظور استحکام لازم حداقل مقاومت کاغذ صافی در حالت خشک در راستای ماشین ۸۰۰ و در خلاف آن ۲۰۰ و در حالت مرطوب در راستای ماشین ۱۷۰ گرم برای عرض ۱۵ میلی متر باشد.
۷- میزان نفوذپذیری نسبت به هوا بر حسب لیتر در دقیقه بر هر صد سانتی متر مربع حداقل ۶۰۰ و حاکثر ۱۸۰۰.
۸- میزان رطوبت مجاز کاغذ صافی ۵/۰ + ۵/۷.
۹- درجه سفیدی حداقل ۷۴ درجه.

مشخصات نخ مورد استفاده چای کیسه ای

از نخ های سه ته چهار لای نمره ۳۴ با حداقل مقاومت ۱۴ گرم برتکس و حداکثر دارای ۴۰۰ تابیدگی می توان استفاده نمود مشروط بر آنکه عاری از رنگ و بو و مزه باشد مقدار چای هر کیسه حداقل ۵/۲ گرم است. ولی در چای کم رنگ می توان مقدار آن را تا ۸/۲ گرم اضافه نمود. طول نخ برای هر کیسه باید دو برابر ارتفاع کیسه یعنی ۷۷ میلی متر و دوک آن ۵۰۰ یاردی باشد کیسه های چای دارای نخ و تک کاغذی است بر روی تک (TAG) برند و نام تجاری چای چاپ می شود. نخ و تک وسیله بست فلزی به هم متصل می گردد. در دوخت غیر حرارتی از نخ پنبه ا ی بدون پوشش ترموپلاستیک و بست فلزی استفاده می شود که مقرون به صرفه تر است. در این نوع کیسه ها نخ از یک طرف به کیسه و از طرف دیگر به برچسب کاغذی یا تک متصل می گردد.
کیسه های حاوی چای می تواند یک خانه ای یا دو خانه ای باشد. در نوع دو خانه ای قسمت انتهایی روی هم تا می خورد Tag ممکن است به دو صورت دیده شود. یکی جداگانه که وسیله ماشین به نخ و کیسه متصل می شود و دیگری به صورت پرفوراژ همزمان با باز نمودن پاکت و بیرون آوردن کیسه چای از پاکت جدا می شود. همچنین کیسه های حاوی چای ممکن است بدون پاکتیا پوشش خارجی و یا بدون پاکت باشد در کیسه های بدون پاکت تک باید در نظر گرفته شود.

ابعاد کیسه های چای

عرضه کیسه دوخته شده، ۴۰ و ارتفاع آن ۶۰-۶۵ و عرض کاغذ فیلتر ۹۴-۱۰۳ و طول کاغذ بریده شده هر کیسه ۱۳۷-۱۴۶ میلی متر بر حسب نوع ماشین بسته بندی فرق می کند اندازه تگ کیسه ها یکسان است طول ۲۸ و عرض آن ۲۰-۲۵ میلی متر می باشد.
نکته بسیار مهم و قابل توجه به خصوص در تولید انواع چای کیسه ای عطری مساله خروج هوا هنگام دوخت کیسه ها است. معمولا دستگاه توزین باید طوری تنظیم شود که کاملا هوا درون کیسه با مکانیزم کمپرس کردن خارج گردد.

چگونگی تولید چای کیسه ای

تولید چای کیسه ای وسیله ماشین های تمام اتوماتیک صورت می گیرد، چای تمیز، یک دست و هم حجم از سیلو ها که در طبقه فوقانی قرار گرفته به طور پنوملتیک به درون مخزن های مخروطی شکل هر ماشین هدایت می شود.
از مخزن(Hopper) چای وارد دستگاه توزین می شود. در کنار دستگاه مزبور رول کاغذ قرار دارد. پس از ریختن مقدار معین چای از دستگاه توزین Dosing unit روی کاغذ صافی در قسمت دیگر کاغذ صافی شکل پیدا نموده و به اندازه معین بریده می شود کیسه بریده شده به حالت عمودی قرار می گیرد و برای تا خوردن قسمت فوقاتی آن به جلو رانده می گردد که رول کاغذ برچسب (tag) قرار دارد در این قسمت کاغذ بر چسب به اندازه لازم بریده و نخ به آن متصل و بست آلومینیومی از یک طرف به سرنخ و از طرف دیگر به برچسب وصل می شود. در مرحله بعد کاغذ پوشش خارجی چاپ شده به اندازه لازم بریده و کیسه چای را در بر می گیرد. کیسه های چای قبل از قرار گرفتن در داخل جعبه های مقوایی قرار داده می شود. تمام عملیات همزمان و هماهنگ وسیله ماشین صورت می گیرد. در برخی از ماشین بسته بندی قدیمی ماشین جعبه زنی Cartoning unit جدا از ماشین ساخته شده است در ماشین های جدید کانستانتا ساخت کشور آلمان و ماشین بسته بندی IMA ساخت کشور ایتالیا کار جعبه زنی وسیله خود ماشین اتوماتیک انجام می شود.

در ساخت ماشین های بسته بندی پاکتی و کیسه ای از اخرین پیشرفتهای تکنولوژی برای سرعت، دقت و افزایش کارایی و افزایش کارایی و جلوگیری از ریخت و پاشی است تا شده است. راندمان تولید در ماشینهای کوچک هر دقیقه ۶۰ و در ماشین های جدید ۴۵۰عدد کیسه چای در هر دقیقه بالغ میگردد در ماشینهای جدید بسته بندی استفاده از نیروی کارگر به حداقل رسیده و معمولا فقط هر دو ساعت و نیم تا چهار ساعت یک بار برای تعویض رول کاغذ صافی و Tag به کارگر نیاز خواهد بود.

یکی از حساس ترین و ظریف ترین کار در صنعت بسته بندی و بازرگانی چای اختلاط و بسته بندی است از آنجائی که هرنوع چای بر حسب شرائط اقلیمی و پستی و بلندی و نژاد گیاه و شیوه تولید دارای یکی از معیارهای کیفی و مرغوبیت در حد اعلا میباشد، تولید و عرضه یک نوع چای تجاری دارای رنگ، طعم و عطر و کیفیت مطلوب بازار مصرف مستلزم اختلاط و جور کردن چندین رقم چای به نسبت های معین به وسیله کارشناسی فن چشایی و جور کردن چای بسته بندی است. برای مثال چای دارجلینگ محصول مزارع واقع در دامنه کوه اورست و ارتفاعات مناطق چای خیز سیلان ضمن برخورداری از عطر و طعم مطلوب نسبت به محصول کنیا و مزارع دشت آسام هندوستان و سیلان کم رنگ تر میباشد. به همین ترتیب چای محصول کشتزارهای مناطق مختلف دارای کیفیت متفاوتی خواهند بود. حال چنانچه این گونه چای بدون اختلاط کیفی و تکمیلی به بازار مصرف عرضه شود، قدر مسلم توقع و انتظار ذائقه ای متفاوت مصرف کنندگان برآورد نخواهد شد. بدین لحاظ اختلاط و جور کردن چای مورد مصرف در صنعت بسته بندی بخش مهمی از بازرگانی و صنعت چای را به خود اختصاص داده است. موفقیت در این رشته از صنایع فرآورده غذایی چای علاوه بر سرمایه گذاری هنگفت برای خرید ماشین آلات و تجهیزات اتوماتیک مستلزم ذوق، دانش حرفه ای و پشتکار و از همه مهمتر به کار گماردن متخصصین و کارآفرینان کاردان و با تجربه در زمینه تدارکات، نگهداری ماشین آلات، بازاریاب، گرافیک و تبلیغات و بالاخره کارشناس چشایی متبحر در کار انتخاب، جور کردن و اختلاط چند نوع چای مرغوب به نسبتهای متفاوت برای بدست آوردن یک نوع چای مطلوب و سازگار با کیفیت شیمیایی آب هر منطقه با حد اعلای عطر، رنگ و کیفیت مطابق ذائقه مصرف کنندگان می باشد.

مصارف و ویژگی‌های بارز محصول نهایی

– چای جزو معدود گیاهانی هست که نزد جوندگان کوچک، عنکبوت و حشرات محبوبیت ندارد و آفت خاصی هم به آن نمی زند . بوی چای آنها را می ترساند و آنها دور می کند. چای کیسه ای را در مناطقی که این موجودات وجود دارند بگذارید، مشاهده خواهید کرد که دیگر این موجودات از آنجا رد هم نمی شوند . برای کارایی بهتر و موثرتر می توانید از چای کیسه ای استفاده نشده هم استفاده نمایید .
– پس از مصرف چای کیسه ای معمولا کیسه های آن را در سطل زباله می اندازیم. نکته این است که حتی کیسه های مورد استفاده چای کیسه ای برای تبدیل شدن به زباله بسیار مفید هستند و می تواند برای رشد گیاهان و درختان داخل باغچه شما مفید باشد شما می توانید از چای استفاده شده به عنوان یک کود مفید و کاملا طبیعی استفاده نمایید .
– چنانچه شما با پوست خود مشکلاتی از قبیل التهاب، قرمزی، گزیدگی و کبودی است با بسته های چای کیسه ای کمتر قابل مشاهده است. برای این کار یک کیسه چای را برای چند ثانیه زیر آب سرد بگیرید و ۱۵ دقیقه روی ناحیه دچار مشکل نگه دارید. چای حاوی تانیناست که به کاهش التهاب و حساسیت کمک می کند همچنین قرمزی و تورم را نیز از بین می برد. همچنین اگر چشم های شما احساس خستگی و قرمزی را در خود مهمان کرده می توانید چشم های خود را بسته و روی آنها یک چای کیسه ای خیس شده با آب سرد قرار دهید .
– با خاصیت نم زدایی و بو بری چای کیسه ای آشنا شوید باید بدانید که چای کیسه ای در یخچال هم کاربرد دارد. در صورتی که شما از آن در یخچال استفاده کنید بوی غذاهای مختلف موجود در یخچال را جذب می کند و در رطوبت فضای یخچال تعادل ایجاد می کند.

آیتم‌های سرمایه گذاری جهت راه اندازی خط تولید چای کیسه ای

ظرفیت تولید: ۶۰ عدد در دقیقه
نیروی انسانی مورد نیاز: ۱ نفر
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۰۰متر مربع
قیمت خط تولید چای کیسه ای: ۱۴۰۰۰ دلار
میزان مصرف یوتیلیتی: برق: ۳ فاز ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز، برق مصرفی: ۵ کیلووات ساعت،

۵/۵ - (۲ امتیاز)