خط تولید چرم مصنوعی

چرم مصنوعی Pvc «پی وی سی» و Pu «پلی اورتان» ترکیبی از یک لایه روکش به نام skin و یک لایه اسفنج از جنس Pvc یا Pu که بر روی پارچه پوشش داده شده است می باشد.محصول بدست آمده از این طریق همان ظاهر و احساس چرم طبیعی را دارد و از طرفی چرم مصنوعی ارزانتر و مزیت خاص خود را دارد که در جدول شماره (۱) مشخصات چرم مصنوعی( پی وی سی) با چرم طبیعی و چرم مصنوعی (پلی اورتان) مقایسه شده است . پوشش دهی گسترانی « spread coating » یا پوشش دادن به طریق گستردن معمول ترین روش برای تولید چرم مصنوعی پی وی سی است. مهم ترین نوع رزین پی وی سی که در روش پوشش دهی کاربرد دارد پی وی سی امولسیون است . ذرات این رزین دارای ابعاد ۰.۲ تا ۲ میکرون هستند . هر ذره این رزین توسط مواد فعال کننده سطحی پوشانیده شده است که امری لازم برای پلیمری کردن پی وی سی امولسیون بوده و از طرفی پخش رزین در نرم کننده را تسریع می کند .
معمولاً این پوشش ۰.۵ تا ۳ درصد وزنی را تشکیل می دهد . از پی وی سی امولیشن در ساخت پلاستی سل و ار گانوسل استفاده می شود . پلاستی سل به توزیع ذرات رزین در درون نرم کننده گفته می شود و از لحاظ شکل ، بصورت خمیر است. گرانروی یا ویسکوزیته خمیر به مقدار نرم کننده و نوع رزین بستگی دارد . البته مواد افزودنی دیگر که در آمیزه وجود دارند مانند پرکننده ها و رنگدانه ها نیز در میزان گرانروی خمیر نقش دارند . با کاهش مقدار نرم کننده گرانروی افزایش یافته و محصول نهایی نیز سخت تر می شود اگر برای تولید محصولات سخت تر ، گرانروی چنان بالا رود که کار با آمیزه مشکل شود ، می بایست برای کاهش گرانروی به خمیر ، هیدروکربن های فرار ، افزوده شود .ارگانوسل همان پلاستی سول است که به آن مواد رقیق کننده فرار افزوده شده است .
ارگانوسلها در جایی که خمیر دارای نرم کننده کم و چرم مصنوعی تولید شده باید خشک باشد ، کاربرد دارند .
چرم مصنوعی چه از نوع Pvc «پی وی سی » و چه از نوع PU «پلی اورتان» دارای تنوع بسیارزیاد بوده ، عواملی که باعث ایجاد این تنوع در چرم مصنوعی می گردد عبارتند از :
۱) طرح چرم :
طرح چرم در واقع به طرح کاغذ رلیز که در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد بستگی دارد و با تغییر کاغذ در خط تولید می توان چرمی با طرح جدید تولید نمائیم .
۲) رنگ چرم :
رنگ چرم از جمله بزرگترین فاکتورهای تنوع بوده که در همان بر خورد اولیه به چشم دیده می شود .
۳) ضخامت چرم :
تنوع ضخامت چرم مصنوعی می تواند از ۰.۵ میلیمتر تا ۵ میلیمتر متغیرباشد و این خود طیف وسیعی از تنوع را بوجود خواهد آورد .
۴) نوع پارچه :
نوع پارچه که در پشت چرم مصنوعی لمینت (چسبیده) می شود نیز دارای تنوع بسیار زیادی است که با توجه به درخواست خریدار و یا نوع کاربرد آن،می تواند تریکو در رنگها و وزنهای مختلفه ،‌نانوون ، پارچه شمی ، باندی ، پلی استر و … انتخاب شود .
۵) کیفیت :
این فاکتور نیز می تواند از جمله مهمترین عوامل ایجاد تنوع محسوب شود چرا که عواملی مثل خشکی و نرمی چرم و همچنین عوامل کاربردی آن مانند استفاده از این محصول در ساخت کیف، مبل ،لباس ، کفش و … که توسط خریداران درخواست می شود را در بر گیرد .

فرآیند تولید چرم مصنوعی

• خط تولید یک هد بویلری یا یک کوره
با این خط میتوان گالینگور تولید نمود این محصول در تهیه زونکن ، و جلد انواع سر رسید ، دفتر ، تقویم و همچنین در صحافی ها برای جلد انواع کتاب مورد استفاده قرار میگیرد .
• خط تولید دو هد بویلری یا دو کوره
با این خط میتوان انواع پارچه های واتر پروف و یا اصطلاحا” واتر و همچنین انواع چرم مصنوعی PVC مانند آستری ، کیفی ، روکش صندلی و … را تولید نمود .
• خط تولید سه هد بویلری یا سه کوره
علاوه بر تولید خطوط فوق امکان تولید انواع چرم مصنوعی PU & PVC و همچنین انواع چرمهای مبلی و کفشی را نیز میتوان تولید نمود
• خط تولید چهار هد بویلری و یا چهار کوره
هیچ محدودیتی در تولید انواع چرم مصنوعی در این خط وجود ندارد، در این خط امکان تولید محصولات تاپ SKIN فراهم است ضمن اینکه این خط تمام توانمندی های سه خط فوق را نیز داراست .

معرفی دستگاههای جانبی خط تولید چرم مصنوعی

معرفی برخی از دستگاههای تکمیل چرم مصنوعی :
• دستگاه چاپ بویلری
در انواع یک هد ، دو هد و سه هد . این دستگاه امکان چاپ هر گونه طرح و با هر رنگی را بر روی چرم مصنوعی مهیا میسازد و همچنین با این دستگا ه میتوان انواع لاکها مانند لاکهای مات ، براق ، PVC وPU را برای محافظت و یا زیبائی بر روی چرم مصنوعی تولید شده کوت نمود .این دستگاه ارزش افزوده خوبی به چرم مصنوعی میدهد و جزو دستگاههای تکمیل چرم مصنوعی محسوب میگردد .
• دستگاه امباس بویلری یا دستگاه عاج زن
این دستگاه نیز مانند دستگاه چاپ جزو دستگاههای تکمیلی محسوب میگردد و باعث ایجاد ارزش افزوده قابل ملا حظه ای به چرم مصنوعی میگردد با این دستگاه میتوان هر گونه طرح برجسته ای را بر روی چرم مصنوعی ایجاد نمود و حتی با این دستگاه میتوان چرمهای طرح دار قدیمی را به چرم هایی با طرحهای جدید و مورد نیاز بازار تبدیل نمود و در برخی موارد ، طرحی را که کاغذ آن وجود ندارد را میتوان با تهیه غلطک آن و قرار دادن آن در دستگاه امباس طرح مورد نظر را بر روی چرم مصنوعی منتقل نمود .

دستگاه های مواد سازی :
• دستگاه میکسر ( در ظرفیتهای مختلف )
جهت همزدن و میکس کردن مواد در اتاق MIX مورد استفاده قرار میگرد و جزو دستگاههای مواد سازی میباشد .
• دستگاه تری رول میل یا آسیاب سه غلطکی
برای میکس کردن و آسیاب نمودن خمیر رنگها و باز کردن پیگمنتها و رنگدانه ها و همچنین جهت آسیاب کردن خمیر PVC مورد نیاز خط تولید مورد استفاده قرار میگیرد این دستگاه نیز جزو دستگاههای اتاق مواد سازی محسوب میگردد .
دستگاه های کنترل کیفی و کمی :
• دستگاه کنترل محصول یا دستگاه کنترل چرم
چرم مصنوعی تولید شده پس از تولید و طی مراحل تکمیلی جهت طاقه پیچی و تعیین درجه کیفت و برش لبه های چرم به این دستگاه منتقل میشود اپراتور در این دستگاه طاقه های ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری خط تولد را به طاقه های ۳۰ متری تبدیل میکند و درجه دو و درجه سه را از طاقه ها خارج میکند و پس از درج لیبل و مشخصات جنس ، آن را بسته بندی و آماده تحویل به انبار مینماید .
• دستگاه کنترل کاغذ
کاغذ رلیز مورد استفاده در خط تولید احتمال دارد کثیف و یا دچار پارگی ، زدگی و … شود لذا لازم است برای تولید بعدی کاملا” تمیز ، اصلاح و آماده شود از این رو اپراتور کاغذ را در این دستگاه قرار میدهد و ونسبت به تمیز کردن و رفع عیوب و زدن اتصال و خروج کاغذ های ضایعاتی از کاغذ اصلی اقدام مینماید و این رول کاغذ را آماده برای تولید بعدی مینماید .

ظرفیت خط تولید چرم مصنوعی

سالانه ۷۰۰۰ تن

مواد اولیه خط تولید چرم مصنوعی

پودر پی وی سی ، روغن DOP ، پایدار کننده های حرارتی

مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی

سختی محصول: ۲۰-۶۰ PHR
ضخامت لاستیکی : ۰.۰۵-۰.۵ mm
عرض محصول: ۱۶۸۰ mm
یکی از معمولی ترین روش برای تولید چرم مصنوعی با روکش پی وی سی به دلیل پوشش دهی گسترانی و یا ایجاد پوشش به صورت گسترده است
تهیه انواع کیف وکفش وکمربند وکاپشن،صنایع خودروسازی وموتورسیکلت سازی،وکلیه مصنوعات چرمی مانند بند ساعت،کاور موبایل وعینک،تهیه کاغذ دیواری،جلد کتاب و دفتر و…….
این خط تولید برای این تجهیزات اعمال می شود.:۱. انواع چرم پی وی سی ۲. نوار نایلون چسبناک ۳. ورق لاستیکی پارچه چسبناک ۴. پارچه چتر ۵. چرم چمدان

لیست و تعداد تجهیزات اصلی خط تولید چرم مصنوعی

۱. SHR-500C High Speed Mixer (1 set)
۲. X(S)M-110/۴۰ Internal Mixer ( 1set)
۳. SK-Φ۶۱۰×۲۰۳۰ Mill ( 1set)
۴. SK-Φ۵۵۰×۱۸۳۰ Mill ( 1set)
۵. Strainer Extruder (1set)
۶. Four Roll Calender (1set)
۷. Calender Rear Auxiliary Machine ( 1 set)
۸. Electrical Control System ( 1 set)
۹. Conveyor Belt ( 4 strip)
۱۰. Automatic Temperature Control (7 groups )

تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات
۱۱ عدد کانتینر ۴۰ فوت+۱ عدد کانتینر ۲۰ فوت

تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری خط تولید چرم مصنوعی

۱۵ نفر

میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره) خط تولید چرم مصنوعی

آب: ۲۹ متر مکعب در ساعت
برق:۹۸۰ کیلووات، برق۵۰ هرتز با ولتاژ ۳۸۰

ابعاد زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه/کارگاه خط تولید چرم مصنوعی

بر اساس ظرفیت پیشنهادی : حداقل ۱۲۰۰ متر مربع

قیمت خط تولید چرم مصنوعی

۱۰۳۳۰۰۰ دلار

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)