طرح بازیافت ضایعات سنگی

سنگ های تزئینی مصنوعی از تنوع بسیاری برخوردار بوده و انواع آنها را می توان تولید کرد اما در این طرح سنگ مصنوعی مهندسی به صورت اسلب با اندازه ۱۵۰*۳۰۰ سانتی متر با ضخامت ۲۰ میلی متر مد نظر قرار گرفته شده است و لازم به ذکر است با ماشین آلات در نظر گرفته شده در طرح می توان انواع دیگر سنگهای مصنوعی به صورت اسلب، تایل و… را با اندازه و ضخامت های مختلف تولید نمود. سنگهای مصنوعی از ترکیب مجدد سنگ های طبیعی با مواد فزاینده دیگر به دست می آیند که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریع تر می شود. برای آنکه بدانیم سنگ های مصنوعی از چه چیز ساخته شده اند به اختصار می توان گفت که سنگ های مصنوعی تولیدی در طرح (با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات مورد استفاده در طرح) تا ۹۶٪ حاوی مواد سنگی طبیعی حاصل از معادن که از طریق خرد کردن پسمانده های معادن سنگ به دست می آید می باشد بنابراین تولید سنگ مصنوعی مستلزم بهره برداری از معادن جدید نمی باشد. چسبهای مورد استفاده در تولید سنگ مصنوعی و محتوای درونی محصول نهایی تولید شده به مواد بی اثر تبدیل می شوند، به همین دلیل سنگ مصنوعی هیچ نوع ماده آلرژی زا منتشر نکرده و می تواند در هر مکانی نصب شود. در مخلوطهای به کار رفته برای تولید سنگ مصنوعی از مصالح دانهای سنگی طبیعی از انواع مختلف (کوارتز، سنگ گرانیت، شن سیلیسی، مرمر و …) می توان استفاده کرد و به آنها می توان انواع مختلف سنگی، غیر سنگی و اصیل (صدف مروارید، لاجورد، صدف، شیشه های رنگی و…) اضافه کرد که به محصول نهایی زیبایی و اصالت می دهد. مواد به کار رفته در این سنگها تماما کیفیتی مبتنی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ دانه های اکسید آهن رنگ موردنظر را به این سنگها می دهد. ترکیبی که از این راه به دست می آید در قالب هایی ریخته می شود که دارای نقش و نگارهای سنگ های طبیعی می باشند و به این سنگ ها سیمایی کاملا طبیعی می دهد. این سنگها دارای وزن و ضخامت کمتر هستند که به ما این اجازه را میدهد که سه برابر سنگ های طبیعی بتوانیم آنها را به کار گیریم. علاوه بر اینها مقاومت ساختاری آنها در فونداسیون های خاص توانایی تحمل بارهای زیاد را به آنها می دهد. سنگ های مصنوعی در واحد متر مربعی برای قطعات تخت به فروش می رسند.
موادی که برای خط تولید سنگهای مصنوعی به کار می روند طوری انتخاب می شوند که برای کارهای داخلی و خارجی ساختمان چه در کف و چه در نما ایده آل باشد. تکنولوژی به کار رفته در تولید سنگهای مصنوعی، تکنولوژی ترکیبی ویبره – پرس می باشد. سنگ تزئینی مهندسی دارای خواص متعددی است که از آن جمله می توان به مواردزیر اشاره نمود:
۱-ضد خش بوده به گونه ای که اگر یک چاقوی تیز را با فشار معمولی بر روی سطح آن بکشیم، هیچگونه اثری بر روی آن بر جای نخواهد گذاشت. این خاصیت در هیچ سنگی وجود ندارد.
۲-مقاوم در برابر امواج UV که در تابش های خورشیدی به وفور وجود دارد. این سنگ هیچ گونه واکنشی در برابر این امواج نمی دهد و تمام خواص ساختاری رنگ و درخشندگی آن بدون کوچکترین تغییری در مدت زمان طولانی باقی می ماند.
۳-درصد جذب آب این سنگ بسیار نزدیک به صفر است. (کمتر از ۰.۱ درصد)
۴-این سنگ کاملا ضد آتش تا دمای ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است.
۵-مقاومت فشاری این سنگ ۳۰٪ بیشتر از انواع دیگر سنگها است.

فرآیند تولید

فرآیند تولید محصولات طرح به روش ویبره – پرس می باشد. در این روش ابتدا باطله های سنگ به وسیله دستگاه خرد کن سنگ به اندازه و مش مورد نظر خرد می شوند و به میز ویبره منتقل می شوند و سنگهای با اندازه نامناسب جداسازی شده و سپس در میکسر با رزین پلی استر و پیگمنت مخلوط گشته و در قالبهای مشخص ریخته شده و به دستگاه پرس انتقال داده می شوند و تحت فشار قرار می گیرند و در بخش پایانی سنگ خارج شده از دستگاه پرس در اندازه های مورد نظر بریده می شوند.

بررسی بازار و رقابت

به دلیل ویژگی های ممتاز سنگ مهندسی (نوعی سنگ مصنوعی با استفاده از باطله سنگ کوارتز) ، این سنگ کاربردهای وسیعی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:
۱- به عنوان سنگ تزئینی در نمای ساختمانها به دلیل زیبایی و درخشندگی و عدم واکنش در برابر اشعه UV
۲- به عنوان سنگ تزئینی کف ساختمانها، خصوصا سالنهای بزرگ، هتلها و جاهایی که به سنگ با طرح یکسان و دوام بسیار زیاد احتیاج است.
۳- به عنوان سنگ کابینت آشپزخانه به دلیل ضد اسید و ضد آب بودن.
۴- به عنوان سنگ تزئینی در دکوراسیونهای داخلی ساختمان به دلیل تنوع طرح و رنگ.
۵- به عنوان سنگ مناسب در ساخت سرویس های بهداشتی، حمام و استخرها.
۶- به عنوان سنگ مناسب برای استفاده در اتاقهای عمل، بیمارستانها، محیطهای بهداشتی و دیگر محیطهای حساس.
۷- به دلیل خاصیت ضد اسید و ضد آتش تا دمای ۱۳۰۰ درجه در کاربردهای صنعتی و نیمه صنعتی، مصارف فراوانی دارد.
۸- کاربرد در مصنوعات سنگی
گذشته از هدف تولید داخلی یکی از اهداف اصلی این طرح با توجه به وجود ذخیره مناسب مواد اولیه (انواع سنگ و وجود معادن متعدد سنگ) در منطقه و با توجه به تکنولوژی به کار گرفته شده در طرح تکنولوژی روز دنیا)، هدف صادراتی می باشد.

طرح بازیافت ضایعات سنگی

میزان سرمایه مورد نیاز جهت بازیافت ضایعات صنایع سنگ

بودجه: بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان
نام محصول: سنگ مصنوعی مهندسی
ظرفیت تولید محصول: ۵۰۰۰۰۰ متر مربع
مساحت زمین: ۲۷۰۰۰ متر مربع
مساحت زیربنای طرح: ۱۶۱۵۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات بازیافت ضایعات صنایع سنگ: ۱۵۶۴۰۰۰ میلیون ریال
تعداد اشتغال مستقیم: ۴۴ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی: ۳۶.۵۳ درصد
سرمایه ثابت: ۱۹۰۴۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۷۰۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۲۰۷۴۰۰۰ میلیون ریال

۵/۵ - (۱ امتیاز)