طرح تولید گریس خور خودرو

گریس نوعی روغن روان کننده است که به دلیل قوام و انسجامی که دارد نمی تواند جاری شود. از این رو اعمال آن تنها از طریق فشار پمپ گریس ممکن خواهد شد. در زیر خودرو هرجا که گریس خور دیده شود به این معنا است که در بازه های زمانی مشخصی باید در آن ها گریس پمپ کرد.
گریس خور وسیله ایست در خودرو که جهت روانکاری قطعات بین خودرو مورد استفاده قرار میگیرد . در واقع در محل اتصال قطعاتی که در خودرو با هم درگیر هستند و برای جلوگیری از اصطکاک آن ها از گریس خور استفاده می شود
در بین قطعات فلزی متحرک خودرو که در مجاورت هم قرار داشته و به نوعی دارای اصطکاک هستند این قطعه (گریس خور) قرار داده می شود و جهت عملیات روانکاری ، گریس را به داخل گریس خور وارد میکنند
بدین ترتیب قطعات فلزی در محل تماس با یکدیگر دچار اصطکاک و خوردگی نمی شوند و عملیات گریس کاری به سهولت انجام میگیرد
گریس نوعی روغن روان کننده است که به دلیل قوام و انسجامی که دارد نمی تواند جاری شود. از این رو اعمال آن تنها از طریق فشار پمپ گریس ممکن خواهد شد. در زیر خودرو هرجا که گریس خور دیده شود به این معنا است که در بازه های زمانی مشخصی باید در آن ها گریس پمپ کرد.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

همانگونه که پیش از این توضیح داده شد این قطعه هم اکنون دارای کاربرد در خطوط تولید خودروهای سواری نمیباشد و تنها در خط تولید خودروهایی که پیش از این ذکر شد مورد استفاده قرار میگیرد و روانکاری در بسیاری از وسایل نقلیه جدید بدون استفاده از گریس خور انجام میشود. در واقع در تکنولوژیهای جدید تولید خودرو با توجه به مشکلات استفاده از این قطعه نظیر گریس کاری دائمی و آلودگی های ناشی از آن سعی در حذف این قطعه شده و عملیات روانکاری توسط روغن خودرو و یا مخازن کوچکی که در آنها گریس ریخته میشود انجام میگردد. با توجه به توضیحات فوق نمیتوان قطعه خاصی را به عنوان جایگزین محصول این طرح معرفی نمود بلکه تغییر تکنولوژی سبب ایجاد تغییر در عملیات روانکاری و حذف تدریجی این محصول از فرآیند تولید شده است.

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

قطعه سازی کی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعه خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارد از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. بنابراین در مجموع ملاحظه میگردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیر ساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گریس خور خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک گریس ۲۳۲۰۴۱۲۳۳۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید گریس خور خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی گریس ۲۷۱۰۱۹۳۰ میباشد.

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال

فرآیند تولید گریس خور خودرو به صورت زیر است.
گریس خور دارای سه قطعه اصلی می باشد. بدنه، فنر کره(ساچمه). قطعا نر ساچم به جهت اینکه قطعاتی استاندارد می باشند لذا از تولید کنندگان دیگر فقط در این زمینه فعالیت می کنند خریداری می شود.
جهت تولید قطعه اصلی (بدنه ) روش تراشکاری بهترین و مناسب ترین روش می باشد.
۱-روش تراشکاری با دستگاه های معمولی تراش (دستی) مقرون به صرفه نبوده لذا دستگاه های سری تراش اتوماتیک مکانیکی(بادامکی) پیشنهاد می گردد. دستگاه های سری تراش اتوماتیک بادامکی دستگاههایی هستند که با تنظیم بادامکها حرکت ابزار برنده قابل کنترل خواهد بود.
بر روی دستگاههای سری تراش معمول چندین ابزار برنده با هم کار می کنند و این به سرعت و دقت کار اضافه می کند. در دستگاههای سری تراش عمل تغذیه مواد اولیه هم به سهولت توسط خود دستگاه انجام می گیرد. از محسنات این دستگاه این است که به اپراتور به طور دائم نیاز ندارد و یک نفر می تواند چندین دستگاه را اداره کرده و مشکلی ایجاد نمی شود.
۲-پس از تولید بدنه اصلی برای بعضی قطعات گریس خور ممکن است عمل سوراخ کاری و قلاویز کاری نیز احتیاج باشد مانند گریس خورهای مایل و با زاویه ٩٠ درجه لذا جهت این مورد احتیاج به دستگاههای دریل دستی با قابلیت قلاویز کاری است. همچنین احتیاج به فیکسچر هایی است که قطعه را جهت عملیات موقعیت دهد.
۳-روکش روی به ضخامت ۰۱ تا ۰۳ میکرون که به صورت حق العمل کاری به واحد های بیرونی واگذار می شود.
۴-پس از تولید بدنه اصلی باید فرآیند مونتاژ قطعات در نظرگرفته شود که در بعضی گریس خورهای عمودی که یک بدنه اصلی دارند باید پس از جا زدن ساچمه بیرون نزنند. برای این هم میتوان یک دستگاه پرچ دستی در نظر گرفت.
۵-هر ١٠٠ عدد گریس خودر را در یک یسه پلاستیکی ریخته وآن را با ماشین دوخت نایلون می بندند

نگاهی به روش تولید

فرآیند تولید گریس خور خودرو پیش از این به طور کامل شرح داده شد. روش تولید این محصول به طور اختصـار بـه صورت ذیل می باشد.

تکنولوژی مورد استفاده در قطعه سازی در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و وتفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین قطعات تولیده شده کارخانجات مختلف نسبت به همد گر می تواند بشود شامل موارد خواهد
زیر بود.
• توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد
• اجرای دقیق سیکل عملیات حرارتی
• دقت عمل در هنگام ماشینکاری و استفاده از ماشین آلات مخصوص

 

 

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

مورد مصرف قطعه تولیدی طرح در پیکان، وانت برخی خودروهای نیمه سنگین و سنگین که با استفاده از تکنولوژیهای قدیمی تولید میشوند و تنها در برخی کشورها که از تکنولوژی های تولید قدیمی استفاده میکنند دارای بازار مصرف هستند.

شرایط واردات محصول

همانطور که ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی هیچگونه محدودیت قانونی برای واردات قطعات خودرو وجود ندارد

وضعیت واحد های فعال تولید گریس خور خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید گریس خور خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات گریس خور خودرو

نمودار واردات و صادرات گریس خور خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید گریس خور خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۱.۷ میلیون عدد
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۶۵ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۱۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)