طرح تولید آداپتور (3)
طرح تولید آداپتور

آداپتور Adapter AC-DC یک منبع تغذیه است که می تواند ولتاژ بالا را جهت استفاده دستگاه‌های حساس الکترونیکی کاهش دهد. باید دانست که جریان و ولتاژ دارای گونه‌های مختلفی است از جمله متناوب AC، مستقیم DC، چرخشی و…. آداپتورها معمولا جریان و ولتاژ برق متناوب AC و چرخه‌ای را به ولتاژ خطی پایدار مستقیم DC تبدیل می‌کنند. برای نمونه می‌توان به برق شهری ۲۲۰ ولت که از نوع متناوب AC است اشاره کرد که آداپتور این برق را به برق مستقیم DC تبدیل می کند درست مانند خروجی انواع باتری DC. اما این را باید در نظر داشت که استفاده از آداپتورها از نظر اقتصادی در برابر باتری‌ها به صرفه‌تر است.

کاربرد آداپتورها

آداپتورها در دستگاه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، این منابع تغذیه جریان جریان متناوب یا همان AC و چرخشی برق که دارای ولتاژ بالا هستند را به جریان خطی پایدار و مستقیم یا همان DC با ولتاژ پایین تبدیل می کنند. در نتیجه باید گستره‌ی کاربرد این ابزار الکترونیکی را به هر دستگاه الکترونیکی که در داخل خود فاقد منبع تغذیه مستقل است تعمیم داد. یعنی وسایل الکترونیکی که در درون خود منبع تغذیه ندارند و نمی توانند به صورت مستقل برق ورودی ۲۲۰ ولت متناوب که ولتاژ بالایی دارد را کنترل کنند نیازمند آداپتور خواهند بود.

ویژگی‌های فنی مهم در آداپتورها

گذشته از ظاهر و نوع آداپتورها باید به دو ویژگی بسیار مهم در این منابع تغذیه اشاره کرد. در واقع مهم‌تری پارامترهایی که در خرید و تهیه آداپتور باید به آن‌ها توجه کرد شدت جریان و ولتاژ خروجی است. معمولا این اطلاعات در بخش Input ( فیش مادگی آداپتور ورودی دستگاه ) یا روی آداپتور پیشین دستگاه درج شده است و نیاز است که با دقت فراوان این گزینه ها انتخاب شوند. به ویژه ولتاژ دقیقا با ولتاژ ورودی دستگاه یکسان باشد.
۱. ولتاژ خروجی : هر دستگاه حساس الکترونیکی ممکن است ولتاژ ورودی بین ۳V تا ۴۸V داشته باشد. برای نمونه آداپتورهای ۵ ولت ، ۱۲ ولت و ۲۴ ولت از پُرکاربردترین منابع تغذیه هستند که به ترتیب معمولا برای گوشی های موبایل و تبلت ( معمولا آداپتور ۵ ولت ۲ امپر )، ال ای دی نواری و شاخه ای ( معمولا آداپتور ۱۲ ولت ۵ آمپر به بالا بسته به متراژ LED ) و صوتی و تصویری و روشنایی و نورپردازی بیرونی ساختمان و دستگاه‌های آزمایشگاهی ( آداپتور ۲۴ ولت ۲ امپر به بالا..) به کار می روند.
۲. شدت جریان آمپر : هر Adapter ممکن است نیاز به شدت جریان یا آمپری بین ۳۰۰ میلی آمپر تا ۱۲ آمپر داشته باشد. این مولفه نیز دارای اهمیت است و هر دستگاه نیاز میزانی مشخص از آمپر و شدت جریان دارد. شدت جریان اگر دقیق در نظر گرفته شود بهتر است اما در بیشتر مواقع آمپر یا شدت جریان می تواند بالاتر از میان درج شده نیز باشد و آسیبی به دستگاه وارد نشود.

طرح تولید آداپتور (4)

انواع آداپتور

در بخش بالا به برخی از ویژگی‌های فنی اشاه کردیم. برای نمونه گفتیم که آداپتورها انواع گوناگونی دارند می توانند دارای ولتاژ خروجی متفاوت با شدت جریان آمپر با تنوع مختلفی باشند. اما می توان کم و بیش از نظر ظاهر یا نوع ساخت نیز آداپتورها را بخش‌بندی کرد.

آداپتورهای دیواری
این دسته را می توان پُرکاربردترین دانست که در هر خانه‌ای احتمالا می‌توانیم چند مورد را ببنیم. توان این دسته از منابع تغذیه پایین است و مستقیم و بدون واسطه به پریز برق شهری متصل می شوند. شاید توان حداکثر توان تولید شده این دسته را ۲۰ وات در نظر گرفت. بیشتر شارژرها و دستگاه های قابل حمل پرتابل از این دسته از منابع تغذیه بهره می برند. این دسته دارای روکش عایق کامل پلاستیکی و معمولا به رنگ مشکی هستند.

آداپتورهای رومیزی
این دسته را گاهی آداپتور بین راهی یا دو طرف سیم نیز می‌نامند. از پُرکاربردترین موارد هستند و به واسطه یک سیم برق رادیویی دو شیار به پریز برق متصل می شوند. یعنی در یک سر خود آداپتور با سوکت مادگی رادیویی و در سر دیگر یک سیم و فیش نری آداپتور دارد. باید سر نری سوکت رادیویی کابل برق را به ورودی آداپتور و دوشاخه کابل برق را به پریز متصل کرد. حداکثر توان خروجی این دسته ۱۰۰ وات است. روشنایی‌ها و ال ای دی ها، دستگاه‌های آزمایشگاهی، صوتی و تصویری، مانیتور و لپ‌تاپ و .. همگی معمولا از این دسته بهره می برند.

آداپتورهای صنعتی
این دسته را منبع تغذیه صنعتی سوئیچینگ یا پور صنعتی نیز می نامند. انواع آداپتور صنعتی معمولا دارای روکش پلاستیکی عایق نیست و دارای یک روکش و بدنه فلزی مشبک است که می تواند جریان هوا را به درون راه داده و دستگاه را خنک کند و طول عمر دستگاه را افزایش دهد. اما از طرفی منبع تغذیه صنعتی سوئیچینگ در برابر رطوبت و آب و .. مصونیت ندارد و باید حتما در جای خشک به‌کارگرفته شود. این دسته می تواند دارای شدت جریان بسیار بالاتر بوده و بازده انرژی بالاتری را ارائه دهد.

فرآیند تولید آداپتور

طرح تولید آداپتور (1)

مزایای آداپتور

آداپتورهای جریان متناوب بطور عمده برای منابع تعذیه کوچک یا قابل حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. معایب و مزایای این آداپتورها شامل موارد زیر می‌شود:
• امنیت – مبدل‌های جریان متناوب که در ابعاد کوچک و بطور خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان بدون نگرانی از موارد امنیتی استفاده کرد. زیرا بسیاری از این مدل‌ها تنها با ولتاژهای پایین عرضه می‌شوند که این ولتاژ برای به خطر انداختن جان انسان‌ها کافی نیست. تنها باید مواظب بود که ولتاژ و جریان خروجی آداپتورها با ولتاژ و جریان ورودی دستگاه الکتریکی حتماً برابر باشند.
• اندازه و وزن – یکی از مزایای برتر آداپتورهای خارجی اندازه و وزن آن‌ها هستند که این امکان را ایجاد می‌کند تا به راحتی قابل حمل باشند.
• جایگزینی – راحتی در جایگزینی نیز دیگر مزیت این آداپتورهاست. اگر آداپتوری کارایی خود را از دست بدهد، به راحتی می‌توان آداپتوری با مشخصات مشابه را جایگزین آن کرد.

معایب آداپتور

۱. داغ شدن – گرم شدن یا داغ شدن بیش از حد یکی از مشکلات این آداپتورها است که این مشکل با قطع کردن ورودی برق به آداپتور و وصل مجدد معمولاً رفع می‌شود.
۲. سر و صدا – تولید سر و صداهای ریز دیگر مشکل آداپتورها است. شرکت‌های تولیدکننده بیشتر به دنبال این هستند تا آداپتورهایی تولید کنند که صدای کمتری داشته باشد و به اصطلاح «تمیز» باشند.

قیمت داخلی و جهانی آداپتور

جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل میباشد.
نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق
بهادار، سازمان بورس فلزات و…
بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان
لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای
استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

طرح تولید آداپتور (5)

قیمت های جهانی آداپتور

با بررسی در سایت های اینترنتی، قیمت فروش آداپتور با مشخصات ذکر شده در سایر کشورها حدود ۶ الی ٢٠ دلار آمریکا بسته به نوع و شرکت سازنده آن می باشد.

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به کاربرد این محصول و میزان مصرف فعلی آن در دنیا، در حال حاضر نمی توان اهمیت استراتژیک برای آن قایل شد.

کشورهای عمده تولید کننده آداپتور

از کشور های عمده تولید کننده این محصول می توان به چین، ژاپن، فرانسه، آلمان، جمهوری کره و ترکیه اشاره نمود و به این دلیل که این محصول کاربرد فراگیر در سر تاسر جهان دارد تمامی کشورهای دنیا مصرف کننده این محصول می باشند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آداپتور

۱. انواع آداپتور (شارژر غیر صنعتی) : ۳۲۲۰۵۱۲۴۸۵

وضعیت واحد های فعال تولید آداپتور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده آداپتور در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید آداپتور (2)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)