طرح تولید آسفالت پلیمری

آسفالت به صورت سنتی با استفاده از سنگ و شن و قیر طبیعی و برخی افزودنی‌های دیگر تولید می‌شود. در سال‌های اخیر متخصصین تلاش کرده‌اند که با استفاده از مواد پلیمری قیر استفاده شده در آسفالت را جایگزین کنند تا به مزایای مختلفی دست پیدا کنند.

مزایای استفاده از آسفالت پلیمری

مطابق تحقیقات استفاده از آسفالت پلیمری در بلند مدت هزینه‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این به دلیل ترک خوردن و آسیب دیدن کمتر، نیاز به ترمیم آن هم به مقدار زیادی کمتر است.
آسفالت‌های پلیمری به دلیل خواصی که دارند، می‌توانند در ضخامت‌های کمتر و با استفاده از مواد اولیه کمتر تولید و استفاده شوند و در عین حال مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

خواص آسفالت پلیمری

چسبندگی بیشتر نسبت به آسفالت سنتی
قابل استفاده در دمای بالا و پایین
قابلیت الاستیسیته بهتر
افزایش انعطاف در دمای سرد
مقاومت بهتر در برابر تغییر شکل و حرکت
کمتر بودن حساسیت نسبت به تغییر دما
افزایش مقاومت کششی
سخت بودن بیشتر در دمای بالا
ترکیب آسفالت‌های پلیمری

برای تولید آسفالت‌های پلیمری از ترکیبات آلی مختلف استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

ترموپلاستیک‌ها
ترموست‌ها
ترموپلاستیک الاستومرها
پلی یورتان‌ها
کوپلیمر پلی اتر پلی استر
کوپلیمرهای الفینیک
کوپلیمرهای بلوک استایرین

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آسفالت پلیمری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

قیر اصلاح شده با مواد پلیمری :  ۲۳۲۰۴۱۲۴۰۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آسفالت پلیمری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

قیر اصلاح شده با مواد پلیمری : ۲۷۱۵۰۰۹۰

فرایند تولید آسفالت پلیمری

به طور کلــی، از دو روش متداول برای تولید آسفالت اصلاح شده استفاده می‌شود. یکی از آنها فناوری‌ نانو مواد – پلیمر است. ‌فناوری کاملی بوده که در آن، بهبود دهنده پلیمری می‌تواند با استفاده از دســتگاه برش، به طور یکنواخت در آسفالت توزیع شــود. تکنیک دوم به نام ‌‌محلول مادر ‌‌نامیــده می‌شــود و متضمن حل نمودن آب بهبود دهنده پلیمری در یک حلال آلی اســت تا محلولی‌ پلیمری با غلظــت زیاد (مادر آب)، تهیه شــود.

‌این محلــول با مخلوط شــدن درون آســفالت ترکیب می‌شود. مرحله آخر، شامل گرمایش مخلوط تا تقطیر و حذف حلال در دمای زیاد است. وجود سازگاری بین بهبود دهنده و آســفالت، کلید ارتقای ســطح تأثیرات اصلاح آســفالت است. این سازگاری به ترکیب آسفالت پایه، قطبیت، اندازه ذره، ساختار مولکولی بهبود دهنده پلیمری، برهم کنش‌های سطحی بین آســفالت و بهبود دهنده پلیمری بستگی دارد. نوع عامل بهبود دهنده، دمای تهیه و مراحل اصلاح نیز در کارایی آســفالت بهبود یافته موثر است.

برای کاهش ویســکوزیته در تولید آســفالت اصلاح شده، لازم اســت که دما را برای پراکنده شدن آسان نانو ذرات (حرکت بروانی)، افزایش داد. چون در هنــگام تهیه کامپوزیت، آســفالت به راحتی با اکسیژن فرسوده می‌شود. دمای مخلوط و زمان برش زدن نباید خیلی زیاد باشــد، در غیر این صورت پارادوکس ایجاد می‌شــود. بنابراین، در تحقیقات آینده، پراکندگی یکنواخت نانو ذرات در آســفالت و کاهش فرسودگی آسفالت، مورد توجه خواهد بود. علاوه بر این، اندازه ذرات پلیمر در آسفالت، متأثر از سرعت و زمان برش است.

‌پلیمر در زمان مخلوط شدن، به واســطه جذب اجزای سبک آسفالت متورم شده، به همین دلیــل ویژگی‌های آســفالت پایه تغییر می‌کنــد. در نتیجه، ذرات پلیمری متورم شــده در آسفالت، سازگاری دو فاز را در محــدوده دمایی معین تغییر می‌دهد و اثر اصلاح بر آســفالت پایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مراحــل تهیه آســفالت بهبود یافتــه به طور چشــمگیری بســته به انواع مختلف آسفالت پایه، پلیمرها و نانومواد، تغییر می‌کند. علاوه بر این فاکتورها، کنترل پارامترهای مراحل تهیه، مثل ســرعت برش، دمــا و زمان بــرای تتولید آسفالت اصلاح شــده با سازگاری خوب‌ در ذخیره ســازی حرارتی نیــز عرصه کار را برای تحقیقات آینده در حوزه آسفالت با چندین نوع اصلاح با نانو مواد پلیمر مهیا کرده است.

وضعیت واحد های فعال تولید آسفالت پلیمری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید آسفالت پلیمری در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات  آسفالت پلیمری

نمودار واردات و صادرات آسفالت پلیمری به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

قیمت آسفالت پلیمری

آسفالت پلیمری به صورت پایه قیمت بیشتری نیسبت به آسفالت سنتی دارد ولی با توجه به اینکه ضخامت اجرای آسفالت در این نوع آسفالت کمتر است، قیمت آسفالت مصرفی برای اجرا در نهایت تفاوتی نخواهد داشت.
همچنین باید توجه داشت که عمر و استهلاک آسفالت پلیمری بسیار شرایط بهتری دارد و در نتیجه در بلندمدت، مقدار قابل توجهی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد.

آسفالت پلیمری در ایران

استفاده از آسفالت پلیمری در ایران هم به تازگی شروع شده است. از این نوع آسفالت در پوشش جاده‌ها و اتوبان‌ها استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود عمر آسفالت افزایش پیدا کند، مقدار مصرف مواد اولیه کاهش پیدا کند و نیاز به ترمیم و تعویض آسفالت و صرف هزینه‌های هنگفت به مقدار قابل توجهی کمتر شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آسفالت پلیمری

ظرفیت تولید سالیانه :۲۰۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۲.۷/۵ - (۴ امتیاز)