طرح تولید آلکیل بنزن خطی

آلکیل بنزن خطی (به انگلیسی: Linear alkyl benzene) یک ترکیب شیمیایی است. که جرم مولی آن مایع روغنی بی‌رنگ می‌باشد.
آلکیل بنزن خطی به ترکیباتی گفته می‌شود که شامل یک حلقه بنزنی و یک گروه آلکیل خطی متصل به آن است. آلکیل بنزن خطی در گروه هیدروکربن‌های آروماتیک قرار دارد. مهم‌ترین کاربرد آلکیل بنزن‌ها ساخت مواد شوینده است. آلکیل بنزن خطی ماده ای اشتعال زا و غیر سمی است.
آلکیل بنزن خطی به ترکیباتی گفته می‌شود که شامل یک حلقه بنزنی و یک گروه آلکیل متصل به آن است. گروه آلکیل متصل به آلکیل بنزن خطی ، یک گروه هیدروکربنی آلی خطی است. آلکیل بنزن خطی یا همان LAB ماده ای واسطه در تولید مواد شوینده است. این ماده شامل یک زنجیره خطی و یک حلقه بنزن است. از سال ۱۹۶۰ استفاده از این ماده در شوینده‌ها به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شد. نفت سفید یا کروسن ماده اولیه پارافین‌های خطی با خلوص بالا است که این مواد نیز در نهایت با دی هیدروژناسیون به اولفین‌های خطی تبدیل می‌شوند. در نتیجه مونو اولفین‌های خطی با بنزن در حضور کاتالیست واکنش داده و آلکیل بنزن خطی را تولید می‌کنند. آلکیل بنزن خطی برای تولید سولفونات آلکیل بنزن استفاده می‌شود (LAS). این شوینده یک شوینده زیست تجزیه پذیر است. در سال ۱۹۹۵ یک کاتالیست جامد (فرایند DETAL) برای آن اختراع شد. اکثر واحدهای تولید کننده LAB امروزه از این فرایند استفاده می‌کنند.

موارد مصرف آلکیل بنزن خطی

الکیل بنزن خطی LAB به طور گسترده ای برای تولید مواد شوینده به عنوان مواد خام تولید شده از نفت استفاده می شود و رشد تقاضا برای مواد شوینده و LAB در مناطق جنوب شرقی آسیا با افزایش جمعیت انتظار می رود. امکانات تولیدی این کسب و کار در مجتمع پتروشیمی و پالایش نفت تایلند واقع شده است.
درجه کیفیت الکیل بنزن خطی
کیفیت تولید LAB، با اندازه گیری برم و رنگ های آن، با ناخالصی و خطی بودن الکل زنجیره ای، با توجه به پیشرفت های قابل توجه فن آوری افزایش یافته است. تکنولوژی HF برای اولین بار اعمال شد و بلافاصله آن فن آوری ترجیحی بود که برای تولید LAB در سراسر جهان استفاده می شد.

سودآوری و انعطاف پذیری بیشتر با هر توسعه جدید LAB

فرآیندهای نسل بعدی تولید آلکیل بنزن خطی (LAB) بسیار سودآور و آلکیل بنزن سولفانات خطی (LAS) به طور گسترده ای از سورفاکتانت در مواد شوینده خانگی زیست تخریب پذیر ساخته شده است. LAB از طریق آلکالیزاسیون بنزن با الفین های طبیعی تولید شده از منابع مختلف مانند نفت سفید (پارافین طبیعی) یا اتیلن تولید می شود. تولید کنندگان از آلکیل بنزن و مشتقات خطی (پایین آلکیلات سنگین، اسید سولفونیک آلکیل بنزن خطی، نمک سدیم اسید سولفونیک آلکیل بنزن سدیم خطی) در زمینه فعالیت های مربوط به رعایت REACH خود را پیوستند و در ژانویه ۲۰۰۹، کنسرسیوم LAB و مشتقات را راه اندازی کردند.
از طریق LAB یک گروه از تولید کنندگان و واردکنندگان خطی آلکیل بنزن، دی آلکیل بنزن ، اسید سولفونیک آلکیل بنزن خطی و آلکیل بنزن خطی سولفونیک اسید، سدیم نمک تصمیم به پیوستن به تلاش برای تهیه پرونده، با استفاده از خواندن در سراسر فرصت ها در میان مواد مشابه کردند.

کاربردهای آلکیل بنزن خطی

آلکیل بنزن خطی برای تولید آلکیل بنزن سولفونات خطی (LAS) که یک سورفکتانت تخریب پذیر است سولفونه می شود. LASبه دلیل سرعت پایین تجزیه سولفونات دودسیلیل بنزن شاخه دار جایگزین آن ها می شوند. آلکیل بنزن خطی به دلیل وجود شفافیت نوری خوب سنجیده شده توسط یک آشکارساز نوترینو SNO به عنوان یک ماده مهم شناخته شده است. عملکرد نور بالا ، مقدار کم ناخالصی های رادیواکتیو ، و نقطه اشتعال بالای آن (۱۴۰ درجه سانتیگراد) باعث شده تا این ماده از نظر ایمنی کار در وضعیت خوبی قرار بگیرد. همچنین آلکیل بنزن خطی در مقادیر بسیار بالا و همچنین با قیمت مناسب در دسترس است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آلکیل بنزن خطی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

آلکیل بنزن خطی :  ۲۴۱۱۴۱۲۵۶۶            

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آلکیل بنزن خطی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

آلکیل بنزن خطی : ۳۸۱۷۰۰۱۰

روش تولید آلکیل بنزن خطی

نفت سفید هیدروتراسیون یک ماده اولیه معمولی برای پارافین های خطی با خلوص بالا (پارافین های N) است که متعاقباً در اثر هیدروژن زداییبه الفین های خطی تبدیل می شوند.
CnH2n+2 → CnH2n + H2
از طرف دیگر ، اتیلن را می توان برای تولید آلکن های خطی الیگومریزه (تا حدی پلیمریزه) کرد. تک الیفین های خطی حاصل در حضور یک کاتالیزور برای تولید آلکیل بنزن خطی LAB با بنزن وارد واکنش می­شوند.هیدروژن فلوراید (HF) و کلرید آلومینیوم (AlCl3) دو کاتالیزور اصلی برای آلکیللاسیون بنزن با مونو الفین های خطی هستند.فرایند تولیذ با استفاده از هیدروژن فلوراید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است و معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، خطر آزاد شدن هیدروژن فلوراید به عنوان یک ماده سمی به محیط زیست بویژه پس از اصلاح قانون هوای پاک تبدیل به یک نگرانی شده است. در سال ۱۹۹۵ ، یک سیستم کاتالیزور جامد (فرآیند DETAL) در دسترس قرار گرفت. این روش روند خنثی سازی کاتالیزور و دفع HF را از بین می برد. در نتیجه ، بیشتر کارخانه های آلکیل بنزن خطی که از آن زمان ساخته شده اند ، از این فرآیند استفاده می کنند.

وضعیت واحد های فعال آلکیل بنزن خطی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید آلکیل بنزن خطی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید آلکیل بنزن خطی

نمودار واردات و صادرات آلکیل بنزن خطی تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

تولید کنندگان الکیل بنزن خطی در ایران

در ایران دو واحد صنایع شیمیای ایران واقع در اصفهان و پتروشیمی بیستون واقع در کرمانشاه LAB را تولید میکنند.

ملاحظات زیستی آلکیل بنزن خطی

آلکیل بنزن خطی به علت تأثیر آن بر محیط زیست و سلامت انسان مورد نگرانی قرار گرفته است. مقررات شورای اروپا (EC) 1488/94 [10] منجر به ارزیابی گسترده آلکیل بنزن خطی شد.

خلاصه

آلکیل بنزن خطی به عنوان یک واسطه در تولید سورفکتانت ها به ویژه آلکیل بنزن خطی یا همان سولفونیک اسید استفاده می شود. که این سورفکتانت نهایتا در تولید بسیاری از شوینده های صنعتی و خانگی مانند مایع ظرفشویی، مایع لباسشویی، شامپو کارواش، چربی گیرها، موتورشو ها، لکه بر و جرم گیرها استفاده می شود. از لحاظ زیست محیطی این ماده مورد نگرانی است اما به علت قیمت پایین و در دسترس بودن مورد استفاده بسیاری از صنایع می باشد. شما میتوانید جهت خرید آلکیل بنزن خطی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آلکیل بنزن خطی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۹۰۰۰ هزار مترمربع
زیربنای کل : ۳۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۰۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)