طرح تولید اسید بوریک

اسید بوریک (Boric Acid) که به عنوان بوراسیک یا اورتوبوریک اسید نیز شناخته می شود ، ترکیبی است طبیعی که از عناصر بور ، اکسیژن و هیدروژن (H3BO3) تشکیل شده است. اسید بوریک با فرمول شیمیایی H₃BO₃ اسیدی ملایم می باشد که بصورت بلورهای بی رنگ و یا پودر سفید حلال در آب است. این ماده معدنی غیرفرار بطور عمده از کانی ها و معادن بورات تهیه می شود ولی می توان آن را از طریق واکنش سدیم بوراکس با یک اسید معدنی نظیر سولفوریک اسید یا هیدروکلریک اسید تولید نمود.

تاریخچه اسید بوریک

بوریک اسید اولین بار توسط Wilhelm homberg از بوراکس بدست آمد. وجود اسید بوریک و یا نمک های آن در آب دریا قابل توجه است. همچنین اسید بوریک در گیاهان و در بیشتر میوه ها وجود دارد.
اسید بوریک به صورت آزاد در مناطق آتشفشانی مانند the lipari islands , Tuscany و نوادا در شیارهای موجود در زمین وجود دارد. همچنین اسید بوریک یک جز اصلی از کانی هایی همچون بوراکس، بوراسیت و کلمانیت می باشد. بوریک اسید در آب جوش محلول می باشد. وقتی دمای آن به بالای ۱۷۰ درجه سانتی گراد برسد، دهیدراته شده و متابوریک اسید HBO2 به دست می آید. متابوریک اسید یک جامد سفید رنگ ، دارای ساختار بلوری مکعبی و تنها اسیدی است که در آب با دمای معمولی به مقدار جزیی حل می شود. بوریک اسید در دمای ۲۳۶ درجه سانتی گراد ذوب می شود و وقتی دما به حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد می رسد، بیشتر دهیدراته می شود و تترابوریک اسید یا پیروبوریک اسید H2B4O7 به دست می آید. حرارت بیشتر منجر به تولید بورون تری اکسید می شود.

کاربردهای اسید بوریک

این ماده کاربردهای مختلفی دارد و در تولید طیف وسیعی از محصولات شیمیایی دارای بور مانند نمک های معدنی سنتزی بورات ، فلوئوروبورات ها ، فسفات بور ، تری هالیدهای بور ، استرهای بورات، و کاربید بور استفاده می شود. اسید بوریک به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در الوار ، لاستیک ، چرم و محصولات نشاسته ای و جزئی از ترکیب روغن های جوشکاری کاربری دارد. از آنجایی که بوراسیک اسید منعبی از اکسید بور (B2O3) است ، در محصولات ذوب شده مانند پارچه فایبر گلس ، شیشه های مقاوم در برابر حرارت و لعاب چینی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد.
ترکیبات معدنی حاوی بور مانند این ماده ، می توانند به عنوان مهارکننده آتش کاربرد داشته باشند. Boric Acid به تنهایی و یا همراه با بورات های سدیم بازده بالایی برای مهار آتش در ترکیبات چوبی و سلولزی دارند.

خصوصیات اسید بوریک

بوریک اسید از نظر شیمیایی ماده ای پایدار است.
اسید بوریک محلول در آب است ولی حلالیت آن به دما، غلظت و PH بستگی دارد.
اسید بوریک با پتاسیم و ایندرید اسید ناسازگار بوده و واکنش می دهد.

 

 

خطرات و سمی بودن اسید بوریک

اما بر اساس LD50 به ازای ۶۶۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن ، اسید بوریک ( H3BO3 ) در صورت بلعیده شدن یا در مصرف مقادیر زیاد میتواند سمی و کشنده باشد.
نسخه چهاردهم شاخص Merck نشان می دهد LD50 اسید بوریک ۵.۱۴ گرم / کیلوگرم برای دوزهای خوراکی به موش ها داده شده است و مقدار ۵ تا ۲۰ گرم می تواند باعث مرگ انسان شود .
حداقل دوز کشنده بور مصرف (به عنوان اسید بوریک ) گزارش شد ۲تا ۳ گرم در نوزادان، ۵/۶ گرم در کودکان، و ۱۵-۲۰ گرم در بزرگسالان است.
قرار گرفتن در معرض اسید بوریک در درازمدت ممکن است نگران کننده باشد و باعث آسیب به کلیه و نهایتا نارسایی کلیه شود .
مجموعه داده های منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، اسید بوریک ( Boric acid ) در دوزهای بالا نشانه سمیت و تروماتوزیته رشد قابل توجهی در جنین های خرگوش، موش و موش و همچنین نقص های قلب و عروق، تغییرات اسکلتی و ضایعات خفیف کلیوی را نشان می دهد.
ین اسید در قدیم به عنوان یک گندزدا قلمداد می شده است که قادر بود باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد. پودر سفید بوریک اسید امروزه هم به عنوان درمان های خانگی در برخی فرهنگ ها استفاده می شود. این جامد معدنی در آب حل می شود و در دمای حدود ۲۳۶ درجه سانتی گراد ذوب می گردد.
اسید بوریک را از واکنش عنصر بور با اسید سولفوریک به دست می آورند. بوراکس، یکی از ترکیبات مشتق شده از این اسید است که اغلب در تحقیقات علمی از آن استفاده می شود. بوریک اسید در صنایع مختلف نظیر صنایع تولید انواع سموم دفع آفات و حشره کش ها، تولید کاشی و سرامیک، محلول های گندزدا و ضد عفونی کننده، کشاورزی و … به کار می رود. در ادامه این مطلب، اطلاعات کامل تری از این اسید به دست خواهیم آورد.

روش تولید بوریک اسید

بوریک اسید را می توان از واکنش بوراکس با اسید معدنی مانند هیدروکلریک اسید تهیه کرد.
Na2B4O7.10H2O + 2HCl à ۴ B(OH)3 [or H3BO3] + 2NaCl + 5H2O
همچنین میتوان اسید بوریک را با استفاده از هیدرولیز بوتیرهالیدها و دی بوران ها تهیه کرد :
B2H6 + 6H2O à B(OH)3 + 3 HX (X=Cl,Br,I)

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اسید بوریک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
اسید بوریک : ۲۴۱۱۴۱۲۴۷۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اسید بوریک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
اسید بوریک : ۲۸۱۰۰۰۱۰

وضعیت واحد های فعال تولید اسید بوریک

نمودار واحد های فعال تولید اسید بوریک به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

وضعیت واردات وصادرات اسید بوریک

نمودار میزان واردات و صادرات اسید بوریک به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

وضعیت اسید بوریک در بازار جهانی

بیشترین مصرف اسید بوریک در جهان را دو کشور چین و ایالات متحده امریکا به خود اختصاص داده اند و بزرگترین معادن اسید بوریک را هم می توانید در ایالات متحده امریکا و ترکیه بیابید. اما در میان کشور های آسیا شرقی باید به چین اشاره کرد که با توجه به موفقیت های این کشور در صنایع نساجی، کشتی سازی و برد های الکترونیکی چاپی داشته است، استفاده بسیار بالایی از اسید بوریک دارد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید اسید بوریک

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)