طرح تولید نمای کرتین وال

Curtain Wall یک کلمه انگلیسی است که معادل آن به فارسی دیوار پرده ای است. دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند. یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل انعطاف است. از ترکیب این دو عبارت یا در حقیقت این دو نوع حائل محققان به ترکیبی دست پیدا کرده اند که هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را. از این رو نام انرا کرتین وال Curtain Wall قرار دادند.
نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ باری از خود ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیرویی که تحمل می کنند یکی نیروی وزن خودشان و دیگری نیرو های جانبی نظیر باد است را تحمل می کنند از این رو به سازه های کرتین وال سازه های خود ایستا می گویند. نمای کرتین وال انواع و اقسام و زیادی دارد و پر کاربرد ترین آنها که حتما شما هم دیده اید نماهای کرتین وال شیشه ای هستند.

تاریخچه نمای کرتین وال

در قرن نوزدهم با توسعه استفاده از پانل های شیشه ای بزرگ در ساختمان ,سیستم های کرتین وال نیز ظهور کردند. و از اواسط دهه ۳۰, با شروع استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان, رواج یافتند.
نماهای کرتین وال ، سیستم های غیرسازه ای پوششی برای دیواره های خارجی ساختمان هستند که معمولا برای ساختمان های بزرگ و چند طبقه کاربرد دارند.
نما کرتین وال ، حائل میان دیوار داخلی و فضای بیرون است و این سبب کاهش وزن و بارهای اعمال شده مانند: باد و لرزه های شدید و… بر روی سازه های اصلی ساختمان می گردد.این یکی از مزیت های استفاده از نمای کرتین وال به جای سیستم های سنتی آن است.
سیستم های کرتین وال متشکل از یک قاب آلومینیومی سبک هستند و پانل های مات و شفاف را که معمولا از جنس شیشه هستند در میان این فریم ها نصب می گردند.
نماهای کرتین وال را می توان با ترکیبی از سیستم های دیگر مانند چوب, به گونه ای مدرن تر طراحی نمود تا علاوه بر زیبایی از عایق بالاتری نیز برخوردار باشند.

ویژگی مهم نمای کرتین وال

از ویژگی مهم های کرتین وال می توان به عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی آن اشاره کرد. این مساله باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود. بنابراین نیاز ساختمان به مصرف انرژی الکتریسیته را کاهش می دهد. از طرفی کرتین وال ها چون سازه هایی بسیار سبک هستند بار کلی وارد بر ساختمان را کاهش می دهند. همچنین رفتار خوبی در مقابل زلزله دارند و در نهایت سهولت در نصب و زیبایی و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر نماهای ساخمانی برتری دارند.
کرتین وال ها در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می گیرند. و شیشه هایی که به عنوان نمای ساختمان قرار است بگیرند به جای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین وال نصب می شوند. از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد. این کاهش وزن سبب می شود که مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد. از نماهای کرتین وال می توان به نمای ساختمان جدید بورس در سعادت آباد تهران اشاره کرد.

ساختار نمای کرتین وال

ساختمان اصلی کرتین وال یا استراکچر کرتین وال از شاسی و لامل تشکیل شده است. سپس شیشه ها یا سایر پوشش ها روی آنها نصب می شوند. حال لامل را به شما معرفی می کنیم. لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه ها روی آن نصب می شوند. این لامل ها در دو جهت افقی و عمودی نصب می شوند. و فضایی مشبک مناسب نصب صفحات شیشه ای یا غیره را می دهند. به لامل های عمودی مولیون و به نماهای افقی ترنسم گویند. لامل ها نیز با توجه به طراحی نمای و کاربری که دارند انواع مختلفی دارند. لامل های آلومینیومی، لامل های فولادی و لامل های چوبی از انواع مختلف لامل ها هستند.

لامل

سطح مقطع لامل ها نیز به گونه ای توسط مهندسان طراحی شده است که بتوان در شیار هایی لامل ها در هم قفل می شوند و یا شیشه ها در فضای بین مولیون و ترنسم قرار می گیرند را بتوان با لاستیک های مخصوصی به نام EPDM جهت انجام عایق بندی حرارتی اقدام کرد. از این رو نماهای کرتین وال عایق صوتی حرارتی رطوبتی خیلی خوبی هستند.

انواع مختلف لامل

همانطور که گفتیم این لامل ها دارای انواع مختلفی نظیر فولادی چوبی و آلومینیومی هستند که بهترین آنها همان آلومینیومی هست که در اکثر پروژه ها می بینید علت آن این است که نمونه های فولادی و چوبی به علت خوردگی وزن بالا مشکلاتی که در عایق بندی دارند خیلی زود از صحنه حذف شدند اما نمونه آلومینیومی و آلیاژ های آن به دلیل خواصی که دارند نظیر استحکام بالا در عین سبکی توانایی جیگ و فیکسچر بودن بالا به منظور عایق بندی رطوبتی و هوادهی از مزیت هایی اسن که طراحان و معماران و مهندسان بسیاری را توجهشان را به خود جلب کرده است.
سیستم های کرتین وال به از جهت نصب نیز به دو نوع تقسیم بندی می شوند: فریملس framless (بدون خطوط ظاهری نمایان) و فیسکپ facecap (در پوش دار). که نمونه فریملس خود به دو زیر مجموعه full frame و Ufram تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این انواع با توجه به شرایط پروژه ساختار نما و غیره توسط مهندسان و معماران انتخاب و پس از انجام کامل طراحی از نظر فنی و زیبایی شناختی در محل پروژه نصب می شوند.
نمونه فول فریم کرتین وال:
در این حالت ها شیشه هایی دوجداره یا چند جداره ای که بین فضای خالی بین دو شیشه از چسب های پایه سیلیکون استفاده شده است درون قاب هایی که اصطلاحا کاست نامیده می شند قرار می گیرند و سپس مجموعه شیشه و کاست را در فضای خالی بین لامل های افقی و عمودی با استفاده پیچ یا پرچ در جای خود محکم می شوند.
نمونه یو چنل کرتین وال:
در این حالت ها شیشه هایی دوجداره یا چند جداره ای که بین فضای خالی بین دو شیشه از چسب های پایه سیلیکون استفاده شده است درون کاست های u شکل قرار می گیرند و سپس توسط لقمه های مخصوص فلزی در فضای بین لامل های افقی و عمودی قرار می گیرند.
نمونه فیسکپ کرتین وال:
در این نمونه یکی از لامل های افقی یا عمودی حذف می شوند و سپس از لاستیک و چسب هایی که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها سیلیکون است استفاده می شود.

 

مشخصات و ویژگی های کرتین وال ها

نماهای کرتین وال بر حسب نوع اجرا به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

۱-نوع قاب:

قاب ۶۰ میلی متری:
این پروفیل ها با پهنای ۶۰ میلی متر و عمق متغییر که پارامترهایی نظیر محاسبات فشار باد و ارتفاع سازه ها در تعیین عمق پروفیل نقش دارد. همچنین قابلیت اجرا در انواع سطوح مسطح، چند ضلعی، سقف های باز شو شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره ، چند جداره را دارد.
قاب ۵۰ میلی متری:
این پروفیل ها با پهنای ۵۰ میلی متر و عمق متغییر که پارامترهایی نظیر محاسبات فشار باد و ارتفاع سازه ها در تعیین عمق پروفیل نقش دارد. همچنین قابلیت اجرا در انواع سطوح مسطح، چند ضلعی، سقف های باز شو شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره ، چند جداره را دارد.
قاب فریملس ۶۰ میلی متری:
این پروفیل ها با پهنای ۶۰ میلی متر و عمق متغییر که پارامترهایی نظیر محاسبات فشار باد و ارتفاع سازه ها در تعیین عمق پروفیل نقش دارد. همچنین قابلیت اجرا در انواع سطوح فریملس مسطح، چند ضلعی، سقف های باز شو شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره ، چند جداره را دارد. در این حالت شیشه ها دو جداره روی فریم با چسب مخصوص در کارخانه چسبانده و توسط یراق آلات و اتصالات روی نما نصب می شود.
قاب فریملس ۵۰ میلی متری:
این پروفیل ها با پهنای ۶۰ میلی متر و عمق متغییر که پارامترهایی نظیر محاسبات فشار باد و ارتفاع سازه ها در تعیین عمق پروفیل نقش دارد. همچنین قابلیت اجرا در انواع سطوح فریملس مسطح، چند ضلعی، سقف های باز شو شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره ، چند جداره را دارد. در این حالت شیشه ها دو جداره روی فریم با چسب مخصوص در کارخانه چسبانده و توسط یراق آلات و اتصالات روی نما نصب می شود.
قاب فریملس ۶۰-۵۰ میلی متری تایپ اس:
مشخصات فنی سیستم های فوق همانند قاب فریملس ۵۰ میلی متری می باشد. با این تفاوت که مکانیزم نصب شیشه ها بدون استفاده از قاب آلومینیومی توسط یراق آلات لامل های عمودی و افقی نصب می گردد.

۲-سیستم Semi Unitized

سیستم کرتین وال
در این حالت پروفیل های عمودی به صورت جزیی است بنابراین شبکه بندی نما که شامل پروفیلهای افقی و عمودی به صورت قاب هایی با عرض یک شیشه و ارتفاع ۱ یا ۲ طبقه در کارخانه تولید و سپس در محل پروژه مونتاژ می شود و شیشه ها در آن نصب می شود. از آنجا که قاب ها بدون شیشه به محل پروژه منتقل می شود راحت می توان آن قاب ها را به طبقات بالایی منتقل کرد. بنابراین سرعت اجرای نما سریع تر از حالت قبل است. و در مقابل ارتعاشات و زلزله مقاومت بالایی دارند. و عموما ابعادی معادل ۱۷۰ در ۱۸۰ سانتی متر است.

۳-سیستم Unitized

در این حالت از انجا که پروفیل ها از زمان اجرای پروژه در محل پروژه انجام می شود سرعت اجرا و تکمیل بالایی دارد. شیشه ها نیز با بسته بندی مناسب همزمان با اجرای پروژه به محل پروژه منتقل می شود. از مزیت های بسیار مهم این روش بدون نیاز نصب داربست قابل اجرا است.
نحوه قیمت گذاری نمای کرتین وال
قیمت هر متر مربع نمای کرتین وال با توجه به نوع آن ،روش اجرا و طراحی آن ، متفاوت بوده و جهت استعلام قیمت کرتین وال کلیه موارد مذکور در نقشه ها مد نظر خواهد بود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کرتین وال ها

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای پیش ساخته ترکیبی آلومینیوم و شیشه : ۲۸۱۱۵۱۲۳۵۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کرتین وال

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

روش های اجرای نمای کرتین وال

در سیستم کرتین وال استیک Stick,لامل های آلومینیومی در محل پروژه, قطعه قطعه شده و نصب می گردند.
در سیستم های اجرای یونیتایزد Unitised,دیتیل های کرتین وال در ابعاد مورد نظر در خارج از محل پروژه ساخته و به محل ارسال و نصب می گردند.در این روش علاوه بر نیاز به زمان نصب کمتر, امکارن بهره مندی از امکانات و ابزار و کنترل کیفیت کارخانه وجود خواهد داشت.
پانل های مورد استفاده در نمای کرتین وال می تواند یکی از موارد زیر باشد:
شیشه های شفاف با امکان استفاده از چشم انداز خارج
شیشه های مات و اسپندرال (Spandrel)
آلومینیوم یا فلزات دیگر.
سنگ یا آجر.
چوب
فیبر فشرده شده پلاستیکی (FRP)
البته از موارد فوق, شیشه پرکاربردترین آن در نمای کرتین وال است که نماهای شیشه ای کرتین وال, خود شامل دسته بندی هایی است.

وضعیت واحد های فعال  نمای کرتین وال

نمودار واحد های فعال تولید نمای کرتین وال به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

وضعیت واردات وصادرات نمای کرتین وال

نمودار میزان واردات و صادرات نمای کرتین وال نامشخص میباشد.

بازار

قیمت اجرای نمای کرتین وال به طور متوسط از متر مربعی ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تا۹٫۰۰۰٫۰۰۰ریال بسته به نوع متریال وطرح آن متغیر می باشد.به هر اندازه که در طراحی نمای کرتین وال ، تقسیم بندی ها در ابعادی بزرگتر در نظر گرفته شده باشد، علیرغم آنکه مقدار پروفیل مصرفی کاهش می یابد، احتمال افزایش قیمت نیز بیشتر خواهد بود چرا که در ابعاد بزرگتر بعضا لازم است از پروفیل های لامل قوی تر و سنگین تر جهت مقاوم سازی نمای کرتین وال در برابر مسائل جوی از قبیل باد و طوفان و … استفاده کرد. لازم به ذکر است که در طبقات و ارتفاعات بالاتر ، استفاده از لاملهای قوی تر با ضخامت بالاتر، جزو ملزومات اجرای نماهای کرتین وال می باشد.

با توجه به اینکه نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن و تلفیقی از پروفیل آلومینیومی بعنوان استراکچر و یک متریال پوشش دهنده مانند شیشه یا ورق می باشد، بدیهی است که نوع و اندازه هریک از این ترکیبات می تواند در قیمت نمای کرتین وال تعیین کننده باشد. وجود بازشو به صورت لولایی و یا مخفی در نمای شیشه ای کرتین وال ، طبعا قیمت این نوع از نما را افزایش خواهد داد.

نوع و ساختار شیشه انتخابی در نمای کرتین وال در تعیین قیمت بسیار مؤثر خواهد بود. در نماهای شیشه ای کرتین وال از نوع فریم لس، توصیه و تأکید به استفاده از شیشه های لمینیت و دوجداره سکویت با استفاده از چسب سلیکون می باشد که این خود یکی از علل افزایش قیمت شیشه در این نوع از نما می باشد.

چسب سلیکون بر خلاف پلی سولفاید که معمولا جهت دوجداره سازی شیشه ها استفاده می شود، در برابر نور و حرارت آفتاب مقاوم بوده و به مرور زمان تجزیه نشده و از بین نمی رود و قیمت آن نیز به مراتب بالاتر از پلی سولفاید است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید نمای کرتین وال

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۴۰ تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)