طرح تولید الیاف سیسال

الیاف سیسال از یک گیاه به نام آگاو سیسالانا، که مختص مناطق گرمسیری و نیمه خشک است، در حال حاضر در کشورهایی مانند هائیتی، مکزیک، برزیل و سایر نقاط آمریکای جنوبی رشد می کنند. این گیاه دارای مقاومت بالا در برابر خشکسالی و دمای بالای محیط است.

گیاهان سیسال دارای برگ های گوشتی هستند که از یک جوانه مرکزی رشد می کنند. وقتی که برگ ها بالغ می شوند، ۱ تا ۱.۵ متر طول و حدود ۱۰ سانتیمترعرض دارند. برگ ها سنگین هستند اما ۹۰ درصد وزن آنها رطوبت است. علارغم آب زیاد موجود در برگ ، ماهیت خود برگ و خمیر بدست آمده از آن سفت و سخت است.

الیاف سیسال
الیاف سیسال بسیار طویل هستند، با رنگ کرمی، زرد، سبز، قهوه ای یا قرمز. این الیاف محکم، قوی و بادوام هستند وخاصیت کشسانی بالایی دارند. در برابر آسیب های باکتریایی و آب شور مقاوم هستند و همچنین عایق خوبی هستند.
استخراج الیاف سیسال

الیاف باید پس از برش برگ خیلی زود استخراج شود. اگر برگ خشک شود، الیاف در طول فرایند تمیز کردن آسیب خواهد دید. فرایند استخراج ، که دکورتیکیشن یا الیاف سازی نامیده می شود، دارای ۴ مرحله است:
فشردن برگ ها
دور ریختن قسمت داخلی برگ
تمیز کردن الیاف طویل سیسال ( با آب یا برس مخصوص)
آویزان کردن الیاف در خطوط معین برای خشک شدن

الیاف سیسال از فرایند جداسازی لایه ای به دست می آیند. تحت این روند، برگ گیاه سیسال فشرده شده و توسط یک چرخ گردان چرخانده می شود. این دستگاه شامل چاقوهای نازک است، به طوری که بعد از پایان کار تنها الیاف باقی می مانند. قسمت های باقی مانده از برگ با آب مخلوط می شوند. الیاف تزریقی نیز قبل از خشک شدن در گرمای طبیعی یا با جریان مصنوعی هوای گرم، با آب تمیز می شوند. درجه الیاف بر اساس رطوبت تعیین می شود؛ بنابراین خشک شدن مناسب ضروری است. خشک کردن مصنوعی به جای خشک شدن با نور طبیعی خورشید، برای درجات بهتر ترجیح داده می‌شود. پس از خشک شدن، الیاف ها از طریق ماشین به صورت دسته ای طبقه بندی می شوند و بیرون می آیند. فرایند دیگری که برای جدا کردن الیاف از برگ ها استفاده می شود، درمعرض رطوبت قرار دادن است و پس از آن گیاه تجزیه و تحلیل می شود. تحت فرآیند بازیابی، ترکیب عملکردهای باکتری و رطوبت بر پوسیدگی گیاهان اثر می گذارد. این فرایند از بافت های سلولی و مواد چسبنده در اطراف الیاف استفاده می کند تا الیاف ها را از برگ جدا سازد.

سیسال از گیاهی بومی به نام آگاو سیسالانا بدست می آیدکه از گیاهان بومی آمریکای مرکزی است ویک گیاه سازگار با مناطق استوایی و نیمه خشک است اما امروزه در کشورهایی چون هائیتی مکزیکو و برزیل و سایر نواحی آمریکای جنوبی کشت می شود این گیاه دارای مقاومت بالا در برابر خشکی و درجه حرارت بالای محیط است برگ های این گیاه وسیع و مسطح و کلفت هستند و روی تنه گیاه در می آیند .

الیاف سیسال به سه کیفیت رتبه بندی شده اند که عبارتند از

نوع ممتاز: شامل الیافی است که پاک شده اند و دارای رنگ کرم و درخشش بالایی هستند. و بدون ناخالصی ها و قطعات برگ و غیره می باشد.

نوع ۱: شامل الیاف خشک و براق با رنگ کرم مایل به زرد که این نوع هم بدون مواد ناخالصی می باشد.

نوع ۲: متشکل از الیاف خشک و براق بارنگ زرد و یا مایل به قهوه ای و یا مایل به سبز با درخشش طبیعی و کمی سخت وعاری از مواد ناخالصی مانند برگ و پوست و غیره می باشد.

نوع ۳: متشکل از الیاف خشک و براق بارنگ زرد و یا مایل به سبزو قهوه ای یا مایل به قرمز است وسخت است بدون مواد ناخالصی مانند برگ و پوست و غیره است.

مصارف الیاف سیسال

از این الیاف با وجود اینکه در صورت تماس مداوم با آب شور مقاومت آن کم می شود در صنایع حمل و نقل دریایی بعنوان طناب و در صنایع ماهیگیری هم استفاده می شود و در دیگر مصارف همانند بافت کلاه ودرست کردن کیف و برخی پارچه های تزیینی وقالی و موکتها استفاده می شود

الیاف سیسال از نوع برگی و درمناطق آمریکای مرکزی است. برزیل، تانزانیا و چین از بزرگترین تولید کنندگان این الیاف در دنیا به حساب می آیند. گیاهان سیسال دارای برگ های گوشتی هستند که از یک جوانه مرکزی رشد می کنند. وقتی که برگ ها بالغ می شوند، ۱ تا ۱٫۵ متر طول و حدود ۱۰ سانتیمترعرض دارند. برگ ها سنگین هستند اما ۹۰ درصد وزن آنها رطوبت است. علارغم آب زیاد موجود در برگ ، ماهیت خود برگ و خمیر بدست آمده از آن سفت و سخت است.

الیاف سیسال بسیار طویل هستند، با رنگ کرمی، زرد، سبز، قهوه ای یا قرمز. این الیاف محکم، قوی و بادوام هستند وخاصیت کشسانی بالایی دارند. در برابر آسیب های باکتریایی و آب شور مقاوم هستند و همچنین عایق خوبی هستند.

این الیاف به صورت رشته هائی در جهت طول برگ قرار دارند و سبب استحکام برگ در جهت طول می باشند. برگ های چیده شده توسط ماشین، خرد شده و الیاف خارج شده شستشو و جهت خشک نمودن و سفیدشدن در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند. خواص الیاف سیسال همانند دیگر الیاف سلولزی بوده و بیشتر جهت تولید طناب، پارچه های تزئینی به ویژه کلاه و کیف قابل استفاده می باشد. این لیف در برابر آب شور به مرور زمان استحکامش کم می شود. الیاف سیسال اغلب نوار شکل است و سطح مقطع آن به صورت بیضوی و یا چند ضلعی با کانال لومن ضعیف می باشند.

موارد استفاده از سیسال

الیاف سیسال با کیفیت بالا، طویل هستند و به تنهایی یا ترکیب شده با پشم یا اکریلیک در فرش استفاده میشوند. الیاف درجه متوسط ​​برای ساخت بند ناف، طناب و نخ چندلا در کشاورزی و صنعت استفاده می شود؛ الیاف سیسال بدلیل مقاومت در برابر آب شور در محیط های دریایی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. الیاف درجه پایین به دلیل میزان بالای سلولز در صنعت کاغذ استفاده می شوند.

یکی از کاربرد های قدیمی سیسال ،بدلیل داشتن الیاف بلند و انعطاف پذیر، بند ناف است. گرچه این استفاده تا حد زیادی کاهش یافته است، و جای خود را به پلی پروپیلنداده و در عین حال جدیدا، ازبند ناف کمتر استفاده میشود. سیسال هنوز بهترین ماده برای ساخت تخته دارت است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.

در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)