طرح تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

گازهای صنعتی و طبی از مواد گازیی هستند که برای استفاده در صنعت تولید می شوند. گازهای اصلی شامل نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، آرگون، هیدروژن، هلیوم و استیلن هستند و انواع مختلفی از گازها و مخلوط ها در سیلندرهای گاز در دسترس هستند. صنعت تولید این گازها به عنوان صنعت گازهای صنعتی شناخته شده است که شامل عرضه تجهیزات و فن آوری تولید و استفاده از گازها می شود. تولید آنها میتواند بخشی از صنعت شیمیایی گسترده تلقی گردد (که گازهای صنعتی اغلب به عنوان “مواد شیمیایی مخصوص” شناخته می شوند).
گازهای صنعتی در طیف گسترده ای از صنایع، شامل نفت و گاز، پتروشیمی، مواد شیمیایی، برق، معدن، فولاد سازی، فلزات، حفاظت از محیط زیست، دارو، داروسازی، بیوتکنولوژی، غذا، آب، کود، انرژی هسته ای، الکترونیک و هوا فضا استفاده میشود .
بعضی از کسب و کارهای تجاری، معمولا از طریق عوامل محلی رفع نیاز میکنند. این نوع کسب و کار از رهگذر فروش سیلندر گاز و تجهیزات مربوطه به توزیع کننده ها و در نهایت مصرف کننده نهایی تعریف میشود که شامل محصولاتی مانند بالون هلیوم، گازهای توزیع برای کوره های آبجو، گازهای جوشکاری و تجهیزات جوشکاری، گازوئیل و اکسیژن پزشکی است.
خرده فروشی گاز فقط به شرکت های تولید کننده گازهای صنعتی یا عوامل آنها محدود نمی شود. بازه وسیعی از مخازن حمل کوچک به نام سیلندرها، بطری ها، کارتریج ها، کپسول ها یا کانال ها برای حمل LPG، بوتان، پروپان، دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وجود دارد.
برای شناسایی محتوای سیلندرهای گاز تحت فشار یا کپسول های گاز می‌توان از روش هایی از جمله برچسب گذاری بهره برد.
کدگذاری رنگ کپسول گاز نیز می تواند بعنوان روش دوم نمایانگر گاز درون کپسول گاز باشد. به این منظور استاندارد BS EN 1089-3 در کشورهای اروپایی در حال اجراست. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۲۰۱۱ استاندارد ISIRI712 را تهیه و تدوین نموده است که ترجمه ی استاندارد اروپایی فوق الذکر است.
دامنه کاربرد این استانداردها، کپسول های حاوی گازهای صنعتی، تنفسی، پزشکی و … به استثنای کپسول های حاوی گازهای مایع (LPG)، تبریدی، خاموش کننده های آتش و مجموعه های کپسول ها می باشد.
رنگ کپسول گاز می بایست در شانه ی آن اعمال شود و محدودیت هایی که برای رنگ بدنه وجود دارد، شامل موارد زیر است:
-بدنه ی هیچ کپسول صنعتی نباید به رنگ سفید باشد. کپسول های با مصارف پزشکی و تنفسی با اعمال رنگ سفید روی بدنه ی آن ها از کپسول های صنعتی متمایز می شوند.

سیلندر گازهای طبی

هر سیلندر گاز طبی از چند جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از پایه ، بدنه ، شیر ، گلویسی ، فلکه ، مانومتر ، فشارشکن ( رگولاتور ) فلومتر ، رابط و سرپوش .
اجزایی مانند مانومتر ( فشارسنج ) ، فلومتر ( جریان سنج ) ، رگولاتور ( فشارشکن ) ،و لوله رابط ( جهت اتصال به ماسک بیمار ) قابل جداشدن و تعویض می باشند . در سیلندرهای حاوی گاز طبی با فشار زیاد از فشارشکن استفاده می کنند . این وسیله فشار خروجی گاز درون سیلندر را تا حد ۵/۳ بار کاهش می دهد . مانومتر فشار خروجی از سیلندر را نشان داده و فلومتر میزان فلو یا شار ( مقدار شار خروجی که از واحد سطح بطور عمود در واحد زمان عبور می کند ) را نشان می دهد .
در بیمارستان‌ها از گازهای مختلفی از جمله اکسیژن،N2O، ازت و … استفاده می‌شود و از آنجا که این گازها جهت درمان مستقیم بیماران یا انجام اقدامات لازم برای کمک به درمان آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گازهای طبی نامگذاری شده‌اند. مهم ترین و شاید عام ترین وسیله برای استفاده و نگهداشت این گازها، کپسول یا سیلندر گاز است.

سیلندرها از نظر نوع ساختار
۱- سیلندرهای بدون درز (یکپارچه)

این سیلندرها از یک ورق یک تکه، بدون هیچ جوش و برشی در بدنه تهیه شده‌اند. این سیلندرها به علت سیستم یکپارچه، قابلیت تحمل فشار کاری تا ۲۰۰ بار و فشار تست تا ۳۰۰ بار را دارا هستند و برای گازهایی که در حالت عادی، گاز هستند و فشار بالایی دارند استفاده می‌شوند. این سیلندرها در حجم‌های ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰ لیتری موجود هستند که حجم ۵۰ لیتری دارای فشار کاری ۲۰۰ بار و فشار تست ۳۰۰ بار و بقیه سیلندرها دارای فشار کاری ۱۵۰ و فشار تست ۲۵۰ بار هستند.

۲- سیلندرهای درزدار(دوپارچه)

این سیلندرها از دو قطعه یا حتی تعداد بیشتری ورق تهیه شده‌اند و در بدنه دارای جوش و برش هستند به همین علت برای گازهایی که فشار بالایی ندارند و مایع شونده هستند، مناسبند.

سیلندرها از لحاظ جنس بدنه
سیلندرهای کربن استیل

این جنس از سیلندر برای گازهای بی اثر و واکنش ناپذیر مثل هلیوم و آرگون کاربرد دارد.

سیلندرهای آلومینیوم

سیلندرهای دارای جنس سبک هستند که همین امر باعث شده که در سیلندرهای پرتابل از این جنس استفاده شود.

سیلندرهای استینلس استیل

این جنس از سیلندرها مخصوص گازهایی است که خاصیت خورندگی و واکنش پذیری بالایی دارند.

اجزا تشکیل دهنده سیلندرها

این اجزا در شکل ۳ نشان داده شده‌اند.

بدنه (شامل تنه و گلویی سیلندر)

روی گلویی سیلندر اطلاعاتی شامل: شماره سیلندر/سال ساخت سیلندر/فشار کاری/فشار تست/تاریخ تست هیدرواستاتیک براساس سال میلادی ثبت می‌شود.

کلاهک سیلندر

نقش مهمی در حفاظت از سیلندر دارد که در هنگام جابجایی سیلندر، داشتن آن اجباری است.

شیر سیلندر

براساس نوع گاز، دارای دو نوع راست گرد و چپ گرد است (شکل ۴).
شیر سیلندر باید در تمامی شرایط (سیلندر پر یا خالی) بسته باشد.
هنگام بازکردن شیر سیلندر، مسیر خروجی گاز نباید به سمت کارکنان باشد.
در شیرهایی که دارای فلکه دستی هستند نباید برای باز کردن شیر از آچار استفاده شود.
هرگز شیر سیلندر را روغنکاری نکنید.

جنس سیلندرها

سیلندرهای پرفشار را می توان از استیل کربن ، استیل منگنز و یا آلیاژ آلومینیوم ساخت . بطور معمول جنس این سیلندرها باید از فولاد و در کوره باز یا برقی ساخته شود و کیفیت ساخت آن تکنولوژی بسیار بالایی را جهت یکنواختی جنس ، ضخامت و سطح را در تمام طول ورقه فولاد طلب می کند .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع سیلندر گاز صنعتی ۲۸۱۲۴۱۲۳۰۹
کد آیسیک انواع سیلندر گاز طبی ۲۸۱۲۴۱۲۳۱۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی ۷۶۱۳۰۰۰۰ / ۷۳۱۱۰۰۰۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

نمودار واردات و صادرات انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۶۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)