طرح تولید اکسید کلسیم

طرح تولید اکسید کلسیم

اکسید کلسیم ماده ای شیمیایی و تهیه شده از سنگ آهک طبیعی است که برای تولید آن ، فرایند های مختلفی صورت می گیرد تا سنگ آهک از فرمول شیمیایی کربنات کلسیم به فرمول اکسید کلسیم تغییر حالت دهد. اکسید کلسیم با ساختار مولکولی CaO در فارسی با نام آهک زنده یا آهک فعال شناخته می شود که از پخته شدن سنگ معدنی تولید می گردد. این ماده به لحاظ شیمیایی دارای پایداری اندکی بوده و در صورت تماس و ترکیب با آب ، یون هیدروکسید تولید می کند که فرایندی گرما زا است.
اکسید کلسیم که همان آهک پخته شده است ، از نظر فیزیکی به صورت سنگ و کلوخه سفید رنگ می باشد و موارد مصرف مختلفی در بخش های ساخت و ساز و تولید مواد شیمیایی دارد. کلسیم اکسید در واقع ، آهک خالص است که مواد ناخالص موجود در آن که در حین شکل گیری در پوسته زمین به آن افزوده شده ، جدا سازی گردیده است.

کاربرد اکسید کلسیم
صنایع فولاد سازی

برای تولید فولاد از سنگ آهن استفاده می شود که حاوی ناخالصی های مختلفی مانند منگنز است. این ناخالصی ها می توانند انعطاف پذیری فولاد را کاهش داده و آن ار خشک و شکننده کنند. به منظور خالص سازی سنگ آهن در کوره های ذوب ، از پودر آهک استفاده می شود که می تواند ناخالصی های موجود در آهن مذاب را به خود جذب نموده و بعدا آن را به صورت سرباره جداسازی نمود.

ساختمان سازی

آهک دارای سابقه طولانی در امور ساخت و ساز است. از اکسید کلسیم کلوخه ای می توان به عنوان آهک شفته برای زیر سازی بناها استفاده کرد. این ماده در تولید مصالح ساختمانی مختلف از جمله در تولید آهک هیدراته کاربرد دارد.

سیمان

سیمان پر کاربرد ترین ماده مورد مصرف در ساخت و ساز است که از ترکیب چندین ماده مختلف مانند ماسه و آهک تولید می گردد. اکسید کلسیم به عنوان ماده چسبنده ، به میزان بسیار زیادی در تولید سیمان استفاده می شود.طرح تولید اکسید کلسیم

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اکسید کلسیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
اکسید کلسیم۲۴۱۱۵۱۲۵۰۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اکسید کلسیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
اکسید کلسیم۲۸۲۵۹۰۰۰
فرایند تولید اکسید کلسیم

برای تولید این محصول ، باید سنگ آهک طبیعی را به دمای ذوب آن رسانید. سنگ آهک نوعی سنک کربنات کلسیم است که خلوص کلسیمی بالایی داشته و سختی متوسطی دارد. این ماده از هزاران سال پیش توسط بشر شناخته شده و برای ساخت و ساز بکار می رفته است. امروزه ما متوجه شدیم که در صورت پخت سنگ آهک ، می توان مواد ناخواسته آن مانند آلومینیوم ، سیلیس و گاز کربنیک را جدا نمود. البته روش حرارت دهی به سنگ آهکی ، میزان حرارت و مدت زمان اعمال آن نقش مهمی در تولید اکسید کلسیم دارد.
برای تولید آهک روش های مختلفی از گذشته تا به حال وجود داشته است. در یکی از قدیمی ترین روش ها که به روش سنتی تولید آهک هم معروف است و امروزه هم استفاده می شود ، سنگ های آهکی که نسبتا بزرگ می باشند را به صورت لایه لایه و با فاصله اندکی روی هم می چینند. این کار در یک محوطه بسته و چاه مانندی صورت می گیرد. سپس درب محوطه را بسته و حرارت زیادی را با استفاده از نفت ، زغال سنگ و دیگر سوخت ها ایجاد نموده و سنگ ها را برای مدت چندین روز حرارت می دهند تا رفته رفته تجزیه شود.
در روش نوین تولید آهک زنده که به روش صنعتی معروف است ، تفاوت در کوره‌ی مورد استفاده می باشد. کوره های صنعتی می توانند حرارت بسیار بیشتری را تولید نموده و حرارت را به صورت یک نواخت به تمام سنگ ها اعمال می نماید. این کار سبب می شود که بر خلاف روش سنتی ، کیفیت آهک تولیدی به صورت یکدست باشد. مزیت دیگر تولید اکسید کلسیم به روش صنعتی ، فرایند سریع تر آن است که زمان تولید را بجای چندین روز به چند ساعت کاهش داده و میزان محصول را بسیار افزایش می دهد.

وضعیت واحد های فعال واحد تولید اکسید کلسیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث تولید اکسید کلسیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید اکسید کلسیمجدول واحد های فعال واحد تولید اکسید کلسیم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای دردست احداث تولید اکسید کلسیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید اکسید کلسیم

 

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)