طرح تولید بخور اکالیپتوس

اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اکالیپتوس درخت بومی استرالیاست. جالب است بدانید که ریشه‌ی این درخت سه برابر وزن خود، آب جذب می‌کند. جوشانده‌ی این گیاه، بخور، روغن و برگ‌های آن معجزه می‌کنند.

تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات و غیره. اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه‌ی این مشکلات محسوب می‌شود.

نام تجاری این محصول درایران همان بخور اکالیپتوس است و نام تجاری دارو ساخته شده Menthol & Eucalyptus Inhalationمی باشد.

موارد مصرف و کاربرد بخور اکالیپتوس:

این فرآورده برای برطرف نمودن نشانه های سرماخودرگی، سرف و احتقاق بینی بکار می رود.

آثار فارموکولوژیک و مکانیسم اثر: اسانسهای موجود در این فرآورده دارای اثرات ضد التهاب، خلط آور و ضد عفونی کننده می باشند. به نظر می رسد اثرات ضد میکروبی اکالیپتول روی باکتریهای گرم مثبت بیشتر بوده بخصوص باسیلوس ساب تیلیس و میکروکوکوس گلوتامیوس به آن حساستر می باشند. آزمایشات Invitro نشان داده است که کورستین و هایپروزید موجود در اکالیپتوس اثرات ضد ویروس آنفلوانزا تیپ A دارند.

کد ایسیک مرتبط با صنعت بخو اکالیپتوس

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

اکالیپتوس (قطره) ۲۴۲۳۵۱۳۸۷۹

اکالیپتوس (محلول) ۲۴۲۳۵۱۴۹۲۰

 

 

تولید محلول بخور اکالیپتوس

یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان ۹۷درصدحجمی از محصول را عصاره هیدرو الکلی اکالیپتوس ، ۲ درصد اسانس نعناع و ۱ درصد را اسانس اکالیپتوس تشکیل می دهد.

ابتدا مواد اولیه توسط دستگاه میکسر مخلوط شده و سپس هموﮊنایز می گردد و در مرحله بعدی توسط پرکن ها ظروف پر می گردد . به طور کلی پرکن ها به دو صورت خطی و دوار می باشند .ماشینها دارای کانوایر ورودی به Start wheel و کانوایر خروجی از آن برای سهولت در اتصال به سایر قسمتهای خط میباشند. پر کن های دوار دارای مزایای ممتازی نسبت به خطی می باشند که عبارتند از سرعت بالا ، استقرار درب بند بر روی دستگاه که باعث استفاده از نیروی انسا نی کمتر در بخش تولید می گردد.

این مرحله از تولید ( پر کردن ) تفاوت اساسی تکنولوژی پیشرفته با تکنولوﮊی قدیم را نمایان می سازد.

پس از این مرحله بر روی ظروف برچسب زده و سپس ظروف با استفاده از نیم کارتن و نایلون ، شرینگ می گردد.

به طور کلی سیستم عرضه محصولات به دلیل عدم بهره گیری از بسته بندی های مناسب و بازاریابی مناسب در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است . تبلیغات مناسب و بهره گیری از تجارت الکترونیک می تواند کمک شایانی در رابطه با عرضه و فروش محصول بنماید.

به طور کلی نقاط ضعف در تولید این محصول عبارتند از :

۱ – استفاده از پرکن های نامناسب

۲ – درب بندی به صورت دستی یا به صورت دستگاهی مجزا از پرکن

۳ – استفاده از ظروف نامناسب

۴ – بسته بندی و شرینگ نامناسب

نقطه قوت تکنولوﮊی های مرسوم سادگی در فرآیند تولید است به طوری که دربعضی از مقاطع از تولید می توان از نیروی انسانی به صورت جایگزین استفاده کرد مانند چیدن و برداشتن ظروف از زیر پرکن ، بستن درب و زدن برچسب و شرینگ نمودن کالا .

به طور کلی عدم نیاز به برق زیاد و سوخت و عدم آلودگیهای زیست محیطی از مهم ترین محاسن این صنعت می باشد.

کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل آن بر مصرف بخور اکالیپتوس

انواع آنتی سپتیک ها و آنتی باکتری های استنشاقی اعم از پودری یا مایع می تواند کالای جایگزین محسوب شوند اما باید توجه داشت که باکتری ها انواع مختلفی داشته که هر کدام یک دسته از آنتی باکتری ها را طلب می کند.

با توجه به مطالب فوق و همچنین با درنظر گرفتن مزیت ممتاز بخور اکالیپتوس که منشائ طبیعی دارد و با توجه به رویکرد منا سب جهانیان نسبت به این دسته از داروها ، این محصول است که خود را جایگزین محصولات شیمیایی مشابه نموده و در آینده نیز جایگاه خود را مستحکم تر از پیش می نماید. طبق آمارهای گزارش شده بیش از ۶۰ درصد مردم کشورهای اروپایی علاقه مند به استفاده از داروهای گیاهی می باشند.

اهمیت استراتژیک بخور اکالیپتوس در دنیا

دارو از هر نوع و دسته ای که باشد به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان ها دارد کالایی استراتژیک تلقی شده و این محصول نیز مستثنی از این قاعده نمی باشد.

از آنجا که شایع ترین بیماری در دنیا سرماخوردگی می باشد و دسته آنتی باکتری ها و آنتی بیوتیک ها دارای بیشترین عوارض جانبی می باشند بنابراین اهمیت این کالا در دنیا محسوس می باشد و با پیشرفت دانش پزشکی ، داروسازی و ازدیاد جمعیت و …… تقاضای روزافزون به داروهای گیاهی بیش از پیش پیش بینی می گردد.

 

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده بخور اکالیپتوس:

چین ، هند ، استرا لیا ، امریکا ،کانادا و آلمان بیترین سهم را در تولید این محصول دارند. چین به تنهایی ۲۰ درصد از تولیدات این گونه محصولات را در دست دارد .

کشورهایی مانند بلﮋیک ، بنگلادش، ترکمنستان و قزاقزستان بیشترین سهم را در مصرف این کالا دارند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح بخور اکالیپتوس

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ متر مربع
مساحت زیر بنا : ۵۳۰ متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۱ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)