طرح تولید تایر روکشی

هزینه های زیاد مالی و زیست محیطی تولید تایر نو که درصد بالایی از مواد اولیه آنرا مشتقات نفتی تشکیل می دهد کشورهای صنعتی را بر آن داشته تا برای مشکل انباشته شدن تایرهای کارکرده روش های بازیافت و استفاده مجدد از آنها را توسعه دهند که در نتیجه آن صنعتی به نام صنعت روکش متولد شده است. پیشرفت روش ها و استانداردهای این صنعت موجب شده تا بخش قابل توجهی از نیاز ناوگان کشورهای توسعه یافته از تایرهای روکش شده تامین شود.

روکش مجدد تایر موجب صرفه جویی در مصرف نفت خام که سرمایه ملی است، می شود. برای تولید تایر نو به ۸۳ لیتر نفت خام نیاز است در حالی که روکش مجدد تایر به ۲۶ لیتر نفت خام نیاز دارد در نتیجه با استفاده از هر تایر روکش شده ۵۷ لیتر نفت خام صرفه جویی می شود و تایرهای روکشی تولید شده در صورت رعایت استانداردهای کیفی حین تولید کارکرد آنها معادل تایرهای نو است.

اگر به فکر بازیافت تایرهای کارکرده نباشیم با فاجعه زیست محیطی روبرو خواهیم شد. بازیافت تایرهای فرسوده یکی از مهم ترین اهداف کشورهای غربی برای حفظ محیط زیست می باشد که این سهم در کشور ایران از اهمیت کمتری برخوردار است و جدی گرفته نمی شود.

روکش گذاری تایر به روش گرم

این روش بعد از زیرسازی های انجام شده و رفع معایب تایر کارکرده کامپاند یا همان آمیزه لاستیکی به صورت نوار شده دورتادور تایر کشیده می شود و با تشکیل پروفایل منظم آماده پخت در پرس های تحت فشار است. کامپاند تعمیری و سایر مواد میانی نظیر سمنت و کوشین گام مورد استفاده در مجموعه روکش سیرجان از کارخانه بارز کرمان تامین می شود.

روکش گذاری تایر به روش سرد

تفاوت این روش روکش گذاری با روش روکش گرم در نحوه قرار دادن ترد روی تایر است در این روش نیز بعد از رفع معایب تایر کارکرده و زیر سازی آن ترد (آج تایر پیش پخت) دور تا دور تایر انداخته می شود و آماده عملیات وکیوم و پخت در اتوکلاو است.

در حال حاضر فقط کارخانه کن تایر تبریز ترد پیش پخت روکش سرد را تولید می کند و بخشی از ترد مورد استفاده کارخانجات روکش سرد به صورت وارداتی از کشورهای ایتالیا، مالزی و ترکیه تامین می شود.

با استفاده از تایرهای روکشی می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. تایرهای با روکش مجدد با قیمت پایین تر و به اندازه تایرهای نو قابل اطیمنان هستند. محصولات تولیدی این واحد روکش تایر به مدت یک سال گارانتی دارند.

یکی از مشکلات کارخانجات روکش کمبود تایرهای کارکرده و قابل روکش است که دلایلی دارد و دلیل نخست آن آن عدم فرهنگ سازی مناسب در استفاده از تایر و کارکرد حداکثر آن تا بروز عیب، که منجر به آسیب ساختار تایر می شود و قابلیت استفاده مجدد برای روکش گذاری را از بین می برد.

از طرفی گران بودن قیمت تایرهای نو و قیمت بسیار پایین تایرهای کارکرده انگیزه رانندگان برای استفاده مجدد از تایر را از بین برده و تا بروز عیب مخرب، از تایر استفاده می کنند.

استفاده از روش های انگیزشی برای تعویض تایر کارکرده و فرهنگ سازی و تبلیغات برای استفاده از تایرهای روکشی می تواند گام مهمی برای افزایش تولید این محصول استراتژیک و بهبود کیفیت تایرهای روکشی تولید شده باشد.

تایر روکش شده و نو

لاستیک و تایرهای روکش شده (به انگلیسی Retread Tires)، بعضا تایرهای قدیمی هستیند که با استفاده از روکش لاستیکی آج دار شکل نو گرفته و برای استفاده مجدد روانه بازار می شوند.این لاستیک های روکش شده در واقع راهی مؤثر برای بازیافت لاستیک های قدیمی و کاهش مقدار لاستیک منتهی به محل های دفن زباله به حساب می آیند.

لاستیک های روکش شده برای چه کسانی مناسب است؟

برای افرادی که بودجه کمی برای خرید لاستیک دارند، این تایرهای روکش شده می توانند بدون تحمیل هزینه های زیاد (به انگلیسی Without incurring a great deal of expense) ، جایگزین لاستیک های فرسوده (به انگلیسی worn tires) شوند.

در حالی که فرآیند دقیق برای روکش لاستیک توسط تولید کننده های مختلف متفاوت است ، ملزومات کار شامل گرفتن یک تایر است که در شرایط خوبی باشد و اضافه کردن یک لایه دیگر لاستیک بر روی آج فرسوده آن است.این روکش با استفاده از روشهایی به آج لاستیک زیرین پیوند می خورد و ترکیب قوی را شکل می دهد. به طوری که تشخیص تایر نو از کهنه خیلی دشوار است.

تایر روکش دار قابل اطمینان است؟

این کیفیت اتصال (به انگلیسی Bonding Quality) از نظر ایمنی بسیار مهم است زیرا پیوند باید به اندازه کافی قوی باشد تا مانع از جدا شدن روکش پس از تنها یک دوره کوتاه از استفاده شود.لاستیک های روکش دار تقریباً برای هر نوع وسیله نقلیه چرخ دار ساخته می شوند. تایرهای روکش دار به دلیل امنیت بالایی که دارند برای مسافت های کوتاه و طولانی مورد استفاده قرار می گیرند.قیمت لاستیک های روکش دار نصف و یا یک سوم قیمت لاستیک های نو و دست اول است. معمولا تایرهای روکش دار را برای مسافت های کوتاه و درون شهری استفاده می کنند.

مواردی که تایر روکشی را از شمول گارانتی خارج می‌نمایند چیست؟

۱- استفاده در محور جلو (محور فرمان)
۲- عدم رعایت ظرفیت مجاز بار و مسافر
۳- عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه
۴- عدم رعایت طرح و مارک یکسان در یک محور
۵- حرکت بر روی پنچری
۶- خراب شدن بید تایر (طوقه تایر)

آیا تاریخ تولید تایر ملاک قبولی برای انجام فرایند روکش‌گذاری روی منجید آن می‌باشد یا خیر؟

ملاک اصلی، وضع فعلی و ظاهری منجید است که در صورت دارا بودن شرایط روکش‌گذاری مورد قبول واقع می‌شود ولی باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که میزان ضریب انبساط که از جانب مراکز ذیصلاح، استاندارد شده است و وضعیت ظاهری منجید که بعد از سرویس اولیه تایر نو می‌تواند مورد قبول یا رد واقع گردد و در سری‌های بعدی نیز که بعد از روکش‌گذاری وارد چرخه مصرف قرار می‌گیرند شرایط استفاده و نگهداری که تایر مستعمل (منجید) ملاک قرار گرفته است برای روکش مجدد نیز تسری پیدا می‌کند.

تایرهایی که به روش گرم روکش‌گذاری گردیده‌اند برای چه نوع خودروهایی مناسب می‌باشند؟

با عنایت به نوع روکش‌گذاری و عمق طرحهای مختلف تایرهای روکشی گرم، برای کلیه خودروها و جاده ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که جزئیات و اطلاعات فنی آن در قسمت مشخصات تایر انتخابی بصورت جدول توضیح داده شده است. ولی بطور کلی بهتر است خودروهایی که در جاده های سنگلاخی و معادن بکار گرفته می‌شوند، از تایرهایی که به روش گرم روکش‌گذاری شده اند استفاده گردد.

تایرهایی که به روش سرد روکش‌گذاری گردیده‌اند برای چه نوع خودروهایی مناسب می‌باشند؟

با عنایت به نوع روکش‌گذاری و ساختار اولیه، آج آماده مورد استفاده در تایرهای روکشی سرد، این نوع روکش‌گذاری برای کلیه تایرهای سیمی (رادیال) مناسب بوده و با توجه به سختی مواد بکار گرفته در آج آن برایخودروهایی که در اتوبان‌ها و جاده‌های آسفالته مورد استفاده قرار می‌گیرند مناسب می‌باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تایر روکشی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi TitleSerial Code
انواع تایر روکش شده۲۵۱۱۳۱۲۴۶۵
تایر روکش شده سواری۲۵۱۱۴۱۲۴۶۶
تایر روکش شده اتوبوسی و کامیونی (باری)۲۵۱۱۴۱۲۴۶۷
تایر روکش شده وانتی و مینی بوسی۲۵۱۱۴۱۲۴۶۸
تایر روکش شده کشاورزی۲۵۱۱۴۱۲۴۶۹
تایر روکش شده راه سازی و صنعتی۲۵۱۱۴۱۲۴۷۰
تایر روکش شده هواپیما۲۵۱۱۴۱۲۴۹۹
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تایر روکشی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi TitleHS Code
تایر روکش شده سواری۴۰۱۲۱۱۰۰
تایر روکش شده اتوبوسی و کامیونی (باری)۴۰۱۲۱۲۰۰
تایر روکش شده وانتی و مینی بوسی۴۰۱۲۱۱۰۰
تایر روکش شده کشاورزی۴۰۱۲۹۰
تایر روکش شده راه سازی و صنعتی۴۰۱۲۹۰

 

مراحل روکش مجدد تایر

مرحله بازرسی اولیه First Inspection: هدف بازرسی اولیه تایید هر تایر برای روکش مجدد به وسیله بازرسی داخلی و خارجی می باشد. تایر در این مرحله برای روکش مجدد تایید یا رد می شود و تمامی صدمات وارد شده به تایر مشخص می شود. این فرایند به صورت زیر صورت می گیرد:
a. ابتدا تایرهای کارکرده که بعنوان پایه در صنعت تایر روکشی استفاده می شود، پس از جمع آوری، نخست بطور کامل از هر گونه آلودگی پاک شده، سپس در محل نمایندگی تایرها را که به آن «منجید» گفته می شود، توسط کارشناس بازرسی می شود. (بازرسی منجید ۱۰ روز تا دو هفته زمان نیاز دارد)
b. تایرهای تایید شده به کارخانه فرستاده می شوند.
c. تایرهای دریافتی جهت آسیب هایی که به وسیله چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی باشد، به وسیله دستگاه بررسی می شود تا میزان آسیب هایی که به آنها وارد شده مورد ارزیابی قرارگیرد. و سوراخ ها، خوردگی ها، سائیدگی ها و نیز اجسام خارجی را که در طول مصرف وارد بافت منجید شده اند مشخص گردد. (بیشتر منجیدهای ارسالی توسط کارشناس به کارخانه برای روکش مجدد، تایید می شوند). منجیدهایی که برای روکش مناسب شناخته می شوند به مرحله بعد منتقل می شود.
مرحله باف (لایه برداری) Buffing: مرحله اولیه آماده کردن تایرها برای قرار گرفتن رویه می باشد. آج تایر (ترد) در این مرحله برداشته می شود و سطح آن یکدست می گردد.
مرحله Skiving: تمامی فرورفتگی های ریز و صدمات وارده به تایر، با کامپاند مخصوص پر شده و جهت یکدست شدن تعمیر می شود.
مرحله Cementing: این لایه برای ایجاد چسبندگی خام روی سطح استفاده می شود. همچنین این لایه از اکسید شدن سطح منجید جلوگیری می کند.
مرحله Gum: گام یک لایه چسبناک است که برای ایجاد چسبندگی زیر ترد استفاده می شود و در مقابل کنده شدن ترد مقاومت می کند.
مرحله Building: ترد روی لایه چسبناک قرار می گیرد.
مرحله Enveloping: در این مرحله جهت خروج هوا از بین لایه ها و نگه داشتن ترد در جای خود، وکیوم از داخل و بیرون به کمک یک لایه لاستیکی صورت می گیرد. در این مرحله نتیجه کار شبیه عملکرد قالب در پخت تایر خام می باشد .
مرحله پخت Vulcanisation: تایر ۴ تا ۶ ساعت در دما و فشار تعیین شده، پخت می شود. زمان پخت در این مرحله بالا می باشد، زیرا با دمای پایین ۱۱۰( درجه سانتی گراد ) پخت صورت می گیرد. به این پخت در اصطلاح روکش سرد می گویند. انواع روکشی به شرح زیر می باشد:
روکشی سرد در دستگاه اتوکلاو در دمای تقریبی C°۱۱۰ صورت می گیرد.
روکشی گرم در دستگاه پرس پخت به همراه قالب در دمای تقریبی C°۱۶۰ صورت می گیرد.
محصولات روکش سامان بارز از نوع روکش سرد می باشد. این روش پخت به دلیل پخت بلند مدت در دمای پایین باعث چسبندگی بهتر و جدایی دیرتر رویه( ترد ) خواهد شد.
مرحله بازرسی نهایی Final Inspection: تایرها از داخل و خارج بررسی می شوند و به درجه یک و دو دسته بندی می شوند.
در پایان تایرهای رویت شده پس از تایید نهایی، مجددا به نمایندگی جهت فروش منتقل می شوند و با قیمتی کمتر از تایر نو به فروش می رسند.

مراحل تاسیس کارخانه

تاسیس و به کار انداختن هر نوع کارخانه عملیاتی تجاری محسوب می شود جز مواردی که برای رفع نیازهای شخصی تاجر باشد.
در عرف و عادت نیز کارخانه چه در آن ماشین نصب شده باشد و چه عملیات آن بدون ماشین انجام گیرد، برای مصارف شخصی نبوده. بلکه منظور از آن تغییر تبدیل اجناس به جنس دیگر است و صاحب کارخانه در نتیجه این تغییر و تبدیل نفعی برای خود منظور می دارد.

برخلاف برخی امور تجاری که پرداختن به آن ها نیاز به مجوز خاصی ندارد ، اشخاصی که بخواهند کارخانه ای را راه اندازی کنند به کسب سه مجوز نیاز دارند:
۱. دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع
۲. اخذ پروانه احداث
۳. دریافت پروانه بهره برداری

۱- برای تاسیس کارخانه، ابتدا محصول تولیدی تان را مشخص کنید.
۲- سپس جهت برآورد هزینه ها و سایر اطلاعات لازمه یک طرح توجیهی برای کارخانه تهیه نمایید.
۳- تامین مالی خود را مشخص کنید.
۴- با مراجعه به وزارت صنایع و معادن جهت اخذ جواز تاسیس کارخانه اقدام نمایید.
الف) مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز تاسیس حقیقی ( شخصی ) :
کپی کارت ملی ، کپی شناسنامه ، کپی کارت ملی ، تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس ( طرح توجیهی )
ب) مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز تاسیس حقوقی ( شرکتی ) :
کپی آگهی تاسیس شرکت ، روزنامه رسمی تاسیس شرکت ، کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت ، کپی کارت ملی و شناسنامه و پایان خدمت مدیر عامل شرکت ، کپی شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت ، مهر شرکت ، سربرگ شرکت ، تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس ( طرح توجیهی )
۵- زمین مورد نظر را خریداری و کار ساخت و ساز را آغاز کنید.
۶- دستگاه های مورد نیاز را خریداری نمایید.
۷- جهت اخذ جواز فعالیت و سایر جوازهای مورد نیاز اقدام نمایید.
۸- سیستم های مورد نیاز ( اداری، فروش ، انبار داری و …) را راه اندازی کنید.

وضعیت واحد های فعال تولید تایر روکشی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید تایر روکشی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تایر روکشی

در نمودار زیر میزان واردات و صادرات تایر روکشی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

کارخانه های فعال روکش در ایران در حال حاضر کمتر از ۱۰ کارخانه است که در شهرهای تبریز، اردبیل، یزد، سیرجان، قزوین، ابهر و بروجرد فعالیت می کنند و علاوه بر آن کارگاه های کوچکی نیز در سرتاسر ایران فعالیت می کنند.

در کشور ما سالانه بطور میانگین ۵۰تا ۶۵ هزار تن انواع تایر فرسوده حاصل می گردد که متاسفانه در صد بسیار ناچیزی از آن در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار می گیرد . در حالیکه توجه ودقت نظر به این مهم می تواند صرفه جویی های بزرگی را در منابع ارزی وریالی کشور سبب شده ومهم تر از آن اینکه طبیعت از گزند آنها در امان باقی می ماند.در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن تایر ومحصولات وابسته تولید می گردد که متاسفانه تنها ۲۰% از این رقم مورد بازیافت وباز پروری قرار می گیرد . بدیهیست که الباقی این تایرها یا در طبیعت رها شده ویا برای دفن به میادین دفن زباله سپرده می شود .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تایر روکشی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)