طرح تولید ترموس و يخدان (1)

طرح تولید ترموس و یخدان

که معنی فارسی آن قمقمه است. محفظه یا ظرف عایق حرارت بوده و وسیله ای است (thermos) ترموس که عمدتا برای حمل مایعات گرم (چای، آب جوش و …) استفاده می شود. ترموس دارای یک دیواره شیشه ای است و سرپوشی از چوب پنبه دارد که درپوش بر روی آن قرار می گیرد.

یخدان

ظرفی است که با توجه به ساختمان آن تا اندازه ای عایق حرارت است و می تواند در انواع مختلف از نظر نوع مواد اولیه و یا شکل و ظاهر آن ساخته شود. دارا بودن لایه های عایق حرارتی کاربرد آن را در حمل و نقل مایعات یا جامدات طططعمدتا سرد ممکن می سازد. هر چند گاهی اوقات از آن در انواع فشاری برای مایعات گرم نیز استفاده می شود. ولی به دلیل جنس مواد بکار رونده (مواد پلاستیک) ترجیحا برای مایعات و جامدات سرد باید استفاده شود. با توجه به تعریف یخدان، اهم آنچه که باید مد نظر سازنده قرار گیرد دقت در بکارگیری موادی است که عایق بندی حرارتی نسبتا مناسب در حیطه کاربردی مربوطه داشته باشند. علاوه بر آن محصول تولیدی از آنجا که عمدتا در مسافرتها و کاربردهای مشابه استفاده می شود باید از نظر وزنی نیز سبک بوده و قابلیت حمل و نقل مناسبی داشته باشد. مواد بکار رونده در ساخت علاوه بر مورد فوق باید از عدم ترکیب با مواد حمل شونده و یا تغییر شکل دادن در اثر حرارت و یا برودت مورد تایید باشند.

انواع یخدان

۱. یخدان یک لایه
این یخدان شامل تنها یک لایه مواد پلاستیک است. در مواردیکه این یخدان با شیر فشاری و برای مایعات سرد) بعضی اوقات مایعات گرم ( بکار برود، جنس آن را از پلی اتیلن انتخاب می کنند و در مواردیکه برای حمل جامدات مثل یخ کاربرد داشته باشد ماده اولیه آن را علاوه بر پلی اتیلن می توانند از پلی استایرن نیز انتخاب کنند. یخدان های ساخته شده از پلی استایرن را اصطلاحا یخدان های یونولیتی می نامند که البته شکننده تر از نوع اول می باشند.

طرح تولید ترموس و یخدان (2)

۲. یخدان های دولایه
این یخدان ها در دو نوع شیر فشاری دار و نوع بدون شیرفشاری ساخته می شوند. دو لایه پلی اتیلن در دو طرف لایه عایق ) پلی استایرن) قرار می گیرند. بدین ترتیب هم عایق بندی مناسب وجود دارد و هم شکنندگی یخدان به دلیل پلی اتیلن کمتر خواهد بود.

۳. یخدان های با روکش فلزی
هر یک از یخدان های نام برده شده در بالا را می توان با یک روکش فلزی که از صفحات آهن سیاه شکل گرفته و رنگ شده می باشد، روکش داد. بدین ترتیب هر چند وزن و قیمت یخدان بیشتر خواهد شد ولی هم از نظر ظاهری و شکیل بودن نمای بیرونی یخدان و هم از نظر مقاومت آن در مقابل ضربات خارجی مزیت دیگری برای آن خواهد بود. در مواردی می توان بنا به ضرورت و یا سفارش، یخدان را مجهز به موتور خنک کننده نمود که در این صورت تعریف یخدان در مورد آن صدق نمی کند و محصول تولید شده در گروه وسایل خانگی می برد مثل یخچال یا فریزر قرار می گیرد.

موارد کاربرد ترموس و یخدان

انواع یخدان و ترموس محصول نهایی بوده و جنبه مصرفی دارند. موارد متداول آن مصارف خانگی و مسافرتی است و برای حمل و نقل مواد غذایی و خوراکی، آب و یخ بکار می روند.

اهمیت استراتژیک کالا

گرچه اهمیت ترموس و یخدان به دلیل کاربرد منحصر بفرد آن بر همگان واضح است ولی به لحاظ سادگی روشهای تولید و عدم نیاز به دانش فنی تولید در حال حاضر این محصولات بعنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک شناخته نمی شوند.

کشورهای عمده تولید کننده ترموس و یخدان

ترموس و یخدان جزء کالاهای مصرفی بوده و بدون هیچگونه تغییری توسط مصرف کنندگان استفاده می شوند. در ضمن فرآیند تولید این محصولات پیچیده نبوده و بسیار آسان می باشد و همچنین این محصولات را می توان در جنس، ظرفیت، رنگ و … متنوع تولید کرد و اغلب تولیدکنندگان محصولات خود را با توجه به نیاز بازار تولید می کنند. به همین دلیل تجار تمایلی به واردات این محصول نداشته و کلا تبادلات جهانی آن از رونق چندانی برخوردار نیست.

طرح تولید ترموس و یخدان (3)

قیمت تولید داخلی و جهانی ترموس و یخدان

قیمت داخلی
قیمت انواع یخدان و ترموس با توجه به نوع یک لایه، دو لایه، روکش فلزی، حجم و … متفاوت می باشد. ۱۵۰۰۰۰ ریال با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده قیمت این محصولات بطور متوسط ۶۵٠٠٠٠ می باشد.

قیمت جهانی
با توجه به اینکه یخدان انواع متنوعی از نظر جنس، ظرفیت، رنگ، حجم و … دارا بوده و تولیدکنندگان بر حسب تقاضای بازار محصولات خود را تولید می کنند بنابراین ارائه قیمت دقیق برای این محصولات امکان پذیر نمی باشد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ترموس و یخدان

۱. انواع کلمن و فلاسک و قمقمه : ۳۶۹۹۳۱۲۳۷۸
۲. انواع قمقمه : ۳۶۹۹۴۱۲۴۲۵

وضعیت واحد های فعال تولید ترموس و یخدان

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ترموس و یخدان در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید ترموس و یخدان (5)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

ط

۵/۵ - (۱ امتیاز)