طرح تولید خمیر فیمو

طرح تولید خمیر فیمو

خمیر فیمو یا خمیر پلیمری
خمیر پلیمری ماده اصلی مورد استفاده در ساخت مجسمه های پلیمری می باشد و شرکت استدلر آلمان یکی از تولید کنندگان آن با نام تجاری خمیر فیمو است. البته این خمیر پلیمری با نام های تجاری مختلقی در دنیا تولید می شود که در بازار ایران عموما” با عنوان خمیر فیمو شناخته می شوند.

تاریخچه خمیر پلیمری فیمو

قبل‌از سال ۱۹۳۰ میلادی هیچ نوع خمیر مدل‌سازی همانند خمیرهای پلیمری امروز برای هنرمندان عروسک‌ساز وجود نداشت . آن‌ها از نوعی پلاستیک قدیمی به نام و backlite که اصولاً در صنعت برق کاربرد داشت ، اغلب برای مدل‌سازی استفاده می‌ کردند که متأسفانه پلاستیکی و قابل‌اشتعال بود و لذا استفاده از آن در کارهای هنری ممنوع شد . در آن زمان ، بازار به ماده‌ای جدید به‌عنوان خمیر مدل‌سازی نیاره داشت . طیف وسیعی از ترکیبات پلیمری برای یافتن خمیری مناسب برای مدل‌سازی مورد بررسی قرار گرفت . یک خانم سازنده عروسک‌های آلمانی به نام کتی کروز یکی از این فرمولاسیون های پلیمری را برای کار مدل‌سازی عروسک مورد بررسی قرارداد و امیدوار بود تا بتواند از آن در کار طراحی عروسک‌های کارخانه خود استفاده نماید ، اما این فرمول هم کار نکرد .
کتی این خمیر را به دخترش صوفی (معروف به فیفی) داد صوفی هم عروسک‌ساز بود صوفی تلاش جدی خود را برای یافتن ماده‌ای برای مدل‌سازی سر عروسک‌های خود آغاز نمود . او روی این فرمول آن‌قدر کار کرد تا به ترکیب مناسب دست یافت . این فرمول جدید برای مدل‌سازی بسیار مناسب بود و در یک اجاق یا فر معمولی به‌راحتی قابل پخت بود این خمیر برای کارهای عروسک‌سازی خانگی نیز گزینه‌ای بسیار عالی بود نام این خمیر را fimoik یا fifi mosaic نامید و تحت همین نام این خمیر را در اروپا برای فروش عرضه نمود. او حتی یک کیت خمیر پلیمری مدل‌سازی بازار عرضه نمود . در سال ۱۹۶۴ میلادی یک شرکت آلمانی همه حقوق تجاری این خمیر پلیمری را از صوفی خریداری نمود و آن را با نام خمیر فیمو به بازار عرضه کرد.

ویژگی های خمیر پلیمری

ویژگی منحصر به فرد این خمیر نکشن ، ضد آب ، سبک و قابل پخت بودن آن است و همچنین به راحتی میتوانید آنرا بشورید و عمر طولانی دارد. از این خمیر برای ساخت زیورالات خمیری ، تزیین ماگ ، عروسک خمیری ، گل خمیری و آویز استفاده میشود.

کاربرد خمیر فیمو

کاربرد خمیر فیمو بسیار زیاد است, از جمله تزئین ماگ با فیمو که در سایت جعبه رنگی نیز به فروش می رسد. برای ساخت سر قاشقی شاید برایتان سوال پیش بیاید که قسمتی از سر قاشقی چگونه خامه ای شکل می شود؟ شما می توانید با تهیه کردن ماده ای به اسم لیکوئید و اضافه کردن آن به خمیر فیمو , خمیر فیموی خامه شکلی را به وجود آورید.
نمونه ای دیگر از کاربرد خمیر فیمو می توان به تزئین بدلیجات با خمیر فیمو اشاره کرد. در ساخت زیورآلات با خمیر های فیمو به دلیلِ ریزه کاری هایی که دارد باید صبر و حوصله ی بیشتری را خرج کرد. در این حالت می توان از قاب های گردنی، انگشتی، گوشواره ای آماده موجود در بازار استفاده کرد و به وسیله ی خمیر فیمو روی آن ها را تزیین نمود.
برای ساخت بدلیجات با خمیر فیمو می توان از قالب هایی در طرح های مختلف که در شیرینی پزی نیز وجود دارد استفاده کرد و روی آن را با توجه به سلیقه و ذوق خود با خمیر های فیمو تزئین کرد و نقوش برجسته ای با استفاده از خمیر فیمو به وجود آورد, سپس همان طور که در قسمت های بالا گفته شد در آوِن قرار داده تا پخته شود و بعد از آن می توان از کاتر قلمی و یا هر وسیله ی دیگری که می تواند شکاف و سوراخی در خمیر ایجاد کند استفاده کرد تا در صورت های مختلف از جمله گردنبند, گوشواره, انگشتر و غیره بتوان از آن ها استفاده کرد. هم چنین از دیگر کاربرد های خمیر فیمو می توان به ساخت آویز های خمیری و وسایل تزئینی دیگر اشاره نمود. آموزش عروسک با خمیر فیمو و تزئین زیورآلات با خمیر فیمو را به امید خدا در مطالب آینده می گذاریم, ولی شما با کمی خلاقیت و دیدن نمونه های مختلف می توانید تا حدی با عروسک ها و زیورآلات خمیری آشنا شوید. خمیر فیمو و کار با آن دنیای گسترده ایست که با فکر و سلیقه ی خود می توان به ساخت کار های زیبایی پرداخت. نظر, فکر و ایده های خود را حتماً با ما در میان بگذارید.

ابزار کار با خمیر فیمو

برای فرم دادن خمیر فیمو می توانید از ابزار فرم دهی فوندانت که در قنادی مورد استفاده قرار می گیرد، ابزار کار با خمیر گل سازی (گل چینی) و همچنین برخی ابزارهای دندان پزشکی استفاده نمایید. بسیاری از هنرمندان با خلاقیت خودشان ابزارهایی را با وسایل ساده و در دسترس درست می کنند. به شخصه برای ساخت مجسمه ها و زیورآلات پلیمری فقط از ابزارهای ساده خودم برای فرم دادن خمیر استفاده می کنم و معتقد هستم آنچه که هنر شما را خواستنی می کند مواد و ابزار مورد استفاده نیست، این خلاقیت و عشق شماست که می تواند با ابزارها و مواد ساده جادو کند. این ابزارهای ساده می توانند شامل سوزن، خلال دندان، درب خودکار، میل بافتنی و هر وسیله در دسترس دیگر باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید خمیر فیمو

با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک مرتبط به محصول اختصاص نیافته است

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید خمیر فیمو

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

تولید و ترکیب مواد

به عنوان اقدام پیشگیرانه برای محافظت از مصرف‌کننده، استدلر از سال ۲۰۰۶ تاکنون از بکار بردن روان‌کننده های پایه فتالات در خمیر مدل‌سازی سخت‌شونده در فر خودداری کرده است. خمیر مدل‌سازی فیمو از مواد زیر ساخته شده است.
پودر پلاستیک (PVC)
روان‌کننده
مواد افزودنی
هنگام سفت شدن در فر، پودر پلاستیک موجود در فیمو آغاز به سفت شدن می‌کند و پس از خنک شدن یک (توده‌ی) جامد سفت تشکیل می‌دهد. در مقایسه با خمیرهای مدل‌سازی «عادی»، این ماده بطور قابل توجهی سفت‌تر است. برای نمونه، ساختار فیمو حرفه‌ای (پروفشنال) امکان مدل‌سازی اجسام کوچک و دارای جزییات ظریف را فراهم می‌کند. گوناگونی گسترده‌ای از رنگ‌های موجود برای فرآورده‌های فیمو با افزودن رنگدانه‌های گوناگون رنگ‌های روشن به خمیر مدل‌سازی بوجود آمده است.
فیمو هواخشک از مواد زیر تشگیل شده است
– کائولن (پایه، طبیعی)
– آب
– مواد افزودنی

فیمو و فرآورده‌هایی که در فر پخته می‌شوند

– خمیر فیمو در فر در دمای ۱۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد سفت می‌شود. بیشینه‌ی دما نباید بیشتر از ۱۳۰ درجه باشد. (استثنا: خمیر فیمو با جلوه (افکت) چرمی که باید به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۲۶۶ درجه‌ی فارنهایت) سفت شود.
– عناصر فیمو که پیشتر پخته و سخت شده‌اند، هنگام استفاده از تکنیک‌هایی که به چندین فرآیند سخت شدن نیاز دارند، می‌توانند دوباره در فر قرار گیرند.
– همه‌ی انواع خمیر فیمو که در فر سفت می‌شود قابل آمیختن با یکدیگرند. (درصورتی که یک قطعه‌ی شامل خمیر فیمو با جلوه‌ی چرمی باشد، مخلوط باید به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۲۶۶ درجه‌ی فارنهایت) پخته شود.) ترکیب خمیر با جلوه چرمی (فیمو افکت چرمی) با دیگر خمیرهای فیمو (سافت ، افکت یا پروفشنال) کاهش ظاهر چرمی‌گون را به نسبت مقدار خمیرهای دیگر به همراه دارد.
– خمیر مدل‌سازی سفت شده را می توان با لاک‌‌‌های ویژه‌ی فیمو (وارنیش) لاک زد. آنگاه می‌توان با قلم‌های مناسب و یا با رنگ‌های اکریلیک و روغنی مقاوم در برابر روان‌کننده (plasticiser-resistant) رنگ‌آمیزی کرد.
– خمیر فیمو را می‌توان سمباده زد و پولیش کرد.
– برای ایجاد سوراخ‌ روی جواهرات و مهره‌های ساخته شده از خمیر فیمو دو راه وجود دارد: پیش از سخت شدن با سوزن یا پس از سخت شدن با دریل دستی.
قطعه‌های شکسته‌شده‌ی فیمو را می‌توان با ابرچسب بهم جسباند.
– اگر می‌خواهید در دستسازه‌یتان انحنا ایجاد کنید، قالب‌های مقاوم در برابر گرما (فر) را بکار گیرید.
– دستسازه‌های فیمو فقط باید با دست شسته شوند، نه در ماشین ظرف‌شویی. زیرا فشار آب ماشین ظرف‌شویی بیش از حد بالا است و می‌تواند به مواد آسیب برساند.
– برای اطمینان از این که بسته‌های باز شده‌ی خمیر فیمو گرد و غبار و گرد نگیرد توصیه می‌کنیم آنها را در فویل آلومینیومی یا کیسه های پلی‌اتیلنی (PE) و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. از تماس با پلی‌استایرن، پی وی سی و استیروفوم خودداری کنید.
– خمیر فیمویی که خیلی سفت شده است را می‌توان با استفاده از نرم کننده Mix Quick ورز داد تا دوباره نرم شود.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)