طرح تولید خوراک دام به روش مایکرونایزر فلیکر

فراوری دانه ها با استفاده از اشعه مادون قرمز (با طول موج ۸/۱ تا ۴/۳ میکرون) را میکرونیزاسیون می نامند. طی این فرایند، اشعه مادون قرمز در دانه نفوذ می می کند و با ژلاتینه کردن نشاسته غلات هضم پذیری آن را افزایش می دهد. با ژلاتینه شدن نشاسته غلات، سرعت هضم این ماده در دستگاه گوارش نیز افزایش می یابد. از آن جاییکه نشاسته منبع تامین کننده انرژی برای دام می باشد لذا بهره وری انرژی در دانه های میکرونیزه بالاتر از دیگر دانه ها می باشد.
تکنولوژی میکرونیزاسیون دانه‌ ها که در حقیقت فرآیند پرتودهی مادون قرمز می‌باشد برای طیف وسیعی از دانه های غلات و دانه های روغنی قابل اعمال است برخلاف تکنولوژی به ظاهر ساده آن موفقیت این روش مستلزم بهینه سازی عوامل متعدد در این فرآیند است این فناوری از حیث سلامت کاملا ایمن بوده و هیچگونه ضرری برای دام هایی که از این نوع خوراک استفاده می‌کنند ندارد.
پرتو دهی مادون قرمز به عنوان یک روش فراوری حرارتی برای طیف وسیعی از دانه ها شامل دانه های غلات حبوبات و دانه های روغنی قابل اعمال است. دانه های میکرونیزه علاوه بر افزایش قابلیت هضم، دارای ویژگی های دیگری نیز هستند. این دانه ها خوش خوراک بوده و آلودگی باکتریایی و مایکوتوکسینی کمتری دارند. به دلیل از بین رفتن تخم حشرات در حین فرایند حرارتی از یک سو و غیر فعال شدن آنزیم لیپاز و پراکسیداز از سوی دیگر، دانه های میکرونیزه معمولا از طول مدت انبارداری طولانی تری بهره مند هستند.

فلیک کردن دانه ها

فراوری خوراک دام به منظور افزایش قابلیت هضم و جذب آن ها در بدن دام انجام می پذیرد. مواد مغذی دانه ها اغلب به صورتی قرار گرفته اند که آنزیم های گوارشی برای هضم نشاسته و دیگر مواد فرصت کافی ندارند. لذا برای سهولت وقوع هضم آنزیمی و بهره وری بالاتر مواد مغذی در بدن دام دانه ها قبل از مصرف مورد فراوری های مختلفی قرار می گیرند. یکی از فراوری هایی که تا به امروز مورد استفاده قرار میگرفته فراوری به روش ورقه کردن یا فلیک کردن (Flaking) می باشد. این فراوری که همراه با رطوبت دهی توسط بخار آب می‌باشد از سال ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش دانه های بخار دیده از بین دو غلطک عبور داده می شوند و سپس دانه ورقه شده به مصرف دام می رسد. مزایای ورقه شدن این است که حرارت سبب می شود تا بخشی از نشاسته دانه ژلاتینه شود و ورقه کردن سبب افزایش سطح تماس آنزیم در دستگاه گوارش و افزایش راندمان هضم آنزیمی می گردد. علاوه بر این ورقه کردن باعث کاهش ایجاد خاکه می شود لذا هدر رفت دانه ها کاهش می یابد.
مزایای ورقه شدن این است که حرارت سبب می شود تا بخشی از نشاسته دانه ژلاتینه شود و ورقه کردن سبب افزایش سطح تماس آنزیم در دستگاه گوارش و افزایش راندمان هضم آنزیمی می گردد. علاوه بر این ورقه کردن باعث کاهش ایجاد خاکه می شود لذا هدر رفت دانه ها کاهش می یابد

مایکرونایزر فلیکر

این روش ترکیبی از ماکرونیزه کردن و ورقه کردن غلات می باشد. چنانچه میکرونیزاسیون و فلیک کردن تواما با هم بر روی دانه ها اعمال شوند به دانه تولیدی دانه میکرونیزه فلیک گفته می شود. این روش اتلاف ویتامینها را کاهش می دهد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید خوراک دام بروش مایکرونایزر فلیکر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات،کد آیسیک اختصاصی برای تولید مایکرونایزر فلیکر یافت نشد لذا کد آیسیک خوراک آماده دام به شرح زیر است.
کد آیسیک خوراک آماده دام : ۱۵۳۳۴۱۲۳۱۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید خوراک دام بروش مایکرونایزر فلیکر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی برای مایکرونایزر فلیکر یافت نشد لذا کد تعرفه گمرکی خوراک آماده دام به شرح زیر است.
کد تعرفه گمرکی خوراک آماده دام : ۲۳۰۹۹۰۹۰

مراحل مایکرونایزر فلیکر

ابتدا دانه ها توسط دستگاه بوجاری از مواد زاید و خاک تمیز می شوند و اگر در آن ضایعات آهنی وجود داشته باشد با مگنت هایی که در مسیر قراردارند جداسازی می شوند.

سپس دانه ها از آنجا به دیگ پخت به روش بخار با ظرفیت حدود ۱۰تن منتقل می گردند که بسته به نوع دانه بین ۱۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه پخت آن طول می‌کشد.

پس از طی بخاردهی، ظرفیت آبگیری دانه ها افزایش می یابد که موجب افزایش جنبش مولکولی در مرحله بعد از آن میشود

بلافاصله دانه های مرطوب به دستگاه میکرو نایزر منتقل شده و با اشعه مادون قرمز و در دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد ، دانه ها پخته می شوند. شایان ذکر است در این مرحله بخاطر یکنواختی پخت دانه ها از یک سیستم ویبراتور بهره گرفته می شود تا حرارت به تمام قسمت ها به طور یکسان تاثیر بکذارد.

پس از پخت، دانه ها وارد فلیکر شده و غلطک می خورند که فاصله غلطک ها برای دانه جو و ذرت متفاوت می‌باشد.

پس از فلیک شدن، دانه ها وارد دستگاه درایر می شوند تا خشک شوند سپس در قسمت خنک کن دمای آن کاهش می یابد و رطوبت آن نیز به زیر ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت.

وضعیت واحد های فعال تولید خوراک دام بروش مایکرونایزر فلیکر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید خوراک آماده دام در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید خوراک دام بروش مایکرونایزر فلیکر

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید خوراک آماده دام در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات خوراک دام بروش مایکرونایزر فلیکر

نمودار واردات و صادرات خوراک آماده دام در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید خوراک دام به روش مایکرونایزر فلیکر

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)