طرح تولید دهان شویه

تولید محلول دهان شویه یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان ۹۵ درصدحجمی از محصول را عصاره هیدرو الکلی بابونه، ۴ درصد اسانس نعناع و ۱ درصد را اسانس اکالیپتوس تشکیل می دهد. دهان‌شویه یک محلول آبی غیراستریل است که بیشتر به منظور رفع بوی بد دهان و ضدعفونی کردن، از آن استفاده می‌شود.
شستشوی دهان باید قبل از مسواک و استفاده از نخ دندان انجام شود. این کار برای پیشگیری از هرگونه تجمع باکتری‌ها و جرم‌ها روی دندان، و کمک به زدنِ مسواک و نخ دندان ضروری است. دهان شویه‌ها به عنوان روشی برای کمک به محافظت از دندان‌ها در برابر مواد شیمیایی مضر احتمالی در خمیر دندان‌ها استفاده می‌شوند و معمولا دندان پزشکان آن‌ها را تجویز می‌کنند. دهان‌شویه یک محلول آبی غیراستریل است که بیشتر به حفظ خوشبویی دهان و پیشگیری از تجمع جرم‌ها و پلاک‌ها کمک می‌کنند.

انواع دهان شویه

۱- دهان‌شویه‌های بهداشتی- آرایشی
این گروه که آنتی‌سپتیک (ضدعفونی کننده) نیز نامیده می‌شوند، معمولا حاوی الکل هستند و کارکردهای زیر را دارند:
– پوشاندن و خنثی کردن بوی بد دهان
– شستن باقی‌مانده مواد غذایی از میان دندان‌ها و لثه
‌- کاهش فلور میکروبی دهان
– ایجاد طعم و بوی خوش و تازگی در دهان

۲- دهان‌شویه‌های درمانی
این دهان‌شویه‌ها علاوه بر اینکه تمامی کارکردهای دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده را در خود دارند، در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های دهان و دندان نیز موثرند؛ مثلا مانع تجمع پلاک دندانی می‌شوند، برخی دردهای بافت دهان را تسکین می‌دهند یا بر مقاومت دندان‌ها می‌افزایند و در مقابل پوسیدگی از آنها محافظت می‌کنند. این گروه شامل دهان‌شویه‌های ضد پلاک و ضد ژنژیویت (التهاب لثه) و فلورایددار هستند.

طرح تولید دهان شویه (2)

فواید و مضرات دهان شویه

شستشوی زیاد دهان با مایع آنتی باکتریال، باکتری‌های مفیدی را که در دهان هستند و بدن را از ابتلا به بیماری‌ها محافظت می‌کنند، از بین می‌برد. این اولین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد انجام عملی که ظاهرا مثبت و مفید است و به منظور کمک به افزایش سلامت دهان ابداع شده می‌تواند پیامد‌های زیانبخشی داشته باشد. تقریبا تمامی محلول‌های دهانشویه رایج حاوی موادی هستند که باکتری‌ها، چه باکتری‌های خوب و مفید و چه باکتری‌های بد و مضر را از بین می‌برند. بیشتر این مواد ضدباکتریایی در دهانشویه‌ها انتخابی نیست، به عبارت دیگر باکتری‌های دهانی خاص و انتخاب شده‌ای را هدف گیری نمی‌کنند و روی دامنه وسیعی از باکتری‌های مفید یا مضر عمل می‌کنند. باکتری‌های مفید موجود در دهان با کمک به تولید اکسید نیتریک، بدن را در برابر ابتلا به امراض چاقی و دیابت محافظت می‌کند. این مولکول مهم به تعداد بی شماری از سلول‌ها کمک می‌کند که از طریق انتقال سیگنال‌ها در سرتاسر بدن با یکدیگر در ارتباط باشند و سطح انسولین و سوخت و ساز بدن (متابولیسم) را تنظیم کنند. کار اصلی بیشتر دهانشویه‌ها مقابله با بوی بد دهان و‌تر و تازه کردن تنفس است. برخی از انواع آن‌ها مانند دهانشویه‌های حاوی فلوراید، اگر پس از مسواک زدن کامل و دقیق دندان‌ها استفاده شوند می‌توانند به محافظت دندان‌ها در برابر اسید‌های تولید شده توسط باکتری پلاک دندانی، کمک کنند. انجمن دندان پزشکی انگلیس هم اعلام کرده است استفاده روزانه از دهانشویه به منظور سلامت دهان لازم نیست و از بین بردن پلاک‌ها و ذرات مواد غذایی جا مانده بین دندان‌ها را تضمین نمی‌کند. دهانشویه‌های رایج معمولا دربرگیرنده مواد ضدباکتریایی قوی مانند ستیل پریدینیوم کلراید، کلرهگزیدین، تری کلوزان، الکل، فلوراید، پروکساید و روغن‌های عصاره‌ای گیاهی ضد میکروبی هستند که علاوه بر باکتری‌های مضر، مقدار زیادی از باکتری‌های مفید دهان را نیز از بین می‌برند. در نهایت اینکه پژوهشگران هشدار می‌دهند که از بین بردن باکتری‌های مفید دهانی زمینه را برای رشد باکتری‌های مضر و ابتلا به انواع بیماری‌های لثه و دندان نیز مساعد می‌کند و توصیه می‌کنند که در صورت لزوم و موارد خاص، فقط یکبار در روز از دهانشویه استفاده شود.

طرح تولید دهان شویه (3)

روش تولید دهان شویه

ابتدا مواد اولیه توسط دستگاه میکسر مخلوط شده و سپس هموﮊنایز می گردد و در مرحله بعدی توسط پرکن ها ظروف پر می گردد . به طور کلی پرکن ها به دو صورت خطی و دوار می باشند .ماشینها دارای کانوایر ورودی به Start wheel و کانوایر خروجی از آن برای سهولت در اتصال به سایر قسمتهای خط میباشند. پر کن های دوار دارای مزایای ممتازی نسبت به خطی می باشند که عبارتند از سرعت بالا ، استقرار درب بند بر روی دستگاه که باعث استفاده از نیروی انسا نی کمتر در بخش تولید می گردد.
این مرحله از تولید ( پر کردن ) تفاوت اساسی تکنولوژی پیشرفته با تکنولوﮊی قدیم را نمایان می سازد.
پس از این مرحله بر روی ظروف برچسب زده و سپس ظروف با استفاده از نیم کارتن و نایلون ، شرینگ می گردد.
به طور کلی سیستم عرضه محصولات به دلیل عدم بهره گیری از بسته بندی های مناسب و بازاریابی مناسب در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است . تبلیغات مناسب و بهره گیری از تجارت الکترونیک می تواند کمک شایانی در رابطه با عرضه و فروش محصول بنماید.

طرح تولید دهان شویه (4)

نقاط ضعف و قوت در تولید دهان شویه

۱ . استفاده از پرکن های نامناسب
۲ . درب بندی به صورت دستی یا به صورت دستگاهی مجزا از پرکن
۳ . استفاده از ظروف نامناسب
۴ . بسته بندی و شرینگ نامناسب

نقطه قوت تکنولوﮊی های مرسوم سادگی در فرآیند تولید است به طوری که در بعضی از مقاطع از تولید می توان از نیروی انسانی به صورت جایگزین استفاده کرد مانند چیدن و برداشتن ظروف از زیر پرکن ، بستن درب و زدن برچسب و شرینگ نمودن کالا . به طور کلی عدم نیاز به برق زیاد و سوخت و عدم آلودگیهای زیست محیطی از مهم ترین محاسن این صنعت می باشد.

کاربرد دهان شویه

ترکیبات این محصول خاصیت Anti microbial داشته که برای ضد عفونی کردن دهان و دندان و همچنین برای درمان التهابات بافت مخاطی دهان و خوشبو کننده آن کاربرد دارد.

اهمیت استراتژیک کالا در دنیا

محولات بهداشتی از هر نوع و دسته ای که باشد به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان ها دارد کالایی استراتﮊیک تلقی شده و این محصول نیز مستثنی از این قاعده نمی باشد.
با توجه به شیوع ناراحتیهای دهان و دندان در دنیا و تاکید پزشکان بر مصرف داهان شویه ها با خاصیت آنتی باکتری و با در نظر گرفتن عوارض جانبی ترکیبات سنتتیک بنابراین اهمیت این کالا در دنیا محسوس می باشد و با پیشرفت دانش پزشکی ، داروسازی و ازدیاد جمعیت و …… تقاضای روزافزون به داروهای گیاهی بیش از پیش پیش بینی می گردد.

کشورهای عمده تولید کننده دهان شویه

کشورهای کانادا ، آمریکا ، آلمان ،انگلیس و فرانسه مهم ترین تولید کنندگان این محصول و کشورهایی مانند ﮋاپن ، هنگ کنگ، امارات متحده، دانمارک و سوئد عمده ترین مصرف کنندگان این محصول بشمار می آیند.

طرح تولید دهان شویه (6)

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید دهانشویه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تولید دهانشویه ۲۴۲۳۴۱۳۷۴۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید دهانشویه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید دهانشویه ۳۳۰۶۱۰۰۰ میباشد.

فرآیند تولید دهانشویه

تولید محلول دهان شویه یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان ۹۵ درصدحجمی از محصول را عصاره هیدرو الکلی بابونه، ۴ درصد اسانس نعناع و ۱ درصد را اسانس اکالیپتوس تشکیل می دهد
در مرحله اول ابتدا مواد اولیه به وسیله دستگاه میکسر مخلوط می گردند و پس از آن هموﮊنایز می شوند. سپس در مرحله دوم به وسیله دستگاه پر کن ظروف دهانشویه پر می شود. در حالت کلی دستگاه های پر کن به دو صورت خطی و دوار عمل می کنند. این ماشین ها مجهز به کانوایر ورودی ( چرخ شروع ) و کانوایر خروجی هستند تا اتصال شدن به سایر قسمت های خط آسان باشد. پر کن های دوار دستگاه دارای مزیت های ممتازی نسبت به پر کن های خطی می باشند که عبارت است از : بالا بودن سرعت و قرار گرفتن درب بند بر روی دستگاه که این ها باعث می شود از نیروی انسانی کمتری در بخش تولید استفاده گردد .
مرحله سوم، مرحله پر کردن است که تفاوت تکنولوژی پیشرفته با تکنولوژی قدیم را نمایان می سازد.
در مرحله چهارم بر روی ظروف برچسب زده شده و سپس ظروف با استفاده از نیم کارتن و نایلون، شرینگ می گردد.

 

وضعیت واحد های فعال تولید دهانشویه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دهانشویه در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

شرایط واردات دهان شویه

پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه های بازرگانی وبهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می توان نسبت به واردات محصول اقدام نمود. از آنجا که واردات محصولات آرایشی و بهداشتی دارای ضوابطی خاص بوده بنابراین دستورالعمل موجود عینا ارائه می گردد:

۱- بررسی شرایط فنی و بهداشتی کارخانجات تولید کننده کالاهای فرآیند شده آرایشی و بهداشتی
PMF : مجموعه اطلاعاتی است در مورد محل تولید ، روش تولید و کنترل فرآورده های آرایشی و بهداشتی که توسط کارخانه تولید کننده ارایه می گردد.

۲- بررسی مدارک و مستندات علمی کالاهای فرآیند شده آرایشی و بهداشتی
GMP : قسمتی از تضمین کیفیت است که مطمئن می سازد فرآورده های تولیدی کارخانه با توجه
به ویژگیهای نهایی محصول و با درنظر گرفتن کاربرد آنها ، مطابق با استانداردهای کیفیت تولید شده و کنترل شده اند.

۳ – مجوز گشایش
۴ – مجوز ترخیص

شرایط صادرات دهان شویه

گواهی است که فروش یک فرآورده خاص یا تولیدات یک کارخانه را بدون هیچگونه محدودیتی در کشور مبدائ و همچنین در سایر کشورها تایید می نماید.
مبین سلامتی و ایمنی محموله بوده و همچنین بی ضرر بودن آن را جهت مصرف انسانی تعیین می نماید.
بنابراین پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارتخانه های بازرگانی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت سایر مقررات صادرات بلامانع می باشد.

وضعیت واردات و صادرات تولید دهانشویه

نمودار واردات و صادرات تولید دهانشویه در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید دهانشویه

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)