طرح تولید رادیو (1)

طرح تولید رادیو

رادیو به سیستم یا دستگاهی گفته می‌شود که صدا، پیام، و یا در حالت کلی، یک سیگنال‌ را به وسیله امواج رادیویی منتقل می‌کند. ارتباط رادیویی، ارسال سیگنال‌ها با استفاده از مدولاسیون امواج الکترومغناطیسی و در فرکانس‌های رادیویی است. امواج الکترومغناطیسی می‌توانند از هوا و خلأ بگذرند. اطلاعات (صدا، تصویر، پیام) با استفاده از روش‌های معین و با تغییر بعضی از مشخصه‌های امواج منتشر شده مانند دامنه، فرکانس، فاز یا پهنای پالس منتقل می‌شوند. امواج الکترومغناطیسی یا به‌طور مستقیم و یا از راه بازتاب یا پراش، از محیط (هوا، خلأ) عبور می‌کنند. شدت امواج الکترومغناطیسی، با افزایش فاصله از منبع انتشار، کم می‌شود، و در بعضی موارد هم انرژی آن‌ها توسط محیط انتشار جذب می‌شود (مانند جذب امواج مایکروویو توسط قطرات باران). پارازیت (تداخل) عموماً موج منتشر شده را دچار تغییر می‌کند، این تداخل الکترومغناطیسی از سوی منابع طبیعی (مانند رعد و برق) و یا منابع مصنوعی (مثل دیگر فرستنده‌ها و انتشار دهنده‌های ناگهانی) ناشی می‌شود. همچنین در گیرنده، نویز تولید می‌شود (نویز را نباید با پارازیت یکی دانست). اگر توان نویز و یا تداخل به اندازه کافی زیاد باشد، سیگنال مورد نظر دیگر قابل تشخیص و آشکارسازی نیست. این موضوع اساساً باعث محدود شدن گسترۀ ارتباطات رادیویی می‌شود.

تاریخچه رادیو در جهان و ایران

تاریخچه اختراع رادیو ، با آغاز نخستین فعالیتهای دانشمندان برای ارتباط دور برد از راه امواج (بی سیم ) در آمیخته است و این بخش ارتباطات ، پدیدهای فیزیکی ، فنی و بسیار پیچیده را که از همان ابتدا فوق العاده بغرنج و معضل بوده اند به کار گرفت. اکتشاف ها و ساختن وبه کار انداختن ابزارها و دستگاها ، تاریخ دقیق و مجزای داشته اند ، بلکه حاصل پژوهش هایی بوده ، که از جنبه های مختلف و به وسیله گروهای پراکنده در تمام دنیا، همزمان با یکدیگر انجام یافته و نتایج کار گروه ها ، اعم از موفقیت ها و ناکامی ها ، آزمایش ها و خطاها و بالاخره پیشرفت ها ، در هم آمیخته و به یکدیگر پیوسته است. در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، دانشمندان زیادی (با ملیتهای متفاوت) که مشهورترین آنها گولی یلمو مارکونی ایتالیایی بود برای انتقال پیام به فواصل دور ، تلاش می کردند که سرانجام به وسیله­ تلگراف بعد هم تلفن در این کار موفق شدند. عزم جدی برای توسعه­ی استفاده از رادیو و بی سیم را برای مقاصد نظامی فراهم آورد. نخستین بار در سال ۱۷۹۵ م، فیزیکدانی به نام سالوا درفرهنگستان علوم بارسلونا اسپانیا اعلام کرد که زمین نیز مانند ابر دارای بار الکتریکی است.

طرح تولید رادیو (2)

کاربرد رادیو

بسیاری از کاربردهای اولیه رادیو دریایی بودند مثلا برای ارسال پیام های کد مورس بین کشتی ها و خشکی. امروزه رادیو شکل های مختلفی به خود گرفته است که شامل شبکه های بی سیم، ارتباطات موبایل از همه نوع، و نیز پخش برنامه رادیویی. قبل از ظهور تلویزیون، برنامه های تجاری رادیو فقط شامل اخبار نبود بلکه موسیقی، نمایش، کمدی و انواع دیگر سرگرمی ها را نیز در بر می گرفتند. رادیو در بین نمایش های دراماتیک تک بود چرا که رادیو تنها از صدا استفاده می کرد. برای اطلاعات بیشتر برنامه سازی رادیویی را مشاهده کنید.
• صوتی
• تلفن
• ویدیو
• جهت یابی
• رادار
• خدمات فوری
• ( رادیوی دیجیتال ) اطلاعات
• گرما
• نیروی مکانیکی

قیمت داخلی و جهانی رادیو

جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل میباشد.
‐ نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و…
‐ بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

فرآیند تولید رادیو

طرح تولید رادیو (5)

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط بـا اهمیـت اسـتراتژیکی کـالا، محصـول طـرح در ایـران دارای اهمیـت استراتژیکی نبوده اما با توجه به اینکه امروزه سرعت انتقال و دریافت اخبار و اطلاعـات در جهـان مسـئله بسـیار حـائز اهمیتی می باشد و رادیو هم از ابزار صوتی انتقال سریع اخبار و اطلاعات سرتاسر جهان مـی باشـد لـذا عـواملی چـون حجم کوچک و استفاده آسان و عدم دسترسی به تلویزیون و اینترنت در همه مکان ها به اهمیت این کالا افزوده است. این محصول قابل تولید در اکثر کشورها بوده و در ضمن این کالا دارای هیچ گونه موانع سیاسـی، اجتمـاعی و… جهـت ورود به بازار نمی باشد. دانش فنی و مهارت های لازمه جهت تولید این محصول و تکنولوژی مربـوط بـه آن در کشـور وجود دارد.

کشورهای عمده تولید کننده رادیو

از کشور های عمده تولید کننده رادیو جیبی می توان به چین، آلمان و ترکیـه اشـاره نمـود و بـه ایـن دلیـل کـه ایـن محصول کاربرد فراگیر در سر تاسر جهان دارد تمامی کشورهای دنیا مصرف کننده این محصول می باشند.

اجزای تشکیل دهنده رادیو

فرستنده
شامل یک منبع سیگنال (اُسیلاتور)، که موج‌ حامل با فرکانس معیّنی تولید می‌کند، و نیز فرایندی برای تغییر بعضی از خصوصیات موجِ‌ حاملِ تولیدشده (مانند دامنه، فرکانس، فاز یا ترکیبی از اینها) بر اساس اطلاعات (صدا، تصویر و …) است. به این فرایند، مُدولاسیون می‌گویند. فرستنده، موجِ‌ حاملِ مُدوله‌‌ شده را پس از تقویت به آنتن می‌دهد که آن را به یک موج‌ الکترومغناطیسی تبدیل می‌کند که می‌تواند از هوا و خلأ عبور کند (گاهی با یک پولاریزاسیون مشخص).

گیرنده
امواج الکترومغناطیس به وسیلهٔ آنتن‌ گیرنده دریافت می‌شوند. آنتن گیرنده، امواج را گرفته و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. گیرنده این سیگنال را آشکار کرده و اطلاعات آن را (صدا، تصویر و …) استخراج می‌کند.

طرح تولید رادیو (3)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رادیو

۱. رادیوهای جیبی : ۳۲۳۰۵۱۲۳۱۳
۲. رادیوهای رومیزی : ۳۲۳۰۵۱۲۳۱۴
۳. رادیوهای خودرو : ۳۲۳۰۵۱۲۳۱۵

وضعیت واردات و صادرات رادیو

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات رادیو در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید رادیو (6)

وضعیت واحد های فعال تولید رادیو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده رادیو در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید رادیو (7)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

امتیاز