طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی (1)

طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی

انسان از زمان های دور، آن هنگام که هنوز به صورت ابتدایی و نیمه وحشی در غارها می زیست به اهمیت و کارآیی طناب پی برده بود. او ابتدا توانست با به هم پیوستن الیاف درختان طنابی بسازد که در حمل شکار وغیره به کار می رفت. اما با سکونت در کنار گستره های آبی مانند رودها و نهرها به فکر افتاد که برای تسهیل و صرفه جویی در زمان حمل و نقل مسافر و کالا از این مسیرهای آبی استفاده نماید. البته طناب نیز اولین وسیله جهت اتصال کننده درختان بود که به یاری بشر اولیه آمد و بدین ترتیب در قایق ها بکار گرفته شد. با ساخت اولین قایق های بادبانی و به کارگیری طناب در مهار بادبان ها و لنگرهای آن ها نقش این کالا در صنایع دریایی گسترده تر گردید. برای بافت طناب های اولیه از الیاف و مواد طبیعی محیط اطراف استفاده می شد اما با ساخت کشتی های بزرگ بادبانی و سفر در اقیانوس ها و دریاهای پهناوردریا نوردی گسترش یافت وانسان متوجه شد که به علت اثر اشعه خورشید و آب شور دریا هر الیافی جهت کارهای دریایی مناسب نمی باشد. مخصوصاً طناب های طبیعی به سختی در انبارها نگهداری می شدند. زیرا در سفرهای طولانی دریایی به علت باکتری و رطوبت سریع کپک زده و فاسد می شد.

انواع طناب

انواع طناب پلاستیک و طناب پلیمر از سایز ۳ میلیمتر الی ۱۰۰ میلیمتر در رنگهای متنوع( زرد ، قرمز ، آبی ، سبز ، سفید، نارنجی) با کیفیت و استقامت بالا هماهنگ با استانداردهای جهانی طناب های پلاستیکی یا طناب سوزنی از انعطاف و مقاومت خوبی برخوردار بوده و برای مصارف عمومی بسیار مناسب می باشد.

ساختار پلیمر

بسیاری از پلیمرها متشکل از هیدروکربن‌ها (مرکب از کربن و هیدروژن) می‌باشند. این نوع از پلیمرها به طور خاص از اتم‌های کربن پیوسته به صورت یک زنجیره‌ی بلند که ستون محوری پلیمر نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردند. با توجه به طبیعت کربن، یک یا تعداد بیشتری اتم می‌توانند به هر اتم کربن در ستون محوری متصل شوند. در برخی پلیمرها تنها اتم‌های کربن و هیدروژن وجود دارند. پلی‌اتیلن، پلی‌پرو‌پیلن، پلی‌بوتیلن، پلی‌استر و پلی‌متل‌پنتن در این زمره محسوب می‌شوند. پلی‌وینیل‌کلراید (PVC) پلیمری است که در آن اتم‌های کلر (به جای هیدروژن) به هر اتم کربن در ستون محوری متصل می‌شوند. این وضعیت در تفلون با اتم‌های فلور تشکیل می‌شود. انواع دیگر از پلیمرهای تولیدی از ستون‌های محوری غیرکربنی پدید می‌آیند. به طور مثال، نایلون از ستون محوری نیتروژنی (اتم‌های نیتروژن به جای اتم‌های کربن) و نیز ستون‌های محوری پلی‌استرها و پلی‌کربنات‌ها از اتم‌های اکسیژن تشکیل می‌گردد. همچنین، برخی دیگر از پلیمرها دارای ستون‌های محوری سیلیکون و یا فسفری می‌باشند. بر این گروه، پلیمرهای غیرطبیعی اطلاق می‌گردد. سیلی پوتی یکی از شناخته‌ شده ترین پلیمرهای بر مبنای سیلیکون است.

طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی (2)

چیدمان مولوکولی پلیمر

پلیمرهای خطی فاقد ترتیب می‌باشد. کنترل کردن فرآیند پلیمریزه کردن و سرد کردن پلیمرهای مذاب ممکن است به یک سازمان نامرتب منجر شود. چیدمان نامرتبی از مولوکول‌ها فاقد ترتیب یا شکلی پردامنه که لازمه‌ی تشکیل زنجیره‌ای پلیمری است، می‌باشد. این نوع از پلیمرها معمولاً شفاف هستند و این مشخصه‌ی بارز طیف وسیعی از محصولات مانند ظروف غذا، پنجره‌های پلاستیکی، چراغ‌های اتوموبیل و نیز لنزهای طبی می‌باشد. واضح است که تمامی پلیمرها شفاف نمی‌باشند. زنجیره‌های پلیمری در محصولات کدر و غیرشفاف می‌توانند از ساختاری کریستالی برخوردار باشند. در تعریف، چیدمان کریستالی بر چیدمانی اطلاق می‌گردد که اتم‌ها، یون‌ها و یا در بحث پلیمرها، مولکول‌ها، الگویی مشخص تشکیل می‌دهند. با ذکر ساختمان کریستالی ممکن است در ذهن شما نمک و یا سنگ‌های قیمتی تداعی گردد، اما این ساختار در پلیمرها نیز پدید می‌آید. همانگونه که سرد کردن پلیمر مذاب می‌تواند چیدمان نامرتب پدید آورد، فرآیندی خاص نیز می‌تواند درجه کریستالی بودن پلیمرهایی که از قابلیت آن برخوردارند را تعیین نماید. برخی پلیمرها به گونه‌ای طراحی می‌گردند که هرگز قادر به کریستالیزه شدن نمی‌باشند و البته برخی دیگر از این قابلیت برخوردار می‌گردند. هرچه درجه کریستالی بودن بیشتر باشد بدان معناست که نور کمتری می‌تواند از پلیمر عبور کند. در نتیجه، میزان غیرشفاف و کدر بودن پلیمر مستقیماً در ارتباط با چگونگی چیدمان کریستالی آن می‌باشد. چیدمان کریستالی مزایایی از جمله استحکام، خشکی، مقاومت شیمیایی و پایداری را به همراه خواهد داشت. دانشمندان و مهندسین همواره درصدد هستند تا با اصلاح ساختار مولوکولی پلیمرها محصولات کارآمد جدیدی تولید نمایند. تولیدکنندگان و پردازندگان با اضافه کردن انواع پرکننده، تقویت‌کننده‎ و افزودنی‌های جدید به پلیمرهای پایه، قابلیت‌های آنها را دوچندان کرده‌اند.

ویژگی‌های پلیمر

عمده‌ی پلیمرهای تولیدی از نوع ترموپلاستیک می‌باشند، بدین معنا که می‌توان پلیمر را پس از شکل‌گیری بارها و بارها ذوب و مجدداً تغییر شکل داد. این خاصیت فرآوری و بازیابی پلیمر را تسهیل می‌کند. گروه دیگر از پلیمرها، ترموست‌ها، از قابلیت ذوب مجدد برخوردار نمی‌باشند. پس از شکل‌گیری این گروه از پلیمرها، گرمایش مجدد پلیمر نهایتاً تنها به تنزل کیفی آن منجر می‌شود. هر پلیمر دارای خصوصیاتی متمایز است، اما در برخورداری از برخی خصوصیات پلیمرها مشابه یکدیگر می‌باشند: پلیمرها می‌توانند نسبت به مواد شیمیایی بسیار مقاوم باشند. کافی است کلیه شوینده‌های خانه خود که در پکیج‌های پلاستیکی نگهداری می‌شوند را در نظر آورید. با خواندن برچسب هشداردهنده‌ی روی این پکیج‌ها به اهمیت نیاز به مقاوم بودن پکیج‌های پلاستیکی پی خواهیم برد. در عین حال که حلّال‌ها موجب حل شدن برخی پلاستیک‌ها می‌شوند، دیگر پلاستیک‌ها پکیج‌هایی امن و غیرقابل تجزیه در مقابل حلّال‌های قدرتمند تشکیل می‌دهند. پلیمرها می‌توانند عایق الکتریکی و حرارتی باشند. گشتی در خانه شما می‌تواند درک این مفهوم را تقویت کند، چراکه مشاهده خواهید نمود که کلیه‌ی لوازم خانگی، اتصالات، پریزهای برق و سیم‌کشی‌ها از جنس مواد پلیمری و یا توسط آنها عایق‌بندی شده‌اند. مقاومت حرارتی نیز با مشاهده دسته‌های پلیمری کتری و ظروف طبخ غذا به خوبی قابل تشخیص است. به طور کلی، پلیمرها سبک و از استحکامی قابل توجه برخوردارند. طیف محصولات ساخته شده از پلیمرها را که از اسباب‌بازی تا چارچوب ایستگاه‌های فضایی، ویا از فیبرهای نایلونی ظریف برخی جوراب‌ها تا الیاف کولار استفاده شده در جلیقه‌های ضدگلوله را شامل می‌شوند، در نظر آورید. برخی پلیمرها روی آب شناور و برخی دیگر در آن فرو می‌روند. اما در مقایسه با چگالی سنگ، بتون، استیل، مس و یا آلومینیوم، کلیه پلاستیک‌ها سبک‌وزن محسوب می‌شوند.

طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی (6)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی

۱. طناب یا ریسمان با روکش لاستیک یا پلاستیک : ۱۷۲۳۴۱۲۳۱۷
۲. انواع ریسمان و طناب از الیاف مصنوعی یا مخلوط : ۱۷۲۳۴۱۲۳۰۵

وضعیت واردات و صادرات طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی (4)

وضعیت واحد های فعال تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی (3)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید طناب‌های پلیمری صنعتی و دریانوردی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : – مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : درصد –

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)