طرح تولید روغن خام بادام زمینی

بادام زمینی به دلیل خواص دارویی و مزه دلچسب آن همیشه پرتقاضا است. به جز استفاده از حالت خام آن، از فرآورده هایی مثل روغن و کره بادام زمینی هم استفاده می شود که طرفداران مخصوص به خود را دارد. کاشت بادام زمینی جز کسب و کار های زود بازده است یعنی در در حدود چهار ماه و نیم و با کم کردن هزینه های جاری تمام سرمایه اولیه بازگردانی می شود. ریسک این کسب و کار پایین است به طوری که چیزی کسب و کار شما را تهدید نمی کند. مهم ترین مورد برای رشد بادام زمینی نور خورشید است . اگر نور به طور کامل تامین شود چیزی شمارا تهدید نمی کند.

آب و هوای مناسب برای کاشت بادام زمینی

بادام زمینی در آب وهوای مرطوب به بهترین صورت ممکن رشد می کند ولی اگر شهر شما هوای خشکی دارد میتوانید با مرطوب نگه داشتن خاک امکان کاشت بادام زمینی را فراهم کنید . این کار برای شهر های شمالی و جنوبی مناسب است ولی در سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی هم با رعایت اصول میتوانید این کاشت را انجام دهید.
بادام زمینی به صورت خام و فراوری نشده فروش خوبی دارد و بازدهی قابل توجهی از خود نشان میدهد ولی سود فراروده هایی مثل کره و روغن بادام زمینی سود بسیار چشم گیری از خود نشان میدهد. بازار فراورده های بادام زمینی در داخل پرتقاضا است ولی کشورهای خاور میانه مشتری دست به نقد فراروده های بادام زمینی هستند.

نکات لازم برای کاشت بادام زمینی

برای شروع کسب و کار کاشت بادام زمینی به دانش خاصی نیازندارید ولی اصولی وجود دارد که در زمان کاشت باید رعایت کنید. خاک از مهم ترین عناصر بخش کاشت است. خاک مناسب برای کاشت بادام زمینی باید از بافت سبکی برخوردار باشد. فاصله های بین گیاهان برای گونه های بوته ای ۵۰ سانتی متر، گونه خزیده ۷۰ سانتی متر و گونه بوته خزیده ۸۰ سانتی متر است که باید رعایت شود. بهترین زمان برای شروع کاشت نیمه دوم اردیبهشت ماه است. این گیاهان تا دو هفته اول به کم آبی، خشکی خاکی و آفت ها حساسیت زیادی دارند و سعی کنید دما را در ۲۵ درجه تا ۳۵ درجه حفظ کنید و یا برای مرطوب کردن خاک اقدام کنید. در مقیاس یک هکتار ۶۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بذر نیاز دارید.برای راه اندازی کسب و کارکاشت بادام زمینی باید اطلاعات کافی از اصول کاشت،خاک و آبیاری …داشته باشید.برای کسب این اطلاعات از «دوره های آموزشی» و طرح توجیهی کشت بادام زمینی سامانه «میدون» استفاده کنید.

صادرات بادام زمینی

برای صادرات بادام زمینی میتوان به قفقاز، روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا و حاشیه خلیج فارس چشم داشت چون در هیچ یک از این مناطق بادام کشت نمی شود و همگی مصرف کننده بادام زمینی هستند. کشورهای خاورمیانه ای مثل عمان، قزازستان و اقغانستان هم مشتری دست به نقد محصولات شما هستنند.

فواید روغن بادام زمینی:

روغن و کره بادام زمینی سطح کلسترول خون را کنترل می کنند
بر خلاف بسیاری از روغن های گیاهی دیگر، روغن بادام زمینی به دلیل وجود استرول های گیاهی می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.
روغن بادام زمینی باعث سلامت قلب می شود
روغن بادام زمینی حاوی اسید چرب اسید اولئیک است که سطح کلسترول خوب خون HDL را افزایش می دهد. این کلسترول مفید در واقع باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی می شود.
روغن و کره بادام زمینی از سرطان جلوگیری می کنند
روغن و کره ی بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های پلی فنول، از جمله رزوراترول هستند. این ترکیب برای از بین بردن رادیکال های آزاد بدن که عامل بیماری هایی از جمله سرطان هستند مفید است.
روغن و کره ی بادام زمینی از سرطان های پروستات و روده بزرگ جلوگیری می کنند.
روغن بادام زمینی فشار خون را کاهش می دهد
رزوراترول یک عملکرد مهم دیگر در بدن دارد و آن هم ایت است که به کاهش فشار خون کمک می کند.
روغن بادام زمینی از آلزایمر جلوگیری می کند
روغن بادام زمینی به دلیل وجود رزوراترول با رادیکال های آزاد بدن که می توانند منجر به بیماری آلزایمر شوند مقابله می کند.
روغن بادام زمینی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
رزوراترول موجود در روغن بادام زمینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، این روغن با افزایش گلبول های سفید خون با عفونت های ویروسی و قارچی مقابله می کند.
روغن و کره بادام زمینی از یبوست جلوگیری می کنند
روغن و کره ی بادام زمینی به دلیل فیبر غذایی بالا نوعی ملین محسوب می شوند و می توانند از یبوست جلوگیری کنند.
روغن و کره بادام زمینی از ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری می کند
مصرف کره بادام زمینی به دلیل وجود چربی های اشباع نشده و فیبر و منیزیم می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد.

عوارض و مضرات مصرف روغن و کره ی بادام زمینی

مصرف روغن و کره ی بادام زمینی در بعضی افراد منجر به آلرژی شدید می شود که با علائمی از جمله استفراغ، اسهال، درد شکمی، آنافیلاکسی، آسم و آنژیوادم همراه می باشد.

فرآیند تولید روغن بادام زمینی

دانه‌های روغنی پس از برداشت به کارخانجات روغن کشی انتقال می یابند، در آنجا از دانه‌ها نمونه برداری شده و درصد رطوبت، آشغال و دانه فاسد تعیین و در صورت مرغوبیت محصول تخلیه می‌شود. از آنجاکه رطوبت بالای دانه موجب پایین آمدن کیفیت روغن و کاهش زمان ماندگاری می شود لذا قبل از انبار کردن، دانه‌ها خشک و تمیز می‌شوند.
در مرحله بعد دانه های روغنی برای روغن کشی آماده می شوند که شامل قسمت های توزین، خرد کردن، و سپس تخریب دیواره سلول های روغنی در دو مرحله پختن و پرک کردن است، این مرحله جهت نرم کردن دانه‌ها و سهولت آزادسازی روغن صورت می‌گیرد پس از آماده سازی، روغن کشی به دو شکل مکانیکی و به واسطه‌ی حلال انجام می گیرد.
در روش مکانیکی دانه‌های روغنی که از قبل نرم و آماده شده‌اند، توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک، تحت فشار بالا قرار می گیرند که این امر موجب آزاد سازی روغن از آنها می شود. استخراج روغن با حلال روش دیگری است که برای دانه هایی با محتوای روغنی کم انجام می پذیرد. بادام زمینی، برزک و بسیاری از دانه های روغنی که روغن زیادی دارند، باید ابتدا توسط دستگاه‌های پرس به روش مکانیکی روغن گیری شوند سپس باقیمانده‌ی روغن آنها توسط حلال جدا شود. روغن کشی با حلال شامل دستگاه‌هایی به نام اکسترکتور، دستگاه تقطیر و بازیابی حلال می شود. در قسمت اول دانه های روغنی از قبل آماده شده در خلاف جهت حلال حرکت می کنند که این امر موجب آزادسازی روغن از آنها می شود سپس در برج‌های تقطیر حلال از روغن جدا شده و در مرحله نهایی، حلال بازیابی و از دستگاه خارج می‌شود. پس از استخراج روغن در کارخانجات روغن کشی، روغن‌ها توسط تانکرهای مخصوص به کارخانجات تصفیه فرستاده می شوند.
تصفیه فرآیندی برای خارج کردن ناخالصی از روغن خام است. وجود ناخالصی در روغن سبب تیرگی، کف کردن یا دود کردن، تشکیل رسوب هنگام حرارت دادن روغن، کاهش پایداری روغن در برابر فساد و سایر فرآیندهایی می شود که موجب پایین آمدن کیفیت روغن می‌شوند. لذا ضروری است که روغن‌ها قبل از مصرف تحت فرآیند پالایش و تصفیه قرار گیرند تا کلیه ناخالصی‌ها و ترکیبات مضر از آنها جدا شوند. فرآیند تصفیه روغن شامل مراحل صمغ گیری، خنثی‌سازی ( شامل بخش های خنثی سازی ، شستشو و خشک کردن )، بی‌رنگ کردن و بی‌بو کردن است. بسته به نوع روغن تولیدی و کاربرد آن مراحل دیگری نظیر هیدروژناسیون ، پست بلیچ و زمستانه کردن نیز در طی فرآیندهای تصفیه انجام می‌پذیرد.
• صمغ گیری: هدف از عملیات صمغ گیری جداسازی تقریباً کامل فسفاتید‌ها و سایر صمغ‌ها از روغن خام است. صمغ‌ها در حالت خشک ( بدون آب ) در روغن خام محلول هستند اما بر اثر جذب آب به صورت ترکیبات نامحلول در روغن ته نشین می شوند و در این مرحله با سرد کردن روغن، این ترکیبات را جدا می کنند.
• خنثی سازی: در این مرحله اسیدهای چرب آزادی که از زمان برداشت و نگه داری در درون روغن ایجاد می شوند، جدا می‌شوند.
• بی رنگ کردن ( رنگبری): رنگ بری به فرآیندی گفته می شود که در آن ترکیبات عامل رنگ به همراه برخی ناخالصی های دیگر از روغن جدا می شوند. در این روش از نوعی خاک به نام خاک رنگ‌بر استفاده می شود. علاوه بر جداسازی ترکیبات رنگ دهنده، فلزات سنگین، باقی مانده صمغ ها و دیگر ناخالصی‌ها نیز جدا می شود.
• پست بلیچ: پست بلیچ برای حذف کامل نیکل و دیگر فلزات سنگین موجود در روغن انجام می‌پذیرد.
• بی بو کردن :روغن‌ها و چربی‌های خام دارای بو و طعم نامطلوبی هستند که براثر عوامل مختلفی از جمله فعالیت آنزیم‌های موجود در دانه و میوه روغنی ایجاد شده اند علاوه بر این در طی زمان نگهداری، فرآیندهای مختلف و حمل و نقل نیز ممکن است ترکیبات نامطلوبی که دارای بو و طعم نامناسب هستند در روغن به وجود آمده باشند.
• دیگر مراحل شامل، زمستانه کردن برای جلوگیری از کدر شدن روغن زمانی که در یخچال قرار می گیرد می باشد. پس از تصفیه روغن‌ها متناسب با مصارف مختلف خانگی و مورد نیاز صنایع غذایی بسته بندی شده و به مراکز مختلف ارسال می شوند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید روغن خام بادام زمینی

کد آیسیک بادام زمینی جهت استخراج روغن (کشاورزی) ۰۱۱۱۵۱۲۳۳۶
کد آیسیک روغن خام بادام زمینی ۱۵۱۴۴۱۲۳۰۴
کد آیسیک روغن مایع بادام زمینی ۱۵۱۴۵۱۲۳۵۳
کد تعرفه گمرکی روغن مایع بادام زمینی : ۱۵۰۸۹۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات روغن خام بادام زمینی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات روغن ‌بادام زمینی و اجزای آن، حتی تصفیه شده ولی از لحاظ شیمیایی تغییرنیافته در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید روغن خام بادام زمینی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده روغن بادام زمینی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید روغن خام بادام زمینی

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۲۰ امتیاز)