طرح تولید روغن کنجد

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

فواید دارویی و درمانی روغن کنجد

۱. نوزادان و کودکان
ماساژ نوزادان و کودکان با روغن کنجد باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها می شود.
ماساژ پوست کشاله ران با روغن کنجد به درمان سوختگی پوشک نوزادان کمک می کند.
۲. لاغری و کاهش وزن
مطالعات نشان داده که اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن کنجد می توانند باعث افزایش سطح پروتئین لپتین شوند، این هورمون با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
۳. زخم معده
روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد باعث از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است، می شود.
۴. یبوست
روغن کنجد از زمان های گذشته به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.
۵. کلسترول خون و قلب
روغن کنجد مانند انواع روغن های گیاهی به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B و اسید های چرب مفیدی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.
۶. فشار خون

ارزش غذایی روغن کنجد (۱۰۰ گرم)
کالری : ۸۸۴
چربی : ۱۰۰ گرم

فرآیند تولید روغن کنجد

برای روغن گیری از کنجد به روش پرس سرد، ابتدا دانه کنجد وارد دستگاههای سورتینگ شده و کاملا بوجاری و سورت میشود، در این فرآیند ضایعات از دانه کنجد تفکیک شده و دانه ها پس از جدا سازی توسط نوار نقاله های موجود، برای روغن گیری وارد دستگاه پرس سرد میشوند.
بوجاری کردن دانه های کنجددر پرس سرد دانه ها در دمای حدود ۴۰ درجه، روغن گیری شده و روغن های بدست آمده جهت عملیات فیلتراسیون به سمت فیلتر پرس هدایت میشوند. از طرف دیگر کنجاله حاصل از روغن کشی دانه کنجد ( کیک)، از دستگاه پرس خارج و پس از خشک شدن بسته بندی گردیده و جهت خوراک دام استفاده میگردد.
روغن گیری در پرس سرد و جدا سازی کنجاله ( کیک)
روغن های هدایت شده در فیلتر پرس، توسط فیلترهای پارچه ای فیلتراسیون میشود.

فیلتراسیون روغن بدست آمده از پرس سرد
روغن فیلتر شده در مخازن استیل نگهداری میشود تا جهت پالایش و تصفیه فیزیکی به قسمت مربوطه هدایت گردند.
مخازن نگهداری روغن کنجد
در طی این فرایند به هیچ وجه به دانه‌ها حرارت بالا اعمال نمی گردد تا خواص آن حفظ شود و چون در این روش کنجدها با پوست روغن گیری می‌شود پروتئین‌های موجود در پوست آن نیز حفظ می‌گردد . در این روش هیچگونه فراوری و یا افزودنی به کنجدها اعمال نمی گردد، بنابر این روغن ان دقیقا خواص کنجد را داراست .
در این روش مراحل روغن گیری به گونه‌ای است که می‌توان بیشترین مواد موثر همچون ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع یگانه و چندگانه را به همراه روغن از دانه استخراج نمود. در طی این عملیات حرارت روغن روان در حدود ۴۰ درجه سانتیگراد میباشد.

تفاوت پرس گرم با پرس سرد درتولید روغن کنجد

در روش روغن گیری به روش پرس گرم ، به دلیل وجود حرارت بالا ، روغن خروجی به دست آمده دمای بالایی دارد و این امر سبب می شود که روغن استحصال شده ،بیشتر خواص خود را از دست بدهد ولی در روش پرس سرد دمای روغن حدود ۴۰ درجه می باشد که خواص و فواید روغن به خوبی حفظ می شود و روغن حاصله عاری از هر گونه افزودنی و یا نگهدارنده‌های شیمیایی است .
در این روش ، روغن خرو جی حاصل شده بدون هیچ تغییر و کاملا طبیعی می باشد و سلامت روغن های استحصالی در مصرف مستقیم خوراک انسانی بعنوان روغن های ۱۰۰% ارگانیک و بدون نیاز به تصفیه شیمیایی میباشد.

دستگاه لازم برای روغن کشی

پرس سرد کالیبر, این دستگاه به کوچکی یک میزتحریر است و وزن آن کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم است.
و کارکردن با آن بسیار ساده بوده به طوری که با یک روز آموزش توانایی روغن گیری از انواع دانه های روغنی را خواهید داشت.
لوازم جانبی مورد نیاز برای این کار عباتند از:
۱ مخزن برای نگهداری روغن
۱ سیلوی کوچک برای تغذیه مداوم دستگاه
۱ پمپ باد ۲۰ لیتری

مجوزهای لازم برای تولید روغن کنجد

جواز تأسیس کارخانه روغن کشی از دانه های روغنی پس از آماده کردن مدارک موردنیاز توسط سازمان صنعت – معدن و تجارت استان صادر میگردد.
جهت تولید محصول، پس از اطمینان از خرید دستگاهی که قابلیت تولید محصول مورد تایید وزارت بهداشت را دارد، محلی که قصد فعالیت در آن را دارید نیز باید مورد تایید باشد.

خلاصه طرح روغن کشی

طرح توجیهی احداث یک کارگاه روغن کشی به روش کلدپرس با ظرفیت حداکثر ۸۰۰ کیلوگرم ورودی در ساعت
ساده بودن کارکر با دستگاها
میزان فضای مورد نیاز: حداقل فضای مورد نیاز ۱۲ متر مربع
میزان برق مورد نیاز: حداقل برق مورد نیاز برای هر دستگاه ۱۵۰۰ وات میباشد.
تعداد کارگان لازم: در هر شیفت ۱ نفر
سرمایه ثابت طرح:۲۵ الی ۴۵ میلیون تومان
سرمایه در گردش: ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان
دوره برگشت سرمایه: آن ۱۵ روز الی ۱ ماه
کسب درآمد ماهیانه ۴ تا ۷ میلیون تومانی با سرمایه گذاری کمتر از ۵۰ میلیون تومان در استخراج روغن

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید روغن کنجد

کدایسیک کنجد جهت استخراج روغن (کشاورزی) ۰۱۱۱۵۱۲۳۲۹
کدایسیک روغن خام کنجد ۱۵۱۴۴۱۲۳۲۰
کدایسیک روغن مایع کنجد ۱۵۱۴۵۱۲۳۴۴
کدایسیک روغن سرخ کردنی کنجد ۱۵۱۴۵۱۲۳۶۰
کد تعرفه گمرکی روغن سرخ کردنی کنجد : ۱۵۱۶۲۰۹۰
کد تعرفه گمرکی روغن مایع کنجد : ۱۵۱۵۵۰۰۰

مراحل راه اندازی کارگاه روغن کشی از مبتدی تا بازار کلان

اولین قدم برای پای گذاشتن در عرصه روغن کشی این است که آگاهی خود را در این خصوص بالا ببرید و موارد اقتصادی، بهداشتی و فنی این کار را یاد بگیرید. البته شاید برای این کار بخواهید که از شرکت های مختلف طرح های توجیهی بخرید که در این صورت ممکن است که به اعداد و ارقام بالا و تا حدی غیر قابل درک بر بخورید و این کار باعث سرد شدن شما شود. اما بهترین کار این است که از یک نفر که در این صنعت شاغل است بپرسید و از جزئیات کار در این زمینه آگاه شوید. حتی اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم بهترین حالت برای یادگیری ریزه کاری ها این است که مدتی به عنوان شاگرد در یک کارگاه روغن کشی (حتی به صورت مجانی) کار کنید تا به این صورت بتوانید آینده خود را به صورت واضح تر در این کار ببینید. مرحله بعدی در این قسمت این است که مجوز های بهداشتی مورد نیاز برای این کار را بشناسید و برای اخذ آنها اقدام کنید.

سرمایه لازم برای تاسیس یک کارگاه روغن کشی
شما می توانید با خرید یک دستگاه روغن گیری معمولی مانند دستگاه روغنگیری ۸۵ را خریداری کنید و سپس به سراغ کارگاه مناسب و محل کار بروید. شما می توانید به جای اجاره کردن یک محل برای احداث کارگاه از زیر زمین خانه خود، یک اتاق معمولی یا کارگاه آشنایان خود شروع کنید. در صورتی که قصد سرمایه گذاری بیشتر دارید و می خواهید از همین ابتدا کارگاه بزرگتری داشته باشید باید دستگاه بزرگتری خریداری کنید و به همین ترتیب بهتر است یک کارگاه در حومه شهر اجاره، یک کارگر یا کارشناس مواد غذایی (البته در صورت) استخدام و مجوز های مربوطه را اخذ کنید.
البته سرمایه گذاری اولیه برای تاسیس کارگاه روغن کشی بستگی به شما دارد و تقریبا با مبلغی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می توانید پایه های یک کسب و کار قوی و مطمئن را بریزید.

بازار فروش روغن های طبیعی تولید شده
یکی از قسمت های مهمی که چه در سطح کلان و چه در سطح خرد تاثیر بسیار زیادی روی کار شما خواهد داشت بازاریابی و فروش محصولات تولید شده است. شما برای این کار می توانید به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه کنید و محصول خود را معرفی کنید و از طرفی با استفاده از امکانات جدیدی مانند اینستاگرام، تلگرام و وب سایت استفاده کنید و محصولات خود را به صورت اینترنتی به افراد بسیار بیشتری معرفی کنید و خودتان آن ها را به فروش برسانید. برای این که بتوانید در بازار رقابتی این روز ها دوام بیاورید باید بتوانید محصول خود را با یک ویژگی خاص به مشتریان ارائه کنید به عنوان مثال کیفیت بالاتر، بسته بندی جالب، غلظت بالاتر و یا قیمت مناسب تری نسبت به رقیقبان و محصولات مشابه آن ها داشته باشید.

فضای صنعت روغن کشی
قبل از این که قصد گسترش کسب و کار خود را داشته باشید بهتر است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و ببینید که بازیگران صنعت روغن کشی چطور کار می کنند. همچنین تولیدات در سطح کلان نیاز به فروش در سطح کلان دارد و از طرفی باید بازار خود را گسترش دهید. برای کار کردن در این سطح شما باید ارتباطات قوی داشته باشید تا بتوانید با واردکنندگان دانه های روغنی، تولید کنندگان دانه های روغنی داخلی و واسطه های فروش بهتر کار کنید و روند کارها را سریع تر کنید.به یاد داشته باشید که توسعه حساب نشده و بدون برنامه ممکن است است کل کسب و کار شما را از بین ببرد.

تفاوت انواع روغن کنجد تصفیه شده و تصفیه نشده

بطور کلی روغن کنجد موجود در بازار را می توان به دو دسته ی طبیعی تصفیه نشده و همین طور نوع تصفیه شده آن تقسیم بندی کرد. هرکدام از انواع روغن کنجد دارای ویژگی های خاصی هستند که آن را برای انواع مختلف پخت و پز مناسب می کند.
روغن کنجد تصفیه نشده
رنگ این روغن کهربایی روشن و طعم آن آجیلی ملایم می باشد. نقطه دود بالایی دارد که آن را برای انواع پخت و پز و سرخ کردن های سطحی مناسب می کند. از آنجا که این نوع دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است با حداقل احتمال در معرض فساد قرار می گیرد. این روغن همچنین حاوی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، کلسیم و ویتامین B6 می باشد.
روغن کنجد تصفیه شده
دارای رنگ بسیار روشن (در صورت وجود)، و عطر و بویی خنثی می باشد. نقطه دود بالاتری نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده دارد، لذا نه تنها برای سرخ کردن سطحی مناسب است بلکه برای سرخ کردن عمیق هم بکار میرود. روغن کنجد تصفیه شده در هنگام پخت و پز طعم و بویی به غذا نمی دهد. اما این نوع روغن از لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده ضعیف تر می باشد.

معایب روغن کنجد

افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف روغن کنجد احتیاط کنند. همچنین مصرف کنجد و فراورده‌های آن برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است.

وضعیت واردات و صادرات روغن کنجد

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات روغن کنجد در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید روغن کنجد

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده روغن کنجد خام در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید روغن کنجد

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)