طرح تولید روغن پالم

نوعی درخت نخل روغنی که فقط در مناطق گرمسیری می‌روید، روغن باکیفیتی به نام روغن پالم تولید می‌کند. این روغن نباتی عمدتاً برای پخت و پز در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شود. این روغن در خط تولید محصولات غذایی، شوینده‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی سوخت‌های زیستی کاربردهای زیادی دارد. روغن خام پالم از فشردن میوه‌های گوشتی و روغن هسته میوه نخل به دست می‌آید. درختان نخل روغنی اگرچه بومی آفریقا هستند، اما بیش از ۱۰۰ سال پیش به عنوان یک درخت زینتی به آسیای جنوب شرقی آورده شدند. در حال حاضر اندونزی و مالزی بیش از ۸۵ درصد از بازار جهانی پالم را تامین می‌کنند. این روغن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی کارایی بیشتر و هزینه تولید کمتری دارد، به همین دلیل تولید و تقاضای جهانی Palm oil به سرعت در حال افزایش است. از این رو مزارع نخل روغنی در سراسر آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در حال گسترش هستند. اما چنین گسترش بی‌رویه‎‌ای می‌تواند به قیمت نابودی جنگل‌های استوایی تمام ‌شود که زیستگاه‌ حیاتی برای بسیاری از گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌رود. از سوی دیگر، روغن گیاهی پالم یک روغن همه‌کاره است که آن را به یک محصول منحصر به فرد تبدیل می‌نماید. این روغن در دمای اتاق نیمه جامد و در برابر اکسیداسیون مقاوم است، بنابراین می‌تواند ماندگاری طولانی‌تری در محصولات حاوی پالم ایجاد کند. علاوه بر این در دماهای بالا پایدار است، بنابراین به محصولات سرخ شده بافتی ترد و لطیف می‌بخشد. همچنین بی‌بو و بی‌رنگ است، بنابراین در ظاهر یا بوی محصولات غذایی تغییری ایجاد نمی‌کند. روغن پالم همان‌قدر در کشورهای آسیایی و آفریقایی پرکاربرد است که روغن آفتابگردان یا زیتون در انگلستان. علاوه بر همه کاره بودن، نخل پالم در مقایسه با سایر گیاهان روغنی بسیار زودبازده است. این درخت تقریباً در تمام طول سال می‌تواند محصول تولید نموده و تبدیل به درآمد جذاب و ثابتی برای صنایع شود.(طرح تولید روغن پالم)
روغن پالم روغنی از مغز میوه ی نخل است. بزرگترین عرضه کننده ی این روغن کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدون کلسترول در اکثر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده ی آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود. همچنین دو نوع روغن می تواند تولید کرد؛ روغن پالم خام که از فشار دادن میوه گوشتی و روغن هسته پالم که از خرد کردن هسته یا سنگی که در وسط میوه وجود دارد ، درست می شود. درختان نخل روغنی بومی آفریقا هستند اما بیش از ۱۰۰ سال پیش به عنوان یک محصول درختی زینتی به آسیای جنوب شرقی آورده شدند. هم اکنون اندونزی و مالزی بیش از ۸۵ درصد از عرضه جهانی این روغن را تشکیل می دهند، اما ۴۲ کشور دیگر نیز وجود دارند که روغن پالم تولید می کنند. روغن پالم دارای اسیدی است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش بیماری های قلبی دانسته اند.
از روغن پالم به عوان یک سوخت زیستی برای مصارف و ساخت بیودیزل ها استفاده میشود. جالب است بدانید که از این روغن در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب های ناپالم استفاده می شده است.هم چنین نزدیک به ۵۰ % از محصولات بسته بندی که ما در سوپرمارکت ها پیدا می کنیم، همه چیز از پیتزا، پیراشکی و شکلات، دئودورانت، شامپو، خمیر دندان و رژلب را شامل می شود. همچنین در غذای حیوانات و به عنوان یک سوخت زیستی در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد
ویژگی های این درخت و میوه آن، روغن پالم را به یک جز کلیدی در تمام صنایع تبدیل کرده است:
برای شرکت های تولیدی بزرگ، رشد روغن پالم کارآمد است. بر خلاف سایر درختان، این نوع درختان نخل می توانند به سرعت در هر نوع خاکی رشد کنند. البته این موارد در بررسی های جهانی صورت گرفته و مختص یک کشور نیست.

تاریخچه

استفاده بشر از روغن نخل به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد در اواخر ۱۸۰۰ باستان شناسان یک ماده‌ای را کشف کردند و به این نتیجه رسیدند که روغن نخل اصلی در یک قبر به قدمت ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود دارد. اعتقاد بر این است که بازرگانان غرب روغن نخل را به مصر می‌آوردند. روغن نخل guineensis elaeis به مدت طولانی در غرب و کشورهای آفریقای مرکزی به رسمیت شناخته شده و به‌طور گسترده‌ای به عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌شود. تجار اروپایی گاهی با غرب آفریقا برای خرید روغن پالم پخت‌وپز تجارت می‌کنند. روغن نخل یک کالای بسیار متداول برای تجار بریتانیایی است. به عنوان روان‌کننده‌های صنعتی برای ماشین آلات در طول انقلاب صنعتی بریتانیا استفاده می‌شده. روغن نخل اساس تشکیل محصولات صابونی مثل: اهرم برادران (در حال حاضر یونیلور)، صابون سان لایت و برند پالمولیو آمریکا است. در حدود سال ۱۸۷۰ صادرات اولیه روغن نخل از برخی از کشورهای غرب آفریقا مانند غنا و نیجریه صورت گرفت. اگر چه این کار از کاکائو در سال ۱۸۸۰ پیشی گرفته بود.(طرح تولید روغن پالم)

ارزش غذایی روغن پالم

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) روغن گیاهی پالم به صورت زیر است:
کالری: ۱۱۴
چربی: ۱۴ گرم
چربی اشباع شده: ۷ گرم
چربی تک غیراشباع: ۵ گرم
چربی غیراشباع چندگانه:۵ گرم
درصد تمام کالری Palm oil از چربی حاصل می‌شود که شامل ۵۰٪ اسیدهای چرب اشباع، ۴۰٪ اسیدهای چرب تک غیراشباع و ۱۰٪ اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه است. نوع اصلی چربی اشباع شده موجود در روغن پالم اسید پالمتیک است که ۴۴ درصد کالری آن را تامین می‌کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک و مقادیر کمتری اسید لینولئیک و اسید استئاریک نیز هست. در نمودار (۱) میزان تولید روغن پالم در جهان تا سال ۲۰۱۴ نسبت به سایر روغن‌های گیاهی نمایش داده شده است.

روغن پالم اولئین چیست

پالم اولئین بخش مایع روغن پالم است که طی فرایند تبلور در دمای کنترل شده و حذف کریستال‌ها با کمک فیلتراسیون به‌دست می‌آید. Palm oil اولئین حاوی مقادیر بالاتری از اسید اولئیک و اسیدهای لینولئیک در مقایسه با روغن معمولی پالم است. پالم اولئین منبع بسیار خوبی از ویتامین E و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و کمک به برقراری ارتباط سلول‌های عصبی ضروری است. پالم اولئین دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به روغن جامد پالم است، به ویژه این‌که پالم اولئین در دمای اتاق کاملاً مایع باقی می‌ماند، در برابر حرارت بسیار مقاوم است و همچنین در هنگام سرخ کردن تجزیه نمی‌شود.

کاربردهای روغن پالم

روغن پالم برای پخت‌وپز استفاده می‌شود و همچنین به بسیاری از غذاهای آماده برای مصرف که در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌بینید، اضافه می‌شود. برخی افراد می‌گویند طعم آن شبیه طعم هویج یا کدو است.
روغن نخل از اجزای اصلی غذاهای غرب آفریقا و مناطق گرمسیری است و مخصوصا برای خورش کاری و سایر غذاهای ادویه‌دار مناسب است. از این روغن معمولا برای تفت دادن و سرخ کردن استفاده می‌شود، زیرا دارای نقطه دودی شدن بالایی است (۲۳۲ درجه سانتیگراد) و در حرارت بالا پایدار می‌ماند.(طرح تولید روغن پالم)
گاهی‌اوقات روغن پالم به‌عنوان تثبیت‌کننده به کره بادام زمینی و کره‌های دیگری که از مغزهای گیاهی گرفته می‌شود، اضافه می‌شود تا مانع از جدا شدن و نشستن روغن در بالای ظرف شود. علاوه‌بر کره‌های حاصل از مغزهای گیاهی، روغن پالم را در غذاهای مختلفی می‌توان یافت. در دهه‌ی ۱۹۸۰، روغن پالم به‌علت نگرانی که مصرف روغن‌های گرمسیری ممکن است سلامت قلب را به خطر بیندازد، در بسیاری از محصولات با چربی‌های ترانس جایگزین شد. اگرچه پس از اینکه مطالعات خطرات سلامتی چربی‌های ترانس را آشکار کرد، تولیدکنندگان مواد غذایی دوباره به استفاده از روغن پالم روی آوردند. این روغن همچنین در بسیاری از محصولات غیرخوراکی مانند خمیر دندان، صابون و لوازم آرایشی یافت می‌شود. علاوه‌براین، می‌توان از آن برای تولید سوخت بیودیزل استفاده کرد.

خصوصیات روغن پالم
کالری و ویتامین

مانند سایر روغن‌ها از هر گرم روغن پالم نیز ۹ کیلو کالری انرژی‌ایجاد می‌شود و شامل ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E، K می‌باشد. منبع غنی پیش ساز ویتامین A به شکل کارو تنوئید هاست. رنگ مایل به قرمز به دلیل محتوای بتا کاروتن بالا است. از روغن تصفیه شده قرمز رنگ پالم در برخی از کشورها برای پیشگیری رفع کمبود ویتامینA استفاده می شود.

اسید‌های چرب

اسید چرب اشباع عمده در روغن پالم اسید پالمیتیک است.

کلسترول

روغن پالم مانند سایر روغن‌های گیاهی حاوی مقدار کمی پیش ساز کلسترول گیاهی. (۷/۶ – ۶/۲میلی گرم / کیلو گرم روغن پالم و ۷/۳ – ۶/۰میلی گرم / کیلو گرم روغن پالم کرنل) می‌باشد. رژیم‌های غذایی با محتوای بالای چربی، اسیدهای چرب اشباع منجر به افزایش غلظت بالای کلسترول در خون و به خصوص افزایش (LDL – کلسترول) می شود که این امر سبب بروز عوارض بالا و مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب می‌گردد.

بیماری

با توجه به مطالعات انجام شده توسط Center for Science in the Public Interest مرکز علمی منافع عمومی (CSPI) و سایر مطالعات، مصرف بیش از حد اسید پالمتیک، باعث افزایش سطح کلسترول خون و بیماری‌های قلبی می شود. نسبت هضم و جذب روغن پالم در بدن انسان شبیه به سایر روغن‌های خوراکی مصرفی و بیشتر از ۹۷ درصد است. در بسیاری از کشورها روغن پالم منبع مهم انرژی غذایی بوده و مقدار کافی از اسید چرب اساسی لینولئیک که برای اعمال متابولیکی و سلامتی لازم است را فراهم می‌کند.

اسیدهای چرب ترانس

اصولاً حالت ترانس در فرآیند هیدروژناسیون روغن‌های گیاهی و تبدیل آن به روغن جامد بوجود می آبد که مضرات آن مانند اسیدهای چرب اشباع برآورد شده است. در روغن پالم طبیعی اسید چرب ترانس وجود ندارد.

خواص آنتی اکسیدانی

توکوفرول ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و وجود آن ها در روغن‌های گیاهی باعث پایداری روغن می شود .مقدار‌این تر کیبات طی فرآیند تصفیه روغن کم می شود .سطح آنتی اکسیدانهای طبیعی (توکوفرول ها) در انواع پالم (۱۵۰-۱۵۰۰ میلی گرم / کیلوگرم) و در پالم کرنل(۲۶۰ میلی گرم / کیلوگرم).

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید روغن پالم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک روغن پالم به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد آیسیک
روغن خام پالم (RBD)۱۵۱۴۴۱۲۳۰۸
روغن خام هسته پالم۱۵۱۴۴۱۲۳۰۹
روغن مایع پالم۱۵۱۴۵۱۲۳۴۶
روغن سرخ کردنی پالم۱۵۱۴۵۱۲۳۶۱
روغن جامد تصفیه شده پالم۱۵۱۴۵۱۲۳۷۲
روغن نیمه جامد تصفیه شده پالم۱۵۱۴۵۱۲۳۷۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید روغن پالم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی روغن پالم به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
روغن پالم۱۵۱۶۲۰۹۰

 

فرایند تولید روغن پالم
روغن کشی و تصفیه روغن

هسته های روغنی از هنگام برداشت تا بدست آمدن محصول نهایی (روغن) مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند، مراحل اولیه شامل جداسازی هسته از خرما، پاک کردن هسته و آماده سازی هسته برای روغنکشی است که پس از این مراحل، روغنکشی از هسته انجام می شود. پس از طی این مراحل بر روی روغن خام بدست آمده مراحل مختلف تصفیه انجام می شود. در بخش تصفیه مواد مختلفی از روغن حذف میگردد و در این مرحله بعضی از مواد مفید نیز به مقدار کم خارج می گردند این مراحل شامل خنثی سازی، بو زدائی، رنگ زدائی، هیدروژناسیون و فرآیندهای تکمیلی است.

آماده سازی هسته های روغنی

شامل قسمت های توزین، تمیز کردن، خرد کردن و واجد شرایط کردن هسته ها برای روغن کشی (پختن) و پرک کردن (فیلک کردن) است. اعمال خشک کردن و پوستگیری نیز میتواند بر حسب فرآیند و هسته ای که روغنکشی می شود به این مراحل اضافه می شود.

تمیز کردن

در این مرحله هسته خرما از ضایعات و خار و خاشاک جدا شده و به صورت هسته بدون ضایعات در می آید.

خرد کردن هسته

پس از جداسازی هسته، مرحله خرد کردن انجام می شود . بهترین راندمان و کیفیت روغنکشی زمانی بدست می آید که از هسته بندی با مش ۲۰ انجام شود. آزمایشات روغنکشی با استفاده از دستگاه سوکسله و حلال ۴۰۶- AW براساس ۱۶۷/۱۰ AOAC صورت گیرد.

عمل پختن

برای سهولت در آزاد شدن چربی در فرآیند پرس مکانیکی، عمل حرارت دادن بکار برده می شود. رطوبت نقش مهمی در واکنش پختن و بدون رطوبت کافی عمل پختن به خوبی انجام نمی شود. آب یا بخار یا هر دو معمولاً برای افزودن رطوبت مصرف می شود. دستگاه های معمول برای پختن هسته های روغنی، دیگ های پخت استوانهای عمودی یا افقی است. فرآیند پختن شامل دو مرحله پختن مرطوب و سپس خشک کردن (تا حد رطوبت۳ درصد) است
در دستگاه های عمودی (دودکش مانند) هسته ها در یک مخزن پخته و خشک می شوند. دستگاه های افقی برای پختن بوده و خشک کردن فقط در تانک افقی جداگانه انجام می شود. مزیت دستگاه های افقی پخت بر دستگاه عمودی این است که در دیگ های افقی ماده خام به سرعت به درجه حرارت مورد نظر میرسد، در حالی که در دیگ های دودکشی زمان بیشتری لازم است.
آنزیمها مدتی فعالیت داشته و این امر سبب افت کیفیت روغن و کاهش ارزش غذایی کنجاله می شود، یا موادی آزاد کند که کاتالیست هیدروژناسیون را غیر فعال کند. اگر آنزیمها در ماده وجود داشته و یا به دلایلی دستیابی به زمان کافی برای نگهداری در دستگاه پخت میسر نباشد، استفاده از دو دیگ افقی که بطور ردیفی قبل از خشک کن قرار گرفته اند، میتواند مفید باشد.
در دیگ های افقی امکان اینکه قدری از ماده خام بتواند به سرعت به سمت انتهای تخلیه دستگاه حرکت کرده و قبل از پختن کامل از دستگاه خارج شود وجود دارد.

• استخراج روغن

استخراج روغن به سه طریق زیر در صنایع متداول است:
۱ـ فشردن یا پرس کردن
۲ـ استخراج با حلال
۳ – استخراج بوسیله پیش پرس و سپس توسط حلال

فشردن یا پرس کردن

به دو روش سرد و گرم یا ترکیبی از این دو استفاده می شود . در روش پرس به دلیل دمای بالای عملیات، روغن تا حدی میسوزد و همین امر باعث ضربه زدن به کیفیت روغن گردیده و رنگ روغن کدر می شود. به همین دلیل روش حلال به روش پرس ترجیح داده می شود؛ در استخراج روغن از هسته خرما روش پرس کاربرد دارد. چربی مایع یا روغن خارج شده از پرس دارای ۱۵-۲۰% ماده جامد غیرچرب است که معمولاً در دو مرحله از روغن خارج می شود، ابتدا در تانک ته نشینی مواد جامد ته نشین شده و جدا می شوند و سپس روغن از یک فیلتر پرس قاب صفحه عبور کرده و صاف می شود.

استخراج با حلال

به دلیل پایین بودن درجه حرارت هنگام استخراج با حلال، روغن حاصله بهتر ازروغن استخراج شده توسط اسکروپرس است که عمل استخراج در درجه حرارت بالاتری انجام می شود. حلال مقداری از ناخالصی ها را که در هنگام پرس کردن با روغن خارج نمی شود، در خود حل می کند. بنابراین روغن استخراج شده با حلال دارای مقدار بیشتری ناخالصی در مقایسه با روغن استخراج شده با اسکروپرس است.
استخراج بوسیله پیش پرس و سپس توسط حلال : در یک کارخانه استخراج روغن هدف کاهش روغن باقیمانده در ماده جامد تا حداقل ممکن است. این مقدار کمتر از یک درصد و مقدار مطلوب نیم درصد است . در واقع آخرین قسمت روغن قابل استخراج از مواد جامد اصولاً روغن نبوده ، بلکه فسفاتیدها و ترکیبات غیر گلیسریدی است.

مکانیزم استخراج با حلال

ابتدا حلال گرم شده و روی هسته های خرد شده حرکت کرده و روغن را از این هسته ها جدا می کند . سپس بوسیله عملیات تقطیر مکرر از یکدیگر جدا می گردند. سپس روغن با بخار آب تماس گرفته تا مقدار حلال باقیمانده در آن نیز خارج گردد. با این روش از هسته خرما ۱۱ تا ۱۲ درصد میتوان روغنکشی کرد. روغن استخراج شده به روش حلال دارای اسیدیته پایین و رنگ روشنتری نسبت به روغن استخراجی به روش فشاری است. عملیات روغنکشی به روش حلال به دو صورت پیوسته و ناپیوسته صورت میگیرد. در روش پیوسته، سبدی است که حلال در حالیکه سبدهای حاوی هسته های روغنی در حال چرخش متوالی هستند و از بالابر روی آن ریخته شده و روغن استخراج می شود و بعد از این که حلال بازیابی شد دوباره وارد استخراج کننده می شود.
در روش ناپیوسته، چند تانک که بصورت افقی یا عمودی قرار گرفته اند. در نوع عمودی اختلاط روغن با حلال توسط بهم زدن و در نوع افقی در اثر حرکت دورانی روغن با حلال مخلوط می شود و سپس روغن و حلال که میسلا نامیده می شود از صافی عبور داده شده و بعد از عبور از سانتریفوژ که برای جدا کردن ذرات جامد، میسلا وارد دستگاه تقطیر شده تا حلال از روغن جدا گردد.
حلال مناسب حلالی است که فقط حلال روغن و چربی باشد و سبب انحلال مواد دیگر و تغییرات نامطلوب در کیفیت روغن نشو . یکی از مسائل مهم در استخراج با حلال ، بازیابی حلال از مخلوط روغن و حلال می باشد که بایست حلال به ساده ترین و اقتصادی ترین روش بازیابی شود. استخراج بیشتر روغن در خلا صورت میگیرد ، لذا دستگاه استخراج کوماگاوا به دستگاه سوکسله ترجیح داده می شود.

استخراج بوسیله پیش پرس توسط حلال

بسیاری از هسته های روغنی که روغن زیاد دارد هنگام استخراج مستقیم با حلال بطور نامطلوبی خرد می شوند و باید قسمتی از روغن موجود در این هسته ها توسط پرس کردن مقدماتی در اسکروپرسها خارج و سپس باقیمانده روغن را توسط استخراج با حلال خارج کرد. در این روش هسته را کاملاً خرد می کنند و به شکل پودر در می آورند و سپس عمل استخراج با حلال را انجام میدهند ، پس از جداسازی هسته از تفاله و پس از خشک کردن آن را به شکل ریز درآورده و با ۱۰- ۱۲% آب مخلوط میگردد و همزمان گرم می شود و سپس فشاردهی انجام می شود.

• تصفیه روغن

چربی ها و روغن های خام حاوی ترکیبات و مواد طبیعی هستند که بر روی مشخصات ظاهری، طعم، بو، و بخصوص پایداری و ماندگاری روغن تأثیر منفی دارند. لذا ضروری است روغن ها قبل از مصرف تحت فرایند پالایش و تصفیه قرار گیرند تا کلیه ناخالصی ها و ترکیبات مضر از آن ها جدا شوند در طی مراحل تصفیه روغن مواد ناخالصی از جمله اسیدهای چرب آزاد ، مواد رنگی ، مواد پروتئینی ، هیدرات های کربن و مواد صمغی حذف می گردند ، فرآیند تصفیه روغن شامل مراحل صمغ گیری ، خنثی سازی ، بی رنگ کردن و بی بو کردن می باشد.

مراحل فرایند تصفیه روغن
صمغ گیری

هدف از عملیات صمغ گیری جداسازی تقریباً کامل فسفاتیدها و سایر صمغها از روغن خام است. صمغها در حالت خشک ( بدون آب ) در روغن خام محلول هستند ، اما بر اثر هیدارته شدن و جذب آن به صورت رسوباتی نامحلول در روغن ته نشین می شوند. فرآیند صمغ گیری با اضافه کردن مواد شیمیایی نظیر اسید فسفریک تسریع می شود. اسید فسفریک سرعت هیدارته شدن صمغها را افزایش می دهد و زمان ته نشینی و جدا شدن آنها را کوتاه تر می کند. در طی عملیات صمغ گیری باید به کمک میکسرهای مناسب زمان و فرصت کافی برای اختلاط آب، اسید فسفریک و روغن فراهم شود و سپس فسفاتیدهای هیدارته که سنگین تر از فاز روغنی هستند را توسط جدا کننده هایی که با مکانیسم نیروی گریز از مرکز کار می کنند می توان جداسازی نمود.

خنثی سازی

در طی دوران نگهداری هسته ها و میوه های روغنی از زمان برداشت تا زمان استحصال روغن بر اثر فعالیت آنزیم ها همچنین برخی میکرو ارگانیسم ها، چربی موجود در هسته با میوه هیدرولیز شده و به اسید چرب آزاد و گلیسرول تبدیل می شوند. این اسیدهای چرب آزاد در طی فرایند استخراج روغن به همراه روغن خام استحصال می شوند. در طی فرایند تصفیه لازم است که اسیدهای چرب آزاد از روغن خام جدا شوند که این فرایند که به خنثی سازی معروف است به دو صورت شیمیایی و فیزیکی قابل انجام است که نوع شیمیایی آن بیشتر متداول است.
فرایند خنثی سازی شیمیایی شامل سه بخش است:
۱ـ اضافه کردن یک ترکیب قلیایی همچون سود به روغن به منظور خنثی کردن اسیدهای چرب آزاد.
۲ـ شستشوی روغن خنثی شده به منظور حذف بقایای صابون موجود در آن
۳ـ خشک کردن روغن خنثی شده به منظور حذف بقایای رطوبت موجود در آن
مخلوط کردن روغن با محلول قلیایی سود باعث تبدیل شدن اسیدهای چرب به نمک سدیم اسیدهای چرب که صابون نام دارد می شود . محلول صابون در آب از روغن سنگین تر است و لذا بوسیله جدا کننده های با مکانیسم گریز از مرکز از روغن جدا می شود.
غلظت و میزان سود مصرفی در این مرحله بر روی کاهش رنگ روغن نیز مؤثر است و کمکی به فرایند بعدی تصفیه، یعنی بی رنگ کردن می باشد. محصول جانبی این قسمت صابون خام یا خلط صابون خواهد بود. در بخش دیگر ازعملیات به منظور حذف باقیمانده صابون موجود در روغن لازم است آن را با آب گرم شستشو دهیم.
در این بخش به کمک میکسرهای مناسب روغن با آب گرم مجاور می شود و بقایای صابون به فاز آبی منتقل می شود و به کمک جدا کننده های مخصوص صابون محلول در آب از روغن جدا می شود . در بخش نهایی باقیمانده رطوبت موجود در روغن که ناشی از عملیات صمغ گیری ، خنثی سازی و شستشو است از روغن حذف می شود. این کار در سیستمهای خشک کن تحت خلاء انجام می پذیرد.

مراحل فرایند صمغ گیری و خنثی سازی

۱ـ گرم کردن روغن
۲ـ تزریق اسید فسفریک
۳ـ اختلاط
۴ـ تزریق قلیا
۵ـ اختلاط
۶ـ جداسازی صابون تشکیل شده از روغن خنثی
۷ـ تزریق آب گرم
۸ـ اختلاط
۹ـ سانتریفوژ شستشوی اولیه
۱۰ـ تزریق آب گرم
۱۱ـ اختلاط
۱۲ـ سانتریفوژ شستشوی ثانویه
۱۳ـ خشک کردن تحت خلاء

• بی رنگ کردن

در این مرحله ترکیبات عامل رنگی به همراه برخی از ناخالصی های دیگر از روغن جدا می شوند . این فرایند اساساً یک عمل جذب فیزیکی است، که رنگ هسته ها از طریق جذب در یک جاذب که معمولاً خاک رنگ بری است از روغن جدا می شوند. عملیات رنگبری به دو صورت مداوم و غیرمداوم است. معمولاً این عملیات در مخازن تحت خلاء مجهز به همزن انجام می پذیرد. در پایان این عملیات مخلوط روغن و خاک رنگبر، به وسیله سیستم های فیلتر پرس صاف شده و خاک رنگبر از روغن جدا می شود.

مراحل فرایند رنگ بری

۱ـ گرم کردن روغن خنثی شده تحت خلاء
۲ـ تهیه سوسپانسیون خاک رنگبر و روغن خنثی شده
۳ـ پمپ کردن سوسپانسیون خاک رنگبر و روغن خنثی شده به داخل مخزن رنگی
۴ـ عملیات رنگبری در درجه حرارت بالا و تحت خلاء
۵ـ خنک کردن
۶ـ فیلتر پرس

• بی بو کردن

روغن ها و چربی های خام دارای بو و طعم نامطبوعی است که بر اثر عوامل مختلفی از جمله فعالیت آنزیم های موجود در هسته و میوههای روغنی ایجاد شده اند . عمده این ترکیبات عبارتند از اسیدهای چرب آزاد، لاکتونها و ترکیبات حاصل از اکسیداسیون. این ترکیبات اکثراً فرار هستند و در طی این عملیات به کمک تزریق حبابهای بخار زنده به داخل روغن از آن جدا می شوند. عملیات بی بو کردن معمولاً تحت خلاء شدید انجام می شوند تا هم باعث جداسازی ترکیبات فرار شود و هم از اکسیداسیون و هیدرولیز روغن در دمای بالا جلوگیری شود. در واقع به کمک سه عامل خلاء ، دمای بالا و تزریق مستقیم بخار، ترکیبات فرار عامل بو و طعم نامطلوب از روغن جدا شده و روغن بی بو می شود.

مراحل فرایند بی بو کردن

۱ـ ورود روغن بی رنگ
۲ـ گرم کردن تحت خلاء
۳ـ تزریق بخار
۴ـ افزودن افزودنی های مجاز
حداقل تجهیزات مورد نیاز خط تولید روغن هسته خرما مخازن نگهداری روغن خام و نیمه تصفیه از جنس کربن استیل می باشد.

مرحله صمغ گیری و خنثی سازی روغن خام

۱ـ مرحله اسیدزنی به روغن خام
۲ـ مخلوط کن
۳ـ مرحله خنثی سازی
۴ـ جدا کننده جهت جداسازی روغن و مخلوط صابونی (Soapstock)
۵ـ میکسر (آب گرم بدون سختی حدود ۹۰ درجه سانتیگراد) (Knife mix)
۶ـ مبدل حرارتی (جهت جبران افت حرارتی روغن)
۷ـ جدا کننده شستشوی اولیه
۸ـ خشک کن تحت خلاء

مرحله رنگبری

۱ـ مخزن روغن خنثی شده
۲ـ تجهیزات سیستم تزریق جاذب رنگبر (خاک تونسیل ، کربن فعال)
۳ـ پمپ
۴ـ مخزن مخصوص رنگبری روغن خنثی شده
۵ـ فیلتر پرس

سیستم خلاء مرحله بی بو کردن

۱ـ مخزن روغن فراوری شده مراحل قبل
۲ـ مبدل حرارتی
۳ـ برج بی بو کردن روغن فراوری شده (سیستم بالانس تانک ، سیستم هواگیری، تزریق بخار)
۴ـ مبدل حرارتی (سیستم خنک کننده روغن که میتواند در داخل برج باشد)
۵ـ پمپ
۶ـ فیلتر
۷ـ مخزن ذخیره روغن بوگیری شده
۸ـ سیستم افزایش افزودنی های مجاز

مرحله پر کردن و بسته بندی

۱ـ دستگاه پرکن
۲ـ دستگاه دربند
۳ـ دستگاه برچسب زنی و چاپگر
۴ـ دستگاه شیرینگ یا کارتن گذاری

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده روغن پالم

کشورهای هند و چین از بزرگترین مصرف کنندگان این محصول و از سنگاپور و مالزی نیز به عنوان تولید کنندگان بزرگ این محصول می توان یاد کرد.

اهمیت استراتژیک روغن پالم

در زمینه اهمیت این کالا می توان به اهمیت و ارزش غذایی بالای آن در دنیای امروز اشاره نمود. هسته روغنی خرما دارای ۸ تا ۱۰ درصد روغن می باشد که این امر از مزایای فوق العاده این محصول به حساب می آید. خرما به دلیل داشتن خواص درمانی و برخورداری از ارزش غذایی بالا از با ارزش ترین مواد غذایی محسوب می گردد؛ به نحوی که امروزه فرآورده های بسیاری از این محصول تهیه گردیده و به بازار ارائه می شود.

تولیدات کشورها
اندونزی

اندونزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل فراتر از مالزی در سال ۲۰۰۶ است که تولید آن بیش از ۹/۲۵ میلیون تن است. اندونزی انتظار دارد که تا پایان سال ۲۰۳۰ تولید خود را دو برابر کند. در پایان سال ۲۰۱۰۶۰٪ … به صورت روغن نخل خام صادر شده‌است. داده‌های FAO نشان می‌دهد که تولیدات میان سال‌های ۲۰۰۴ تا ۱۹۹۴ تا حدود بالای %۴۰۰ افزایش یافته‌است؛ که به بیش از ۶۶/۸ میلیون تن می‌رسد.

مالزی

در سال ۲۰۱۲ مالزی دومین تولیدکننده روغن پالم در جهان است. ۷۹/۱۸ تن روغن پالم خام در حدود ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار (۱۹٬۰۰۰ مایل مربع) در زمین تولید می‌شود. اگر چه اندونزی روغن پالم بیشتری تولید می‌کند. اما مالزی بزرگ‌ترین صادرکننده روغن نخل در سال ۲۰۱۱ است که ۱۸ میلیون تن از محصولات روغن نخل است. چین، پاکستان، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده وارد کنندگان اصلی محصولات روغن نخل مالزی می‌باشند.

نیجریه

در سال ۲۰۱۱ نیجریه بزرگترین تولیدکننده روغن پالم بوده‌است که تقریباً ۲/۳ هکتار زیر کشت داشته‌است، همچنین در سال ۱۹۳۴ نیز این عنوان را در اختیار داشت و تولیدکنندگان در مقیاس‌های بزرگ و کوچک را در این صنعت دربرداشته‌است.

تایلند

تایلند ۱٫۳میلیون تن روغن پالم خام در مساحت حدود ۵٬۷۰۰٬۰۰۰ هکتار تولید دارد. دولت تایلند پیشنهاد به گسترش زمین‌های زیر کشت برای مصارف تجاری به حدود ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار تا سال ۲۰۱۷ را داده‌است

کلمبیا

کلمبیا در سال ۱۹۶۰ نزدیک به ۱۸٬۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت نخل داشته‌است. این کشور در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولیدکننده نخل در آمریکا شناخته شده‌است و این عنوان را به خود اختصاص داده‌است. ۳۵٪ از محصولات حاصله را به عنوان سوخت زیستی (بیوفول) به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. انجمن کشاورزان کلمبیا به نقل از FEDE PALM گزارش کرد:قرار است زمین‌های زیر کشت روغنی به ۱۰۰٬۰۰۰ میلیون هکتار توسعه یابد. به همین دلیل به همت دولت کلمبیا و سازمان توسعه بین‌المللی ایالت متحده آمریکا در حال خلع سلاح شبه نظامیان مستقر درزمین‌های زراعی می‌باشند. همچنین پیشنهاد شده در صورت موفقیت این طرح گسترش اراضی زراعی به ۷٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار تا سال ۲۰۲۰ خبر داده که شامل تولید روغن پالم نیز می‌باشد؛ که سازمان جهانی نخل‌های روغنی اظهار می‌کند که این طرح همچنان پایدار است. برخی از آمریکایی کلمبیای‌ها اظهار می‌کنند که برخی از این اراضی جدید به خاطر بیرون رانده شدن آن‌ها به علت فقر و خشکسالی از آن‌ها سلب مالکیت شده و به تصرف آن‌ها درآمده‌است و این در حالی است که نیروهای محافظ اراضی متهم به کشت کوکائین و قاچاق آن محصولات شده‌اند.

مصرف روغن پالم در دنیا

این روغن در صنایع غذایی، موارد غیر خوراکی و انرژی (بیودیزل) کاربرد دارد. در صنایع غذایی برای تهیه روغن‌های پخت و پز، مخصوص سرخ کردن، مارگارین، روغن‌های قنادی، بستنی، خامه‌های قنادی و تولید ویتامین‌های A و E استفاده می شود.
وضعیت مصرف: از سال ها قبل مصرف روغن پالم در غرب و کشورهای آفریقای مرکزی به رسمیت شناخته شد، و به طور گسترده‌ای به عنوان یک روغن پخت و پز استفاده شده است. تجار اروپایی این روغن را از غرب آفریقا برای استفاده پخت و پز در اروپا خریداری نموده اند. در طول انقلاب صنعتی انگلستان، به عنوان یک روان کننده‌های صنعتی برای ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفت. عمده مصرف این روغن برای پخت و پز معمول در کمربند استوایی آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از برزیل استفاده می شود و در نقاط دیگر جهان از آن در صنایع غذایی با توجه به قیمت مناسب آن کاربرد دارد و هم چنین به دلیل مقاومت بالای آن در سرخ کردن نیز مورد استفاده است.
در حدود ۹۰ درصد روغن پالم و محصولات آن مصرف غذایی داشته و ۱۰ درصد باقیمانده در مصارف غیر غذایی و عمدتا در صابون سازی و ساخت مواد شیمیایی مشتق شده از روغن به مصرف می رسد. روغن پالم برای مصارف غذایی و غیر غذایی معمولا تصفیه می‌شود. با‌این حال حتی امروزه هنوز در مناطق روستایی افریقا از روغن پالم تصفیه نشده برای طباخی استفاده می شود. از طرفی به عنوان جایگزین با اسیدهای چرب ترانس مورد توجه قرار گرفته است یکی از اقدامات صنعت در کاهش اسیدهای چرب ترانس روغن‌های خوراکی مصرف خانوار از ۳۵% به کمتر از ۲% در طی سال‌های اخیر مستلزم استفاده از انواع روغن پالم بوده است.
با‌ این حال، مطالعه متا آنالیز در سال ۲۰۰۹ نشان داد که روغن پالم ممکن است یک جایگزین مناسب برای چربی‌های ترانس برای افراد با چربی خون بالا به ویژه افزایش سطح LDL نباشد. برخی از کارشناسان محیط زیست کشت گسترده پالم را به عنوان تهدیدی برای پاکسازی جنگل و انقراض منابع طبیعی می دانند . درحال حاضر، بر روی برچسب‌های مواد غذایی در اتحادیه اروپا (EU)، روغن پالم به عنوان “چربی‌های گیاهی” یا “روغن نباتی” ذکر شده است و در آغاز سال ۲۰۱۵ مقرر شده است در بسته بندی مواد غذایی از اصطلاحات کلی چربی‌های گیاهی یا “روغن نباتی در برچسب گذاری مواد غذایی استفاده نشود و تولید کنندگان مواد غذایی در صورت استفاده از روغن پالم موظف به در ج آن می‌باشند.

جدول واحد های فعال تولید روغن پالم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده روغن پالم در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهاناصفهانشاهین شهر و میمه۵۰۰۰۰تن
خلال بادام مهیافارسشیراز۱۵۰تن
نگین صدف توسخراسان رضویمشهد۳۰۰تن
خلال بادام مهیافارسشیراز۱۵۰تن
فم دارو تکینقزوینبوئین زهرا۵۰تن
آلتین روغن برزگرآذربایجان شرقیآذرشهر۲۰۰۰تن
زرناب دانه شمالمازندرانآمل۱۵۰۰تن
تعاونی تولیدی و توزیعی کیمیا پالایش دریای کاسپینمازندرانساری۱۰۰۰تن
فرآوری سبوس مازندمازندرانجویبار۴۰۰۰تن
لابراتور دارویی و غذایی بالکگیلانرشت۹۵۰۰تن
روغنکشی نوید خلیج فارسخوزستانبندر ماهشهر۱۰۰۰۰تن
کشت و صنعت گلستان دزفولخوزستاندزفول۷۴۰۰تن
روغن نباتی گلنازکرمانکرمان۱۵۰۰۰تن
سهامی تولیدی وصنعتی فضل نیشابورخراسان رضویزبرخان۴۵۰۰تن
کشت و صنعت آرین طعم خزرمازندراننور۷۵۰تن
کشت و صنعت گرین زاگرس ایرانیانلرستانسلسله۳۰۰تن
صنایع غذایی نشاط آور یزدیزدیزد۱۰۰تن
زراعی و تولید مواد غذایی زیتون طلاییقزوینقزوین۶۰۰۰تن
کیش چیپسمرکزیساوه۱۰۰۰۰تن
کیهان تجارت دایاگلستانگمیشان۵۰۰۰تن
شرکت زیمامتان منطقه آزاد چابهارمنطقه آزاد چابهارچابهار۶۴۰۰۰تن
آلتین روغن برزگرآذربایجان شرقیآذرشهر۲۰۰۰تن
صنعتی بهشهرتهرانتهران۱۰۰۰۰تن
مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاهکرمانشاهکرمانشاه۷۵۰۰تن
روغنکشی نوید خلیج فارسخوزستانبندر ماهشهر۱۰۰۰۰تن
فربست دزفولخوزستاندزفول۱۵۵۰۰تن
روغن نباتی اکسین فرایندکهگیلویه و بویر احمدگچساران۱۷۸۰تن
سبز نگار البرزمازندرانسوادکوه۱۰۰۰تن
صنایع غذایی مینو کاسپینمازندرانبهشهر۱۵۰۰۰تن
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت وصنعت شمالمازندرانمیان دورود۱۵۰۰۰تن
کشت و صنعت گلستان دزفولخوزستاندزفول۷۴۰۰تن
روغن نباتی گلنازکرمانکرمان۱۰۰۰۰تن
شیمی آلایش شمالمازندرانساری۶۵۰۰تن
کشت و صنعت آرین طعم خزرمازندراننور۱۳۰۰تن
کشت و صنعت گرین زاگرس ایرانیانلرستانسلسله۲۵۰تن
طبیعت سبز پارس کهنمرکزیزرندیه۲۶۸۰۰تن
صنعت غذایی کورشقزوینتاکستان۳۲۸۶۰تن
کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهاناصفهانشاهین شهر و میمه۱۰۰۰تن
صنعتی بهشهرتهرانتهران۱۷۰۰۰تن
مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاهکرمانشاهکرمانشاه۱۰۰۰۰تن
کشت و صنعت جانان شهریارتهرانشهریار۲۰۰تن
روغن نباتی ارجان نوینخوزستانبهبهان۴۵۰۰۰تن
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت وصنعت شمالمازندرانمیان دورود۹۲۰۰تن
روغن نباتی گلنازکرمانکرمان۴۰۰۰تن
طبیعت سبز پارس کهنمرکزیزرندیه۴۹۲۸۰تن
کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهاناصفهانشاهین شهر و میمه۱۰۰۰تن
مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاهکرمانشاهکرمانشاه۱۰۰۰۰تن
فربست دزفولخوزستاندزفول۱۰۸۰۰تن
روغن نباتی اکسین فرایندکهگیلویه و بویر احمدگچساران۲۵۰۰۰تن
مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت وصنعت شمالمازندرانمیان دورود۲۰۰۰۰تن
کشت و صنعت گلستان دزفولخوزستاندزفول۷۴۰۰تن
روغن نباتی گلنازکرمانکرمان۱۰۰۰۰تن
شیمی آلایش شمالمازندرانساری۱۵۷۵تن
کشت و صنعت گرین زاگرس ایرانیانلرستانسلسله۳۰۰تن
نگین طلایی خاورخراسان رضویکاشمر۲۰۰۰تن
تولیدی و خدماتی کشت و صنعت بیدانه تاکستانقزوینتاکستان۴۰۰۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۶۱۸,۳۴۵تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید روغن پالم

ظرفیت تولید سالیانه: ۱۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۱۰۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۱۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۷۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۴۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)