طرح تولید زینک افست

سطح زینک پوشیده از یک ماده شیمیایی بسیار نازک است که فیلم نگاتیو باید کاملاً بر روی این سطح و در تماس مستقیم با آن قرار گیرد.این عمل با به کارگیری درچارچوب ویژه ای جهت تخلیه کامل هوای بین فیلم و زینک انجام می شود که در محیطی خلاء مانند کاملاً به هم می چسبند.
سپس این مجموعه زیر تابش نور مادون بنفش قرار گرفته، از قسمت های شفاف فیلم نگاتیو نور عبور می کند و پوشش شیمیایی موجود بر سطح زینک را تحت تأثیر قرار میدهد .قسمت های تیره فیلم نگاتیو از عبور نور ممانعت می کنند و در نتیجه به هنگام ظاهر نمودن، بدون تغییر باقی می مانند.
همچنین به هنگام کپی کردن از فیلم پزیتیو (مثبت) وقتی نور از قسمت های تاریک عبور نمی کند سطح چاپ شونده باقی می ماند و قسمت های شفاف که نورخورده، با ظهور زینک از بین می رود. پس از آنکه زینک با روش یاد شده در بالا نور، با ماده شیمیائی شسته و ظاهر می شود .
این ماده شیمیایی بر لایه موجود در سطح زینک تأثیر می نهد. به این ترتیب که قسمت هایی از زینک که نور مادون بنفش به آن رسیده، به هنگام تماس با دارو از بین می روند و به آلومینیم ۹۹ درصد تبدیل شده، به هنگام چاپ جاذب آب می شود و قسمت هایی که نور مادون بنفش به آن نرسیده، با شستن دارو از بین نمی روند و به هنگام چاپ، مرکب و چربی را به خود جذب می کنند.

انواع و ساختار زینک افست

زینک دو نــوع دارد: پزتیو و نگاتیو.
لایه حساس زینک های نگاتیــو باید به صورتی باشد که در برابر نور سخت شده و یا پوشش آن غیرقابل حل شدن باشد. پس از نوردهی زینک زیر فیلم نگاتیو داروهای ظهور یا زین کشویی ،پوشش قسمتهای نوردیده را پاک میکنند و این قسمت ها به عنوان سطح بدون تصویر چاپی در خواهند آمد.زینک های پوزتیو دارای پوشش قابل حل در برابر نور هستند، در موقع ظهور، قسمت های نور نخورده به عنوان قسمت های چاپ شونده ظاهر خواهند شد.
نوردهی بیش از اندازه در ظهور زینک های نگاتیو ،باعث درشت شدن (نخودی شدن) ترام میشود، در حالی که همین شرایط در کار با زینک پوزتیو موجب ریز شدن و سوزنی شدن ترام (کور کردن ترام) می شود.

زینک مورد استفاده در ایران

در ایران زینک پوزتیو بیشتر مصرف می شود .استفاده از زینک های نگاتیو آسان تر بوده و صرفه جویی در فیلم را نیز به همراه دارد. در این نوع زینک نیازی به تمیز کردن لبه های فیلم نیست.
امکان کنترل روی هم خوردن با زینک پوزتیو آسان تر است و انعطاف پذیری بیشتری را در کنترل محدوده درصد کم ترام و ترام های سوزنی فراهم می سازد. در اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی از زینک های پوزتیو استفاده میشود.
زینک های حساس میتوانند از نوع <افزایشی> یا <کاهشی> باشند. زینک های افزایشی دارای مواد تقویت کننده تصویر هستند که در مرحله لیتوگرافی به آن اضافه میشود. این مواد به همراه پوشش غیرحساس به نور در مرحله لیتوگرافی از قسمت های بدون چاپ زینک پاک میشود. تکنولوژی جدید حق انتخاب وسیعی را برای چاپخانه داران فراهم ساخته است. البته ضرورت دارد که چاپخانه داران فقط از داروهای ظهور و روش های توصیه شده توسط تولیدکننده زینک استفاده کنند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید زینک افست

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات کد آیسیک اختصاصی زینک افست یافت نشد لذا کد آیسیک صفحات چاپ حساس به نور به شرح زیر می باشد.
کد آیسیک صفحات حساس به نور : ۲۹۲۹۶۱۲۴۶۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید زینک افست

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی زینک افست یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

فرآیند تولید زینک ها

آلومینیوم به عنوان فلز منتخب برای ساخت زینک به عنوان اولین گزینه درسالیان متمادی مورد استفاده قرارگرفته وحتی برای زینک هایی که پایــه آنها روی ودیگر فلزات بوده به عنوان روکش نهایی استفاده می شود.
فلزی که امروزه به شکل گسترده ای برای تهیه پلیت لیتوگرافی از آن استفاده می شود، آلومینیوم است. سطح پلیت را معمولا در کارخانه با لایه نازکی از مواد حساس به نور پوشش می دهند، پلیت های فلزی یا به شکل تک فلزی و یا به صورت چند فلزی (Multimetal) ساخته می شوند، که از چند لایه نازک از فلزهای مختلف تشکیل شده و هر کدام با کیفیت متفاوتی مرکب را جذب کرده و آب را دفع می کنند. معمولا از برنج، کروم، مس و استیل و همچنین آلومینیوم در ساخت پلیت استفاده می شود، که تیراژ چاپ آن ها بیشتر از یک میلیون نسخه است. امروزه پلیت های چند فلزی جای خود را به پلیت های پخته شده یا پلیت های مخصوص کار پوزتیو داده اند.
برای ثابت نگاه داشتن و انتقال مطالب از فرم هایی به نام پلیت یا زینک استفاده می شود. پلیت اغلب در چاپ افست و چاپ فلکسو استفاده می شود. مطالب در روی پلیت ها بر اثر واکنش به جامانده تشکیل می شود. پلیت های چاپ افست به چند دسته تقسیم می شوند. از انواع پلیت ها می توان به پلیت دیازو، پلیت فتوپولیمر، پلیت هالید نقره، پلیت های دوفلزی، پلیت الکترواستاتیکی ، پلیت افست خشک ( بدون آب) ، پلیت زدودنی، پلیت حساس به حرارت اشاره کرد.
سطح بیرونی آلومینیوم روی زینک به صورت مکانیکی از طریق سیستم سند بلاست، سایش کروی و یا برسینگ خیس به صیقلی ترین حالت ممکن درمی آید. نهایتا همه ی انواع زینکهای چاپ طی پروسه الکترولیته یا به عبارتی الکتروشیمی از طریق اکسیداسیون آماده می شوند. ســطح زیرین (قســمتی که جاذب مرکب است) بوسیله فلز پایه ساخته شده که جنس آن معمولا عبارتند ازمس، پلیمر، وبرخی از آلیاژهای دیگر.
سطحی که روی زینک به نور حساس است امروزه غالبا از فتوپلیمر ساخته می شود. انتقال تصویر از روی سطح زینک پس از انجام عملیاتی و نورپردازی و ظهور قابل انجام اســت. محلهای باقیمانده پوشیده شده درسطح زینک با ماده پایه محل هایی هستند که پس از ظهور قابلیت جذب وانتقال مرکب را دارد.

سطح ‌روی‌زینک چیست؟

لایه نازکی از اکسید آلومینیوم تهیه شده از مواد پایه آلومینیوم به وسیله پروسه خاصی در ساختار زینک به کار می رود که قســمتهای جاذب آب را برروی زینک تشکیل میدهد .درســاختارزینک همواره دو المان اساسی را باید درنظــر گرفت که در ظهــور و ثبوت زینک نقش اساسی دارد.
– ‌پرتو‌افکنی‌ یا ‌نوردادن
– ‌پروسه ‌ظهور زینک
در اثر نفوذ نور ( نورحاوی اشــعه uv ) بر سطح حساس روی زینک تغییرات شیمیایی ایجاد می شود که موجب واکنش متفاوتی برسطح حساس به نورروی زینک می شود.این تغییرات شیمیایی منحصرا به ساختار زینک ولایه مربوطه (حساس به نور ) دارد. بدین ترتیب دونوع واکنش فتوشــیمیایی هنگام ظهور زینک اتفاق می افتد.
سخت شدن لایه ای از قسمت حساس به نور به وسیله پرتوافکنی (زینکهای نگاتیو)
تجزیه لایه حســاس به نور برروی زینک به وسیله پرتوافکنی (زینکهای پزتیو)
۱) لایه حساس به نور بوسیله واکنش فتوشیمیایی سخت شده و در دستگاه دولوپر (ظهور) به صورت برآمده و سخت خود را نشان میدهد.
۲) ازطرف دیگر دولوپر (دستگاه ظهور) لایه حساس به نور لایه تجزیه شده توسط واکنش فتوشیمیایی قسمت های نورداده شده سطح زینک را از بین می برد تا به لایه آلومینیومی برسد.
دراین دو روش برای پروسه زینک(نگاتیو وپزتیو) دونوع نورپردازی یا نوردادن مورد نیازاست که دقیقا براساس نوع فیلم انتخابی انجام می شود.
درآماده سازی زینکهای پزتیو وهمچنین زینک های چاپ سنتی یک فیلم پزتیو به عنوان اورژینال یا نسخه اصلی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. برروی فیلم مذکور قسمت های غیرشفاف و سیاه روی فیلم همان قســمت هایی هستند که بر روی زینک جاذب مرکب خواهند بود. هــرگاه نور برروی قسمتهای غیر چاپی تابیده شود لایه های حساس به نور در این قسمت ها تجزیه می شوند و موجب می شوند که این قسمتها بدون پوشش بمانند. این قسمت هنگام ظهور مشخص می شود.
این‌پروسه‌یک‌ضعف‌دارد‌که‌عبارتند‌از:
لبه های فیلم وهمچنین گرد وغبار که درطول این پروسه برروی زینک نشسته و پس از ظاهر شدن زینک به صورت خطــوط ونقاط پراکنده جذب کننده مرکب و نهایتا انتقال دهنده تصویر برروی لایه چاپی خواهند بود.
درسیستم پروسه زینک زینکهای نگاتیو، فیلمی که به عنوان اورژینال استفاده می شود فیلم نگاتیو است ودقیقا برعکس زینک پزتیو قسمت های شفاف جذب کننده مرکب اند.
پس از ظهور زینک ها آنها را به وسیله صمغ عربی می پوشانند تا سطح آن دچار خراش نشود مسلما هنگام چاپ پزتیو بودن یا نگاتیو بودن زینک ها تاثیری نداشته و پروسه چاپ درهر دومورد یکسان است وتنها تفاوت آنها هنگام لیتوگرافی نوع فیلم های انتخابی ست. میزان دریافت مرکب براساس طرح موجود مسئله ایست که باید درعملیات قبل از چاپ به آن توجه و آن را مشخص نمود.

وضعیت واحد های فعال تولید زینک افست

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحد های فعال تولید صفحات چاپ حساس به نور در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات زینک افست

باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی زینک افست یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد تولید زینک افست

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد تولید زینک افست اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید زینک افست

ظرفیت تولید سالیانه : ۷ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)