سس

طرح تولید سس کچاپ

سس کچاپ همان سس قرمزی است که از گوجه‌فرنگی‌های رسیده به دست می‌آید، و جزء چاشنی‌های پرطرفدار محسوب می‌گردد که برای مزه دادن به غذا کاربرد دارد. در فرمولاسیون صنعتی سس کچاپ از مواد اولیه‌ای همچون شکر، گوجه‌فرنگی، فلفل، سرکه، پیاز و تثبیت‌کننده‌های مجاز همچون صمغ‌های مجاز، نشاسته استفاده می‌گردد. سس کچاپ معمولاً کنارغذاهایی که به‌سرعت تهیه می‌گردند قرار می‌گیرند.
سس‌های کچاپ دربسته‌بندی و نمانام‌های مختلفی تولید می‌شوند و طعم بسیار خوبی دارند که برای غذاهای غذای فوری، چیپس‌ها، خورشت مرغ و سایر تنقلات کاربرد دارند.
در نگاهی گذرا به تاریخچه سس کچاپ می‌شود گفت درگذشته به هر سسی که در تولید و تهیه آن از سرکه استفاده می‌شد سس کچاپ می‌نامیدند که به‌مرورزمان سس کچاپ امروزی در بین مردم محبوب گردید و این محبوبیت سس کچاپ برگرفته از مردم آمریکا هست زیرا علاقه بسیار زیادی به گوجه‌فرنگی دارند

نکاتی درباره تولید سس کچاپ

منظور از انواع چاشنی، ادویه‌ها – انواع سس‌ها – آب‌لیمو – آب‌غوره و … هست، که محصولات ذکرشده به دلیل گستره بسیاری که دارند به‌عنوان محصول همگن انواع سس‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم. انواع سس‌های غذایی جهت ایجاد طعم در غذاها مورداستفاده قرار می‌گیرد و درواقع کالای مصرفی است که مصرف عام خوراکی دارد.

معرفی محصول، مشخصات و ویژگی‌ها

سس، مایع غلیظی است که برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب‌تر به نظر آمدن آن‌ها کاربرد دارد. سس از واژه سالسوس گرفته‌شده است. اصل واژه سس فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد. از سس برای مزه دادن به غذا ‍، سالاد، اردو و کوکتل استفاده می‌کنند. برای مزه دارتر کردن غذا از چاشنی‌های گوناگونی استفاده می‌شود که سس‌ها جزئی از آن‌ها هستند.
سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاها دارند، تمامی سس‌های موجود و طرز تهیه آن‌ها از ۴ سس مادر تشکیل‌شده‌اند؛
سس به شامل یا bechamelle
سس گوجه‌فرنگی یا Classic Tomate Sauce
سس اسپانیایی یا Espagnole sauce
سس هلندی یا Hollandaise Sauce

سس گوجه‌فرنگی (کچاپ)

فرآورده ایست که هم از گوجه‌فرنگی تازه و هم از رب گوجه‌فرنگی با اضافه کردن مواد افزودنی شامل نمک طعام، سر که، سیر، پیاز، ادویه‌ها، به روش حرارتی تهیه و در ظروف مجاز گرم پرشده و نگهداری می‌شود.
رنگ سس گوجه‌فرنگی، قرمز و خوش‌رنگ هست که مشخصه گوجه‌فرنگی بایستی باشد. شکل ظاهری سس می‌بایستی همگن به‌نحوی‌که دو فاز جامد و مایع در آن دیده نشود. سس گوجه‌فرنگی می‌بایستی دارای طعم و بوی مشخص گوجه‌فرنگی و عاری از طعم و بوی سوختگی و یا نامطبوع و زننده باشد.
سس گوجه‌فرنگی باید فاقد دانه و پوست باشد. نباید ذرات حاصله از سوختگی وجود داشته باشد، نباید شن و خاک وجود داشته باشد، نباید حشرات و یا اجزاء باقیمانده آن وجود داشته باشد.
سس گوجه‌فرنگی فرآورده‌ای است که هم از گوجه‌فرنگی تازه پوست‌کنده و دانه گرفته و تغلیظ شده و هم از رب گوجه‌فرنگی با افزودن موادی شامل نمک طعام، سرکه، سیر، پیاز، ادویه‌ها و به روش حرارتی تهیه می‌شود و در ظروف مجاز پرشده و نگهداری می‌شود.
امروزه مواد اصلی تشکیل‌دهنده سس کچاپ را، گوجه‌فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل شیرین، میخک و دارچین تشکیل می‌دهد. البته گاهی از کرفس، پیاز و ادویه‌جات هم در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنند.

تاریخچه استفاده از سس کچاپ

در ابتدا سس کچاپ از قارچ یا ماهی آغشته در آب‌نمک و مزه دار شده با ادویه‌جات، تهیه می‌شد. برخی از مواد افزودنی برای تهیه سس کچاپ در قدیم، عبارت بودند از: ماهی کولی، صدف، خرچنگ، گردو، لوبیا قرمز، خیار، لیمو و انگور.
فردی به نام هینز، اولین کسی بود که کارخانه سس کچاپ را برای اولین بار در سال ۱۸۷۶ میلادی احداث کرد. سس‌های کچاپ امروزی از سال‌های اول قرن بیستم وارد بازار شدند. آن زمان، محققین استفاده از بنزوات سدیم به‌منظور نگهداری طولانی‌مدت از مواد غذایی را، ناسالم قلمداد کرده بودند.
در جواب آن‌ها، سرمایه‌گذاران درزمینهٔ تولید سس کچاپ، سعی نمودند تا دستورالعمل‌هایی ارائه دهند که نیاز به استفاده از این ماده نگه‌دارنده از بین برود.
زمانی که استفاده از بنزوات سدیم ممنوع شد، طعم شیرین هم ابداع شد. در قدیم سس کچاپ از گوجه‌فرنگی‌های تازه تهیه می‌شد؛ اما امروزه با استفاده از فناوری تبخیر در خلأ، از گوجه فرنگی خمیر غلیظی تهیه می‌کنند که نگهداری از این خمیر حتی در دمای اتاق هم امکان‌پذیر است و این خمیر فاسد نمی‌شود. لذا کارخانه‌های تولید سس گوجه فرنگی هر موقع از سال که بخواهند، می‌توانند سس گوجه فرنگی تهیه نمایند.

کاربرد سس گوجه فرنگی یا کچاپ

موارد مصرف انواع چاشنی را می‌توان در یک گروه عمده مصارف غذائی انسان طبقه‌بندی کرد. به‌طورکلی انواع چاشنی یک ماده غذایی است که در تهیه انواع خوراک‌های انسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل داشتن مواد مفید، ارزش تغذیه‌ای بالاتی برای انسان دارد لذا از طرفی هم به کلیه مواد غذایی طعم خاصی می‌دهد که این باعث هر چه‌بهتر شدن انواع خوراک‌های انسانی خواهد شد.

استانداردهای قابل‌توجه، جهت اجرای طرح تولید سس گوجه فرنگی یا کچاپ

• ۲۵۱۱: ادویه و چاشنی – فلفل کامل ساییده شده
• ۱۳۹۴: ادویه و چاشنی – سرکه – روش‌های آزمون
• ۶۹۴۰: ادویه و چاشنی‌ها – اندازه‌گیری مقدار پیپرین در فلفل و عصاره‌های آن با روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا – روش آزمون
• ۷۹۳۹: ادویه و چاشنی مورداستفاده در گوشت فرآوری شده – روش تیمار

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده سس گوجه فرنگی یا کچاپ

• کشورهای عمده تولیدکننده محصول

چین، هند، آمریکا، ایتالیا، مکزیک، ژاپن، آلمان

• کشورهای عمده مصرف‌کننده محصول

انواع چاشنی یک ماده افزودنی غذائی است که در بسیاری از محصولات غذائی دارای کاربرد است. لذا مصرف آن در نزد خانوارها و واحدهای صنعتی تولیدکننده محصولات غذائی می‌باشد و لذا با توجه بر گسترده بودن الگوی مصرف خانوارها و واحدهای صنعتی مصرف‌کننده انواع چاشنی، نمی‌توان کشور خاصی را در این مورد به عنوان مصرف‌کننده عمده تلقی کرد.

Ketchup sauce
اهمیت استراتژیک تولید سس گوجه فرنگی یا کچاپ

محصولات موردمطالعه طرح حاضر، هرچند به‌عنوان یک ماده غذائی مهم در تهیه انواع خوراک‌های انسانی دارای کاربرد بوده است. ولی از نگاه کلان می‌توان گفت که این محصول اهمیت استراتژیک خاصی در داخل کشور و بازارهای جهانی ندارند و تنها از نگاه یک ماده مکمل مصرفی صنعت غذا (و مصارف خانگی غذا) می‌توان این محصولات را موردمطالعه و بررسی قرارداد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید آهک هیدراته

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید سس کچاپ به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
سس گوجه فرنگی (کچاپ)Ketchup۱۵۴۹۴۱۲۳۹۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید سس کچاپ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد تعرفه گمرکی
سس گوجه فرنگی (کچاپ)Ketchup۲۱۰۳۲۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید سس کچاپ

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید سس کچاپ در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
کرمانکرمانسس گوجه فرنگی (کچاپ)۵۰تن
گیلانرشتسس گوجه فرنگی (کچاپ)۷۰۰تن
مازندرانتنکابنسس گوجه فرنگی (کچاپ)۱۴۰۰تن
گلستانگرگانسس گوجه فرنگی (کچاپ)۸۵۰تن
قزوینآبیکسس گوجه فرنگی (کچاپ)۴۰۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۷,۰۰۰تن

 

مراحل تولید سس کچاپ

برای تولید سس کچاپ بایستی در اول رب گوجه فرنگی تهیه کرد و رب گوجه فرنگی را با آب و شکر در مخزن پیش پخت اختلاط نموده و در حرارت و گرمای مناسب قرار داده می‌شود سپس در آن پیاز، سیر و سایر مواد افزودنی که در فرمولاسیون سس کچاپ قرار دارد اضافه می‌گردد، در ادامه هنگامی‌که پروسه پخت که در اثر فشار اتمسفریک و یا خلأ به پایان رسید به داخل مخزن وارد می‌شوند.
بعد پخت اولیه و غلیظ شدن، سس به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند که در این قسمت و قبل از ریخته شدن نمک و سرکه به سس کچاپ خلأ برداشته می‌شود البته اگر روش پخت، روش خلأ باشد، و سپس سس کچاپ در قرار گرفتن شرایط اتمسفریک در دمای ۹۳ درجه سلسیوس حرارت می‌بیند و اگر لازم باشد قبل از انتقال سس کچاپ به قسمت فیلتر، غلیظ کننده مجاز و همچنین مواد پایدار کننده به آن اضافه می‌شود و با گذشتن از این مرحله‌به‌مرحله پاستوریزاسیون وارد خواهد شد.
سس کچاپ با همان دمایی که در پخت اولیه داشته است در مخزن‌های مخصوص نگهداری می‌شود و از این قسمت با دمای بیشتر به سمت پرکن‌ها، بسته‌بندی، لیبل زنی و نگهداری فرستاده می‌شود، بهتر است بدانید که برای اطمینان از رعایت‌های استانداردها حدوداً باید به مدت ۲ هفته در انبارها قرنطینه شوند.
البته باید بدانید که اگر برای تولید سس کچاپ از اول از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید چندین مرحله به قسمت اول فرایند تولید سس کچاپ اضافه می‌گردد چون در غیر این صورت ابتدا باید گوجه فرنگی تهیه کنید و در هنگام ورود گوجه فرنگی به کارخانه باید گوجه‌ها مورد نظارت افراد متخصص قرار گیرد و هنگام تأیید، گوجه‌فرنگی‌ها وارد خط تولید می‌شوند که آن‌ها را باید شست و سپس خرد کرد و پخته شود که به غلظت مورد انتظار برسد و ازاین‌پس همان فرایندی که در بالا گفته شد بر روی آن انجام می‌گیرد.
در کارخانه قسمت‌های مختلفی همچون واحد دریافت رب و سرکه و گلوکز، واحد پخت، واحد پاستوریزاسیون و … وجود دارد.

واحد دریافت رب، سرکه و گلوکز

رب از طریق‌های مختلفی همچون به‌وسیله تانکر، بشکه و … به کارخانه راه پیدا می‌کند و واحد دریافت سرکه هم قوانین خاص خود را دارد و در آخر واحد دریافت گلوکز، که گلوکز موجود در سس کچاپ را به‌صورت آماده می‌توان خریداری نمود که با شکر و آب بایستی مخلوط نمود.

پخت

در چیدمان فرآیندی تولید سس کچاپ پس از واحد دریافت مواد اولیه، واحد پخت اولیه یا پیش‌گرمایش قرارداد. این واحد از فرآیند شامل دو تانک مجهز به میکسر و ژاکت حرارتی می‌باشد. در این مرحله از فرآیند طبق فرمولاسیون سس گوجه فرنگی، مقدار لازم رب با درجه بریکس ۲۸-۳۲ به مخزن اختلاط منتقل می‌شود و پس‌ازآن مقدار لازم آب آشامیدنی به رب اضافه‌شده تا به درجه بریکس مناسب برسد.
در ادامهٔ فرآیند عمل اختلاط تا رسیدن به دمای ۶۵-۷۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. در این مرحله که تحت عنوان پخت اولیه شناخته می‌شود مخلوطی یکنواخت از رب و آب به دست می‌آید. پس از پخت اولیه و آماده‌سازی مخلوط مرحلهٔ پخت ثانویه تحت خلأ شروع می‌شود. این مرحله از فرآیند تولید طی عمل میکس با دور بالا است.
به مخلوط آماده‌شده در مرحله قبل سرکه و سایر ترکیبات خشک و پودری که در واحد توزین به‌صورت دقیق اندازه‌گیری شده است، اضافه می‌شود. این مرحله با عنوان پخت ثانویه و یا پخت تحت خلأ شناخته می‌شود. ژاکت بخار تعبیه‌شده روی تانک‌ها وظیفه رسانیدن دمای مخلوط به ۸۰-۸۵ درجه سانتی‌گراد را بر عهده دارد.

پاستوریزاسیون

در این قسمت سس کچاپ پخته و آماده که به سمت مخزن‌های نگهداری فرستاده‌شده است را به دستگاه‌های پاستوریزاسیون انتقال می‌دهند. پاستوریزاسیون به ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد روش غیرمستقیم پاستوریزاسیون، همان روش متداول و معمول پاستور کردن سس‌های کچاپ می‌باشد و روش مستقیم برای سس‌های فله‌ای که به شکل سطلی بسته‌بندی می‌شوند است که این سس‌ها بیشتر برای رستوران‌ها کاربرد دارد.

واحد هواگیری

این واحد وظیفه دارد تا حباب‌های هوا حبس شده‌ای که در طی فرایند تولید در سس به وجود می‌آید را از بین ببرد که این عمل منجر به یکنواخت شدن سس کچاپ می‌شود که فوایدی دیگری همچون عمر محصول را افزایش و اکسیداسیون را کاهش می‌دهد.

واحد هموژنایزر

این واحد فیبرهای موجود در سس کچاپ را کاهش داده و به سس براقیت می‌دهد که بعد از مرحله هموژنایزر از فیلترهایی مخصوص به خود گذر می‌کنند و با دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد وارد دستگاه پرکن می‌شود و باعث بهبود پایداری سس کچاپ هم می‌شود و باید توجه داشت اگر قصد دارید در سس از ذرات جامد مانند حیلی استفاده کنید باید حیلی را قبل از رسیدن به پرکن‌ها مخلوط نمود.

سس کچاپ
دستگاه‌های موردنیاز برای تولید سس کچاپ

دستگاه شست و شوی گوجه فرنگی (اگر از رب به‌جای گوجه فرنگی استفاده گردد)
کراشر (دستگاه خردکن)
دستگاه پری هیتر
دستگاه صافی توربو
مخزن مخصوص آب گوجه فرنگی
غلظت دهنده دومرحله‌ای
پاستوریزاتور
میکسر سس کچاپ
پر کن دوکاره
دستگاه درب بندی
دستگاه لیبل زن
دستگاه بسته‌بندی
دستگاه غلاف گذاری
تاریخ‌زن حرارتی
مخزن
اگر به دنبال تهیه بهترین فرمولاسیون سس کچاپ برای راه‌اندازی خط تولید سس کچاپ هستید، ابتدا بهتر است تجهیزات زیر را تهیه نمایید.
دستگاه شستشو و خردکن تمام اتوماتیک
دستگاه پری هیتر
صافی توربو تمام‌اتوماتیک
مخازن نگهداری آب گوجه‌فرنگی تمام استیل
دستگاه تغلیظ
میکسر صنعتی و پاستوریزاتور
دستگاه پرکن
تجهیزات کامل بسته‌بندی
تجهیزات غلاف زنی و تاریخ‌زن
مخازن بزرگ و صنعتی

خط تولید سس گوجه فرنگی
توضیحات خط تولید کچاپ گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یک ماده مغذی و سالم برای پخت و پز است. سرشار از ویتامین C، کاروتن، ویتامین B، ویتامین B2، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، مس و ید است. همچنین حاوی پروتئین و کربوهیدرات، اسیدهای آلی، سلولز است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث مهار باکتری ها می شود.
حاوی ویتامین ها و عناصر معدنی است و اثر محافظتی خوبی بر سیستم قلبی عروقی دارد. این می تواند حملات قلبی را کاهش دهد، پیری را به تاخیر بیندازد، چربی خون را تنظیم کند و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر اشعه افزایش دهد.
خط تولید سس گوجه فرنگی/سس گوجه فرنگی از رب گوجه فرنگی (۲۸-۳۰ Brix یا ۳۶-۳۸ Brix) به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می کند، سپس از آب خالص (آب RO) برای رقیق کردن رب گوجه فرنگی به سس بریکس ۲۰-۲۲ یا ۱۲-۱۴ بریکس یا سس کچاپ استفاده می کند. برای افزایش طعم و ماندگاری، نمک، شکر، سرکه، نشاسته، ضد عفونی کننده (بنزوات سدیم، سوربات پتاسیم) باید اضافه شود.
پس از آن، از یک مخزن همزن برای مخلوط کردن همه مواد استفاده می کنیم، سپس از طریق همگن کردن، گاز زدایی و پاستوریزه کردن، سس گوجه فرنگی را در چهار کیسه کوچک مهر و موم شده، قوطی های حلبی، بطری ها، بسته های دوای یا کارتن های آجری پر می کنیم. برای افزایش ماندگاری سس گوجه فرنگی، پر کردن باید پر کننده گرم باشد (۸۵-۸۹ درجه سانتیگراد) زیرا کچاپ گوجه فرنگی غنی از مواد مغذی است، پس از پر کردن گرم، از پاستوریزاتور حمام آب یا تونل خنک کننده پاستوریزه نوع اسپری برای انجام پاستوریزه ثانویه استفاده می کنیم. ،
برای اطمینان از صحت نسبت هر ماده، همه مواد با توزین یا فلومتر دوز می شوند.
کل خط تولید شامل سیستم تولید آب RO، سیستم تولید آب گرم، سیستم انتقال رب گوجه فرنگی، سیستم حل کردن مواد سس گوجه فرنگی، سیستم آماده سازی و اختلاط سس گوجه فرنگی، سیستم هموژنیزاسیون، گاز زدایی و پاستوریزه، دستگاه پرکن کچاپ گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی در ظروف ثانویه است.
دستگاه پاستوریزه و سیستم CIP. می توان آن را با تولید مداوم یا تولید دسته ای با توجه به بودجه و ظرفیت تولید مشتری طراحی کرد.
دستگاه کچاپ گوجه فرنگی از مواد غذایی SUS304 ساخته شده است. پس از اتمام هر تولید، سیستم تمیز کردن CIP کل خط لوله مواد و مخزن ذخیره، دستگاه پرکن، پمپ مواد و دستگاه استریلیزاسیون را به طور کامل تمیز می کند تا اطمینان حاصل شود که هر دسته از محصولات با کیفیت و بهداشتی هستند.
ظرفیت دستگاه کچاپ گوجه فرنگی از ۵۰۰L/H-5000L/H در دسترس مشتریان برای انتخاب است.
محصولات نهایی سس گوجه فرنگی یا کارخانه فرآوری سس گوجه فرنگی را می توان در بطری ها، لوله ها، قوطی های حلبی، کیسه ها، ساشه ها یا شیشه های شیشه ای پر کرد.

Ketchup sauce
فرمول مواد تشکیل دهنده سس کچاپ برای مرجع
عناصردرصد
آب را استریل کنید۳۸%
رب گوجه فرنگی غلیظ۳۰%
گلس مایع۱۳.۵٪
قند۱۲%
نمک ریز۳%
سرکه۲%
نشاسته۱%
طعم دهنده ها و شیرین کننده ها۰.۳٪
اریتوربات سدیم۰.۲٪

 

سیستم انتقال رب گوجه فرنگی

این سیستم انتقال رب گوجه‌فرنگی عمدتاً برای انتقال رب گوجه‌فرنگی کنسانتره از کیسه آسپتیک در درام‌ها به مخازن ترکیبی استفاده می‌شود. این شامل یک ترازوی الکترونیکی، یک پمپ پیستونی پنوماتیک، یک بالابر برقی، خطوط لوله است.

سیستم انحلال مواد سس گوجه فرنگی

این سیستم حل کردن مواد سس گوجه فرنگی برای حل کردن تمام مواد پودری استفاده می شود، این سیستم عمدتاً شامل مخزن انحلال برش بالا، پمپ روتور و فیلتر دوگانه است. هنگام کار، مخزن انحلال برش بالا به آب گرم وارد می شود، پس از اینکه تمام مواد یک به یک مطابق با نسبت فرمول وزن می شوند، سپس به صورت دستی وارد مخزن می شوند و سپس همزن پرسرعت مخزن برش بالا می چرخد. برای حل کردن مواد، پس از حل شدن همه مواد، سپس داخل فیلتر دوتایی پمپ کنید تا مواد جامد جدا شوند، سپس وارد مخازن مخلوط شوند.

مخزن مخلوط کن کچاپ گوجه فرنگی

فرآیند اختلاط یا آماده سازی فرآیند اصلی در فرآوری کچاپ گوجه فرنگی است، زیرا پس از مخلوط کردن، محصولات نیمه اتوماتیک سس گوجه فرنگی را به دست آورده ایم. فرآیند اختلاط نیز ترکیب گرم است که می تواند کارایی تولید را بهبود بخشد. دما در حدود ۶۰-۶۵ درجه سانتیگراد کنترل می شود و زمان اختلاط با توجه به مواد در حدود ۱۵-۳۰ دقیقه کنترل می شود.
مخزن مخلوط از سه لایه صفحه ۲B مواد SUS304/316 با همزن از نوع پدال ساخته شده است، سرعت هم زدن ۰-۶۵ دور در دقیقه تنظیم شده است. این وسیله ایده آلی برای ترکیب رب گوجه فرنگی، آب، شکر و سایر مواد در سس گوجه فرنگی مخلوط است. این مخزن مجهز به ورودی و خروجی مواد، منهول هوابند، دماسنج PT 100، گروه شیر بخار اسپیراکس سارکو، سنسور سطح، توپ تمیز کننده CIP، شیر بهداشتی و غیره می باشد. با توجه به الزامات فرآیند، مخزن را می توان به یک مخزن سه لایه خلاء مخلوط و پاستوریزه برای تولید دسته ای تبدیل کرد که می تواند در سرمایه گذاری مشتریان صرفه جویی زیادی کند.

سس
هموژنایزر فشار قوی سس گوجه فرنگی

از طریق همگن سازی، سس گوجه فرنگی صاف تر، اندازه ذرات کوچکتر از سوسپانسیون گوجه فرنگی، ویسکوزیته شیگرتر است. هموژنایزر فشار بالا یک دستگاه همگن کننده بسیار ریز خردکننده و امولسیون کننده است که تحت تأثیر سه گانه برش، ضربه و حفره، سس گوجه فرنگی بسیار ریز است.
هموژنایزر فشار بالا عمدتا از یک پمپ فشار بالا و یک شیر همگن تشکیل شده است. فشار همگن مایع خوراک بین ۲۵-۴۰mpa است.

پاستوریزه داخلی سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی پس از مخلوط کردن و همگن شدن، آن را به یک دستگاه ضدعفونی کننده پمپ می کنیم تا باکتری های بیماری زا را از بین ببرد و عمر مفید را افزایش دهد. فرآیند فن آوری استریل کردن ۵۵ درجه یکسان سازی – ۹۸-۱۰۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲۰ ثانیه – خروجی مواد ۸۵ درجه سانتیگراد برای پر کردن داغ است.
از آنجایی که سس گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی ویسکوزیته بالایی دارد، باید از یک لوله پاستوریزه در لوله یا مبدل حرارتی سطح خراشیده استفاده کنیم تا مواد را مانند پاستوریزاسیون سس کچاپ درون خطی رفتار کنیم. این دو پاستوریزه دارای عملکرد گرمایش و سرمایش توسط رسانه های مختلف تبادل حرارت (آب گرم یا آب خنک کننده) هستند. ظرفیت پاستوریزه ها از ۲۰۰ کیلوگرم در ساعت تا ۱۰۰۰۰۰ کیلوگرم در ساعت برای انتخاب در دسترس است.

دستگاه پرکن سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یا سس کچاپ پس از همگن شدن، گاز زدایی و پاستوریزه شدن باید رنگ جامد، قرمز روشن و عطر واقعی گوجه فرنگی داشته باشد. سپس آنها را می توان در ساشه های ۱۰-۱۰۰ گرمی چهار طرف مهر و موم شده، قوطی های حلبی ۷۰-۲.۵ کیلوگرمی، بطری های ۱۰۰-۲۵۰۰ میلی لیتری PET یا شیشه ای و کیسه های ایستاده پر کرد.

دستگاه پاستوریزه و خنک کننده سس گوجه فرنگی

دو نوع دستگاه خنک کننده پاستوریزه برای سس گوجه فرنگی یا پاستوریزه ثانویه سس وجود دارد. برای سس گوجه فرنگی قوطی قلع یا ظرف بطری، از تونل خنک کننده پاستوریزه نوع اسپری استفاده می کنیم تا آب داغ را روی سطح ظرف بپاشیم تا پاستوریزه کنیم، سپس از آب خنک کننده برای خنک شدن تا دمای اتاق استفاده کنیم. برای کیسه ها یا ساشه های doypack از دستگاه پاستوریزه و خنک کننده نوع حمام آب استفاده می کنیم برای درمان. کیسه ها یا ساشه ها برای پاستوریزه شدن در آب داغ خیس می شوند، سپس از آب سرد برای خنک شدن استفاده می شود و در نهایت از هوای کمپرسور برای دمیدن قطرات آب روی سطح ظروف استفاده می شود.
فلوچارت پاستوریزه از آب گرم ۹۵ درجه سانتیگراد برای پیش گرمایش استفاده می کند، سپس از آب گرم برای خنک شدن تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد استفاده می کند، در نهایت از آب خنک کننده برای خنک شدن تا دمای اتاق استفاده می کند. کل فرآیند حدود ۴۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.Ketchup sauce

صادرات سس گوجه فرنگی

یکی از رایج ترین محصولات صنعتی گوجه فرنگی، سس آن است که امروزه همراه با بیشتر غذاها، به ویژه فست فودها مصرف می شود. به دلیل محبوبیت و پرطرفدار بودن آن صادرات سس گوجه فرنگی می تواند محصول خوبی برای تاجرین باشد.
کچاپ نوعی سس است که معمولا از گوجه فرنگی رسیده تهیه می گردد. مواد اصلی تشکیل دهنده سس کچاپ ، گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل ، میخک و دارچین می باشد. البته گاهی از پیاز، کرفس و ادویه جات دیگر هم در تهیه سس کچاپ استفاده می کنند.

وضعیت بازار جهانی

آمار صادرات سس گوجه فرنگی
رقم کل صادرات: ۱,۸۰۲,۹۱۱,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۱- درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۴ درصد
میانگین فاصله از کشور وارد کننده: ۲,۰۶۳ KM

آمار واردات سس گوجه فرنگی
رقم کل واردات: ۱,۹۹۱,۶۸۰,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۰ درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۴ درصد
میانگین فاصله از کشور صادر کننده: ۲,۲۲۵ KM

صادرکنندگان سس گوجه فرنگی

سس

آمریکا بزرگترین صادرکننده سس کچاپ در جهان است. این کشور ۳۲۶,۱۵۹ هزار دلار صادرات سس گوجه فرنگی دارد و در بازار جهانی سهم ۱۸ درصدی دارد.
کشورهای هلند، ایتالیا، آلمان و لهستان در رتبه های بعدی قرار دارند.
در بخش واردات سس گوجه فرنگی کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان رتبه های یک تا سه را دارند.

نرخ رشد کشور های وارد کننده

بازار آمریکا دارای بیشترین رشد مثبت در یک و پنج سال اخیر است. هلند، مکزیک و امارات در رتبه های بعدی قرار دارند.
کشورهای آلمان، انگلیس، سوئیس و بلژیک دارای رشد مثبت یک ساله در واردات سس کچاپ بوده اند.

سس
بسته بندی سس گوجه فرنگی

بسته بندی در سس گوجه فرنگی و زیبایی بسته بندی تاثیر مثبتی در کیفیت فروش محصولات ایفا می کند. به کار بردن خلاقیت و نوآوری در بسته بندی در کنار کیفیت بالا می تواند توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کند.
عموما دستگاه های بسته بندی از خارج از کشور وارد می شوند. دستگاه های بسته بندی، بنا به نیاز مشتریان قادر است که حجم مورد نیاز را اندازه گیری و بسته بندی نماید.

ظرفیت صادراتی سس گوجه فرنگی

کشورهای عراق، امارات، ترکمنستان، چین، قطر، آذربایجان، عمان، کویت، گرجستان، روسیه، افغانستان، استرالیا، آلمان، ترکیه و ایتالیا دارای پتانسیل صادراتی بالایی برای سس گوجه فرنگی می باشند.

نمودار میزان پتانسیل صادراتی سس گوجه فرنگی

بازار صادراتی سس گوجه فرنگی در عراق، ترکمنستان و افغانستان اشباع شده است و صادرات به این کشورها نمی تواند سود مورد نظر تاجرین را داشته باشد.
در مقابل کشورهای امارات، چین، قطر، عمان، کویت و ترکیه بازاری با پتانسیل بالا برای صادرات سس کچاپ را دارا هستند.
در شرق اروپا و آسیای مرکزی کشورهای آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان با توجه به روابط خوب و فاصله ی نزدیکی که با ایران دارند می تواند مقصد صادراتی مناسبی از کشور باشند.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات این محصول با توجه به ظرفیت بازار و روابط تجاری آسان را کشورها امارات، چین و قطر دارا هستند.


ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ارمنستان دارد.
بازار استرالیا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای صادرات سس گوجه فرنگی دارد.
امارات بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۱۱۰٫۸ هزار دلار است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید سس کچاپ

ظرفیت : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۲ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)