طرح تولید عسل مصنوعی

طرح تولید عسل مصنوعی

به عسلی که خالص نباشد و به آن افزودنی‌های دیگری اضافه شده باشد عسل مصنوعی یا تقلبی گفته می‌شود. چنین عسلی با ترکیبات شیمیایی تهیه می‌شود و ارتباطی با زنبورهای عسل نخواهد داشت.
البته ممکن است که مقداری از عسل طبیعی که توسط زنبورهای عسل تولید شده در آن وجود داشته باشد، اما باز هم به دلیل وجود ترکیبات شیمایی، تقلبی و مصنوعی خواهد بود.
عسل مصنوعی از ترکیباتی چون گلوکز، دکستروز، ملاس، شربت قند، آرد، شربت ذرت،‌ نشاسته یا مواد دیگری به جز شهد گل اضافه شده است. درست است که از لحاظ ظاهری با عسل طبیعی فرقی ندارد اما برخلاف عسل طبیعی هیچ خواص درمانی و مزیتی نداشته و تنها قند ساده است.
حتی بسیاری این عسل تقلبی را با عسل خالص ترکیب می‌کنند تا در هزینه‌های تولید خود صرفه‌جویی کنند. البته بعضی می‌گویند که اضافه کردن این ترکیبات قندی به عسل برای بهبود کیفیت آن است، اما باید بگوییم که چنین نیست. عسل خالص و اصل تنها از شهد گل تهیه می‌شود و نباید هیچ افزودنی یا شیرین کننده مصنوعی داشته باشد.
عسل مصنوعی ارزان‌تر است و به همین دلیل در بسیاری از نانوایی‌ها، رستوران‌ها یا قنادی‌ها از عسل مصنوعی استفاده می‌شود. عسل مصنوعی بیشتر حاوی ساکارز نیشکر یا چغندرقند (شربت اینورت) است و معمولا برای اینکه از لحاظ ظاهر و عطر شبیه عسل واقعی شود، به آن شکر یا شربت نشاسته اضافه می‌شود.

مزایا و معایب عسل مصنوعی

عسل مصنوعی در حقیقت همان شکر است. این نوع عسل خواص درمانی و ارزش غذایی عسل واقعی و خالص را ندارد. عسل مصنوعی از ترکیباتی تهیه می‌شود که آن را به نوعی قند تبدیل می‌کند و هیچ تفاوتی با شکر و قند ساده ندارد.
شکر یک «کالری پوچ» است. انرژی بدن را تامین می‌کند اما هیچ ارزش غذایی ندارد و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها و افزایش وزن شود.
درحقیقت شکر به سرعت قند خون را افزایش می‌دهد که ماندگاری ندارد و به سرعت هم افت می‌کند. این اتفاق می‌تواند باعث خستگی و سردرد شود. همچنین مصرف بیش از حد شکر می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات شدید مربوط به کبد شود.
چرا که کبد باید فروکتوز شکر را متابولیزه کند، ممکن است با مصرف زیاد شکر دچار مشکلات بسیاری شود. بااین‌حال هیچ مزیتی نمی‌توان برای عسل مصنوعی نام برد.طرح تولید عسل مصنوعی

ترکیبات موجود در عسل مصنوعی

عسل مصنوعی بیشتر حاوی ساکارز معکوس بدست آمده از چغندر یا نیشکر است. این عسل می تواند با یا بدون شکر نشاسته یا شربت نشاسته تولید شود. برای شباهت به عسل واقعی از نظر ظاهری طعم و عطر به آن اضافه می شود. بسته به روش تولید ، چنین عسلی حاوی ترکیبات قندی ، مواد معدنی ، ساکارز و هیدروکسی متیل فورفورال است و شامل:
-قند معکوس – که گلوکز و فروکتوز است
-ساکارز
-آب
-خاکستر
-محصولات قندی نشاسته ای
pH مخلوط نهایی باید ۵/۲ باشد و عطر آن در درجه اول اتیل استر فنیل استیک و گاهی اوقات دی استیل و غیره است. مقدار فورفورال هیدروکسی متیل آن ۱۴/۰ − ۰۸/۰٪ است. رنگ این نوع عسل بسته به درخواست با رنگ های غذایی معتبر یا مصنوعی است تنظیم می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید عسل مصنوعی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
عسل مصنوعی۱۵۴۹۴۱۲۳۷۷
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید عسل مصنوعی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
عسل مصنوعی۱۷۰۲۹۰۰۰

 

فرآیند تولید عسل مصنوعی

ساکاروز (محلول ۷۵٪) با استفاده از هیدرولیز اسیدی با استفاده از هیدروکلریک ، سولفوریک ، فسفریک ، کربنیک ، فرمیک ، لاکتیک ، تارتاریک یا اسید سیتریک یا در موارد کمتری با استفاده از آنزیم به گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود.
اسید مورد استفاده برای وارونگی با کربنات سدیم یا بی کربنات ، کربنات کلسیم و غیره خنثی می شود. قند وارونه سپس معطر می شود و گاهی اوقات نیز با عسل طبیعی طعم دار می شود. برای تسهیل تبلور ، آن را با مخلوط قند معکوس ترکیب می کنند و سپس با دستگاه های خودکار بسته بندی می شود.
عسل مصنوعی در واقع از شربت ساکارز معکوس و خنثی ساخته می شود. برای جلوگیری از تبلور ، حداکثر ۲۰٪ از شربت نشاسته غنی شده دکسترین متناسب با محصول نهایی به آن اضافه می شود.
این عسل عطر و مزه خاص عسل طبیعی را ندارد . شما با بازکردن درب عسل می توانید حتی از طریق رایحه اصل بودن عسل را تشخیص دهید. عسل تقلبی معمولا بی مزه است و طعم خاص عسل پس از گذاشتن آن در دهان حس نخواهد شد.

وضعیت واحد های فعال تولید عسل مصنوعی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عسل مصنوعی در کشور به تفکیک استان آمده است .طرح تولید عسل مصنوعی

جدول واحد های فعال تولید عسل مصنوعی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید عسل مصنوعی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید عسل مصنوعی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)