طرح تولید فرمانتور

طرح تولید فرمانتور

فرمانتور دستگاهی است که شرایط بهینه را برای رشد میکرو ارگانیسم‌ها مثل قارچ و باکتری و مخمر فراهم می‌کند. میکرو ارگانیسم‌ها در این شرایط خاص، بهتر و بیش‌تر رشد وفعالیت خواهند کرد. استفاده از فرمانتور به میکرو ارگانیسم‌ها این امکان را می‌دهد که پیش از انتقال به مرحله‌ی تولید بیش از ده نسل رشد کنند. با اضافه کردن مخمرها تحت محیط بسته ای بر روی مواد کربوهیدراتی عمل فرمانتاسیون توام با حرارت و فشار صورت گرفته و تولید و ایجاد الکل می گردد .با این دستگاه می‌توان پارامترهای محیطی از جمله pH، دما و فوم را مدام کنترل کرد. در صورت به هم خوردن تعادل محیط رشد میکرو ارگانیسم، دستگاه با هشدار دادن اپراتور را از تغییر نامناسب شرایط آگاه می‌کند. کوچکترین فرمنتور معمول در مقیاس های نیمه صنعتی است که قابل استریل کردن در اتوکلاو است. البته برای مقیاس های بالاتر نیز هم موارد اشاره شده وجود دارد ولی با این تفاوت که، با افزایش مقیاس امکان استریل کردن آن با اتوکلاو وجود ندارد. در این حالت استریلیزاسیون فرمنتور بصورت درجا با جریان بخار تحت فشار در جداره یا داخل ظرف فرمنتور انجام می شود، که جهت آشنایی یک نمونه از این فرمنتورها اشاره خواهد شد.
ظرف فرمانتور معمولا یک استوانه شیشه ای یک جداره یا دو جداره از جنس بورو سیلیکات با ته مدور می باشد. صفحه بالایی از جنس استیل ۳۱۶ L ساخته می شود که از طریق فلنچ ها و گیره های مناسب روی ظرف فرمنتور محکم می شود. یک اورینگ سیلیکونی صفحه بالایی را از ظرف جدا می کند. دریچه های مناسب با اندازه های مختلف روی صفحه بالایی جهت قرار دادن سنسورهای مختلف، کندانسور، لوله های نمونه گیری، لوله های ورودی اسید و باز (جهت کنترل pH)، ضد کف (جهت کنترل کف)، و خوراک و غیره تعبیه شده است. یک دریچه ویژه افزودن مایه تلقیح قرار داده شده که با قرار گرفتن یک غشاء سیلیکونی امکان افزودن استریل مایه تلقیح را فراهم می کند.
محیط کشت از طریق لوله نمونه گیری که از طریق یکی از دریچه های صفحه بالایی در داخل محیط کشت قرار گرفته تحت شرایط استریل می تواند به ظرف نمونه گیری منتقل شود. توزیع کننده گاز از یک لوله استیل ۳۱۶L تشکیل شده است که از یک طرف در یکی از دریچه های صفحه بالایی محکم شده و از طرف دیگر با انتهای خمیده (شبیه ثلث دایره) حاوی سوراخ های ریزی است که امکان پراکندن مناسب حباب های هوا را به داخل محیط کشت فراهم می کند. تیغه های همزن معمولا از نوع راشتون می باشد روی شفتی که دقیقا در وسط صفحه بالایی قرار گرفته محکم شده و توسط نیرو موتور برقی قرار گرفته روی شفت با سرعت قابل تنظیم می چرخد.
از کندانسور برای حذف رطوبت همراه هوای خروجی از فرمنتور و بالطبع جلوگیری از اتلاف مایع در طی فرایند تخمیر و همچنین مرطوب شدن و گرفتگی فیلتر هوای خروجی استفاده می شود. سنسور دما یک مقاومت پلاتینی باریک (Pt- 100) است که با تغییر مقدار مقاومت الکتریکی دمای محیط کشت داخل ظرف فرمنتور را نشان می دهد.
کنترل دمای فرمنتور با گرمایش مستقیم توسط یک بالشتک گرمکن (معمولا در مقیاس آزمایشگاهی) برای ظرف فرمنتور یک جداره و یا گردش آب با دمای قابل تنظیم داخل ژاکت ظرف دو جداره انجام می شود.
برای حالت اول جهت خنک کردن و یا کاهش دمای فرمنتور از کویل که می تواند از طریق یکی از دریچه های صفحه بالایی وارد محیط کشت شود با لوله های ورودی و خروجی آب استفاده می شود.
سنسورهای pH و اکسیژن که برای پایش مداوم و بدون وقفه pH، اکسیژن محلول و شدت کف استفاده می شود از طریق دریچه های تعبیه شده در بالای فرمنتور (برای فرمنتورهای آزمایشگاهی) و یا در دیواره (برای فرمنتورهای نیمه صنعتی و صنعتی جهت pH و اکسیژن محلول) و اتصالات مناسب در جاهای ویژه روی ظرف فرمنتور محکم می شوند. سنسور کف برای سنجش مداوم و بلادرنگ کف استفاده شده و از طریق اتصالات مناسب در جای ویژه خود روی صفحه بالایی محکم می شود. ارتفاع آن قابل تغییر بوده و بر اساس ارتفاع محیط کشت داخل ظرف فرمنتور تنظیم می شود.

انواع فرمانتور

_ فرمانتورهای آزمایشگاهی
_ فرمانتورهای صنعتی

اجزای اصلی فرمانتور شامل موارد زیر است:

_ وسل (Vessel)
_ هیتر
_ موتور
_ پانل (Panel)
_ ترنس میتر (Transmitter)
_ صفحه‌ی نمایش (Monitor

کاربردهای فرمانتور

صنایع تخمیری، بیوتکنولوژی، پروژه های تحقیقاتی تکنولوژی انزیمی، تولید پروتئین‌های نوترکیب، متابولیت های اولیه و ثانویه، تکنولوژی کلونینگ ژن ها و نانو – تولید سرم، تولید انواع داروها و واکسن‌ها
ازدیگر کاربرد های فرمانتور: فرآیندهای تخمیری ناپیوسته، تولید انتی بیوتیک ها، اسیدهای آمینه ،پروتئین های دارویی ،تولید فرآورده های زیستی در مقیاس کم مراکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی و کشت بافت،سلول های گیاهی و تکنولوژی DNA نوترکیب و…می توان نام برد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فرمانتور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک فرمانتور به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
فرمانتور۲۹۱۹۶۱۲۵۵۶
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فرمانتور

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید فرمانتور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرمانتور در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحد فعال فرمانتور

جدول واحد های فعال تولید فرمانتور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرمانتور در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول واحد فعال فرمانتور

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)